Vapaa Ajattelija 6/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 6/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon

Ali Heikkilä



Ajattelun esteet



"Kun sinä katsot syvyyteen, silloin myös syvyys katsoo sinuun." Kokemus ja Nietzschen lause kädessään voi katsoa ihmistä aina mekaanisesti samanlaisina toistuvassa liukuhihnatyössä, esimerkiksi sahalla.

Kukaan ei tietenkään pidä liukuhihnatyöstä, kysymys on kyvystä olla ajattelematta asiaa. Se vaatimus taas täyttyy vain, jos ylipäätään ei ajattele. Kyseiset työt ovat kuin yhteiskunnan vastine luonnon nerokkuudelle, joka on tehnyt lisääntymisestä vietin.

Lopulta muut vaatimukset kuin itse työ, karsivat niitä jotka tuota työtä voivat tehdä. Ne jotka eivät voi, mutta joiden täytyy, tuhoutuvat. Niille jotka taas voivat, se merkitsee elämän näytelmän päättymistä kokonaisena ihmisenä, viimeisen kohtauksen tuloa kesken elämän, ilman rohkeutta, ilman ajatuksia, vailla paljoa sitä mitä ihminen on.

Aina mekaanisesti samanlaisina toistuvissa liukuhihnatöissä juuri ajatteleminen on se ongelma. Jotain on kuitenkin ajateltava ja vastattava näihin ajatuksiinsa. Koska kerran ei ole mahdollisuutta ajatella omiaan, on kehittynyt kollektiivinen ajatus joka vastaa alitajunnalle. Tämän vastauksen seurauksena on sahoista muodostunut eräs niistä kolkista yhteiskunnassa, jonka maailmankuva puolustautuu menestyksekkäästi lähes kaikkia ajatuksia vastaan. Tuo hidasliikkeinen panssaripäällinen kilpikonnapuolustus todella takaa mielenrauhan.

Puolueettomat yhteisölliset totuudet ovat aina mekaanisesti samanlaisina toistuvissa liukuhihnatöissä voittaneet puolueelliset yksittäiset ajatukset. Miltonilaisiksi totuuksiksi ovat ainakin sahalla vakiintuneet seuraavat: ei muualla sen kummempaa, herrathan ne työ tekisi jos ne hauskoja, jne.

Tuon työn sopivuuden ihmiselle voi nähdä myös siitä, kuinka hän suhtautuu toisiin ihmisiin. Tämän työn katsomisen vuodesta toiseen ja sen takaisin katsominen tekijäänsä johtaa siihen, että sahalla yhteys toisiin muodostuu syvälliseksi. Sinut muistetaan siksi silloinkin kun et ole paikalla: vapaalla oleva kehutaan aina porukalla. Tarpeen vaatiessa sahalla sanotaan miehekkäästi suoraan: lyödään reilusti työllä ja sen takaa. Sahalla saa lisäksi olla aina oma itsensä: on sama mitä sanoo, kun kääntää selkänsä on jo kolmesti kielletty.



Sahalla oppii myös filosofiaa. Näkee elämän perustuksen, sen tyhjyyden. Tyhjyyden voittamiseksi kun käy vaikka saha, tuo hidas loman jälkeen alkanut työn kierto joka vuorotyönä määrää koko elämän. Käy sään mukana jäätyvä työmaa, aina samat tehtävät, samat yleisesti hyväksytyt puheet, samat naamiot, samat sanattomat toiveet, lyhyet tauot ja unen vievät raskaat työt myöhään. Käy pitkän talven ja kevään jälkeen loma, josta isot pettymykset, kun yksi kuukausi elämää ei mitenkään voi peitota yhdentoista kuukauden kuolemaa.

Sahalla tulee tunne, että elämästä jää käteen vain kaistale. Juuri lomien jälkeen, kun taas ymmärtää mitä on edessä, nousevat usein ne yksittäisetkin mielipiteet esiin, varsinkin kahden kesken: kotiin vaihtamaan eväitä ja takaisin, tätäkö kaikki vaan oli ja kohta sitä sitten jo kuolee...

Vaikka hyväksyisikin, että elämä on vain ne loputtomat jonot lautataapeleita joita aina vain tulee kuivaamoista lisää, niitä tulee kuin piippalakkeja jatkosodassa eivätkä ne koskaan lopu, että ennemmin niiden tekijät loppuvat ja vaihdetaan uusiin, jää vielä nykerrettäväksi ajatusten ammottava poissaolo.

Ajatusten poissaolosta syntyy sekä voimakkaita epätodellisuuden kokemuksia, että helpotusta. Sahalle töihin meno on kuin vastine muinaiselle rauhaa hakeneelle, joka katosi maailmalta menemällä metsän peittoon. Sahan peittoon katoaminen on katoamista maailmalta, vailla moderneja huolia, mutta myös vailla itseä ja ajatuksia.

Juuri sahalla sen huomaa: huumori ja kauhu ovat läheistä sukua. Sahalla ei ajatella, mutta nauretaan paljon; kaikki on siellä paikallaan, ajattelematta, mutta millään ei ole merkitystä.

Tämän työn vaikutukset ihmiseen eivät pääty siihen että se vie elämän ja lopettaa ajattelun. Se luo ajatusrakenteita ja malleja, jotka siirtyvät muihinkin asioihin ja nuoremmille sukupolville.

Esimerkiksi: huono on sahalla aina parempi kuin hyvä. Jos sahalla tekee aina hyvää työtä, se vaikuttaa ketjun muihin osiin, jotka nekin joutuvat tekemään nopeammin ja paremmin tai ennen pitkään joku huomaa missä on se solmu kun tämä paikka vetää, mutta muut eivät. Tekemällä huonosti tunnustaa väriä, silloin ei muidenkaan tarvis olla yhtään sen parempia kuin ovat tavakseen ottaneet.

Tämä hegemonia luo ajatusrakenteita muuallekin kuin työelämään. Tämä näkyy selvimmin siinä, että jos joku sahalla töissä oleva tekee jotain erinomaista, mitä ja missä tahansa, sitä ei sahalla kuitenkaan ole tapahtunut. Sen että joku voisi olla yksilö ja tehdä jotain yksilöllistä, sitä ajatusta ei sahalla ohiteta, koska sitä ei siellä tunneta.

Jonkun erinomaisen tekijästä tulee välittömästi sahalla kuin sen arabialaisen kansansadun henkilö, joka on niin mitätön että on vähemmän kuin nolla: kun hän poistuu huoneesta, tuntuu kuin sinne olisi tullut yksi henkilö lisää.

Juuri sahalla huomaa selvimmin liukuhihnatöiden ihmisten käyvän enää vain osalla olemustaan. Jonkun työkaverin itsemurha on puoli lausetta kahvitunnilla, pikkuasioista kuten avioeroista tai oman lapsen kuolemasta ei edes puhuta.

Millään työläismies ja alkoholi-kampanjoilla ei ole sahalle annettavaa. Alkoholismi on alalla hyödyllinen ja tarpeellinen sairaus. Totuus on, että näiden töiden paras tekijä on alkoholisti joka pystyy vielä käymään töissä.

Kyseessä on itseään ruokkiva kehitys: juomalla saa syyllisyyden, joka täytyy hyvittää ankaralla ja säntillisellä työllä ja ylityöllä, joka taas oikeuttaa hulvattoman ratkeamisen ja juopottelun, joka taas johtaa ankarat työt teettävään syyllisyyteen.

Mitä tästä kaikesta olisi ajateltava? Että ei mitään uutta auringon alla. Paras tapa saada ihmiset tottelemaan, on aina ollut tehdä ajatteleminen mahdottomaksi.

Vapaa Ajattelijan 6/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon