Vapaa Ajattelija
6/2002
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 6/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
| Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Paimenvaltaa
Otavan Iso Fokus -tietosanakirjan mukaan totalitarismi on järjestelmä,
jossa ”jokin puolue tai suunta anastettuaan vallan ehkäisee
kaiken vapaan poliittisen toiminnan sekä toteuttaa oppiaan
yhteiskuntaelämän eri aloilla puuttumalla jyrkästi
myös mm. talous- ja sivistyselämään, kansalaisten
kasvatukseen ja moraaliin.”
Myönteisemmin ja ihmisläheisemmin ilmaistuna voimme
puhua paimenvallasta - sellaisesta kirkollisen kaitsemisvallan
mallin mukaisesti harjoitetusta hallitsemisen tavasta, joka moderneissa
valtioissa, liikeyrityksissä ja järjestöissä
on monilla tavoilla kietoutunut sekulaareihin tavoitteisiin. Totalitaarisissa
valtioissa tämä hallitsemisen tapa kietoutui niihin
vallankumouksellisiin tavoitteisiin, joiden taakse joukkoja piti
mobilisoida lähetyskäskyä noudattavan kaavan mukaan.
Paimenvallan laskeutuminen maan päälle näkyi tuhoisilla
tavoilla niin vasemmiston kuin oikeiston ideologioissa; inkvisitioiden
sijalle tulivat keskitysleirit.
Pitkäkestoisempi paimenvaltaisuuden luomus lienee nykyisen
kaltainen hyvinvointijärjestelmä. Sekoitettuna väljään
poliittiseen liberalismiin paimenvalta on ikään kuin
laimennettua, vesitettyä - ja sen vuoksi monien aatteen paloa
tuntevien ihmisten kannalta raivostuttavan tylsää ja
yhdentekevää. Se haluttaisiin ehkä vielä nykyisinkin
korvata jollakin kovemmalla kamalla.
Neuvostomarxismin romahdettua suomalainen vasemmisto on yllättäen
alkanut etsiä paimenvaltaisuuden kristillisiä juuria..
Puoluejohtajien kirkkohäät ja Jeesuksen historiallisuuden
esiintyminen vaaliteemana ovat vain pintakuohua siitä, mitä
ruohonjuuritasoilla on tapahtumassa. Piispojen omaksuma uusi imago
”kapitalismin omatuntona” on lyönyt itsensä
läpi; jopa laitavasemmiston kentältä on alkanut
tulla äänenpainoja, joiden mukaan kehitysyhteistyötä
pitäisi suunnata enemmän kirkon ulkomaanapuun, joka
kuulemma auttaa ihmisläheisesti ja tehokkaasti.
Tämä sopii kuin nyrkki silmään sille linjalle,
jossa julkisten palveluiden tehtäviä hivutetaan määrätietoisesti
seurakuntien hoidettaviksi. Verottaja kustantaa (kuinkas muuten)
- mutta rahat kulkevat mutkan kautta siten, että julkiset
sivistys- ja sosiaalilaitokset tulevat päivä päivältä
yhä riippuvaisemmiksi kirkolle lapioiduista verovaroista.
Samanaikaisesti kirkolle varatut yhteisövero-osuudet ollaan
muuttamassa suoraksi valtiontueksi, jota jokaisen työtätekevän
ja yrittäjän on pakko maksaa suoraan omista henkilökohtaisista
tuloistaan.
Erityisen mielenkiintoista on, että kirkolle varatut valtiontuet
aiotaan tulevassa mallissa sitoa indeksiin, jolloin niitä
korotetaan automaattisesti hintatason noustessa. Kuluttajalle
siis jätetään omaan käteen vuosi vuodelta
vähemmän sellaista rahaa, jonka käyttämisestä
pastorit eivät pääse määräilemään.
Vertailun vuoksi voimme muistaa, ettei edes lapsilisiä ja
työttömyyskorvauksia ole sidottu indeksiin eivätkä
ne nouse automaattisesti hintatason noustessa.
Johtopäätös on selvä. Kirkon valtionapujen
sitominen etuoikeutetusti indeksiin on julkisten sivistys- ja
sosiaalitehtävien siirtämistä sekulaareilta laitoksilta
kirkolle verotuksellisin keinoin - juuri sen hyvinvointivaltiollisen
tulonsiirtomekanismin keinoin, jonka rakentaminen aikoinaan oikeutettiin
vaatimuksella, että köyhän ihmisen ei pidä
joutua ahdingossaan kirkollisen laupeudentyön armoille.
Hyvinvointivaltiossa tällaisen ratkaisun vaikutukset ulottuvat
laajemmalle kuin vain köyhien ihmisten asemaan. Lähes
kaikki Suomen lapset käyvät julkista peruskoulua, joka
henkilöresurssien puutteessa on yhä useammin ryhtynyt
tiiviiseen yhteistyöhön verokymmenyksistään
rikastuvan seurakunnan kanssa (vrt. koulupastorijuttu tämän
lehden sivulla 9). Olemme palaamassa aikaan, jolloin raja kirkon
ja koulun välillä oli kuin veteen piirretty viiva -
mutta tämä ei tapahdukaan ”uusliberalistisesti”
(niin kuin uusvasemmisto kauhuskenaarioissaan on kuvitellut),
vaan tulonsiirtomekanismien avulla ja juuri sen ihmisläheisen
paimenvallan tunnuksin, jonka juurille myös nykyinen uusvasemmisto
on palaamassa.
Vihreä kansanedustaja Irina Krohn on tehnyt aloitteen kaikille
pakollisesta uskonnonopetuksesta, joka olisi nimellisesti tunnustuksetonta
mutta noudattaisi Ruotsin mallia, joka toimii luterilaisen kirkon
ehdoilla. Kirkkoon kuulumaton Krohn on perustellut esitystään
argumentilla, jonka mukaan erilaisten vähemmistökatsomuksien
sisäinen autonominen päätäntävalta oman
kouluopetuksensa sisällöstä on segregaatiota, jota
pitäisi ulossulkemattomassa ja ihmisläheisessä
yhteisössä mahdollisuuksien mukaan ehkäistä.
Koska kirkon opetuksia pidetään nykyisin aatteellisesti
harmittomana hömppänä, niiden monopolivalta oikeutetaan
jopa uskonnottoman poliitikon retoriikassa sillä varjolla,
että näin voidaan monikulttuurisissa oloissa saada kaikki
tuntemaan kodikkaasti olevansa ikään kuin yhtä
seurakunnallista perhettä.
Kirkon päätavoite on poliittinen; instituutiona se
on eräs paimenvaltaa käyttämään organisoitu
laitos muiden joukossa. Kirkolle on edullista, että ateistien
kuvitellaan hyökkäävän olkinukkevastustajan
kimppuun silloin, kun ateistit toistuvasti tuovat esille kirkollisten
opetusten epäuskottavuutta. Rippi- ja pyhäkouluissa
opetetaan silti edelleenkin täysin ”fundamentalistisia”
uskomuksia totena. Kuten eräs uusi avustajamme kirjoittaa
tämän lehden artikkelissaan (s.20), sen sijaan että
kirkko muuttaisi selkeästi vanhentuneina pidettyjä oppejaan
esim. ruumiiden ylösnousemuksesta tai seksuaalivähemmistöistä,
kirkko vaikenee näistä asioista saadakseen mahdollisimman
paljon opetuslapsia.
Lehden linjasta käyty keskustelu on nyt saavuttanut erään
päätepisteensä. Taustalla on ollut ristiriita kahden
sellaisen päätehtävän välillä, joita
lehdellä on katsottu olevan. Yhtäältä on pidetty
tärkeänä, että lehti on ”hyvää
mainosta” vapaa-ajattelijaliikkeelle; toisaalta on herännyt
kysymys, mitä kautta tavallinen rivijäsen saa tietää
liiton toimintaan liittyvistä asioista muuta kuin epämääräisiä
huhuja, jollei asioista voida kirjoittaa edes jäsenlehdessä.
Vapaa-ajattelijain liiton organisaatiomalli on aikoinaan muokattu
kommunististen puolueiden ”demokraattisen sentralismin”
mallin mukaisesti. NKP:sta periytyneen sentralistisen demokratiateorian
mukaan järjestöjen tiedonvälitys tapahtuu liittohallituksen
nimittämästä tiedotusvaliokunnasta piirijärjestöjen
pääsihteeristön kautta yksittäisten paikallisjaostojen
aktiivijäsenille. Toimituksien journalistisen riippumattomuuden
käsitettä ei sentralistisessa demokratiateoriassa tunneta,
vaan järjestölehtien tehtävänä on rakentaa
mahdollisimman edullista propagandakuvaa siitä, mitä
järjestö on ja mitä se edustaa.
Liittoneuvosto, jonka ohjastuksessa sekä liittohallitus
että Vapaa Ajattelijan toimitus liiton sääntöjen
mukaan kulkevat, päätti kokouksessaan 23.11. vaatia
lehden toimitusta ”siistimään” linjaansa.
Esim. liiton jäsenten tai sidosryhmien riitaoikeudenkäynneistä,
joissa yksittäinen jäsen hakee oikeutta laittomina pitämiinsä
kokouspäätöksiin, ei enää ole suotavaa
kirjoittaa varsinkaan silloin, jos kyse on asioista, jotka suoranaisesti
liittyvät liiton toimintaan ja sen sisäisiin ongelmiin.
Perusteluissa mainittiin, että jäsenistö lakkaa
maksamasta jäsenmaksujaan, mikäli liiton ja sen sidosryhmien
tietyistä ikävistä asioista kerrotaan lehden palstoilla
liiallisen avoimesti.
Tässä numerossa olemme vihdoin päättäneet
pysyä kaidalla polulla. Jatkossa tulemme tiedottamaan edellä
mainituista, liiton toiminnan kannalta kiinnostavista uutisasioista
virallisen äänenkannattajamme ulkopuolisissa Samizdat-julkaisuissa.
Janne Vainio
|