ET-opetusta kotona
ET-opetuksen vesitykseen ei tarvitse alistua; lapsen voi
ottaa kotiopetukseen, jos koulun anti ei tyydytä. Näin on
menetellyt ainakin Vapaa-ajattelijain liiton ex-puheenjohtaja Taina
Hollo, joka kehottaa valveutuneita vapaa-ajattelijoita
valmistautumaan tiukan paikan tullen vaikka koululakkoon.
Toimittajamme Suvi Laukkanen kävi Kihniössä katsomassa, kuinka
yhden aineen kotiopetus sujuu.
Kihniön kunnassa kirkkoon kuulumaton lapsi on harvinaisuus. Itse
asiassa tällä hetkellä heitä on koulunpenkkiä kuluttamassa tasan
kaksi - Vapaa-ajattelijain liiton entisen puheenjohtajan Taina
Hollon tyttäret Heidi ja Hely. Kahdelle
oppilaalle ei lakikaan velvoita ET-opetusta järjestämään. Vaan kun
Heidi meni kouluun, ei kukaan ollut tietoinen, ettei siinäkään
tapauksessa lasta voitu vain vapauttaa uskonnonopetuksesta -
tilalle piti järjestää jotakin muuta opetusta.
"Ensimmäinen vuosi meni niin, että Heidi oli vaan vapautettu,
eikä tiedetty mistään mitään. Lukujärjestys oli järjestetty niin,
että se meni vaan aamusin tuntia myöhemmin kouluun kuin toiset,"
Taina kertoo. "Seuraavana keväänä opettaja alkoi sitten puhua,
ettei se käykään näin, vaan sivistystoimen johtaja oli huomannut
että tilalla täytyi olla jotain opetusta." Heidi olisi voinut ET:n
sijasta opiskella vaikkapa ylimääräistä matematiikkaa tai jotain
muuta ainetta, mutta Taina ei lämmennyt ajatukselle. "Ajattelin
että eihän siitä tule mitään. Koulussa on vain kaksi opettajaa,
joista toinen opettaa esikoululaisista kakkosluokkalaisiin ja
toinen kolmosista kutosiin. Jos toisilla on uskontoa ja toinen
siinä samalla muka opiskelee jotain muuta, niin ei se mene
ollenkaan niin kuin pitäisi," hän sanoo.
Taina soitti Opetushallituksen elämänkatsomustiedon
ylitarkastajalle Pekka Elolle, joka esitti useampia
vaihtoehtoja, joista ET:n kotiopetus tuntui parhaalta. Yksikään
lapsi ei ollut aikaisemmin Kihniössä elämänkatsomustietoa lukenut.
Taina sai laatia opetussuunnitelman alusta asti itse, joskin sen
piti silti olla opettajan hyväksymä.
"Ei minulla ollut mitään esikuvaa, tempasin sen päästäni
yhdessä illassa," hän naurahtaa. Ensimmäisen vuoden
opetussuunnitelmaan kuului eri kansojen perinteitä, kansansatuja ja
maailmansyntytarinoita. "Sain inspiraation oikeastaan siitä kun
olimme juuri innostuneet tyttöjen kanssa lukemaan intiaaneista.
Ajattelin että no tästähän me sitten jatketaan, mehän ollaan
tavallaan jo alotettu tämän vuoden opiskelu tässä," Taina kertoo.
"Sitten siirryttiin eskimoihin ja muihin pohjoisen kansoihin, ja
sitten eteenpäin koko maapallon ympäri."
Sittemmin Kihniön kuntaan on hyväksytty elämänkatsomustiedon
opetussuunnitelma alkuopetukseen eli peruskoulun toiselle luokalle
asti. "Se oli hyvin ympäripyöreä. Katsoin että kyllä me noi asiat
katetaan ihan hyvin siinä opetuksessa mitä meillä on ja sen lisäksi
vielä paljon muutakin. Sellasia hyvin tavallisia asioita, kuten
perheen ja kodin juhlat, lähiympäristön tavat, oikeudenmukaisuus ja
rauha," Taina sanoo.
"Olin yhteydessä yhteen toiseen perheeseen jossa lapsille
opetetaan ET:tä kotona. He saivat kunnalta valmiit oppikirjat ja
käyttivät niitä. Joku voi tykätä sellaisestakin ratkaisusta, ja
miksei sekin ole ihan hyvä jos on tyytyväinen niihin kirjoihin.
Eihän niihin ole sidoksissa kuitenkaan, toiset opettaa ihan kirjan
mukaan ja toiset tekee hyvin paljon itse sen sisällön." Tainaa
kirjat eivät kuitenkaan kiinnosta. "En ole vilkaissutkaan! Olen
ajatellut että en aio turvautua mihinkään valmiisiin
opetussuunnitelmiin. Päätän itse mitä lapseni oppivat, riippumatta
siitä kuuluuko se jonkun tietyn aineen alaan. Mielestäni
elämänkatsomustiedon avulla ihminen voi rakentaa sitä
maailmankuvansa pohjaa, ja siihen tarvitaan monenlaisia alueita. Se
on tavallaan sellaista kokonaisopetusta."
Tainalle ajan järjestäminen opetukselle on ollut helppoa. "Jos
haluaa perusteellisesti oppia jotain asioita niin tunti viikossa ei
riitä yhtään mihinkään. Meillä se menee parhaiten niin, että meillä
ei ole mitään varsinaisia oppitunteja, vaan se sovitetaan meidän
päivien luonnolliseen kulkuun. Esimerkiksi kun ennenkin luin
lapsille iltaisin, niin nykyään hyvin usein luen niille jotakin
siihen ET-aiheeseen liittyvää. Ja kun niitä aiheita yritetään
kerran käsitellä lapsentajuisesti, niin me ollaan luettu paljon
satuja ja nuortenkirjoja ja aikuistenkin romaaneja, ja sitten
saatetaan lukea ihan jotain tietokirjaakin," hän kertoo. "Tytöt
tykkää myös askarrella ja piirtää. Ne aika mielellään tekee niitä
töitäkin kun sovitaan vähän yhdessä että minkä tyyppinen työ
mistäkin aiheesta tehdään. Ne on painaneet kankaalle ja
askarrelleet esimerkiksi sellaisia kolmiulotteisia maisemia. Suurin
osa on yritetty tehdä niin että ne voi laittaa kansioon, mutta
niistä kolmiulotteisista otetaan sitten valokuvat ja laitetaan
sinne kun saadaan kehitettyä ne," hän jatkaa.
Entä suosittelisiko Taina ET:n kotiopetusta muillekin?
"Tietyin edellytyksin kyllä, jos vanhemmat itse ovat innostuneita.
Olen itse oppinut tässä tosi paljon, ja suunnittelen sen asian aina
niin että se on minusta itsestänikin kiinnostavaa, ja semmoista
mikä mielestäni kuuluu yleissivistykseen ja pitäisi tietää niin
aikuisten kuin lastenkin," sanoo Taina. "Toisaalta jos sen joutuu
tekemään pakosta, niin ei se varmaan ole paras ratkaisu."
Lapsen ottaminen kotiopetukseen ei myöskään vaadi
yli-inhimillisiä kykyjä. "Kuka vanhempi hyvänsä voi omat lapsensa
opettaa kyllä kotona, jos pystyy osoittamaan että heillä on
mahdollisuudet valvoa sitä lasten opiskelua eli on riittävästi
aikaa ja resursseja," sanoo Taina. Suomessa resurssit eivät onneksi
nykyään tuota ongelmia, sillä esimerkiksi kirjastosta ja netistäkin
saa tietoa riittämiin ET-opetuksen tarpeisiin. "En ole koskaan
kuullut että sitä olis keltään evätty sillä perusteella että
koulutustaso ei olisi riittänyt taikka jotakin. Tosin kiinnostus
tämmöseen on Suomessa ollut aina aika vähästä. Mutta aina niitä on
toisaalta ollut jotka ovat itse opettaneet lapsensa kotona," hän
jatkaa.
Tarvittaessa vaikka lakkoilemalla
Ruotsissa ja Norjassa uskontoa ja ET:tä ei enää opeteta
erikseen, vaan tilalle on luotu kaikille pakollinen uskontotiedon
opetus. Mallia on arvosteltu kritiikittömyydestä uskontoa kohtaan,
ja pelkona onkin ET:n "vesityksen" leviäminen Suomeenkin.
"Uskon että monet niistä jotka kannattavat tätä yleistä
uskontotiedon opetusta ajattelevat että he eivät halua liikaa
tyrkyttää omaa näkemystään lapsille ja pelkäävät olevansa liian
subjektiivisia. Ne toivovat että joku muu voisi opettaa heidän
lapsilleen objektiivisemmin," Taina Hollo arvelee. "Ilman muuta
minäkin haluaisin, että kaikki lapset saisivat tunnustuksetonta
uskonnon opetusta tai elämänkatsomustiedon opetusta, jos se olisi
sen sisältöistä mitä opetan omille lapsilleni - se olisi aivan
loistavaa!" Todennäköisempää kuitenkin on, että uskontotieto
vastaisi suunnilleen nykyistä uskonnonopetusta. Tähän Hollon
perheessä ei kuitenkaan aiota alistua. "Olen päättänyt että jos
tulee esimerkiksi kaikille pakollinen niin sanottu tunnustukseton
uskonnonopetus, niin siinä vaiheessa otan lapseni kokonaan
kotiopetukseen, jos yhden aineen opettaminen erikseen ei ole
mahdollista."
"Jos tällainen tilanne tulisi, niin mielestäni me voitaisiin
aivan hyvin julistaa yhteinen koululakko, otettaisiin lapsemme
kokonaan pois. Uskon että tällanen joukkoliike herättäisi
huomiota," Taina jatkaa. Jokainen kotiopetettava lapsi vaatii
paljon ylimääräistä työtä koululta, joten koululakko voisi olla
tehokaskin keino.
Asiaa sietää selvittää tarkemminkin. Opetushallituksesta
tavoittamamme opetusneuvos Jorma Kauppisen mukaan ei ole
olemassa mitään erityistä sääntöä, joka kieltäisi siirtämästä
lapsen vain yhdessä tietyssä aineessa kotiopetukseen. Se olisi
kuitenkin hänen mukaansa poikkeuksellista, ja se edellyttäisi
kyseessä olevan koulun suostumusta. Käytännössä asia siis
täytyisi sopia tapauskohtaisesti koulun kanssa.
Kauppisen mukaan normaalina lähtökohtana pidetään, että
vanhemmat valitsevat, meneekö lapsi kouluun vai ei, ja että jos
lapsi menee kouluun niin sitten hän osallistuu kaikkeen
opetukseen tässä koulussa. Laki ei kuitenkaan kiellä
toisenlaista menettelyä, kunhan opetussuunnitelma toteutuu.
Lapsen siirtäminen yhdessä oppiaineessa kotiopetukseen
näyttäisi siis olevan kiinni koulun suostumuksesta. Mahdollisen
ET-lakon aikana lapsen vetäminen pois ET:n oppitunneilta vaikkapa
omavaltaisesti, vaikkei koulu siihen suostuisikaan, lienee
kuitenkin helppoa, koska Opetushallituskaan ei ole ottanut
periaatteellista kantaa sitä vastaan. Koulu voisi lähinnä
turvautua joko lapsen erottamiseen koulusta tai uhata
erottamisella. Tämä puolestaan olisi varmaankin koulun kannalta
katsoen niin äärimmäinen keino, että olisi ihme jos monikaan
koulu siihen rupeaisi, varsinkaan jos kyseessä on tiedetysti
jokin vakaumuksellisista syistä julistettu boikotti.
Suvi Laukkanen
|