"Vääräuskoisena" Saudeissa
Avainsanoma on "evankelioimista korostava
kristillinen lähetyslehti, joka pyrkii levittämään ajankohtaista
ja luotettavaa tietoa IVY:ssä, Baltiassa, Itä-Euroopassa, Kiinassa
ja muslimimaissa elävistä kristityistä sekä kertomaan evankeliumin etenemisestä ko. maissa". Ateismin ja vapaa-ajattelun näkökulmasta
tällaiset lehdet ovat joskus hyödyllisiä sen vuoksi, että niissä
kerrotaan muslimien rikoksista. Avainsanoman numero 4/2003 sisältää mielenkiintoisen jutun suomalaisesta Kalevi Marinista, joka työskenteli 1970-luvulla lähes kolme vuotta rakennusmestarina
Saudi-Arabiassa.
Saudi-Arabiaa tunnetaan huonosti, sillä se on ääri-islamilainen
ja siellä vallitsee voimakas valvonnan ja salailun ilmapiiri. Marin
pääsi tosin Medinaankin ja on 61. kaupunkiin päässyt
"vääräuskoinen". Aiemmin kaupunkiin päästetyt "vääräuskoiset" olivat
lähinnä entisiä natseja, joista tuli salaisen poliisin väkeä. Saudi-
Arabian salainen poliisi on ollut paljolti heidän hoidossaan.
Saudi-Arabiassa ei ole yhtään kristillistä kirkkoa. Niitä ei
hyväksytä. Kristillistä toimintaa ei suvaita. Ulkomaalaisella saa
olla sellainen Raamattu, jota pystyy lukemaan. Jos ei siis osaa
arabiaa ja pitää mukanaan arabiankielistä Raamattua, siitä voi
seurata kuolemanrangaistus.
Avainsanoman mukaan islamin pääsuuntausten, sunnalaisuuden ja shialaisuuden lisäksi pienempiä lahkoja on yli sata. Päälinja on,
ettei kristittyjä suvaita, vaikka pikkulahkoissa on
suvaitsevaisiakin ryhmiä. Esimerkkinä mainitaan Egyptin entinen
presidentti Anwar Sadat, joka kuului erääseen suvaitsevaiseen
veljeskuntaan. Sadat hyväksyi täysin juutalaiset ja kristityt
kutsuen heitä vuorelle rukoilemaan rauhaa Egyptissä.
Suomen entinen presidentti Mauno Koivisto ylisti syksyllä
2001 islamia erittäin suvaitsevaiseksi ja väkivallattomaksi
uskonnoksi. Marin sanoo, että asia on päinvastoin.
Marin kertoo, että muslimimaissa fyysinen väkivalta on yleistä
ja kohdistuu kaikkiin. Hän kertoo Riadissa kävelleestä tytöstä,
jolla oli liian lyhyt hame (helma oli vähän polvien alapuolella). Islamilaisen "papin" nähdessä tämän, hän löi tyttöä rajusti
kintuille, niin että verta alkoi vuotaa.
"Muslimipapeille" kepillä huitominen on "keskeinen tehtävä, joka kohdistuu niin ihmisiin kuin esineisiinkin". Marin oli Riadissa kellokaupassa, kun alkoi kuulua salah-ääni, joka tarkoittaa
että kaikkien on mentävä moskeijaan rukoilemaan. Marin ei ymmärtänyt
huutoa. Liikkeen ohi käveli pitkäpartainen ukko oikein likaisessa
kaavussaan ja löi kepillä kahta puolta oven karmeja ja meni menojaan.
Liike tyhjeni, mutta Marin jäi ostamaan kelloa.
Valittuaan kellon kauppias antoi sen Marinille ja tämä aikoi
maksaa ostoksen. Silloin keppimies syöksyi sisään, huusi ja riehui
"hullun lailla": hän iski kaikki lasit rikki vitriineistä ja survoi
kepillään kelloja. Sitten hän löi kepillään kaikki hyllyt kelloineen
alas lattialle. Äijä yritti myös lyödä Marinia kepillä päähän, mutta
Marin poistui liikkeestä. Liike oli välikohtauksen jälkeen kaksi
viikkoa kiinni, jonka jälkeen se taas avattiin.
Keppimellastelu on pientä verrattuna moniin vakavampiin
tapauksiin. Avainsanoma kirjoittaa, että tuossa maassa
"ihmisoikeusvalvojilla, tasa-arvovaltuutetulla, demokratialiikkeillä,
naisasianaisilla, uskonnon uhrien tuella yms. järjestöillä olisi
totisesti työmaata! Kaikki nämä normaaliin nykyajan sivistykseen
kuuluvat järjestöt puuttuvat tästä maasta."
Marin kertoo työtoveristaan, eräästä amerikkalaisesta insinööristä.
Tämä meni teini-ikäisen tyttärensä kanssa markettiin ostaakseen
voipaketin. Isä jäi autoon parkkipaikalle, kun tyttö lähti ostoksille.
Tyttöä vain ei kuulunut takaisin. Kun isä meni etsimään tytärtään,
sanottiin, ettei sellaista tyttöä ollut markettiin tullutkaan! Isä ei
löytänyt tytärtä ja riensi lähimmälle poliisiasemalle. Poliisit
tulivat markettiin ja sulkivat sen. Yksi poliisi meni ison
roskatynnyrin luo ja otti kannen pois. Tyttö löytyi! Mutta hänet oli
raiskattu ja paloiteltu viiteen osaan.
Poliisit vangitsivat kaikki kahdeksan miesmyyjää, mutta kukaan ei
tunnustanut mitään. Seuraavana perjantaina kaikki kahdeksan miestä
teloitettiin julkisesti kaupungin torilla. Avainsanoman mukaan
kuolemanrangaistuksen yleisyys vain lisää murhia: raiskaajat
mieluummin tappavat ja kätkevät uhrinsa kuin ottavat riskin, että
uhri jää eloon todistamaan heitä vastaan. Toisaalta naisen todistus
ei paljon paina muslimikulttuurissa ainakaan miehen todistusta
vastaan.
|