Vapaa Ajattelija 4/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 4/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon


Vapaudesta


Kirkkoherra Seppo Tirkkonen kirjoittaa Vuosaari -lehdessä (30/2003), millä tavoin elokuun alussa voimaan tullut uusi uskonnonvapauslaki on edistysaskel. "Kun vuodelta 1922 peräisin ollut vanha laki korosti enemmänkin vapautta uskonnosta, uusi painottaa positiivisesti vapautta uskontoon." Vanhentuneen negatiivisen vapauden sijasta positiivisesti ymmärrettyä uutta vapautta on se, että uudessa laissa "ymmärretään uskonto paitsi yksilön omaksi valinnaksi myös yhteisön perinteen ja kulttuurin osaksi. Siksi myös suomalaisen yhteiskunnan koulujen juhlissa voi edelleen vapaasti ja iloisesti kaikua Enkeli taivaan ja Suvivirsi."

Yhteiskuntafilosofisesti tässä asettuu vastakkain kaksi täysin erilaista vapauskäsitystä. Liberalistisen käsityksen mukaan vapaus on aina negatiivista ja määrittyy rajoitusten tai painostuksen poissaolona. Aristoteelisen perinteen mukaan taas vapaus on ihmisluonnon aitoa toteuttamista, joka "poliittisen eläimen" kohdalla voi toteutua vain yhteiskunnassa. Tuomas Akvinolainen muovasi tämän teesin pohjalta käsityksen, että koska jokainen luontokappale etsii luojaansa, todellinen vapaus on pääsyä luojansa luo. Myöhemmin mm. hengenfilosofit Hegel, Marx ja Steiner kehittivät kukin oman profetiansa siitä, miten tämä ihmislajin kollektiivinen vapautuminen tulisi toteutumaan kristinuskon jälkeisenä aikana.

Vapaa-ajattelijoiden suomalaisesta kannattajakunnasta valtaosa on tietyistä aatepoliittisista syistä ollut positiivisesti yhteisösidonnaisen vapauskäsityksen kannalla. Eräät vapaa-ajattelulle keskeiset aatehistorialliset lähtökohdat puhuisivat kuitenkin negatiivisen vapauskäsityksen puolesta.

Positiivinen vapauskäsitys - niin edistyksellisiä muotoja kuin se toisinaan voikin saada - edellyttää aina joitakin edeltäviä päätöksiä siitä, mikä on se "ihmisluonto", jonka toteutuminen on vapauden mitta. Ja koska useimmat ihmiset ovat aina olleet konservatiivisia, demokratiassa tällaisen vapauskäsityksen leviäminen merkitsee sitä, että vapaus käsitetään normiin sopeutumisena. Luterilaisen yhteiskunnan normioletuksena on se, että ihmiset ovat vapaita laulamaan Suvivirttä.

Positiivista vapauskäsitystä puolustetaan usein viittaamalla hyvinvointivaltion positiivisiin oikeuksiin tai etuuksiin, joita ei pelkällä negatiivisella vapaudella voitaisi perustella. Mutta tulisiko aivan kaikkia hyvinä pidettyjä asioita kutsua vapaudeksi? Mihin vapauden käsitettä tarvitaan silloin, jos tarkoituksena on vain sanoa, että jotkut tietyt yhteiskunnan järjestämät mahdollisuudet ovat kannatettavia?

Jos vapaudella tarkoitetaan laajalti jotakin "kaikkien hyvien asioiden" joukkoa, niin koko vapauden käsite muuttuu orwellilaisesti vastakohdakseen, koska silloin kaikki vapauden sisällöt on jo valittu jossakin toisaalla. Vapaus ei enää olekaan vapautta valita, vaan sitä, että "tajutaan välttämättömyys" eli toisin sanoen osataan joka tilanteessa äänestää oikein.


Irak on nyt sitten vapautettu. Vallastasyöstyä diktaattori Saddam Husseinia esittäviä seteleitä poltetaan roviolla; tilalle painetaan uutta rahaa, jossa on muinaisen kuningas Hammurabin kuvia. Jälkimmäinenhän tunnettiin maailmanhistorian ensimmäisenä rikoslain laatijana, joka näytti mallia myöhemmille monoteistisille käsienkatkaisudoktriineille. Mahtaako olla vaikeaa arvata kehityksen tulevaa suuntaa ateistien negatiivisen vapauden kannalta.

Valitettavasti jo Saddam palautti islamilaista lainkäyttöä voimaan joskus 1990-luvulla. Vaikka ideologialtaan arabikansallissosialistinen Irak oli periaatteessa maallistunut valtio, Saddam joutui myöhäishallinnossaan turvautumaan populismiin rauhoittaakseen oppositiota, joka kanavoitui huomattavalta osin fundamentalistisena asenneilmapiirinä.

Sirkushuvien logiikka eteni samalla tavalla Italiassa Mussolinin ja katolisen kirkon välillä. Mussolini ei lähtökohtaisesti kannattanut kristinuskoa lainkaan, vaan oli aatteiltaan sekulaari kansallinen sosialisti (kuten Saddam tai esim. Puolan diktaattori Pilsudski). Hallintomallin oli kuitenkin nojauduttava populismiin, koska ideologiana oli koko kansan yhtenäisyyden dogmi.

Suomessa kirkkoon kuulumaton ex-pääministeri Paavo Lipponen, joka uskonnottomana oli elänyt avoliitossa vielä pääministerikaudellaan, solmi yllättäen kirkkohäät. Ilmeisesti pelkkä talouspoliittinen populismi (laskujen maksattaminen seuraavalla hallituksella) ei EU-Suomeen siirryttäessä enää tehonnut.


Vapaudesta ei koskaan ole ollut populistisen politiikan välineeksi. Populismiin on tarvittu jeesuksia tai vapauden jumalattaria, jotka "edustavat" sellaista vapautta, josta massat eivät tajua sen enempää kuin mehiläisyhdyskunta, mutta jonka puolesta ne ovat valmiita kuolemaan joukolla.

Vapauden oleellisin piirre on, että vapautta ei voi syödä (eikä muutenkaan kuluttaa); se ei ole niukka luonnonvara. Vapaus jää jäljelle niin kauan, kunnes joku toinen ottaa sen pois. Yksilö itse ei voi omaa vapauttaan hävittää - ei edes itsemurhan avulla, sillä sekin on vapaudessa tehty valinta.

Vapaiksi voidaan kutsua sellaisia valintoja, joita kukaan ei ole määrännyt ennalta sille, joka valintoja tekee. Negatiivinen, sisällöiltään määrittelemättä jäävä vapaus ei kiinnosta sitä ihmiskunnan enemmistöä, joilla on jokin valmis käsitys siitä, mikä on elämän tarkoitus (olipa se sitten vaikka korkean elintason saavuttaminen ja lisääntyminen). Heitä kiinnostaa tietysti vain se, millä tavoin heidän elämänsä kuviteltu (ja useimmiten lähes puhtaasti toiveajatteluun pohjautuva) tarkoitus voisi toteutua.

Elämän tarkoituksen saneleminen ennalta ei ole vapautta; se ei ole myöskään tieteellisen maailmankatsomuksen mukaista. Vapaus on kuitenkin tehokas mantra, jolla voidaan myydä valmiita kuvitelmia elämän tarkoituksesta. Sen vuoksi uskontoon pakottavia lakeja voidaan aivan hyvin kutsua uskonnonvapauslaeiksi, joissa ilmenee uudenlainen positiivinen vapaus päästä laulamaan oikeaa virttä (kuten vaikkapa Suvivirttä) muiden joukossa.


Janne Vainio

Vapaa Ajattelijan 4/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon