Vapaa Ajattelija
6/2002
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 6/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
| Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Irina Krohn vaatii kaikille pakollista uskonnonopetusta
Kansanedustaja Irina Krohn (vihr.) ehdottaa (LAKIALOITE 121/2002
vp), että Suomessa siirryttäisiin Ruotsin mallin mukaiseen
uskontotiedon opetukseen. Tämä opetus on suurin piirtein
samanlaista kuin Suomen evankelisluterilainen uskonnon opetus.
Irina Krohn perustelee aloitettaan mm. seuraavasti:
”Uskontotiedon yhtenä tavoitteena on edistää
avointa keskustelua uskoa ja elämänkatsomusta koskevista
kysymyksistä sekä herättää uteliaisuutta
ja kiinnostusta uskontoa kohtaan. Syventävät tiedot
uskonnosta ja elämänkatsomuksesta mahdollistavat tämän.”
”Uskontotieto pyrkii myös lisäämään
yhteiskunnan ja uskonnon yhteyden ymmärtämistä
eri aikoina ja eri paikoissa. Ruotsalaisen yhteiskunnan ja sen
arvostusten ymmärtämistä syvennetään
tiedoilla kristillisistä traditioista, jotka ovat olleet
vallitsevia Ruotsissa.”
”Nekin oppilaat, joiden maailmankuva rakentuu järkiperäisesti
ei-yliluonnollisia elementtejä sisältävästä
näkemyksestä, tarvitsevat kuitenkin tietoja uskonnoista,
niiden historiasta ja merkityksestä muille maailmankuvan
rakentajina.”
”Tämän lisäksi se olisi helpompi ja halvempi
toteuttaa, mikä ei ole vähäpätöinen seikka
kuntien heikon taloudellisen tilanteen aikana.”
Krohnin lakiehdotus on seuraava:
“13 §
Uskontotiedon opetus
Perusopetuksen järjestäjän tulee antaa uskontotiedon
opetusta jokaiselle oppilaalle riippumatta siitä, mihin uskonnolliseen
yhdyskuntaan oppilas kuuluu.
13a § (Kuten HE)”
apaa-ajattelijain liitto onnistui 1980 - luvun alkupuolella torjumaan
Ruotsin mallin mukaisen uskontotiedon opetuksen, ja Suomeen saatiin
uskontokuntiin kuulumattomille tarkoitettu elämänkatsomustiedon
opetus. Hallituksen esityksessä elämänkatsomustiedon
opetuksesta on pieniä parannuksia nykyiseen lakiin verrattuna.
Koska myös vapaa-ajattelijain tiedot Ruotsin uskontotiedon
opetuksesta saattavat olla puutteellisia, Vapaa Ajattelija julkaisee
lyhennettynä liiton puheenjohtajan, fil. maist. Erkki Hartikaisen
selvityksen Vapaa-ajattelijain liiton liittoneuvoston kokoukselle
23. 11. 2001.
Suomessa on asiasta virheellisiä käsityksiä
Ruotsin kouluissa on jo pitkään ollut kaikille pakollista
evankelis-luterilaista uskonnon opetusta, josta käytetään
nimitystä uskontotieto (religionskunskap). Ruotsin humanistijärjestön
alkuperäinen perustaja, Kanarian saarilla syntynyt Argentiinan
pakolainen Jose Santana esitti tämän kirjoittajalle
vuosikymmeniä sitten kotonaan Ruotsin ”tunnustuksettoman”
uskonnon oppikirjat. Ne oli tehty tunnustuksettomiksi vanhoista
evankelis-luterilaisista uskontokirjoista kirjoittamalla kirjan
alkuun, että Jeesus oli kristittyjen opettaja ja että
seuraavassa kerrotaan Jeesuksesta. Koko kirja olikin sitten Jeesusta.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon edustajat ovat äskettäin
toistuvasti todenneet, ettei Suomen evankelisluterilaisen uskonnon
opetuksen muuttuminen uusien koululakien myötä tunnustuksellisesta
tunnustuksettomaksi vaikuta tämän oppiaineen opetukseen
yhtään mitään.
Ruotsin uskontotiedon opetussuunnitelmat ovat niin ympäripyöreitä,
että niiden perusteella voisi opettaa melkein mitä tahansa,
mutta opetussuunnitelmien perussanoma on, että Raamatun kertomukset,
evankelis-luterilaiset virret, kristilliset rukoukset, kristilliset
juhlat jne. on osattava.
Kun myös Vapaa-ajattelijain liiton sisällä on koko
ajan toiminut ihmisiä, jotka enimmäkseen salaa mutta
joskus julkisestikin ajavat Suomeen Ruotsin mallin mukaista uskonnon
opetusta, selostan seuraavassa melko yksityiskohtaisesti sitä,
mitä Ruotsin uskontotiedon opetus oppikirjojen sisällön
tasolla on. Käytössäni on ollut täydellinen
ajan tasalla oleva oppikirjasarja (Bonniers) peruskoulun ensimmäisestä
luokasta lukion viimeiselle luokalle.
Uskontotieto on Ruotsissa itsenäinen oppiaine
Tässä yhteydessä on syytä torjua eräs
harhakäsitys, josta on ollut Suomen keskustelussa paljon
haittaa. Uskonnon opetus kuuluu Ruotsissa ns. yhteiskunnallisiin
aineisiin, mutta tämä ei tarkoita, että se olisi
jollakin tavalla yhdistetty yhteiskunnallisten aineiden opetukseen.
Päinvastoin Ruotsin uskontotieto on täysin itsenäinen
oppiaine, jossa on peruskoulun jokaiselle luokka-asteelle erilliset
oppikirjat. Lukiossa saatetaan käyttää kurssit
A ja B sisältävää kirjaa, jolloin käytössä
on järkälemäinen oppikirja.
Alussa olivat Joosef, Maria ja Jeesus
Kun avasin ensimmäisen ala-asteen kirjan, hämmästykseni
oli suuri. Toisin kuin Jose Santanan esittelemissä kirjoissa,
kirjan alussa ei edes puhuttu mitään siitä, että
Jeesus oli kristittyjen opettaja. Kirja alkaa:
Jeesuksen syntymä
Oli ilta, kun Josef ja Maria tulivat Betlehemiin. Maria oli väsynyt
ja halusi levätä. Mutta majatalossa oli täyttä.
Majatalon isäntä näki, että Maria oli väsynyt
ja halusi levätä. - Jos haluatte, voitte nukkua tallissa,
hän sanoi. Josef ja Maria saivat levätä oljilla
härän ja aasin vieressä.
Sinä yönä Maria synnytti lapsen. Se oli pieni poika.
- Hänen nimensä olkoon Jeesus, sanoi Maria. Hän
(hon) kääri hänet (honom) pehmeään kankaanpalaan.
Hän (hon) tuuditti häntä (honom) ja lauloi hänelle.
Sittenhän laittoi hänet nukkumaan seimeen.
Kertomuksen vieressä on tyhjä sivu, joka lienee tarkoitettu
piirtämiseen.
Kirja jatkuu seuraavilla kertomuksilla:
- Enkelit ilmestyvät paimenille kedolla
- Itämaan tietäjät
- Jeesus-vauva temppelissä
- Sakkeus puussa (kaksi kertomusta)
- Vuorisaarna
- Kuinka Jumala suojasi lammasta
- Muhammed ja luonto (luonnon järjestyksen todistus Jumalan
olemassaolon puolesta)
- Hyvä paimen (kadonnut lammas)
- Jeesus antaa sokealle näön takaisin
Toinen kirja
Toinen kirja on varustettu Uuden testamentin osalta risteillä,
Vanhan testamentin osalta Daavidin tähdillä ja islamin
osalta kuunsirpein. Kun kirja on yhtä kertomusta vaille
kokonaan Raamattua, annetaan harhainen kuva siitä, että
tässä käsitellään muka kolmea uskontoa,
juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia.
Kirja sisältää kertomukset:
- Jeesus ja lapset (vieressä piirros Jeesuksesta ja lapsista,
ei siis mikään kipsijeesus)
- Jeesus esitelmöi kaksitoistavuotiaana temppelissä
(piirros)
- Jeesuksen kastaminen (vieressä kartta)
- Muhammed, Jumalan lähettiläs (ei kuvaa Muhammedista
vaan Koraanista)
- Jeesuksen ensimmäiset opetuslapset (valokuva kalastajasta)
- Hillel ja kultainen sääntö (valokuva juutalaisten
tilaisuudesta)
- Jeesuksen kultainen sääntö
- Jouluevankeliumi (kuva eläinsuojasta)
- Jeesus tyynnyttää myrskyn (kuva myrskystä)
Kolmas kirja
Kolmas kirja on tehty samalla tekniikalla kuin toinen. Sen sisältö
on seuraava:
- Jumala luo maailman (valokuva auringonlaskusta)
- Pyhät päivät sunnuntai, perjantai ja lauantai
(kirkkoja ja rukoilevia ihmisiä)
- Jumala luo ihmisen (islamilainen)
- Jumala luo ihmisen (juutalainen). Lopuksi pitää
keksiä oma luomiskertomus.
- Aatami ja Eeva
- Karkotus paratiisista
- Nooan arkki (piirros)
- Ibrahim (Aabraham) opettaa ihmisille, että pitää
uskoa vain yhteen Jumalaan
- Jumala varjelee Aabrahamia kuumassa uunissa
- Abram ja Loot
- Abramista tulee Aabraham
- Jumala auttaa Hagaria löytämään vettä
- Iisakki saa vaimon
- Iisakki siunaa Jaakobin
- Jaakobin uni
- Raakel ja Lea
- Joosef
- Joosef kaivossa
- Faaraon unet
- Joosefin veljet
- Benjamin
- Egyptissä
- Jeesus ratsastaa Jerusalemiin (kuva aasista ja Jeesuksesta,
kuva ihmisistä täydessä kirkossa)
- Joulunäytelmä
- Johannes Kastaja (kuva helluntailaisten kasteesta)
- Tuhlaajapoika (kaksi kertomusta)
- Pietari kieltää Jeesuksen Getsemanessa
- Pääsiäinen, kristillinen juhla
- Jom Kippur, juutalaisten juhla (kuva jumalanpalveluksesta)
· Ramadan - islamilaisten kuukausi
Keskustelukirjat etiikasta 1-3
Lisäksi ala-asteen kirjasarjaan kuuluu kolme kirjaa Leva
Livet (=elää elämää) 1,2,3, joiden sanotaan
olevan keskustelukirjoja etiikasta. Suurin osa näistä
kirjoista käsittelee erilaisia arkielämän asioita.
Kakkoskirjan keskiaukeamalle on otettu kristillinen,
juutalainen ja islamilainen versio kultaisesta säännöstä.
Kuolemaa käsiteltäessä eläimen haudalle laitetaan
risti, ja ihmisen ristillä varustetun hautakiven viereen
kynttilä ja seppele.
Kolmoskirjaan on saatu mukaan Nooa suurena luonnonsuojelijana.
Kolmoskirjan viimeinen luku käsittelee yllättäen
kysymystä siitä, onko Jumala olemassa. Kirjoittaja ihailee
tähtitaivasta ja tekee johtopäätöksen, jonka
mukaan Jumala on luonut sen. Minkäänlaista kritiikkiä
tälle todistukselle ei esitetä.
Luokat 4-6
Luokille 4-6 on kolme uskontokirjaa
- Jeesus ja hänen elämänsä
- Mooses ja hänen lapsensa
- Usko kohtaa uskon
Ensimmäisessä kirjassa on valtava määrä
Jeesuksen kuvia värillisinä (ei mitään kipsijeesuksia).
Suunnilleen aikaisempien kirjojen Jeesus-kertomukset esitetään
uudestaan. Isä meidän -rukous on laitettu värilliseen
laatikkoon, ilmeisesti se on osattava ulkoa. Vielä parempaa
tulee hieman myöhemmin: Lähetyskäsky on pantu värilliseen
laatikkoon, ilmeisesti se on osattava ulkoa. Sitten kerrotaan
neljästä evankelistasta, vierailusta kirkossa (sisäkuva
värillisenä) ja kristillistä symboleista.
Toinen kirja alkaa Vanhan testamentin kertomuksilla. Kymmenen
käskyä on laitettu värilliseen laatikkoon, ilmeisesti
ne on opeteltava ulkoa. Seuraavalla sivulla on kolme käskyä
juutalais-kristillisiltä, muslimeilta, hinduilta ja buddhalaisilta.
Sitten jatkuvat Vanhan testamentin kertomukset. Herran siunaus
on värillisessä laatikossa. Daavidin psalmi on värillisessä
laatikossa. Muiden uskontojen osuudeksi on jätetty sivun
juttu Muhammedin viisaudesta ja juutalainen sivun juttu kahdesta
veljeksestä.
Kolmas kirja alkaa kertomuksella Aatamista ja Eevasta. Ruotsalaisten
suuri radikaalisuus uskonnon opetuksessa ilmenee siinä, että
Aatami ja Eeva ovat värikuvassa ilman vaatteita. Eeva on
hyvän näköinen ruotsalainen vaaleaverikkö,
ja Aatami on tyylikäs ruotsalainen ristiverinen. Aineistoa
on täydennetty juutalaisella, islamilaisella ja hindulaisella
kertomuksella siitä, kuinka Jumala loi kaiken. Jotta luomiskertomuksia
olisi riittävästi, mukaan on otettu myös muinaisskandinaavinen
Ginnungagap. Buddhalaisuudesta on otettu mukaan aivan lyhyt kertomus
miehestä ja nuolesta. Muutamalla rivillä kerrotaan Darwinista
ja kehitysopista, mutta luomiskertomukset pelastetaan selityksellä:
Mutta luomiskertomukset käsittelevät myös ihmisen
uskoa hyvään voimaan, Luojaan, johonkin, joka on luonut
maailman ja ihmisen. Hyvä voima voi voittaa pahan ja pimeyden.
Kertomus ukkosenjumala Torista on vain valmistelua kertomukseen
Torin vasara ja risti. Siinä kerrotaan kristinuskon tulosta
Ruotsiin. Seuraavaksi esitetään Pyhän Franciskuksen
Aurinkolaulu. Sitten siirrytään Martti Lutheriin, jota
seuraa kertomus luostarivierailusta.
Kirjan lopussa kristitty tyttö kertoo uskostaan Jumalaan,
juutalainen poika kertoo uskostaan Jumalaan, hunnutettu muslimityttö
kertoo uskostaan Jumalaan, hindupoika kertoo uskostaan jumaliin,
ja lopuksi buddhalaistyttö kertoo tykkäävänsä
temppelistä. Seuraavaksi on jokaisen mukaan hyväksytyn
viiden uskonnon rukous, kristityiltä tietysti Isä meidän.
Lopuksi kerrotaan Jumalan ja ihmisen kohtauspaikoista, pyhistä
kirjoista, hindulaisten pyhässä joessa kylpemisestä.
Loppuhuipennuksena on juutalainen kertomus miehestä, joka
antaa kolmelle pojalleen täsmälleen samanlaiset sormukset.
Kertomus on tarkoitettu ylistämään uskontoja melkein
yhtä hyvinä.
Peruskoulun ala-asteella eli luokilla 1-6 Ruotsin uskontotiedon
opetus ei sanallakaan viittaa siihen, että meitä uskonnottomia
olisi edes olemassa.
Ruotsi rikkoo ihmisoikeuksia
Mielestäni peruskoulun uskontokirjat riittävät
tekemään lapsista uskovaisia riippumatta siitä,
että uskonnottomat lyhyesti myöhemmin mainitaan. Mielestäni
Ruotsi peruskoulun ala-asteen osalta rikkoo vakavasti kansalais-
ja poliittisia oikeuksia koskevan sopimuksen 18. artiklaa, jonka
perusteella tein aikoinaan kantelun YK:n Genevessä toimivalle
Ihmisoikeustoimikunnalle.
Ensimmäinen yläasteen kirja
Peruskoulun yläasteen ensimmäinen 144 -sivuinen uskontokirja
tuottaa valitettavasti Ruotsin uskonnonopetukseen uskoville pettymyksen.
Kirjassa siirrytään tehouskonnonopetukseen. Tämä
kirja aloitetaan näennäisen neutraalisti kyselemällä
elämän merkitystä, mistä paha tulee ja onko
kuolema kaiken loppu vai ei. Yhden kappaleen lopussa sanotaan
lyhyesti, että ”toiset ajattelevat, että kuolemassa
häviävät sekä ruumis että sielu”.
Melkein koko kirja on kuitenkin uskonnonopetusta. Kirjassa jopa
yritetään perustella sitä, miksi uskontoa pitää
lukea.
Muinaisaikojen uskonnoista kerrotaan lyhyesti. Sitten ryhdytään
selittämään uskontojen käsitteistöä.
Pitkän uskontomyönteisen selityksen lopussa sanotaan
yhdellä lauseella, että muinaisessa Kreikassa oli ihmisiä,
jotka ajattelivat, että kaikki on ainetta. Tällaista
hirveyttä pehmennettiin seuraavalla lauseella itsensä
syväjäädyttäjistä.
Seuraavaksi esitetään yllättäen lyhyesti alkuräjähdysteoriaa
ja kehitysoppia. Luku lopetetaan kuitenkin seuraavasti:
”Uskovaiset ovat tänään yhtä vakuuttuneita
kuin aikaisemmin, että on olemassa henkinen maailma ja Jumala.”
Seuraavaksi kerrotaan lyhyesti muinaisegyptiläisten, muinaiskreikkalaisten
ja muinaisroomalaisten uskonnoista. Viimeksi mainittu kertomus
päättyy kristinuskon voittoon. Sitten aletaan puhua
Raamatusta, Vanhasta testamentista, Uudesta testamentista, Jeesuksesta
Jumalan rakkaudesta, apostoleista, ja kristinuskon voitosta. Loppuhuipennuksena
on luku Raamattu ja meidän kulttuurimme.
Toinen yläasteen kirja
Kakkoskirja alkaa kristillisellä kirkkohistorialla. Erityistä
painoa pannaan ruotsalaisten ja suomalaisten kääntymiselle
kristinuskoon. Ruotsalaisia ei ole säästetty edes Pyhän
Henrikin legendalta. Keskiajan kirkkohistoriasta kerrotaan pitkästi.
Sitten kerrotaan pitkästi reformaatiosta. Kerronta on hyvin
luterilaismielistä.
Muutama sivu on uhrattu ”uskonnonvapauden Euroopalle”.
d’Holbach mainitaan yhdellä lauseella jumalankieltäjänä.
Sitten kirjoittajat pääsevätkin mieliaiheisiinsa
eli herätysliikkeisiin ja vapaakirkkoihin. Tätä
seuraa kertomus Ruotsin kirkosta, mikä tarkoittaa tietysti
Ruotsin evankelisluterilaista kirkkoa. Vaikka kirjan oman piirakan
mukaan enemmistö ruotsalaisista ei ole uskovaisia (20 % ateisteja
tai uskonnottomia, 40 prosenttia agnostikkoja tai epävarmoja),
kirja jatkaa entiseen tyyliinsä selittämällä
pitkästi Ruotsin kirkon jumalanpalvelusmenoja, riittejä
ja organisaatiota. Uususkonnoista kerrotaan lyhyesti. Sitten kerrotaan
katolisesta kirkosta ja ortodoksisesta kirkosta.
Kolmas yläasteen kirja
Kolmoskirja alkaa maailman uskontojen levinneisyyden esittelyllä.
Maailma on kartan mukaan täysin uskovainen. Seuraavalla sivulla
on kuitenkin musta viiva ateismin ja uskonnottomuuden edustajana.
Ruotsin lipun sinisen viivan ovat saaneet kristinusko, juutalaisuus
ja islam. Ateismin symboliksi on valittu kysymysmerkki.
Sitten on kerrottu juutalaisuudesta, kristinuskosta, islamista
ja huomattavasti lyhyemmin hinduismista, buddhalaisuudesta, Kiinan
ja Japanin uskonnoista ja kansanuskonnoista.
Sitten seuraa Ruotsin humanistien riemuvoitto. Humanismista kerrotaan
kuvineen päivineen yhdeksän kouluvuoden aikana peräti
kahdeksalla sivulla.
Humanismin historia ja ajatukset on esitetty huonosti. Pahaa
sanaa ”ateismi” ei mainita. Human-Etiska Förbundet
(vanha nimi) on saanut peräti 31 riviä koko kirjasarjassa
osakseen. Lisäksi nämä rivit ovat osittain virheellisiä.
Jutussa väitetään, että järjestö
vaatii uskontotietoa pois koulusta ja elämänkatsomustietoa
tilalle. Tämä ei tarkasti ottaen pidä paikkaansa.
Ruotsin humanistien vuoden 2002 ohjelmassa ei vaadita huonoa oppiainetta
pois vaan sen nimen muuttamista elämänkatsomustiedoksi
(”På skolans alla stadier bör ämnet religionskunskap
benämnas lisvsåskådningskunskap.”). Alempana
esitetty vaatimus opetuksen muuttamisesta tieteelliseksi on humanistiliikkeessä
laajalle levinnyttä perusteetonta toiveajattelua.
Kirjan loppupuolella on lyhyt ja puutteellinen esitys etiikasta.
Ja kun on kyse uskontokirjasta, viimeinen luku käsittelee
tietysti maailmanloppua. Tasapuolisuuden vuoksi esitetään
tietysti juutalainen, kristillinen ja islamilainen maailmanloppu.
Hindulaisten maailmanlopun puutteesta mainitaan yhdellä lauseella,
ja buddhalaisten kantaa maailmanloppuun ei kerrota. Aivan kirjan
lopussa pohditaan mahdollisuutta, että ihmiset häviäisivät
tältä planeetalta kuitenkaan kyseenalaistamatta edellä
esitettyjä uskontojen näkemyksiä.
Lukion kirja
Lukion on 384-sivuinen järkäle. Se sisältää
kahden kurssin aineistot yhdessä. Kirja vastannee kohtuullisesti
esimerkiksi suomalaisen Editan lukion evankelis-luterilaisen uskonnon
oppikirjasarjaa. Kristinusko ja sitä lähellä olevat
uskonnot ovat korostetusti esillä, ja kirja on kirjoitettu
luterilaisen kirkon tarpeita silmällä pitäen.
Kirjan painotuksista saa oikean kuvan sivumääristä:
- Elämänkatsomuksia 9-35
- Ihminen ja moraali 36-68
- Uskontojen historiaa 69-86
- Maallinen elämänkatsomus 87-104
- Uskonnot 105-260
- Meditaatio ja mystiikka 261-268
- Rajalla 269-286 (ihmeparanemiset jne.)
- Uskominen ja tietäminen 287-294
- Sielusta 295-303
- Uskonnot ja alueet 304-325
- Lainauksia eri kirjoituksista 326-377
- Hakemisto 378-384
Maallinen elämänkatsomus on saanut tässä
kirjassa peräti 16 sivua. Ei ole kuitenkaan vielä syytä
riemuun. Vaikka sanat ateismi ja agnostisismi on mainittu tämän
luvun ensimmäisellä sivulla, niistä ei muuten puhuta
mitään.
Humanismi on saanut yhden sivun, mutta sillä puhutaan myös
uskonnollisesta humanismista. Feminismi on saanut seuraavat kaksi
sivua. Järkeisusko on saanut kaksi sivua. Niihin sisältyy
Ingemar Hedeniuksen kuva. Ekologinen elämänkatsomus
on saanut kaksi sivua. Viimeinkin humanistien riemuvoitto: Gunnar
Ståldalia on haastateltu kolme sivua. Mies vastaa valmiisiin
kysymyksiin odotetulla tavalla. Amnesty International on saanut
viimeiset neljä sivua. Siinä koko maallisen elämänkatsomuksen
esittely!
Mihin luterilaiset kirkot pyrkivät
Euroopan luterilaiset kirkot pyrkivät valta-alueillaan yhtenäistämään
uskonnonopetuksen Ruotsin mallin mukaiseksi uskontotiedon opetukseksi.
Esittelemällä muka juutalaisuutta saadaan opetettua
kristittyjen rakastaman Vanhan testamentin kertomukset. Kristinuskon
perillisiin kuuluvan islamin myönteisellä esittelyllä
tuetaan itse asiassa kristinuskoa.
Ruotsin uskontotiedon nimen muuttaminen elämänkatsomustiedoksi
ei luultavasti vaikuttaisi yhtään mitään.
Eihän Suomen vapaa-ajattelijain 1960-luvulla vaatima uskonnonopetuksen
muuttaminen tunnustuksettomaksi vaikuta yhtään mitään
tulevaan Suomen evankelis-luterilaisen uskonnon opetukseen.
Erkki Hartikainen
Ruotsin mallilla kannatusta protulaisten piirissä
Prometheus-leiriläisten riippumaton tiedotuskanava www.kotkanpesa.fi
ylistää Irina Krohnin lakiesitystä, jossa kaavaillaan
kaikille oppilaille pakollista uskonnonopetusta. Verkkolehti kirjoittaa,
että “esitys olisi toteutuessaan selkeä parannus
nykytilanteeseen, jossa uskonnottomia nuoria käsitellään
poikkeuksina ja että “se myös lähentäisi
eri katsomusten edustajat saman eettisen keskustelun alle”.
Korjaamisen varaa nähdään lähinnä oppiaineen
nimessä, joka kirjoittajan mielestä voisi uskontotiedon
sijasta olla katsomustieto.
Kotkanpesä ei edusta Prometheus-leirin tuki ry:n virallista
kantaa. Leirijärjestö ei tiettävästi ole julkisesti
ottanut kantaa kansanedustaja Krohnin lakiesitykseen.
Janne Vainio
|