Richard Dawkins
Lasten todellinen hyväksikäyttö
Käännös: Suvi Laukkanen
Nykyisen lasten hyväksikäyttöskandaalin
aikaan
sain kirjeen amerikkalaiselta nelikymppiseltä naiselta joka oli
kasvanut Roomalais-Katolisessa uskossa. Hän muisti selkeästi kaksi
tapausta, jotka sattuivat hänen ollessaan seitsemänvuotias.
Seurakunnan pappi ahdisteli häntä seksuaalisesti autossaan. Ja
samoihin aikoihin hänen pieni koulukaverinsa, joka kuoli traagisesti,
joutui helvettiin koska oli protestantti. Tai niin kirjeen
kirjoittajalle ainakin oli uskoteltu kirkossa silloin vallalla olevan
doktriinin mukaan. Hänen nykyinen näkemyksensä on, että näistä
kahdesta roomalais-katolilaisesta hyväksikäyttötapauksesta
jälkimmäinen oli huomattavasti pahempi kuin ensimmäinen. Hän
kirjoittaa:
Papin hyväilyt tuntuivat seitsenvuotiaasta vain öklöiltä,
kun taas muistan kokeneeni kylmää, suunnatonta pelkoa kuullessani
että ystäväni joutui helvettiin. En koskaan valvonut papin takia -
mutta sen sijaan vietin monta unetonta yötä peläten, että ihmiset
joita rakastin joutuisivat helvettiin. Näin siitä painajaisia.
Olen varma, ettei hänen tapauksensa ole jäänyt ainoaksi. Entä
jos kyseessä on vähemmän altruistinen lapsi, joka pelkää oman
ikuisuutensa puolesta? Vaikka lasten fyysinen hyväksikäyttö onkin
kammottavaa, epäilen kuitenkin että se saattaa aiheuttaa vähemmän
pysyvää haittaa kuin katolinen usko itse.
Onnekseni vältyin itse roomalaiskatoliselta kasvatukselta
(anglikaaninen usko on paljon vähemmän haitallinen muunnos samasta
viruksesta). Joutuminen latinanopettajani hyväilemäksi
squashkentällä oli ikävä tunne yhdeksänvuotiaalle, sekoitus häpeää
ja puistattavaa yökötystä, mutta se ei varmasti ollut edes samassa
sarjassa kuin uskottelu siitä että minä tai joku tuttuni
saattaisimme joutua ikuiseen tuleen. Heti kun sain kiemurreltua pois
hänen polveltaan, juoksin kertomaan ystävilleni ja me nauroimme
kunnolla. Säälittävän pedofiilin lähentelyt tiivistivät
kaveruuttamme. En usko että minä tai muut saimme pysyvää tai edes
tilapäistä vahinkoa tästä ikävästä fyysisestä vallan väärinkäytöstä.
Latinanopettaja taisi ennen kaikkea vahingoittaa itseään, sillä hän
lopulta suoritti itsemurhan.
Vaikka nykyajan yhteiskunnan standardien mukaan hän olisi voinut
joutua vankilaan sekä eliniäkseen eri ryhmittymien vainoamaksi,
myönnän kuitenkin että hänen rikoksensa olivat lieviä verrattuna
niihin joita jotkin papit tekivät. En voi puhua heidän
ahdistelemiensa alttaripoikien kokemuksista. Mutta lasten
väärinkäyttö terminä kattaa useita syntejä, lievästä hyväilystä
väkivaltaiseen anaaliyhdyntään, ja olen varma että monet tapaukset
jotka nyt ovat häpäisseet kirkon kuuluvat skaalan lievempään päähän.
Epäilemättä jotkut kuuluvat myös skaalan
väkivaltaisimpaan päähän ja se on hirvittävää. Mutta vain koska
jotkin pedofiilien hyökkäykset ovat väkivaltaisia ja kivuliaita, se
ei tarkoita sitä että kaikki niistä ovat. Lapsi joka on liian nuori
ymmärtämään mitä hellä pedofiili hänelle tekee huomaa kuitenkin
helposti kivun jota väkivaltainen pedofiili aiheuttaa. Termit kuten
"väijyvä hirviö" (en. predatory monster) eivät ole tarpeeksi
täsmällisiä, ja niitä värittävät aikuisten emotionaaliset ongelmat.
Toiseksi (ja tämä on se huomio jonka esitin kirjoitukseni alussa),
henkinen väkivalta jonka epämääräinen väkivallan ja kammottavan
kivun uhka muodostaa saattaa olla vahingollisempaa kuin fyysinen
pahoinpitely, jos lapsi vilpittömästi uskoo näihin uhkauksiin.
Saarnaus helvetistä on nimen omaan äärimmäisellä väkivallalla ja
kivulla uhkaamista. Eikä siitä ole epäilystäkään että monet lapset
todella uskovat mitä heille opetetaan, ja tämä usko voi seurata
heitä aikuisuuteen ja aina vanhuuteen asti, kunnes kuolema vihdoin
vapauttaa heidät.
Voidaan väittää ettei katolinen kirkko enää saarnaa helvetistä
samalla kiihkolla. Mutta se riippuu siitä kuinka edistyksellä
alueella sattuu asumaan, ja kuinka edistyksellinen seurakunnan pappi
sattuu olemaan. Ikuinen rangaistus oli todellakin yleinen
doktriini jota jaettiin ihmisille, ja heidän joukossaan monelle
kauhusta kankealle lapselle, siihen aikaan kun nyt syytetyt tai
virastaan erotetut papit tekivät rikoksensa. Useimmat uhreista jotka
haastoivat heidät ovat nykyään keski-ikäisiä. Siksi he, kuten monet
joita ei koskaan käytetty fyysisesti hyväksi, luultavasti joutuivat
kärsimään henkisestä terrorismista. Pitkä viive ennen kuin lain koura
tavoittaa väärintekijät oikeuttaa rikosten keski-ikäiset uhrit suuriin
korvauksiin vuosikymmeniä sen jälkeen kun he kärsivät fyysisesti.
Kukaan ei usko että seksuaalisen hyväksikäytön fyysiset seuraukset
voisivat kestää vuosikausia, joten haettavien korvausten
täytyy koskea fyysisen hyväksikäytön henkisistä seuraamuksista. Eräs
54-vuotias, tyypillinen haastaja sanoi että selittämätön sekavuus,
viha, masennus ja uskon puute vaivasivat (en. marred) hänen
elämäänsä. (Jälkikäteen ei voi olla ihmettelemättä miten uskon puute
voi vaivata elämää. Ehkä moisella väitteellä voi saada lautamiesten
sympatian puolelleen.) Mutta pointti on tämä: jos ihmisen voi haastaa
oikeuteen pitkäaikaisen henkisen vahingon johdosta, jonka on
aiheuttanut fyysinen väkivalta lasta kohtaan, miksei häntä
voitaisi yhtä hyvin haastaa oikeuteen pitkäaikaisesta henkisestä
vahingosta jonka on aiheuttanut henkinen väkivalta lasta
kohtaan? Papit jotka kohtelevat huolehtimiensa lasten ruumiita
väkivalloin ovat vähemmistössä. Mutta kuinka moni kohtelee lasten
ajatuksia väkivalloin? Mikseivät katoliset ja entiset katoliset
haasta kirkkoa oikeuteen elinikäisen psyykkisen vahingon
aiheuttamisesta?
En kirjoita tätä suositellakseni moisia oikeusjuttuja. Vaikka
haluaisinkin nähdä roomalaiskatolisen kirkon murenevan raunioiksi,
vihaan opportunistisia kanteita vielä enemmän. Juristit jotka
rikastuvat kaivelemalla kauan sitten haudattuja vääryyksiä ja
ahdistelevat ikääntyneitä väärintekijöitä eivät saa minulta
sympatiaa. Haluan vain tuoda huomiota tähän epäkohtaan. Hyökätkää
vain minun puolestani vaikeuksissa olevan ilkeän instituution
kimppuun, mutta siihen on parempiakin keinoja kuin juridiikka. Ja
seksuaalisen väkivallan pakkomielteinen etsiminen saattaa estää
huomaamasta muita eklesiastisia lasten hyväksikäytön muotoja.
Ikuisen helvetin uhka on esimerkki äärimmäisestä henkisestä
väkivallasta, samoin kuin väkivaltainen sodomia on äärimmäinen
esimerkki fyysisestä väkivallasta. Useimmiten fyysinen väkivalta on
lievempää, kuten myös suurin osa tyypillisestä henkisestä
väkivallasta uskonnon opetuksessa. Pappi joka käski 14-vuotiasta
poikaa suorittamaan suuseksiä, "siunaten sen yhtenä tapana
osallistua pyhälle ehtoolliselle"
, ei ainoastaan
väärinkäyttänyt sitä luottamusta joka yleensä vallitsee lapsen ja
opettajan, nuorisotyöntekijän tai partiojohtajan välillä. Vaan hän
käytti myös hyväkseen vuosien uskonnollista aivopesua jota
katoliseksi syntynyt lapsi joutui kestämään. Pyhä ehtoollinen - jopa
jotakin! Mutta kyseessä on tosiaan ääriesimerkki siitä mitä kirkot -
kuten myös moskeijat ja synagoogat - tekevät hoidossaan olevien
lasten mielille.
Nicholas Humphreyn, arvostetun psykologin "What Shall We Tell the
Children?" (Mitä kerromme lapsille?) on loistava polemiikki
siitä, miten uskonnot hyväksikäyttävät lasten mieliä. Se oli
alunperin luento joka pidettiin Amnesty Internationalin avuksi, ja on
nyt julkaistu kirjana. Puhe on myös luettavissa
internetissä, ja suosittelen sitä voimakkaasti.
Humphrey
väittää, että samoin kuin Amnesty työskentelee väsymättä
vapauttaakseen poliittisia vankeja ympäri maailman, meidän pitäisi
tehdä työtä vapauttaaksemme maailman lapset uskonnoista jotka
vanhempien hyväksyminä vahingoittavat nuoria mieliä jotka eivät aina
ymmärrä mitä heille tapahtuu. Hän on oikeassa, ja meidän pitäisi
pitää sama läksy mielessä keskustellessamme nykyisestä
pedofiiliskandaalista. Pappien lapsiin kohdistamat hyväilyt ovat
kuvottavia. Mutta pitkällä tähtäimellä ne saattavat olla vähemmän
haitallisia kuin heidän lasten mieliin kohdistamansa käännytystyö.
|