Jeesus on satuolento
Muistan hyvin erään tietyn sarjakuvan, jossa
supersankari-päähenkilö sai jostain
selville, että tulevaisuuden ihmiset pitivät
häntä yhtä myyttisenä hahmona kuin Peter
Pan ja joulupukki. Tästä suivaantuneena
hän lentää valoa nopeammin ja siirtyy tulevaisuuteen
korjatakseen tilanteen. Hän tekee
muutaman sankariteon todistaen olevansa
todellinen, ja palaa sitten kotiin. Supersankari
sai viimeisen sanan - vai saiko sittenkään?
Tietenkin kyseessä oli pelkkä fiktio! Tulevaisuuden
ihmiset olivat täysin oikeassa!
Tämä supersankari on aivan yhtä myyttinen
hahmo kuin joulupukki ja Peter Pan.
Tämä on mielestäni hyvä vertaus apologeettojen
yrityksiin tehdä tarina neitsyelle
syntyneestä yliluonnollisesta pelastajasta,
joka paransi sairaita, nosti ihmisiä kuolleista,
muutti vettä viiniksi, käveli veden päällä, nousi
haudasta ja astui ylös taivaisiin, vakavasti
otettava historiallinen hahmo.
Ollessani aiemmin itsekin apologeetta,
ajattelin että olin osoittanut tuon tarinan melko
vakuuttavasti todeksi. Käytin useita argumentteja,
jotka nyt tiedän virheellisiksi, kuten
evankeliumien oletettu vastaavuus niiden
tapahtumien kanssa, joista ne kertovat, näennäinen
silminnäkijöiden todistusten käyttö
jne. Nykyään olen sitä mieltä, että työni tuotti
suurin piirtein yhtä paljon tulosta kuin sarjakuvan
supersankarin! Kaiken sen jälkeenkin
hän on nimittäin edelleen pelkkää fiktiota.
Pieni varoitus: aion seuraavassa esitellä
lyhyesti syitä nykyisille näkemyksilleni. En
odota, että vain koska olin itse aikoinani apologeetta
ja olen nyt muuttanut mieleni, olisi
kaikkien syytä uskoa, että olen oikeassa. Se
olisi perivirhe. Olisi aivan yhtä väärin olettaa,
että John Rankinin täytyy olla oikeassa,
koska hän on löytänyt kristinuskon oltuaan aiemmin
agnostinen unitaristi. Molemmissa
tapauksissa syyt, miksi muutimme mieltämme, ovat paljon
tärkeämpiä kuin se, että muutimme mieltämme.
Mielestäni on olemassa neljä syytä, miksi
Jeesuksen voidaan sanoa olevan fiktiivinen hahmo.
Ensinnäkin (ja varoitan jo heti, että tämän
selittäminen ei ole yksinkertaista): on erittäin
todennäköistä, vaikka sitä ei voidakaan
todistaa, että evankeliumien keskushahmo ei
perustu yhteenkään historialliseen yksilöön.
Sen lisäksi, että teologien "uskon Kristus" on
samantapainen synteettinen rakennelma kuin
vaikkapa "setä Samuli", jos voisimme matkustaa
ajassa taaksepäin kuten sarjakuvan
supersankari, emme löytäisi ajanlaskun alun
Nasaretista Jeesusta. Miksikö? Syitä on kolme,
ja esitän ne yksinkertaistettuna ajan säästämiseksi.
1) Yhtä lailla yleisesti kuin yksityiskohtaisestikin
tarkasteltuna Jeesuksen elämä, sellaisena
kuin raamatun evankeliumit sen kuvailevat,
vastaa kansainvälistä myyttisen
sankarin arkkityyppiä, jossa jumalallisen sankarin
syntymä ennustetaan ja hänet siitetään
yliluonnollisin menetelmin. Lapsena sankari
onnistuu pakenemaan murhanyrityksiltä ja
demonstroi pikkuvanhaa viisauttaan. Hän
vastaanottaa jumalallisen tehtävän, tappaa
demoneja, voittaa arvostusta, julistetaan kuninkaaksi.
Sitten hänet petetään ja hän menettää
kansan suosion, ja hänet teloitetaan,
yleensä kukkulan laella, mutta hän nousee
taivaisiin.
Nämä kuviot löytyvät sankarimyyteistä ja
eepoksista kaikkialla maailmassa. Mitä lähemmin
oletettu elämänkerta - esimerkiksi Herkuleen,
Tyanan Apolloniuksen, Padma Sambhavan
tai Gautama Buddhan - vastaa tätä kaavaa, sitä
todennäköisempää on, että myytti on värittänyt
historiallista hahmoa.
Lähes jokainen yksityiskohta Jeesus Kristuksen
elämäntarinasta sopii myyttisen sankarin
arkkityyppiin. Mitään ylimääräistä,
"maallista" hänen elämänkaareensa liittyvää
tietoa ei ole mahtunut mukaan. Siksi on turhaa
olettaa, että myytin taustalta löytyisi historiallista
henkilöä. Kyllähän se on tietenkin
mahdollista, mutta sitä ei enää voi pitää kovinkaan
todennäköisenä. Ja historiantutkijalla
on käytössään pelkkiä todennäköisyyksiä.
Voi olla, että kuningas Arthur oli todellinen
henkilö, mutta meillä ei ole mitään erityistä
syytä niin olettaa. Voi myös olla, että
Jeesus Nasaretilainen oli todellinen historian
henkilö, mutta, toisin kuin useimmat kolleegani
Jeesus-seminaarissa (en. Jesus Seminar),
en usko että voimme vain olettaa niin.
2) Erityisesti evankeliumien kärsimystarinat
ovat mielestäni aivan liian lähellä saman
aikakauden myyttejä kuolevista ja kuolleista
nousevista pelastajajumalista, kuten Osiriksesta,
Tammuzista, Baalista, Attisista,
Adoniksesta, Herkuleesta ja Asclepiuksesta.
Kuten Jeesuksenkin, näiden hahmojen uskottiin aikoinaan
todella eläneen maan pinnalla, tapetun
ja nousseen kuolleista vähän ajan kuluttua.
Heidän kuolemiansa ja kuolleistanousemisiaan
juhlittiin yleensä kevään herätessä.
Monissa myyteissä vapahtajan ruumis voidellaan
hautaamista varten ja naiset etsivät
sitä. Muutaman päivän kuluttua sankari ilmestyy
elävänä.
3) Ristiinnaulitsemisen, hautauksen ja ylösnousemuksen
yksityiskohdat ovat samoin
hämmästyttävän samanlaisia kuin tapahtumat
monissa suosituissa romaaneissa samalta
ajalta. Niissä kaksi rakastavaista joutuvat
toisistaan eroon, kun toinen näyttää olevan
kuollut ja vahingossa haudataan elävältä.
Haudanryöstäjät löytävät hänet elävänä ja
vievät mukanaan. Rakastaja löytää tyhjän
haudan, jossa ruumiin käärinliinat ovat vielä
paikoillaan, ja luulee ensin, että hänen rakkaansa
on noussut kuolleista ja päässyt taivaaseen.
Käsittäessään, mitä on täytynyt tapahtua,
hän lähtee etsimään tätä. Seikkailunsa
aikana hänet ennemmin tai myöhemmin
tuomitaan ristille tai jopa ristiinnaulitaan,
mutta hän onnistuu pakenemaan. Kun pari
viimein löytää toisensa, kumpikaan ei voi oikein
uskoa että toinen on elävä eikä vain hyvästejä
jättämään tullut kummitus, sillä he
ovat pitkään luulleet toisiaan kuolleeksi.
Apologeetat ovat reagoineet tähän todistusaineistoon
kahdella tavalla. Ensiksi he ovat
todenneet, että kaikki nämä myytit ovat imitaattorien
kädenjälkeä, jotka ovat plagioineet
tarinat raamatusta. Apologeetat huomauttavat,
että osa todistusaineistosta on peräisin
Jeesuksen jälkeiseltä ajalta. Mutta todistusaineistoa
on itseasiassa paljon myös ajalta
ennen Kristusta. Varhaiset apologeetat väittivät,
että nämä yhtenevyydet evankeliumien
kanssa olivat Saatanan ennakkoon tekemiä
väärennöksiä. Piru olisi tiennyt mitä oli odotettavissa
ja halusi johtaa ihmiset harhaan.
Tämä kuulostaa samalta kuin fundamentalistien
epätoivoiset väitteet 1800-luvulla,
joiden mukaan Saatana oli luonut väärennettyjä
dinosauruksenluita koetellakseen
hurskaiden uskoa genesikseen! Joka tapauksessa
- ja tämä on varsinainen pointtini - kukaan
ei olisi esittänyt tätä väitettä, jos pakanalliset
myytit kuolleista ja ylösnousevista
jumalista olisivat nuorempia kuin vastaavat
kristilliset tarinat.
Toiseksi, C.S. Lewis ehdotti että Jeesuksen
kyseessä ollessa "myytistä tuli totta". Hän
myönsi kaiken myyttisen sankarin arkkityypistä
ja sen, miten Jeesuksen elämä muistutti
tarinoita pakanallisista vapahtajista. Mutta
hän teki niistä profetiallisia arvoitusleikkejä,
ihmissydämen kaipuun tuotoksia, kalpeita ennakkoaavistuksia
Kristuksen inkarnaatiosta
ennen kuin se tosiasiassa tapahtui. Muut olivat
pelkkiä myyttejä, mutta tämä tapahtui
todella.
Vastineena tähän esitän anekdootin kollegaltani
Bruce Chiltonilta. Vieraillessaan erään
ystävänsä luona, hän yllättyi nähdessään,
että vieraskylpyhuone oli täynnä erilaisia
pyyhkeitä, jotka oli varastettu Hiltonista, Ramada
Innista, Holiday Innista jne. Kumpi oli
todennäköisempää, hän kysyi: se, että kaikkien
näiden hotellien edustajat olivat livahtaneet
hänen ystävänsä kylpyhuoneeseen ja
kopioineet yhden pyyhemallin? Vai se, että
hänen ystävänsä oli pyyhkäissyt ne mukaansa
hotelleista?
Lewisin argumentti on epätoivoinen, eikä
kukaan tulisi edes ajatelleeksi sitä, ellei hän
vakaasti uskoisi, että vaikka kaikki muut supersankarit
olivat kuvitteellisia, Batman oli
itse asiassa todellinen.
Uuden testamentin epistolien voidaan helposti
tulkita kuvaavan aikaa, jolloin kristityt
eivät vielä uskoneet, että heidän vapahtajansa
oli elänyt maan päällä vain verrattain vähän
aikaa sitten. Paavali ei koskaan mainitse
Jeesuksen suorittamia ihmeparannuksia tai
edes hänen opettajantyötään. Kahdesti hän
siteeraa "Herran sanaa", mutta jopa konservatiiviset
Uuden testamentin tutkijat myöntävät,
että hän saattoi yhtä hyvin tarkoittaa
profetiallisia näkyjä taivaallisesta Kristuksesta.
Paavali ei syytä Jeesuksen kuolemasta
roomalaisia tai juutalaisia auktoriteetteja,
vaan pahan suunnitelmia, enkeleitä, jotka
hallitsevat tätä langennutta maailmaa. Roomalaiskirjeissä
sekä Ensimmäisessä Pietarin
kirjeessä kristittyjä kehotetaan varovaisuuteen
ja heitä muistutetaan siitä, että roomalaiset
auktoriteetit eivät koskaan rankaise
hurskaita, vaan ainoastaan pahoja. Kuinka
näin olisi voitu sanoa, jos tarina Pontius
Pilatuksesta olisi ollut tiedossa?
Ainoat poikkeukset - Ensimmäinen kirje
tessalonikalaisille ja Toinen kirje Timoteukselle -
vahvistavat vain säännön. Molempien voidaan helposti
osoittaa syntyneen myöhemmin kuin evankeliumit,
eivätkä ne ole Paavalin käsialaa.
Jeesuksesta leivottiin lopulta historiallinen hahmo.
Hänet piirrettiin uudelleen menneisyyden henkilönä (kuten
Samson, Enoch, Jabal, Gad,
Joshua Nuninpoika ja monet muut vanhat israelilaiset
jumalat). Jeesusta yritettiin useaan otteeseen sijoittaa
historiaan syyttämällä hänen kuolemastaan milloin ketäkin,
kuten sellaisia tunnettuja tyranneja kuin Herodes
Antipas, Pontius Pilates ja jopa Alexander
Jannaeus, joka eli ensimmäisellä vuosisadalla ennen
Kristusta! Jos Jeesuksen kuolema olisi todellinen
historiallinen tapahtuma, jolla olisi ollut monta
silminnäkijää, siitä ei olisi voinut syntyä näin monta
versiota, jotka eroavat toisistaan niin perusteellisella
tavalla!
Ja jos varhaiset kristityt olisivat todella
muistaneet kärsimykset sarjana lähiaikojen
tapahtumia, niin miksi evankeliumien vanhin
ristiinnaulitsemiskertomus lainaa koko lyhyen
tekstin psalmista numero 22, joskin ilman
minkäänlaista lähdeviittausta? Miksi Ensimmäinen
Pietarin kirje ei sisällä sen yksityiskohtaisempaa
selostusta Jeesuksen kärsimyksistä
kuin mitä Jesajan 53. luvusta löytyy?
Miksi Matteus täydentää Markuksen kertomusta,
ei niinkään historiallisen tradition tai
silminnäkijöiden kertomuksen mukaan, mutta
uusilla lainauksilla, tällä kertaa Sakarjasta
ja Salomon viisaudesta?
Näin ollen teoria, josta tutkijat aikoinaan
keskustelivat kiivaasti, mutta nykyään hyväksyvät
sen hiljaisesti, viehättää minua enemmän
ja enemmän - teoria, jonka mukaan historiallista
Jeesusta evankeliumin mytologian
lasimaalausten takana ei ole. Sen sijaan hän
on täyttä fiktiota.
Lisäksi: 1) Emme tuomitse niitä myyteiksi koska emme usko
ihmeisiin, vaan analogian periaatteen takia, jonka ainoa
vaihtoehto on uskoa kaikki, mitä National Inquirer kirjoittaa.
Jos emme käytä tämän päivän standardeja arvioidessamme
väitteitä menneisyydestä, niin mitä muita standardeja on
käytettävissä? Ja miksi meidän pitäisi uskoa, että Jumala
tai Luonto teki ennen asioita, joita ei enää tapahdu? Eikö
Jumala olekaan sama eilen, tänään, huomenna ja ikuisesti?
2) Apologeettojen väite, että "Jeesuksen kuoleman ja
evankeliumien kirjoittamisen välinen aika oli liian lyhyt
legendojen syntymiseen" on kehäväite, sillä se olettaa
historiallisen Jeesuksen eläneen tiettynä aikana. 40 vuotta on
muutenkin riittävän pitkä aika legendojen syntymiseen, mutta Kristusmyyttiteoria ei edellytä, että Kristushahmo syntyi
Pontius Pilatuksen aikana, ainoastaan, että myöhemmin Jeesus
sijoitettiin Pilatuksen aikaan.
a) Jan Vansina (Oral Tradition as History)
on kirjoittanut siitä, miten suullinen perinne pyrkii
päivittämään myyttisiä tapahtumia, väittäen
niiden aina olevan lähellä, vain muutamaa
sukupolvea ennen kertomisaikaa.
b) Ja vaikka historiallinen Jeesus olisikin
ollut olemassa ja meillä olisi silminnäkijöiden
todistuksia käytössämme, evankeliumin puolustajat
unohtavat viimeaikaiset tutkimukset,
joiden mukaan silminnäkijöiden todistukset,
etenkin kun ne koskevat epätavallisia tapahtumia,
ovat erittäin epäluotettavia, ja että ihmiset
usein muokkaavat näkemäänsä tottumustensa
ja odotustensa mukaisiksi. Siten
Strauss osui napakymppiin väittäessään, että
varhaiset kristityt vain kuvittelivat Jeesuksen
täyttävän messiailta ja profeetoilta odotetut
teot.
3) On paljon pyydetty, että kaikki vastaavat
tarinat pitäisi hylätä myytteinä ja väittää,
että tämän tapauksen täytyy olla erilainen.
Tähän turvautuvan henkilön on myönnettävä
olevansa jo fideisti eikä enää pelkkä apologeetta
(jos siinä nyt edes on mitään eroa!)
Toiseksi, Uuden testamentin oppineiden rakentama
"historiallinen Jeesus" heijastaa
aina niitä oppineita, jotka analyysin ovat suorittaneet.
Albert Schweitzer oli ehkä ainoa
poikkeus, ja hän teki tuskallisen selväksi, että
aiemmat Jeesuksen etsijät olivat vain piirtäneet
omakuviaan. Kaikki käyttivät historiallista
Jeesusta samoin kuin vatsastapuhuja
käyttää nukkeaan, sitä itsekään tiedostamatta.
Jeesuksen opetusten täytyi olla tosia, ja
heidän omien uskomustensa täytyi olla todenmukaisia,
joten Jeesuksen oli täytynyt opettaa
juuri heidän uskomuksiaan. (Tietenkin jokainen
raamatullisen suunnan kannattaja tekee
näin! "Minä sanoin niin! Jumala uskoo
sen! Se ratkaisee asian!"). Nykyiset poliittisesti
korrektit "historialliset Jeesukset" eivät
ole ollenkaan erilaisia, vaan pelkkiä luojiensa
klooneja.
C. S. Lewis oli oikeassa tästä kirjassaan
The Screwtape Letters: "Jokainen 'historiallinen
Jeesus' on epähistoriallinen. Dokumentit sanovat
mitä sanovat, eikä siihen voida lisätä
mitään." Mutta, kuten apologeetat usein tekevät,
hän olettaa fideismin olevan tästä luonnollinen
seuraus, kun agnostisismi olisi parempi
vaihtoehto. Mitä hän kuvittelee evankeliumien
niin selvästi "sanovan" on myyttinen
sankari! Hän käyttää itse julistamaansa
asiantuntijan asemaa väärin esseessään Modern
Theology and Biblical Criticism kun hän kieltää
että evankeliumit muistuttaisivat vähääkään
ikivanhoja myyttejä. Voi vain ihmetellä,
mitä hän oikein poltti piipussaan!
Pointtini tässä on yksinkertaisesti se, että
vaikka evankeliumien Kristuksen taustalla
olisi historiallinen Jeesus, häntä ei koskaan
voida löytää. Jos historiallinen Jeesus on koskaan
ollut olemassa, häntä ei enää ole. Kaikista
yrityksistä löytää hänet syntyy vain
moderni version Jeesus-myytistä. Jokainen
"historiallinen Jeesus" on uskon Kristus, tarkemmin
sanoen, jonkun yksittäisen henkilön
uskon mukainen Kristus. Joten nykyisten tutkijoiden
"historiallinen Jeesus" on aivan yhtä
kuvitteellinen.
Kolmanneksi, Jeesus henkilökohtaisena
pelastajana, jonka kanssa ihmiset väittävät
omaavansa "henkilökohtaisen suhteen"
(kuten minäkin aikoinani väitin), on itse asiassa
täysin fiktiivinen hahmo. Kyseessä on
olennaisesti henkilökohtainen projektio, "mielikuvitusystävä".
Sillä ei ole mitään eroa poppsykologian
visualisaatioharjoituksiin, John
Bradshawn temppuun, jossa kuvitellaan kohtaaminen
menneisyyden rakkaiden ihmisten
kanssa, tai Jean Houstonin johtama kuvitteellinen
keskustelu Hillary Clintonin ja Elenanor
Rooseveltin välillä.
Eipä tässä kai sinänsä mitään vikaa ole,
mutta olisi parempi, jos se tunnistettaisiin täysin
kuvitteelliseksi fiktioksi, kuten Hillary Clinton,
Jean Houston ja John Bradshaw tekivät.
Saman pitäisi koskea henkilökohtaista pelastajaa.
Ainoa vaihtoehto tälle muistuttaa niin kutsuttua
kanavointia. Olet "virittäytynyt samalle
aaltopituudelle" kuin entisaikojen guru jonka
nimi on Jeesus, ja vastaanotat mielikuvia
häneltä, yleensä melko tyhjänpäiväisiä asioita.
Jonkinlaista kuvitteellista telepatiaa.
Itse asiassa en usko, että useimmat papit
tarkoittavat mitään sanoessaan, että heillä on
"henkilökohtainen suhde Kristuksen kanssa",
paitsi ehkä kuvitelmaa, joka on karannut käsistä
raamatun lukemisen ja rukoilemisen
seurauksena. Mutta jos he todella tarkoittivat
jonkinlaista "henkilökohtaista suhdetta",
niin kyse olisi kanavoinnista. Epäilen että on
olemassa yksinkertainen syy sille, miksi fundamentalistit
jotka tuomitsevat New Age-kanavoijat
eivät kuitenkaan kutsu sitä huijaukseksi
(vaikka sitä se selvästi on), vaan sen
sijaan ajattelevat, että Ramtha ynnä muut
ovat demoneja. Jos he sanoisivat, että kyseessä
on pelkkä vainoharha, he tietävät minne
muut neljä sormea osoittaisivat seuraavaksi!
Ottaen huomioon sen hurskauden joka liittyy
"henkilökohtaisiin suhteisiin Kristuksen
kanssa" ja "hänen kutsumiseensa sydämeensi",
ja sen, että näitä ilmaisuja ei löydy eikä
vastaavaa koskaan vihjatakaan Uudessa testamentissa,
on uskomatonta että siitä on silti
tehty pelastumisen tunnusmerkki! Jollei sinulla
ole henkilökohtaista suhdetta Jeesuksen
kanssa, palat vielä joku päivä helvetin tulessa!
Sheesh! Tässäpä vasta näemme loukatun
vapahtajan raivon!
Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan näistä
asioista ennen saksan pietistiliikkeen syntyä
1700-luvulla. Tunteellisen omistautumisen tekeminen
taivaaseen pääsyn ehdoksi vastaa
äärihelluntailaisten väitettä, ettei taivaaseen
voi päästä ellei puhu kielillä. "Kysyitkö, mistä
tiedän että hän elää?" kysyy herätyskuoro.
"Hän elää sydämessäni." Aivan! Kyseessä on
mielikuvituksen tuote.
Neljänneksi, Kristus on fiktiota siinä mielessä,
että hänen nimensä toimii huomaamattomalla
ja epämääräisellä tavalla lyhenteenä
monille uskomuksille ja instituutioille
joiden puolesta häneen vedotaan. Yksinkertaistettuna
tämä tarkoittaa sitä, että kun
evangelisti tai apologeetta pyytää sinua uskomaan
"Kristukseen", he muiluttavat tähän
sanaan paljon muitakin asioita kuten esimerkiksi
pyhän kolmiusopin, protestanttiset ajatukset
uskosta ja armosta, säännöllisen kirkossakäynnin
jne. Nämä ovat kaikki selviä ja
avoimia kysymyksiä. Teologit ovat väitelleet
niistä vuosisatojen ajan ja keskustelevat niistä
yhä. Rivijäsenet väittelevät niistä yhä, minkä
voit huomata, jos keskustelet adventistin
tai jehovan todistajan kanssa. Jos kuulet minun
sanovan näin, ja ensimmäinen ajatuksesi
on, että "eiväthän nuo ole oikeita kristittyjä,"
todistat vain väitteeni. Kuka antoi fundamentalistisille
protestanteille yksinoikeuden
sanaan kristitty?
Kukaan evangelisti ei koskaan pyydä ihmisiä
uskomaan Kristukseen ja sitten ala erittelemään
näitä muita asioita ja assosiaatioita.
Ei yksikään! Pyhä kolminaisuus, raamatun
erehtymättömyys, joillekin jopa anti-darwinismi
ovat asioita, joita ei missään nimessä
kyseenalaisteta. Et voi tulla aidosti pelastetuksi
jos et usko myös näihin asioihin kuten
uskonveljesikin. Heille Kristukseen uskominen
tarkoittaa myös järkkymätöntä luottamusta
pyhään kolminaisuuteen, biblisismiin,
luomisoppiin jne. Ja tämä vuorostaan tarkoittaa,
että Kristus on lyhenne kaikille näille opeille
ja mielipiteille, joista kaikki täytyy hyväksyä
uskon varassa, koska joku toinen niin käskee.
Kun Kristuksesta tulee fiktio tässä mielessä,
hän edustaa kaiken sen hyväksymistä kyselemättä,
mitä jokin instituutio tai saarnaaja
käskee meidän uskoa. Tämä ei ole mitään
uutta, ei mikään kristinuskoa vääristävä mutaatio.
Paavali vaatii "jokaisen ajatuksen vangitsemista
Kristukselle" ja "uskon tottelevaisuutta".
Tässä Kristus on jo saanut samanlaisen
roolin kuin Dostojevskin Suuressa Tutkijassa
(en. Grand Inquisitor), eufemismi instituution
dogmaattiselle puoluelinjalle. Dostojevski
tarkoitti tietysti sitä että "todellinen"
Jeesus vastustaisi nimensä käyttöä uskonnollisen
sorron oikeutuksena. Mutta vaikka Dostojevskin
Jeesus on jalo, hänkin on vain fiktiota!
Se on loppujen lopuksi "Suuren Tutkijan
vertauskuva".
Siispä Kristuksen voidaan sanoa olevan fiktiota
neljällä tavalla. 1) On täysin mahdollista,
että historiallista Jeesusta ei ole koskaan
ollutkaan. 2) Vaikka tämä henkilö olisikin ollut
olemassa, olemme hukanneet hänet lopullisesti,
emmekä voi löytää häntä. Ja 3) se Jeesus,
joka "kulkee kanssani ja puhuu kanssani
ja kertoo minulle että olen hänen" on vain
mielikuvituksellinen visualisaatio eikä voi olla
mitään muuta kuin fiktiota. Ja lopuksi, 4) yhden
tai toisen uskonnollisen instituution "Kristus-logo"
on kiertoilmauksellinen kuvitelma, vähän niinkuin
Ronald McDonald, Mikki Hiiri
tai Joe Camel. Sen tarkoitus on saada sinut
nielemään useita uskoja, asenteita ja käyttäytymismalleja
pelkän uskon varassa. Tämä taas aiheuttaa vaaralliselle
itsenäiselle ajattelulle täyden oikosulun.
Jos olet koskaan kuullut minun esittävän
vastauksen johonkin kysymykseen, tiedät
että vastaan niihin aivan liikaa. Sama koskee
varmaan sitä, kun esitän kysymyksiä. Vaan
minkä minä suurelle suulleni voin. Nämä ovat
kolme kysymystä, joiden luulen olevan mielenkiintoisia.
Joten suo minun esitellä niistä
ensimmäinen tässä. Voit nähdä sen niin kuin
tohtori Rankin näkee.
Tämä on ensimmäinen. Paul Tillich sanoi,
että emme koskaan voi tuntea historiallista
Jeesusta millään varmuudella. Mutta evankeliumien
antama kuva Jeesuksesta Kristuksena,
kristilliset saarnat Jeesus Kristuksesta,
tuovat kristitylle uuden elämän. No miksi minä
ajattelen, ettei tämä riitä? Miksi kaikki evankeliset
uskovat että sen on täytynyt tapahtua,
kuten Francis Schaeffer tapasi sanoa, aika-avaruushistoriassa?
Mitä puuttuu liberaalimmasta teologisesta näkökannasta asiaan?
Tämä on siis ensimmäinen. Miksi sen kaiken täytyi tapahtua
historiallisesti ollakseen voimallista kristityille?
Toiseksi. Francis Schaeffer tapasi sanoa
myös, että kristityn ei koskaan tarvitse pelätä
todistusaineiston tutkimista minne ikinä se
saattaa johtaakaan, sillä hän ei koskaan putoa
maailman laidan yli. Faktat eivät koskaan
voi tuhota hänen uskoaan. Kuitenkin Schaeffer
tekee samassa täyskäännöksen ja listaa
kristityille hyväksyttyjä näkökantoja luomisesta
ja evoluutiosta - ne ainoat, jotka raamattu
hyväksyy. Kokemukseni mukaan Tillich
on jälleen oikeassa siinä, että fundamentalismi
tuhoaa totuudenetsinnän nöyrän rehellisyyden.
Tutkimuksen tulos on ennaltakäsin
aina avoin. Kuinka mikään tutkimus voi olla
rehellistä - esimerkiksi historiallisen Jeesuksen
kyseessä ollessa - jos tutkijan usko määrittää
lopputuloksen jo ennalta? Kuinka todellinen,
avoin tutkimus on ylipäätään mahdollista,
jos tutkija tietää jo etukäteen, että tutkimustulos
tulee olemaan hänen uskonsa mukainen?
Kolmanneksi. Hiukan eri aaltopituudella.
Kuka tahansa joka on lukenut tämän illan mainoslehtisen
huomasi varmasti että me molemmat
olemme lähtöisin uskonnollisen skaalan
ääripäistä, ja ohitimme toisemme keskellä
vaihtaessamme paikkaa - olimme jopa läsnä
samalla seminaarilla. Luin kerran kirjan
nimeltä "Uskonnollisen epäilyn psykologia",
joka seurasi yksilöitä joiden usko muuttui konservatiivisesta
liberaaliksi, ja joitakin joiden
usko muuttui liberaalista konservatiiviseksi.
Kirjoittaja päätteli, että pyhiinvaellus kumpaan
tahansa suuntaan oli matka kauemmas
sellaisesta uskon tyylistä, joka ei vastannut
henkilön tarpeita, kohti siihen paremmin soveltuvaa
uskoa. Ja olenpahan vain utelias.
Luuletteko, että sillä on mitään tekemistä sen
kanssa mitä meille kahdelle tapahtui?
Robert M. Price
Käännös: Suvi Laukkanen
|