Vapaa Ajattelija
5/2002
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 5/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
| Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Tällä sivulla myös:
Katsomusvapautta aiotaan kaventaa
Hallituksen esitys uskonnonvapauslain muuttamiseksi tuotiin eduskunnalle
4.10.2002. Esitys noudattelee päälinjoittain uskonnonvapauskomitean
mietintöä, joka kaventaisi esimerkiksi yksilön
oikeutta määrätä oman kehonsa jäännöksistä
kuoleman jälkeen. Pahaenteisiä huononnuksia on edelleen
luvassa. Uhkaavana merkkinä voidaan pitää esimerkiksi
opettajien katsomusvapauden huononemista. Vapaa-ajattelijain liiton
puheenjohtaja Erkki Hartikainen kyseenalaistaa Raisiossa 14.9.
pidetyssä puheessaan koko uskonnonvapauslain mielekkyyden.
Liiton kannan mukaan nykyinen uskonnonvapauslaki tulisi kumota
kokonaan säätämättä sen tilalle mitään.
Tänään vietämme Raision Vapaa-ajattelijain
perustamisen 20-vuotisjuhlaa. Kristityillä oli pari vuotta
sitten ns. riemuvuosi. Asiaa sen kummemmin ajattelematta viimeksi
mainittu näyttäisi näistä kahdesta tärkeämmältä.
Ensiksi voidaan todeta, että Raision Vapaa-ajattelijat edustaa
uskontojen suhteen totuutta, kristinusko erehdystä. Kristinusko
on jopa siinä määrin heikolla pohjalla, ettei ole
pystytty todistamaan, että sen väitetty perustaja Joshua
eli kreikkalaisittain Jeesus olisi ollut olemassa. Esimerkiksi
professori Robert M. Price on esittänyt hyviä perusteluja
sille, ettei Jeesusta ole ollut olemassa.
Jos Jeesusta ei ole ollut olemassa, kristinuskon riemuvuotta voidaan
pitää lähinnä naurettavana. Jos Joshuan eli
Jeesuksen esikuva oli olemassa, hän ei esimerkiksi professori
Gerd Lüdemannin mukaan missään tapauksessa ollut
sellainen kuin Uudessa testamentissa väitetään.
.
Jos Jeesuksen esikuva Joshua oli olemassa, on joka tapauksessa
täysin epäselvää, minä vuonna ja mihin
vuodenaikaan hän on syntyi. Jos hän oli olemassa, hän
ei perustanut kristinuskoa. Jos Uuden testamentin Paavali oli
olemassa, kenties häntä voidaan pitää jonkinlaisena
kristinuskon perustajana.
Pääpiirteissään kristinusko luotiin äänestyksin
sitä vanhemmista taruista useissa kirkolliskokouksissa satoja
vuosia perustajan väitetyn elämän jälkeen.
Samaa voidaan sanoa islamista. Yhtään Jeesuksen tai
Muhammedin kirjoittamaa paperipalaa ei ole löydetty, ja jos
kyseiset henkilöt olivat olemassa, ei ole varmaa osasivatko
he edes kirjoittaa.
Tässä juhlassa esitettävä Raision Vapaa-ajattelijain
historiikki saattaa sisältää asiavirheitä,
mutta sen rinnalla Uusi testamentti ja Koraani ovat taruja.
Toiseksi voidaan sanoa, että Raision Vapaa-ajattelijat kannattavat
ihmisoikeuksien täydellistä toteuttamista. Kristityt
vastustavat esimerkiksi monia uskonnottomien ihmisoikeuksia. Tämä
tuli ilmi mm. viime keskiviikkoiltana, kun Suomen tietotoimisto
ilmoitti valtioneuvoston sivistyspoliittisen ministerityöryhmän
ehdotuksesta uskonnonvapauslainsäädännön uudistamiseksi.
Ministerityöryhmään kuului kolme evankelis-luterilaista:
kokoomuksen Kaarina Dromberg, ruotsalaisen kansanpuolueen Jan-Erik
Enestam ja sosialidemokraattien Maija Rask. Evankelisluterilaiset
ovat ministerityöryhmässä taanneet sen, että
lakiehdotus annetaan eduskunnalle melkein samassa muodossa kuin
suunnilleen kokonaan evankelis-luterilaisista koostunut uskonnonvapauskomitea
ehdotti.
Ministerityöryhmään kuului edellisten lisäksi
yksi ortodoksi, vasemmistoliiton Suvi-Anne Siimes. Ei voida varmuudella
sanoa, mitä hän on työryhmässä tehnyt
ortodoksien hyväksi, mutta seuraava opetusministeriön
tiedotteen kohta antaa siitä vihjeitä:
”Lisäksi on tarkoitus lisätä valtion panostusta
kiertävien ortodoksisen uskonnon opettajien palkkaukseen
sekä ottaa vähemmistöuskontojen opetuksesta aiheutuvat
lisäkustannukset huomioon valtionosuusjärjestelmässä
harkinnanvaraiseen yksikköhinnan korotukseen vaikuttavana
tekijänä.”
Ortodokseja on vain noin 1 % suomalaisista. Uskontokuntiin kuulumattomia
on noin 13 %. Opetusministeriön tiedote ei mainitse lainkaan
evankelis-luterilaisten jälkeen maan toiseksi suurinta väestöryhmää,
uskontokuntiin kuulumattomia.
Kuten vapaa-ajattelijat ovat esittäneet, kysymys ei ole
uskonnonvapauslaista vaan uskonnon rajoittamislaista, jonka tarkoitus
on hyödyttää ensisijaisesti kahta valtiokirkkoa
ja asettaa rajoituksia uskonnottomille ja muille uskonnoille kuin
valtiokirkoille.
On sanottu, että uskonnonvapauslain nimen pitäisi olla
katsomusvapauslaki. Myös tässä ajatuksessa on ihmisoikeuksien
näkökulmasta paha virhe. Katsomusvapauden pitäisi
olla itsestään selvä asia, mitään katsomuksia
rajoittavaa katsomusvapauslakia ei tarvita.
Toinen ns. uskonnonvapauslaeille ominainen piirre on, että
niillä annetaan uskonnoille etuoikeuksia uskonnottomiin verrattuna.
Jota uskonnottomat eivät oikeuksia saadakseen perustaisi
peiteuskontoja, opetusministeriöön tulee kolmesta todennäköisesti
evankelis-luterilaisesta koostuva niin sanottu asiantuntijalautakunta,
joka antaa ministeriölle lausuntoja siitä, sallitaanko
jonkin uuden uskontokunnan merkitseminen uskonnollisten yhdyskuntien
rekisteriin. Opetusministeriön virkamiehet vihjailivat eräässä
tilaisuudessa, jossa olin paikalla, että myös entisiä
uskontokuntia saatettaisiin poistaa rekisteristä. Ehkä
kyseessä oli Totuuden ystävät, johon nykyään
kuuluu pelkkiä ateisteja.
Saadakseen inkvisition eli asiantuntijalautakunnan lakiin mukaan
evankelisluterilainen kirkko on käynnistänyt tiedotusvälineissä
propagandakampanjan vähemmistöuskontojen maineen tahraamiseksi.
Tässä yhteydessä on syytä muistaa, että
esimerkiksi vanhoillislaestadiolaiset ovat evankelisluterilaisen
kirkon jäseniä. Kyllä uskonnon uhrit löytyvät
pääasiassa evankelisluterilaisen kirkon sisältä.
Vapaa-ajattelijain liiton kanta, jonka itse ajoin läpi jonkin
asteisesta vastustuksesta huolimatta, on, että uskonnonvapauslaki
pitää kumota säätämättä sen
tilalle mitään. Esimerkiksi Yhdysvaltain perustuslaki
kieltää uskonnonvapauslakien säätämisen,
ja uskonnonvapauslakeja ei ole niissä maissa, joissa kirkko
on erotettu valtiosta. Vapaa-ajattelijain perinteinen kanta on,
että uskontokunnat on katsottava samanlaisiksi tavallisiksi
yhdistyksiksi kuin esimerkiksi Raision Vapaa-ajattelijat.
Erityisen törkeää on, että evankelis-luterilaisen
hautausmaamonopolin vahvistamiseksi aiotaan säätää
kokonaan uusi laki, hautaustoimilaki. Hautaaminen on terveydenhoidon
piiriin kuuluva asia, eikä siitä, että hautaustoimilakia
ei ole ollut olemassa, ole aiheutunut ongelmia. Melkein kaikki
ongelmat ovat aiheutuneet siitä, että evankelisluterilaisella
kirkolla on meidän kaikkien veronmaksajien kustantama hautausmaamonopoli.
Evankelis-luterilainen kirkko sai kaikkien veronmaksajien yhteisiä
varoja yhteisöveron jako-osuutena viime vuonna 110 miljoona
euroa eli 660 miljoonaa markkaa. Kun väestörekisteri
on siirtynyt valtion hoitoon, ainoa asia, jolla kirkko voi enää
yrittää perustella yhteisöveron jako-osuutta, on
hautausmaiden ylläpito. Kun kaikkien luterilaisten hautausmaiden
ylläpito maksoi noin 67 miljoonaa euroa eli noin 400 miljoonaa
markkaa, ja kun kirkko vielä peri hautaamisesta maksuja,
kirkko sai täysin ilmaista rahaa kaikilta veronmaksajilta
enemmän kuin 43 miljoonaa euroa eli 260 miljoonaa markkaa.
Kun otetaan huomioon, että kirkkoon kuulumattomilta peritään
luterilaiseen hautausmaahan hautaamisesta täysi hinta ja
usein jopa ylihintaa, ja se, etteivät vapaa-ajattelijain
hautausmaat saa yhteisöveron tuotosta penniäkään,
vapaa-ajattelijayhdistyksen jäsen maksaa piilokirkollisveroa
keskimäärin enemmän kuin vapaa-ajattelijayhdistyksen
jäsenmaksun verran.
Toistan lopuksi Suomen Sosialidemokraattisen puolueen vuoden
1906 Forssan ohjelman kannan:
”Uskonto on julistettava yksityisasiaksi. Kirkko on erotettava
valtiosta, ja kirkolliset sekä uskonnolliset yhdyskunnat
katsottava yksityisiksi yhdistyksiksi, jotka itse järjestävät
sisäiset asiansa. Uskonnonopetus on poistettava kouluista.”
Eduskunta käsittelee uskonnonvapauslakia, hautaustoimilakia,
koululakeja ja muita vastaavia lakeja tänä syksynä.
Meidän kaikkien on yhteisvoimin pyrittävä vaikuttamaan
kansanedustajiin ja eduskunnan valiokuntiin, jotta huonoon uskonnonvapauslakiesityksen,
huonoon hautaustoimilakiesityksen ja muihin huonoihin lakiesityksiin
saadaan parannuksia.
Tästä huolimatta emme saa unohtaa toista päätehtäväämme
tieteellisen maailmankatsomuksen levittämistä. Pitkällä
tähtäyksellä vain ateismin kasvu voi taata uskonnottomien
ihmisoikeudet.
Onnittelen Raision vapaa-ajattelijoita omasta, Lohjan Seudun Vapaa-ajattelijain
sekä Vapaa-ajattelijain liiton liittohallituksen puolesta
kahdenkymmenen vuoden ansiokkaasta työstä.
Erkki Hartikainen
Vapaa-ajattelijain liiton liittohallituksen puheenjohtaja
Lapsi äidin mukana uskontokuntaan
Uskonnonvapauskomitean mietinnössä ehdotettiin, että
jos vanhemmat eivät pääse yksimielisyyteen lapsen
uskontokunnasta, lasta ei liitetä mihinkään uskontokuntaan.
Nyt evankelisluterilaiset ministerit Kaarina Dromberg (kok) ,
Maija Rask (sd), Jan-Erik Enestam (ruots) ja ortodoksi ministeri
Suvi-Anne Siimes (vas) ehdottavat seuraavaa:
”3 §
Jäsenyys uskonnollisessa yhdyskunnassa
Jokaisella on oikeus päättää uskonnollisesta
asemastaan liittymällä sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan,
joka hyväksyy hänet jäsenekseen, tai eroamalla
siitä. Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät
hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät
kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta
asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa
lapsen syntymästä yksin päättää
lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan. Jos tuomioistuin
on lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain (361/1983)
9 §:n 3 momentin nojalla päättänyt tehtävien
jaosta lapsen huoltajien kesken toisin, noudatetaan kuitenkin
tuomioistuimen päätöstä.”
Kauan sitten lapsen uskontokunta määräytyi isän
mukaan. Kun isät alkoivat erota kirkosta äitejä
useammin, eduskunnan luterilaiset napinpainajat muuttivat lakia
niin, että lapsen uskontokunta määräytyy äidin
mukaan.
Ministerityöryhmän enemmistö oli naisia. Naisten
etuoikeuksien ajamisesta ei kuitenkaan ole nyt ollut kyse. Uskonnoille
edulliseen huononnukseen lienee syynä se, että huononnuksen
tehneet ministerit ovat uskovaisia.n
Tarvitaanko uskonnonvapauslakia?
Vapaa-ajattelijain virallisessa lausunnossa uskonnonvapauskomitean
mietinnöstä todetaan mm:
Voimassa oleva uskonnonvapauslaki voitaisiin ilman haittavaikutuksia
kumota. Myös laki Suomen kansalaisen oikeudesta olla maan
palveluksessa uskontunnustuksen katsomatta voitaisiin ilman haittoja
kumota.
Toisaalla tässä lehdessä olen esittänyt,
että olemme löytäneet ns. uskonnonvapauslakiin
yhden mielekkään pykälän, uuden 1. luvun 6
§:n, jolla rajoitettaisiin mm. uskonnonopettajien oikeutta
antaa uskonnottomien vakaumuksen mukaista opetusta (käytännössä
elämänkatsomustietoa.
Lakiehdotuksen 1§:ssä ehdotetun uskonnonvapauslain lain
tarkoitus määritellään seuraavasti:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on turvata perustuslaissa säädetyn
uskonnonvapauden käyttämistä. Lisäksi laissa
säädetään rekisteröidyn uskonnollisen
yhdyskunnan perustamisesta ja toiminnan perusteista. Evankelis-luterilaiseen
kirkkoon ja ortodoksiseen kirkkokuntaan sovelletaan tätä
lukua ja 3 lukua.
Kuten ehdotuksesta nähdään, siinä ei puhuta
mitään suurimman vähemmistöryhmän, uskonnottomien
(n 13 %, ortodokseja n. 1 %) katsomusvapauden turvaamisesta. Päinvastoin
lailla pyritään antamaan erioikeuksia ensisijaisesti
evankelisluterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle sekä vähäisemmässä
määrin myös muille sellaiselle uskontokunnalle,
jonka pääasiassa evankelisluterilaisista koostuva asiantuntijalautakunta
kelpuuttaa rekisteriin.
Uskonnonvapauslaki pitäisi kumota säätämättä
mitään tilalle. Ehdottamanne 6§ pitäisi siinä
tapauksessa sijoittaa koululakeihin.
Väestötietojärjestelmä
kuin STASI
Hyvin pitkään uskonnottomia syrjittiin ns. virkatodistuksilla.
Se vaadittiin melkein jokaisen viran tai työpaikan hakupareihin.
Evankelisluterilaiset saivat virkatodistuksensa kirkkoherranvirastosta,
ja työnantaja näki jo todistuksen muodosta, että
hakija kuuluu kirkkoon. Vastaavasti silloisen siviilirekisterin
virkatodistuksesta näki, että työnhakija ei kuulunut
kirkkoon.
Nyt virkatodistuksista on pääsääntöisesti
luovuttu, ja uskontokunnista voi erota myös maistraatissa.
Jos eduskunnan luterilaiset eivät huononna lakiehdotusta
entisestään, uskontokunnasta voi tulevaisuudessa erota
kirjallisella ilmoituksella ja myös sähköisillä
viestintävälineillä.
Vaikka uskontotiedot väestötietojärjestelmässä
ovat kirkosta eroamisen näkökulmasta hyödylliset,
niillä on myös haittapuolensa. Jos joku ehdottaisi esimerkiksi
puolueen jäsenyyden merkitsemistä väestötietojärjestelmään
samalla tavalla kuin uskontotiedot on merkitty, rohkenen epäillä,
saisiko ehdotus kannatusta, vaikka puolueet voisivat edullisesti
periä jäsenmaksunsa väestörekisteritiedoilla
suoraan jäsenten palkasta kirkollisveron tapaan. |