Vapaa Ajattelija 2-3/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 2-3/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon


Sodan siunaus


Aloitan tämän pääkirjoituksen poikkeuksellisesti puhumalla sodasta. Se ei kuulu tämän lehden aihepiiriin, eikä Vapaa-ajattelijain liitto ota järjestönä mitään kantaa USA:n äskettäisiin sotatoimiin Irakissa. Kysymys näiden toimien hyväksyttävyydestä tai mielekkyydestä jakaa jyrkästi lehtemme lukijoita, joista monet ovat osallistuneet mielenosoituksiin joko hyökkäyksen puolesta tai sitä vastaan.

Miksi sitten tämä aihevalinta? Viimeksi, kun minua pyydettiin erääseen paikallisyhdistykseen esitelmöimään vapaa-ajattelun historiasta ja perusteista, lähes koko keskustelu käytiin Irakin sodan oletetuista uskonnollisista taustatekijöistä. Irakin ja USA:n kohdalla uskontoa on kuitenkin vaikea mieltää olennaisimpana tekijänä; Irakin sosialistinen tasavalta on perinteisesti ollut arabimaista maallistuneimpia, ja USA:n perustuslaki kieltää kongressia säätämästä uskonnonharjoitusta koskevia lakeja.

Jos Irakin sodassa - tai sen oikeutuksen tueksi kyhätyssä "uuden maailmanjärjestyksen" ideologiassa - halutaan nähdä jotakin uskonnollista, on tarkasteltava asioita niiden virallisten ideologisten perustelujen ohitse. On voitava arvioida sotaa niiden liberaalia globalisaatiota edustavien arvojen näkökulmasta, joiden nimissä sodan oikeutusta puolustetaan - ja vasta silloin, jos sodan oikeutuksen perustelu jää näiden arvojen kannalta hämäräksi, on aihetta olettaa uskon asettuneen järjen tilalle.


Suosituimmat selitykset USA:n hyökkäykselle ovat olleet "demokratian levittäminen" ja "kapitalismin pakottama välttämättömyys saada halpaa öljyä" - riippuen siitä, ketkä näitä selityksiä antavat ja mitkä ovat heidän omat poliittiset tavoitteensa. Molemmat selitykset ovat epäilyttäviä, koska ne perustuvat tositapahtumien päälle liimattuihin uskomuksiin. Vahvojen valtioiden suurvaltapoliittiset edut ovat aikaisemminkin olleet oma tappavan todellinen voimatekijänsä, jolle sekä jalot aatteet että rauhanomaisen kaupankäynnin kansainväliset ehdot ovat joutuneet alistumaan. Uskonnolla puolestaan on jo vuosisatojen ajan siunattu hallitsijoiden pyhyys, jolloin alamaisten vihan sallittuina kohteina ovat olleet poliittisten siunauksien ulkopuolelle jätetyt yksityiset kaupustelijat.

Antti Blåfield kirjoittaa Helsingin Sanomissa (11.5.2003), että Irakin vapauttaminen merkitsee talouspoliittisesti imperialismin voittoa liberaalista globalisaatiosta. Perusteluna hän esittää, että sotatoimet ja maan jälleenrakentaminen suosivat räikeästi amerikkalaisia liikeyrityksiä ulkomaisten kilpailijoidensa kustannuksella. Markkinapuhe on menettänyt uskottavuutensa; nyt on viimeistään käynyt selväksi, ettei kansakuntien hyvinvointi olekaan riippuvaista liikeyritysten menestymisestä markkinoilla, vaan siitä, mikä hallitus näitä johtavia yrityksiä suojelee. Vaikutusvaltaisimmat yhtiöt ovat niitä, jotka toimivat suurvaltaeduille uskollisina alihankkijoina.

Saddam Husseinin regiimi Irakissa on George W. Bushin "uuden maailmanjärjestyksen" peilikuva. Molemmat edustavat elinkeinoelämän häikäilemätöntä valjastamista vahvan valtion poliittisiin valtatavoitteisiin jonkin altruistisen aatteen nimissä, jolle siviilejä vaaditaan uhrautumaan. USA:n sen enempää kuin Irakin kansalaisille ei ole luvattu korkeampaa elintasoa, vaan heiltä on vaadittu taloudellisia uhrauksia, joita joudutaan tekemään, jotta valtio voisi keskittää talouselämän resursseja pysyväksi tarkoitettuun kansojen vapauttamisen missioon. Ba’ath-ideologia lupaa vapautusta kaikille arabikansoille siinä missä "uusi maailmanjärjestys" lupaa sitä koko ihmiskunnalle - ja lähihistoriasta tiedämme, että poliittinen messiaanisuus on palvellut hallitsijoiden valtaa siitä huolimatta, että se on usein ollut taloudelliselle kehitykselle tuhoisaa.


Friedrich Hayekin kaltaiset liberaalit totalitarismikriitikot ovat usein väittäneet, että talouden valjastaminen politiikan välikappaleeksi on aina omiaan vaarantamaan oikeusvaltion puolueettomuutta suhteessa kansalaisyhteiskunnan moniin eri toimijoihin. Liikevoiton perustaksi muodostuu poliittinen hyöty, josta riippumatta ei ole mahdollisuuksia menestyä. Äärimmillään tämä voi johtaa viidakon lakiin, jonka vallitessa jopa rikolliseen toimintaan puututaan vasta sitten, kun tietty liiketoiminta on lakannut olemasta poliittisesti hyödyllistä. Lievemmissä muodoissa tämä johtaa siihen, että siviiliyhteiskunnan instituutioista tulee puoluepolitiikan pelikenttiä.

Saman logiikan voi nähdä myös keskustelussa evankelisluterilaisen kirkon asemasta. Vasemmistopuolueet ovat jo ajat sitten haudanneet Forssan ohjelman mukaisen vaatimuksen, että valtionkirkot sekä niiden toiminnan rahoitus tulisi yksityistää. Ne osallistuvat sen sijaan kirkollisvaaleihin saadakseen osan kirkon vallasta ja varallisuudesta poliittiseen käyttöönsä. Ny Tidin päätoimittaja, Vasemmistoliiton kansanedustajaehdokas Jan-Erik Andelin sanoi kirkon monopoliasemaa koskevassa paneelikeskustelussa, että kirkolla on sopivasti valtaa (tarkemmin sivulla 32).

Poliitikkojen näkökulmasta julkinen monopolilaitos edustaa valtaa, joka voidaan vallata. Niinpä kansanedustajaehdokkaat yli puoluerajojen päätyivät sopuisaan yksimielisyyteen siitä, että kirkon nykyisen valta-aseman pahimpana epäkohtana on se, ettei kirkko ota aktiivisemmin kantaa niihin päivänpoliittisiin erityiskysymyksiin, joista poliitikot päättävät.


Onneksi elämme vielä oikeusvaltiossa, jossa poliitikkojen ja kirkon mahdollisuuksia sekaantua siviiliyhteiskunnan arvokysymyksiin on monin tavoin oikeudellisesti rajoitettu. Jollei olisi olemassa perustuslakeja ja ihmisoikeussopimuksia, poliitikot ja pastorit olisivat jo aikoja sitten tehneet kaikista omaan päätösvaltaamme kuuluvista asioista poliittisia erityiskysymyksiä, joista päätetään äänestämällä. Yhteiskunnassa, jossa kaikista siviilielämän arvovalinnoista voitaisiin päättää poliittisesti, koko siviili-käsite olisi merkityksetön.

Vapaa-ajattelijoista monet ovat yhä perinteisessä mielessä vasemmistolaisia ja saattavat vierastaa esittämääni näkökulmaa, jossa kirkon asema rinnastetaan muunlaiseen talouselämän poliittiseen haltuunottoon. Tällainen kritiikkihän kohdistetaan useimmiten sosialistisiin näkemyksiin (ikään kuin konservatismi ei edustaisi yhtä vakavaa uhkaa henkilökohtaiselle ja taloudelliselle vapaudelle). Poliittisista näkemyksistä riippumatta voisi kuitenkin otaksua, että jos tällainen kritiikki on tieteellisesti pätevää kohdistettuna sosialismiin, niin vastaava totalitarismin uhka on varmastikin olemassa silloinkin, kun siviilielämän laajan poliittisen haltuunoton päämääränä on kaukaisien diktatuurien kukistaminen.

On sanottu, että sota on totalitaarisen valtion terveydenhoitoa (Randolph Bourne, amerikkalainen anarkopasifisti). Jatkuvan sotatilan rakentaminen edellyttää kansalaisten ja siviiliyhteiskunnan instituutioiden muokkaamista sellaiseen valtiouskolliseen poikkeustilamentaliteettiin, joka on vierasta moniarvoisen siviiliyhteiskunnan hengelle. Miten kauan liberaalien arvojen mukainen avoin siviiliyhteiskunta voi säilyä hengissä sellaisilla lääkkeillä, joilla hoidetaan totalitaarisen valtion koossapysymistä?


Vapaa-ajattelijoissa on varmasti paitsi "uuden maailmanjärjestyksen" vastustajia, myös sen kannattajia. Lehden toimitus ei ota kantaa USA:n Irak-operaatioiden kaltaisten yksittäisten sotatoimien oikeutukseen, vaan seuraamme jatkossa mielenkiinnolla, miten irakilaisten katsomusvapaus tulee toteutumaan amerikkalaisen sotilashallinnon alaisuudessa. Samalla ilmaisemme kuitenkin huolestuneisuutemme siitä, että USA:n hallituspiirien julistama "uuden maailmanjärjestyksen" ideologia on saamassa yhä selvemmin uskonnollisia merkityssisältöjä. Tätä aihetta käsitellään artikkelissa sivulla 16.

Historia ei ole osoittanut uskonnottomuuden levinneen menestyksekkäästi valloitussodalla. Valloitussotaan pohjautuva imperialistinen hallinto edellyttää uskonnollisen vallan haltuunottoa siinäkin tapauksessa, että virallinen ideologia on ateistinen. Vuonna 1943, kun Neuvostoliiton puolustussota Saksaa vastaan kääntyi valloitussodaksi ja itäeurooppalaisten väestöjen moninkertaiseksi kansanmurhaksi, Josif Stalin teki vainojensa kohteeksi joutuneen ortodoksisen kirkon kanssa yllättävän sopimuksen, jossa kirkon edut päätettiin turvata sillä ehdolla, että papit siunaavat puna-armeijan hyökkäyksen Puolaan ja Baltian maihin. Myöskään George W. Bush ei vapautusretoriikassaan vetoa maansa virallisen ideologian mukaiseen perustuslain henkeen, vaan Jumalan antamaan tehtävään.

USA:n perustuslain henki edustaa niitä sekulaariyhteiskunnan arvoja, joita vapaa-ajattelijat ovat puolustaneet sekä omassa maassaan että myös kansainvälisesti. Maallistuneidenkin arvojen levittäminen sotilaallisin keinoin näyttää kuitenkin säännönmukaisesti edellyttäneen keskeisten uskonnollisten valtatekijöiden haltuunottoa politiikan välineiksi. Tuomitsematta yhdenkään diktatuurin menestyksekästä kaatamista voisimme edelleen kysyä, miten nämä valistusfilosofiasta periytyneet vapaan maailman arvot voisivat koskaan olla poikkeus sellaisesta säännöstä, johon jopa bolshevikit lopulta joutuivat mukautumaan.

Janne Vainio

Vapaa Ajattelijan 2-3/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon