Wienin piiri vastusti metafysiikkaa
Jyrki Alenius puhuu kirja-arvostelussaan Helsingin
Sanomissa 11.1.2003 loogisesta positivismista. Rudolf Carnap,
Hans Reichenbach ja Eino Kaila luopuivat aikaisemmin
käyttämästään käsitteestä looginen positivismi jo 1930-luvun
alkupuolella. He alkoivat käyttää käsitettä looginen
empirismi. Siitä lähtien loogisen empirismin vastustajat ovat
käyttäneet käsitettä looginen positivismi haukkumasanana, jonka
varsinkin marxilaiset ja hermeneutikot ovat politisoineet.
Tunnetut, jopa maailmankuulut suomalaiset filosofit sekoilevat
edelleen tässä käsitteistössä. Wienin piiri -kirjassa kukin
kirjoittaja yrittää yleensä epäperäisesti löytää Wienin piiristä
perusteluja omalle filosofialleen.
Jaakko Hintikka on peräänkuuluttanut (itse asiassa varsin
hyvässä artikkelissaan) loogisen empirismin paluuta. Lindforsin
opiskelukaveri Jaakko Hintikka on kuitenkin unohtanut, että looginen
empirismi on sekä ajatussuuntana että yksityisten kirjoittajien
(esimerkiksi Rudolf Carnap, Hans Reichenbach, Jörgen
Jörgensen, Alfred Ayer ja kateederissa Eino Kaila)
kirjoituksissa jyrkästi kristinuskon ja kaiken uskonnollisen
mystiikan vastainen. Wienin piirin sisäpiirissä ja loogisen
empirismin julkipiirissä ei ollut yhtään teologia. Wienin piirin
alkuperäinen osoitekin oli vapaa-ajattelijain toimisto.
Jaakko Hintikka suosii jumaluusoppinut Simo Knuuttilaa,
joka on kyseenalainen filosofina, koska on teologi, ja miehenä, joka
on syyllistynyt Lindforsia koskevissa lausunnoissa
ammattitaidottomuuteen ja syrjintään, jonka Helsingin yliopiston
johto (mm. Nils Okerblom ja Olli Lehto) on
virallisesti torjunut. Knuuttila on myös esittänyt virheellisiä
tietoja ateismin historiasta.
Kaikki kirjoittajat ovat väheksyneet sitä, että
metafysiikkakritiikki oli loogisen empirismin pääpiirteitä.
Metafysiikka loogisten empiristien piirissä tarkoittaa tieteeksi
naamioitua mielipidekirjallisuutta. Metafysiikan päämuodot ovat
supernaturalismi (=usko yliluonnolliseen) kaikki uskonnot mukaan
lukien, steinerilainen antroposofia, teosofia, eksistenssifilosofia,
hermeneutiikka, fenomenologia, klassisen marxilaisuuden dialektiikka,
Jugoslavian Praxis -ryhmä eli eksistentialistinen marxilaisuus ja
postmodernismi.
Pertti Lindfors, Georg Klaus ja Yrjö
Ahmavaara väittävät, että kaiken tavoitteellisen toiminnan teoria
on nimeltään kybernetiikka. Hermeneutiikan järkevä osa on
kybernetisoitavissa. Tällöin metafysiikkakritiikki puree
hermeneutiikkaan ja eksistenssifilosofiaan kuuluvaan finalismiin,
vitalismiin, ja jumaluusoppiin. Juuri Wienin piirin klassikot ovat
ankarasti ja osittain ironialla arvostelleet näitä. Eino Kaila oli
viime vuosinaan sitä mieltä, että filosofia on luonnontieteiden
aputiede. Tämä on lähellä Wienin piirin alkuperäistä kantaa.
Myöhempinä vuosinaan Eino Kaila torjui kaiken kieleen painottuneen
filosofian. Hän suhtautui kielteisesti myös Rudolf Carnapin
myöhempään kielifilosofiaan. Kaila sanoi myös tässä vaiheessa
olevansa loogisen empirismin edustaja. Eino Kaila on käsitteen
looginen empirismi keksijä (hän keksi sen jo Wienin piirin
syntyaikoina).
Suomessa vastustettu kybernetiikka on tullut näyttävästi
julkisuuteen Saksan liittotasavallassa viime vuonna kyberneetikoiden,
Leibnitz -seuran ja shakin pelaajien järjestämissä Georg Klausin
syntymän 90-vuotisjuhlasymposiumeissa.
Bertrand Russell'in ja Ludwig Wittgensteinin
kuvat eivät kuulu Wienin piirin esittelyyn. Wienin piiri arvosti
heidän varhaisimpia ajatuksiaan erityisesti matemaattisessa
logiikassa. Myöhemmin he kuuluivat Wienin piirin vastustajiin mutta
olivat myös keskenään täydellisellä törmäyskurssilla. Russell oli
vakaumuksellinen vapaa-ajattelija. Russell käytti itsestään nimitystä
agnostikko, mutta Russellin henkilökohtaisesti tuntenut John
Searle sanoo, että Russell tunnettiin ateistina.
Kuten Panu Raatikaisen esitelmää kuunneltaessa todettiin,
puhe analyyttisesta filosofiasta on hölynpölyä. Siitä huolimatta,
että analyyttisen filosofian on katsottu olevan Wienin piirin
perillinen, suurin piirtein kaikki yllä mainitut Wienin piirin
ajattelua vastustavat filosofiat on myöhemmin katsottu analyyttisen
filosofian piiriin kuuluviksi. Parhaimmillaan analyyttinen filosofia
oli loogista empirismiä.
Maailmankuulu amerikkalaiskiinalainen loogikko Hao Wang
haukkui kansainvälisessä Kirschbergin Wittgensteinia käsitelleessä
symposiumissa vuonna 1987 (siis kotikentällä) täysin lyttyyn
Wittgensteinin matematiikan perusteita koskevat pohdiskelut.
Kun G. H. v. Wright esitelmässään 1950-luvun alussa toi
Wittgensteinin myöhäisfilosofiaa filosofiseen yhdistykseen, niin
puheenjohtaja, akateemikko Eino Kaila haukkui perinpohjaisesti
suosikkioppilaansa ja vaimonsa sukulaisen, joka ryöpyn jälkeen oli
kuin piesty koira eikä uskaltanut vastata. Kaila syytti
Wittgensteinin myöhäistuotantoa pääpainollisesti vihamielisyydestä
luonnontieteitä ja kokeellista psykologiaa vastaan.
Kirjan avustajista Pertti Lindfors on aloittanut opintonsa
filosofiassa ja psykologiassa Eino Kailan johdolla.
Laajimman artikkelin kirjoittaja Juha Manninen unohtaa
kokonaan, että Pertti Lindfors on väitöskirjassaan esittänyt
huomattavan osan Mannisen kirjoituksen asioista. Mannisen
asiantuntemus rajoittuu aate- ja oppihistoriaan. Tästä syystä
loogisen empirismin peruslogiikka ja siihen liittyvät
tieteenteoreettiset ongelmat on käsitelty kirjassa liian
vaatimattomasti.
Jyrki Alenius on mystisesti suuntautuneena uskonnonfilosofian,
eksistentialismin sekä taide- ja kirjallisuusteorian tutkijana
aiheettomasti herjannut Wienin piiriä. Russellin ja Wittgensteinin
kuvien tilalla olisi pitäisi olla Moritz Schlick, Rudolf
Carnap, Otto Neurath ja Eino Kaila. Pienempinä kuvina nämä
kaikki olisivat mahtuneet lehteen.
Työtapatumaisesti tai muusta syystä Helsingin Sanomat on
otsikoinut: Wienin piiri herää nyt uuteen eloon. Epäilemättä se
herää poliittisesti vasta nyt taistolaisten ja lässyhumanistien
suorittaman vainon jälkeen, Neuvostoliiton luhistuttua. Kiitoksella
todettakoon, että Helsingin Sanomat on Eino Kailan syntymän 100
-vuotispäivän johdosta julkaissut neljä päivää etuajassa 5.9.1989
Pertti Lindforsin artikkelin (Eino Kailan 100-vuotissyntymäpäivän
9.8.1989 johdosta), jossa tulevat selvästi esiin yllä mainitut asiat.
Lindfors on vuodesta 1946 peräänkuuluttanut Eino Kailan renessanssia
huolimatta kommunistien suorittamasta vainosta, johon sitten Urho
Kekkosen aikana yhtyivät koko Suomen tasavallan tiedepoliittiset
päättäjät.
Pertti Lindfors yhteiskuntatieteitten tohtori
Erkki Hartikainen filosofian maisteri
alkuun Wienin piiri vastusti
metafysiikkaa
|