Seksin ostokielto puhutti Helsingissä
Onko prostituutio naisen esineellistämistä ja hyväksikäyttöä?
Edustaako se sellaista arvomaailmaa, jota vastaan lainsäätäjien
olisi heti otettava tiukasti kantaa? Vai onko kyse loppujen lopuksi
kuitenkin yksilön vapaudesta käyttää vartaloaan ja ansaita rahansa
miten haluaa? Olisiko prostituution rajoittaminen lailla naisten
aiheetonta holhoamista?
Näitä kysymyksiä pohdittiin Helsingin vapaa-ajattelijoiden
järjestämässä keskustelutilaisuudessa Helsingin yliopistolla
(7.5.2003), jossa soveltavan filosofian professori Heta
Gylling esitti aiheelle alustuksen.
Prostituutiokysymyksessä on kyse laajemminkin yksilön vapauksista,
ja siitä miten sitä rajoittavat lait voidaan perustella. Vapaus
sinänsä on monille itseisarvo eikä sitä täysin heppoisin perustein
voida rajoittaa. Seksin oston kieltävän lain puolesta esitetyt
argumentit jakaantuvat yleensä kolmeen eri tyyppiin.
Vahinkoperiaatetta käytetään usein lakien perusteena ja se
on näistä kolmesta perustelutyypistä ongelmattomin. Kantavana
ajatuksena on, että sellaiset toimet, jotka aiheuttavat haittaa tai
kärsimystä muille voidaan kieltää lailla. On kuitenkin hyvin vaikeaa
osoittaa, että prostituutiosta sinänsä aiheutuu kenellekään
mitattavissa olevaa haittaa. Usein perusteeksi esitetään esimerkiksi
prostituutioon joskus kytkeytyvää orjakauppaa tai naisten
pahoinpitelyjä. Vaikka nämä ovat täysin tuomittavia ilmiöitä, on
kyseessä kuitenkin hiukan eri asia, jolla ei voida perustella, miksi
nainen, joka vapaasti valitsee ammattinsa eikä koe siitä kärsivänsä,
ei saisi näin toimia.
Tästä taas pääsemme luonnollisen oloisella aasinsillalla
lailliseen paternalismiin. Seuraava väite nimittäin usein on,
että kukaan järkevä ihminen ei tekisi moista valintaa. Päätös ei siis
voi olla rationaalinen, eikä prostituoitu mitä ilmeisimminkään
oikeastaan ymmärrä mitä tekee, ja tästä syystä on oikeutettua
rajoittaa toimintaa lailla, hänen omaksi parhaakseen.
Vapaus edellyttää kykyä autonomiaan, eli kykyä tehdä omia
rationaalisia päätöksiä. Voitaisiin siis ajatella, että jos joku
ilmiselvästi tekee irrationaalisia päätöksiä, hän ei voi olla todella
autonominen, ja siksi hänen päätäntävaltaansa voitaisiin rajoittaa.
Mutta kyky tehdä rationaalisia päätöksiä ei millään tavalla viittaa
näiden päätösten sisältöön. Autonomia ei siis ole sama asia kuin
ulkopuolisten mielestä järkevien päätösten tekeminen.
Eikö tällainen holhoaminen sitä paitsi olisi yhtä lailla alentavaa
naista kohtaan, kuin prostituution väitetään olevan? Hänet työnnetään
uhrin rooliin - viattoman uhrin, koska on liian tyhmä tajutakseen
mitä tekee - riippumatta siitä, mitä mieltä kyseinen nainen itse
asiasta on.
Kolmas mahdollinen perustelutapa voidaan luokitella lailliseksi
moralismiksi. Kantava ajatus moralismissa on se, että jokin asia
itsessään on niin paha, että se voidaan kieltää riippumatta siitä,
aiheutuuko siitä minkäänlaista haittaa kenellekään. Näillä linjoilla
voitaisiin siis esittää esimerkiksi, että yhteiskunnan pitäisi
osoittaa lakiensa kautta, että seksin osto on nyky-yhteiskunnan
arvojen vastaista.
Tällaiset väitteet ovat kuitenkin ongelmallisia eri arvojen ja
moraalikäsitysten valtavan kirjon takia. Asiaa mutkistaa sekin, että
ihmisillä on taipumusta pitää moraalisesti tuomittavana mitä tahansa
mikä saa heissä aikaan inhoreaktion. Todellisten arvojen tulisi
kuitenkin olla myös harkinnan tulosta. Ei siis ole ollenkaan
yksiselitteistä, mitkä nyky-yhteiskunnan arvot ovat.
Vaikka yhteisistä arvoista joskus onnistuttaisiinkin päättämään,
olisi sekin ongelmallista, miten näitä arvoja kannattamattomat
ihmiset voitaisiin vakuuttaa niistä, elleivät he itse ole valmiita
näitä arvoja omaksumaan. Sitäpaitsi voidaan kysyä, että jos ihmiset
olisivat todella sisäistäneet prostituution vastaisen arvomaailman,
niin olisiko tällaiselle laille todella edes tarvetta? Jos
yhteiskuntamme olisi todella omaksunut tällaiset arvot, prostituutio
bisneksenä ei olisi kannattavaa. Jos taas tällaisia yhteisiä arvoja
ei yhteiskunnassa ole, ei lakejakaan voida perustella niiden avulla.
Outoa on Heta Gyllingin mukaan sekin, että vain seksin ostamista
esitetään kiellettäväksi, mutta seksin myymistä ei. Keskusteluissa
on kuitenkin yleensä lähdetty liikkeelle siitä, onko oikeutettua
kieltää aikuista ihmistä myymästä seksipalveluja rahasta. Tämä
saattaakin tuntua loogisemmalta ja helpommalta väittelyaiheelta,
mutta hämäräksi on kaiken väittelyn jälkeenkin jäänyt, miksi juuri
seksin ostaminen pitäisi kieltää, ilman että myymistä kielletään.
Länsimaiseen liberalistiseen oikeuskäsitykseen liittyy myös
ajatus, että vapautta rajoittavan lakitaakan pitäisi olla
mahdollisimman kevyt. Kaikkea vastaan ei ehkä tarvitse säätää lakia,
vaan useita ongelmia voidaan rajoittaa jo olemassa olevan
lainsäädännön puitteissa. Jos joku esimerkiksi haluaa suorittaa
japanilaisen harakirin keskellä kaupungin katua, ei harakirin
kieltävää uutta lakia välttämättä tarvita. Riittää, kun henkilölle
tehdään selväksi, että ruumiinnesteiden vuodattaminen kaupungin
kadulla on järjestyssäännön vastaista.
Vastaavasti prostituutioon liittyvät pienet ja suuret ongelmat
kuten ihmisten salakuljetus tai vaikkapa yörauhan häirintä ovat jo
valmiiksi lain puolesta kielletyt. Lisäksi on muistettava, että
Suomessa, kuten monissa länsimaissa, on yleisesti ottaen tiukka
työsuojelulainsäädäntö. Jo tämän perusteella monessa seksialaan
liittyvässä bisneksessä olisi paljon huomautettavaa, ilman että sitä
tarvitsee erikseen kieltää lailla. Herää kysymys, miksi näihin ei
ole jo puututtu - lieneekö kysymys valvontaresurssien niukkuudesta,
vaiko kenties välinpitämättömyydestä näitä samoja henkilöitä
kohtaan, joiden suojelemisella nyt esitettyä lakia usein
perustellaan...
Suvi Laukkanen
|