Vapaa Ajattelija 2-3/2003

jumalaton kulttuurilehti

Vapaa Ajattelijan 2-3/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon


Länsimaiden perikato


Aikaisemmin Pentti Kähkönen kertoo halunneensa pelastaa ihmiskunnan. Tuolloin hänelle sanottiin, että pelastustyö on turhaa, "kyllä luonto ravistelee täit tukasta." Länsimaisen kulttuurin tuhoutuminen ei kiinnosta monia, koska on olemassa tähdellisempääkin tekemistä - kuten katsella TV:tä.

Tuhosuuntaiset trendit alkoivat 1700-luvulla, jolloin uusi konekulttuuri (UKK) alkoi progressiivisesti syrjäyttää vanhaa maatalouskulttuuria (VMTK). Kähkönen muistaa ensimmäisen auton, "jota ihmettä pojat meni aina katsomaan." VMTK:n tuho on tapahtunut nopeasti, ja tämä on hänen mielestään historian suurin onnettomuus. "Kehitys-sanan sijasta käyttäisin nimeä hävitys."

VMTK olisi Kähkösen mukaan voinut jatkua ikuisesti, koska siinä ei ollut tuhosuuntaisia kehitystrendejä. UKK sen sijaan on progressiivinen - "ei olotila, vaan rynnäkkö." Kehityssuunta tulee vääjäämättä muuttumaan joskus, koska pian ei ole tilaa uusille suuremmille koneille ja koska autojen lisääntyminen ei voi jatkua loputtomiin. "Jo nyt autot estävät pääsemästä autolla mihinkään."

"Suomessa oli 1800-luvun lopulla korkein mahdollinen kulttuuritaso, jolla ihminen ja luonto elivät sopusoinnussa keskenään." Elinympäristö oli puhdas ja terveellinen; maanpintaa ei päällystetty asvaltilla. Ei ollut mitään täysin käsittämätöntä - ei tavaroita joiden toiminnan käsittäminen vaatisi erityisasiantuntemusta, eikä outoja naapureita.

"Ihmiset pysyivät rehellisinä, koska luonnon kanssa ei voinut valehdella eikä voinut pettää itseään. Rehellisyys on syntynyt luonto-olosuhteissa ja tuhoutuu kaupungeissa." Luonto oli myös taiteiden perusta, jota ilman kulttuurimme kaikki keskeiset teokset olisivat jääneet syntymättä.

Informaatiotulvan puuttuminen mahdollisti Kähkösen mukaan itsenäisen ajattelun, jota ei nykyisin tunneta. Oleellista oli myös jokaisen omakohtainen toimeentulovastuu, joka oli riippuvaista luonnon käyttäytymisestä. "Terveestä kaupunkilaisjärjestä ei ole kuultu koskaan puhuttavan."

Teoreettinen koulutus ei ollut välttämätöntä, koska työt opittiin vanhemmilta. "Perheet pysyivät koossa ja hoitivat samaa ammattia yhteisvoimin; miesten ja naisten välinen roolijako oli selkeä ja luonnollinen."

Romanttisessa idyllissä oli "kaksi pahaa mörköä", jotka olisivat voineet ajaa kulttuurin umpikujaan. Yksi oli väestön lisääntyminen, jota siirtolaisuus kuitenkin huojensi. Toinen oli konekulttuuri, joka tuhosi toimeentulon riippuvuuden luonnollisesta valinnasta. "Työ karsi heikkoja ja sairaita, mutta henkiinjääneet pysyivät terveinä." Luonnonvalinta mahdollisti kulttuurin selviämisen vaikeinakin aikoina. "Talvisodan miehet olivat miehiä, joita ei enää ole."

Konekulttuurin konnantyönä oli maatalouskulttuurin täydellinen hävitys; edes edellä lueteltuja "hyviä puolia" ei säilytetty. Kaupungistumisen edellyttämä tehomaanviljely on muuttanut maapallon myrkkypilleriksi ja laajeneviksi kaatopaikoiksi. "Aiemmin mistä tahansa Suomen järvestä saattoi juoda vettä."

"Kaupunkirutto" on aiheuttanut "vieraantumisen luonnosta ja luonnollisesta elämästä. Ei voi kotiutua, joka puolella tekniikkaa jota ei ymmärrä." Fyysinen rappeutuminen on tehnyt kävelemisestä epänormaalia. "USA:ssa saa poliisin kimppuunsa, jos lähtee kävelemään."

Vieraantumaton suhde luontoon ja lähiympäristöön näyttää olevan Kähköselle itseisarvo, jonka kadotessa "käytöstavat raaistuvat" ja "taiteet luhistuvat huijaukseksi" joka ei enää esitä mitään. "Ihmiset seurustelevat koneiden eikä naapureiden kanssa." Lapset kootaan lastentarhoihin ja kouluihin, joita hän pitää "keskitysleireinä". Luontoperustaisen toimeentulovastuun poissaolo johtaa siihen, että "raha on kaiken mittana, vaikkei voisikaan mitata" ja että "ihmiset opettavat toisilleen epärehellisyyttä sen sijaan, että luonto opettaisi rehellisyyttä." Elämä muuttuu tyhjäksi ja tarkoituksettomaksi, kun luonto ei pakota vastuuseen omasta toimeentulosta. "Ei tule aitoja elämäntunteita."

"Toimeentulovastuun riistäminen" liittyy myös siihen, että työtä ei tehdä itselle, vaan toiselle, jolloin se on laadullisesti huonompaa. Kellon orjuus ja työn pakkotahtisuus on syrjäyttänyt "luontoperustaisen" tulosvastuullisuuden. Tietokone tekee työt sotkuisiksi ja koulutuskustannukset paisuvat kohtuuttomiksi. Ennen yksi ihminen teki satoja eri työtehtäviä; nykyään yhden tehtävän suorittamiseen tarvitaan satoja eri ihmisiä ja koneita.

Elinkeinojen riippuvuus koneista tekee elinkeinonharjoittajat riippuvaisiksi lainoituksesta. "Ennen tarvittiin kirves ja kuokka, nykyään velaksi ostetut koneet." Veri ja maapohja turmeltuvat rahanlainaajien kontrolloiman teknologisen automatisaation vaikutuksesta, joka tekee ihmisistä sosiaalipummeja.

Kähkönen näyttää uskovan muodikkaaseen luddiittiteoriaan, jonka mukaan maailmanlaajuisen kilpailun aiheuttama tuotantokustannusten pienentämiseksi tapahtuva automatisointi on työttömyyden lisääntymisen syy; koneiden ja ihmisten välinen "tulonjako" johtaa siihen, että yhä harvemmat pystyvät enää ostamaan koneiden tuottamia tavaroita. Samaan hengenvetoon hän pitää ongelmana koneistamisen ja avoimen hintakilpailun aiheuttamaa ostovoiman hallitsematonta kasvua; "jos kaikista tulee miljonäärejä, kuka tekee työt?" Voivatko siis työttömyys ja työvoimapula olla uhkakuvia samanaikaisesti?

Maaseutu tulisi Kähkösen mielestä pitää asuttuna poliittisin päätöksin, jotta olisi mahdollista turvata alueellinen ravinnontuotanto ja työllistyminen terveisiin maatöihin ilman ympäristömyrkkyjä ja ilman kilpailua aiheuttavaa ulkomaankauppaa. Hän torjuu puheen "kestävästä kehityksestä", koska kehityksellä tarkoitetaan progressiivista laajenemista. "Ihminen ei itse kustanna mitään, vaan lähettää kaikki laskut luonnolle. Kehitykseksi pitäisi kutsua sitä, mikä vähentää luontorasitusta ja mahdollistaa tasapainotiloja."

"Luonnonsuojelua ei ole vielä aloitettukaan." Luonnonsuojelua olisi vasta silloin, jos tehtäisiin päätös, että yhtäkään neliömetriä luontoa ei saa enää hävittää. Korkeintaan puolet elinkelpoisista alueista kuuluisi ihmisille ja toinen puoli luonnolle, koska mitään eliölajia ei saisi olla liikaa suhteessa muihin. Miten tämä visio soveltuisi yhteen sen vaatimuksen kanssa, että maaseutu tulisi pitää asuttuna?

Yksinkertainen vastaus on laaja-alainen väestönharvennus, jonka tulisi tapahtua lääketieteellisin keinoin. "Ihmisten tappaminen ei ole riittävän tehokas keino väestön harventamiseen." Sen sijaan Kähkönen suosittelee kahden lapsen politiikkaa, johon liittyisi sterilisaation käyttöönotto väestörajoituskeinona.

Väestönkasvu onkin Kähkösen mukaan tuhosuuntaisena trendinä yhteinen sekä uudelle että vanhalle kulttuurille - ja vasta uusi teknologia voi ratkaista ongelman käytännöllisesti. Kähkönen myöntää agraariyhteiskunnan muutkin lukuisat epäkohdat, joihin palaamista hän ei pidä mahdollisena eikä edes toivottavana; sen sijaan hän kehottaa arvioimaan tuhoutuneen maatalouskulttuurin epäkohtien lisäksi niitä piirteitä, jotka hänen mukaansa ovat mahdollistaneet koko tähänastisen länsimaisen kulttuurin kehityksen teknologiaa lukuun ottamatta. "Ihminen ei luovu koskaan koneiden käytöstä, mutta kulttuurin tulisi olla ihmisten eikä koneiden."

Kähkösen näkemyksille teknologisen kehityksen tuhosuuntaisuudesta voisi kenties esittää vastaväitteen, että maapallo ei ole olemassa ikuisesti ja että mikäli UKK:n kahlitsematon kehitys ei riittävän nopeasti ole johtanut avaruussiirtokuntiin, se tulee vääjäämättä tietämään koko ihmiskunnan loppua. Ei ole välttämättä mahdotonta, että teknologisten innovaatioiden käyttöönoton irrationaalinen poliittinen rajoittaminen osoittautuisi aikaa myöten kaikkein tuhosuuntaisimmaksi trendiksi.

Syntyvyyden sääntelyn saavuttama yleinen hyväksyntä saattaisi olla jonkinlainen vastaesimerkki; kristillisen opin mukaanhan kyse oli seksuaalisuuden esineellistämisestä, joka vaaransi VMTK:lle ominaisen aidon elämäntunteen. Ehkäisyteknologian yleistä hyväksyntää edelsi (paljolti varhaisen feministisen liikkeen käymä) pitkällinen biopoliittinen taistelu juuri mainitun VMTK:lle ominaisen vieraantumattomuuden itseisarvoistamisen kanssa. Mm. katolinen kirkko vastustaa väestönkasvun tehokasta hidastamista tänäkin päivänä siksi, että kyse on keinotekoisen ja vieraantuneen teknologian tunkeutumisesta herkälle inhimillisen kokemisen alueelle.

Janne Vainio

Murretutkija, kirjailija Pentti Kähkönen (s. 1932) esitelmöi 23.3.2003 Pääkaupunkiseudun Vapaa-ajattelijoiden yleisötilaisuudessa Kallion nuorisotalossa Helsingissä aiheesta Länsimaisen kulttuurin tuhoutuminen. Paikalla oli kourallinen nuoria ja vanhempia kuulijoita.

Kähkönen tunnetaan väsymättömänä huuhaa-oppien ja aatehulluuden vastustajana kirjoituksistaan nimimerkillä Heikki Havina. Tällä nimellä on julkaistu myös pamfletti Totuus - filosofista toisinajattelua, jossa puolustetaan tieteellistä ajattelua ja arvostellaan aatteellisuuden haitallisia vaikutuksia maailmanrauhalle. Viimeisin hänen julkaistu teoksensa on kaksiosainen historiallinen romaani Nälkämaan lapset, joka kertoo vanhan suomalaisen maaseutukulttuurin valoisista puolista ja epäkohdista.

Vapaa Ajattelijan 2-3/2003 sisällysluetteloon | Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon