Vapaa Ajattelija
5/2002
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 5/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
| Vapaa-ajattelijain
liiton sivustoon
Tässä jutussa myös: Islamin
uskonnon käsitteistä.
Pyhän sodan uskonnot
Islam ja pyhä sota liitetään yleensä yhteen.
Islam ei kuitenkaan ole ainoa uskonto, jonka nimissä on käynyt
pyhiä sotia; niitä on harjoitettu myös kristinuskossa
kuten tämän kirjoitussarjan ensimmäisessä
osassa (VA 1/2002) havaittiin. Kuitenkin pyhä sota kuuluu
olennaisena osana islamin pyhän kirjan Koraanin opetuksiin.
Vai kuuluuko? Aluksi on kuitenkin aiheellista valaista hieman
islamin uskon syntyä ja sen varhaishistoriaa.
Islamin myytti kertoo Mekkalaisesta kauppiaasta Muhammedista
(syntynyt noin vuonna 570), joka alkoi saada ilmestyksiä
Jumalalta. Ympäröivä yhteiskunta ei kuitenkaan
uskonut näiden ilmestysten jumalallisuuteen, ja siksi Muhammed
joutui ristiriitaan sen kanssa. Riidat kasvoivat niin suureksi
että Muhammedin oli pakko paeta kaupungista, ensin Abessiniaan
ja sitten vuonna 622 Yathribiin. Jälkimmäinen tapaus
on eräs islamin merkkipaalu: muuttoa kutsutaan islamissa
hidzraksi. Yathribin kaupunki on sittemmin tunnettu nimellä
Medina.
Medinassa Muhammed jatkoi uskontonsa harjoittamista ja sai ympärilleen
kasvavan kannattajakunnan ja kohosi pian koko kaupungin johtoon.
Myöhemmin Muhammed valloitti myös Mekkan ja näin
oli saanut alkunsa uusi uskonnollis-poliittinen yhteisö ummat
Allah. Islamin myytti kertoo myös Muhammedin oikeudenmukaisuudesta
ja anteeksiantavaisuudesta voitettuja kohtaan.
Islamin myytti on siis hyvin tunteisiin vetoava tarina sorretusta
vaikeuksien kautta voittoon kulkevasta ihmisestä.
Islamin oppi
Muhammedin aikaan Arabian niemimaalla harjoitettiin pääasiassa
perinteisiä uskontoja, mutta myös juutalaisuuden ja
kristinuskon kannattajia asui alueella. Muhammed oli tutustunut
molempiin uskontoihin ja hänen tietonsa niistä olivat
varsin laajat, joskaan eivät kovin syvälliset. Islamia
voisikin alkuvaiheessaan pitää kristinuskon lahkona.
Sittemmin se omaksui myös paikallisia rituaaleja, ja sen
etiikassa on puhtaasti arabialaisia piirteitä.
Islamin oppi katsoo siis olevansa samaa jatkumoa juutalaisuuden
ja kristinuskon kanssa. Muhammed on sen mukaan viimeinen profeetta,
jolle Jumala oli ilmestynyt. Aikaisempia olivat olleet mm. Abraham,
Mooses ja Jeesus. Jumala oli kuitenkin hylännyt entiset kansansa,
sillä nämä olivat sortuneet monijumalaisuuteen:
juutalaiset väittivät, että Esra on Jumalan poika;
ja kristityt taas että Kristus on Jumalan poika.(Koraani
5:15-7)(9:30)
Tämän vuoksi muslimit pitävät omaa uskontoansa
korkeampana kuin kristinuskoa ja siksi heihin kohdistunut käännytystyö
on ollut lähes tuloksetonta. Islam on myös perusopeiltaan
vähemmän mystisyyteen ja ihmetekoihin oppiaan perustava
uskonto kuin ehkä mikään muu uskonto. Tosin siinäkin
on paikallisesti ilmennyt piirteitä, kuten esimerkiksi pyhimysten
palvonta, jota voisi pitää monijumalaisuutena.
Muslimien jumala, Allah, katsotaan samaksi olennoksi kuin kristittyjenkin
Jumala, ja tämä on maailmankaikkeuden ainoa Jumala.
Allahin käsite on varsin abstrakti. Se ei siis ole miehinen
eikä edes ihminen kuten juutalaisuudessa ja kristinuskossa.
Jumalaa ei tästä syystä voi esittää kuvan
muodossa.
Islamissa ei ole varsinaista papistoa vaan jokainen voi kääntyä
Jumalan puoleen suoraan. Islamin oppi olikin varsin vallankumouksellinen
oman aikansa yhteiskunnassa. Se korosti armeliaisuutta ja anteeksiantoa,
edusti tasa-arvoa, sekä köyhien, orpojen ja leskien
huomioonottamista. Yksi muslimin velvollisuuksista on zakat eli
almujen antaminen. Islamin usko merkitsi syntyaikanaan myös
parannusta naisen asemaan; naiset saivat mm. perimysoikeuden,
vaikkei aivan samaa kuin miehet.
Islamin leviämisen syynä voidaan sen alkuvaiheessa
nähdä yhteiskunnallinen murros; vanhat paimentolaishyveet
olivat menettäneet merkitystään eräiden kaupunkilaissukujen
rikastuessa kaupankäynnillä. Mekasta oli noina aikoina
tullut pohjoisen ja etelän välisen kaupan välietappi.
Muhammed yhdisti keskenään sotivat heimot yhdeksi kansaksi.
Islamilaisen valtion synty
Islamin valtio, ummat Allah, ei kuitenkaan jäänyt edellä
mainittuihin kahteen kaupunkiin, vaan se laajeni pian käsittämään
koko Arabian niemimaan. Muhammedin kuoltua seurasi ns. neljän
kalifin kausi. Kalifit olivat olleet Muhammedin läheisiä
liittolaisia. Islamilaisen valtion laajentuminen jatkui kalifien
kaudella koko Lähi-Itään ja Pohjois-Afrikkaan.
Kalifien kautta on usein kutsuttu islamin kulta-ajaksi.
Islamin nopea leviäminen - noin sadassa vuodessa Kiinan
rajoilta Etelä-Ranskaan - ei olisi koskaan ollut mahdollista
pelkästään arabiheimojen sotakiihkon ansiosta,
olivatpa nämä sitten miten fanaattisia taistelijoita
tahansa. Islam toi uudenlaista sanomaa: se korosti veljeyttä
ja rotujen tasavertaisuutta. Useissa maissa se otettiin riemuiten
vastaan; Bysantin ja Persian alueilla ihmiset olivat saaneet tarpeekseen
vanhoista vallanpitäjistä; Intiassa islam mahdollisti
alemmille kasteille pääsyn sorretusta asemastaan. Katolinen
kirkko menetti nopeasti kolme neljäsosaa alueestaan muslimeille.
Syy tähän oli toisaalta se, että areiolaisuus oli
tehnyt maaperää monoteismille, ja toisaalta taas paruusia
ei ollut toteutunut, vaan papit, piispat ja kardinaalit Jeesuksen
etiikan noudattamisen sijasta riistivät kansaa ja kirkko
oli täysin korruptoitunut. Valloitetuilta alueilta muslimit
saivat vastarinnan sijasta uusia innokkaita hyökkäysjoukkoja.
Muhammedin opin leviämistä voisikin kutsua islamilaiseksi
vallankumoukseksi.
Arabian Islamin synty ja nousu kohdistuu aikaan, joka Euroopassa
on nimetty pimeäksi keskiajaksi. Arabit eivät puuttuneet
valloittamiensa maiden kulttuuri-instituutioihin vaan omaksuivat
nopeasti mm. antiikin kulttuuriperinnön kehittäen sitä
edelleen. Se välitti sen myös Euroopalle, jossa se tosin
sai muhia vielä vuosisatoja odottamassa uutta nousua. Islamin
maailma olikin tuolloin tieteiden ja taiteiden osalta huikeasti
Eurooppaa korkeammalla tasolla. Arabialaista perua on myös
nykyinen numerojärjestelmämme, jossa nollan käyttö
mahdollisti matematiikan kehityksen ja siten myös nykyisen
tietokonetekniikan.
Kalifien kauden jälkeen muslimeille ei kuitenkaan enää
noussut itsestään selvää johtajaa ja jatkuva
valtataistelu aiheutti sen, että islamin valtio alkoi vähitellen
hajota osiin. Valta jakaantui paikallisruhtinaille ja heimopäälliköille.
Vasta ottomaanit vuosisatoja myöhemmin pystyivät palauttamaan
ainakin osan islamin maantieteellisestä vaikkei henkisestä
suuruudesta. Näin ollen se eettinen ja moraalikoodisto kasvot
peittävine huiveineen tai naisten ympärileikkauksineen,
joka useissa nykyisissä islamilaisissa maissa vallitsee,
edustaa pikemminkin paikallisten heimokulttuurien kuin islamin
arvoja.
Pyhä sota ja jihad
Jihad käännetään meillä yleensä
pyhäksi sodaksi. Alunperin käsite ei kuitenkaan liity
sodankäyntiin. Sana tulee esille ensimmäisen kerran
Muhammedin Mekkan kauden ilmestyksissä muodossa jahada. Suomalaisessa
Koraaninkäännöksessä tämä ilmestys
on käännetty seuraavasti: “Jos joku taistelee,
hän taistelee vain omaksi parhaimmakseen. Totisesti Jumala
on rikas ilman maailmoja.”(29:5) Käännös
taistella ei kuitenkaan vastaa alkuperäistä ajatusta,
joka voitaisiin kääntää suomeksi ‘kilvoitella
Jumalan tiellä’. Jae on siis peräisin Muhammedin
Mekkan kaudelta, ja tuolloin hän ei vielä käynyt
aseellisia taisteluja; ne alkoivat vasta Medinan kaudella.
Koraanin jihadia koskevat jakeet on perinteisesti jaettu kahteen
eri lajiin: ensinnäkin on sisäistä taistelua koskevat,
toiseksi ei-muslimeja käytävää taistelua koskevat.
Sisäistä taistelua koskevat jakeet korostavat veljeyttä.
Myöhemmin muslimien ’sotapropagandistit’ alkoivat
tulkita jihadia suppeasti pelkästään sodankäynnin
muotona ja kehitellä pyhän sodan teoriaa.
Pyhässä sodassa kaatuminen takasi pääsyn
paratiisiin. Tämä perusteltiin Koraanin jakeilla: “Taistelkoon
siis Jumalan tiellä ne, jotka tahtovat tämänpuoleisella
ostaa tuonpuoleisen. Joka taistelee Jumalan tiellä, kaatukoon
hän tai voittakoon, hänelle me annamme suuren palkan.”(4:76,
kts. myös 3:163, 47:5)
Islamin pyhän sodan teorian mukaan maailma voidaan jakaa
kahteen osaan, joista ensimmäinen on dar-al-islam eli islamin
alue ja toinen dar al-harb eli sodan alue.
Käsitettä dar al-harb ei kuitenkaan löydy Koraanista,
vaan se on peräisin Muhammad Al-Bukharilta (810-870), joka
oli hadith’iin perustuvien kirjojen kirjoittaja. Se oli
Bukharilla yhden luvun nimenä, ja tarkoitti siinä yhteydessä
Mekkaa ja muita kaupunkeja, jotka olivat sodassa Medinan kanssa.
Myöhemmin sanan käyttötarkoitusta laajennettiin.
Islamin pyhän sodan teoreetikkoihin kuului myös Averroes
Gordobalainen (s. 1126), joka kokosi pyhän sodan sääntöjä
yksien kansien väliin. Sääntöjen mukaan islamin
vihollisia olivat kaikki monijumalaiset. Näiden omaisuus
tai henkilökohtainen vapaus voitiin riistää ikään
tai sukupuoleen katsomatta. Naisia ja lapsia ei kuitenkaan saanut
surmata elleivät he ottaneet osaa taisteluihin. Kiduttaminen
ja ruumiin silpominen oli kielletty. Karjaa ja taatelipalmuja
ei saanut tuhota.
Sodankäynnin edellytyksenä oli, että vihollisen
täytyi edeltä käsin kuulla islamin vaatimukset.
Jos nämä kääntyivät islamiin tai suostuvat
maksamaan henkilökohtaisen veron, djizyah, hyökkäystä
ei tehty. Sodan päämäärä Kirjan kansan
kohdalla oli joko kääntyminen islamiin tai veron maksaminen.
Joidenkin mielestä myös zarathustralaisia tuli kohdella
samoin. Eräät oppineet katsoivat, että monijumalaisiltakin
voidaan hyväksyä djizyah.
Islamin sodan teoria siis luotiin vasta Muhammedin jälkeen.
Tämä on myös antanut aihetta muihin tulkintoihin.
Monien islamin oppineiden mielestä Koraanin sotaiset ohjeet
– kuten esimerkiksi ns. Miekan jae (9:5) “Mutta kun
rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet, niin surmatkaa monijumalaiset
missä heitä löydättekin.” - koskevat
vain sitä sotaa jota Muhammed kävi mekkalaisia vastaan,
eikä niillä näin ollen voi perustella mitään
myöhempää sodankäyntiä.
Näiden tulkitsijoiden mukaan Koraania ei sisältönsä
puolesta voi pitää sodan oikeuttajana. Sillä voidaan
perustella puolustussota, mutta ei hyökkäyssotaa ellei
sen yksittäisiä säkeitä irroteta niiden asiayhteydestä.
Koraani ja pasifismi
Islamia ei mytologiansa puolesta voi mitenkään pitää
varsinaisena pasifistisena uskontona kuten esimerkiksi jainalaisuutta,
buddhalaisuutta tai alkukristinuskoa. Rauhantahtoa ilmentäviä
ajatuksia Koraanista löytyy silti useitakin: “Mutta
jos he ovat taipuvaisia rauhaan, niin ole sinäkin taipuvainen
siihen ja luota Jumalaan.”(8:63) “Hyvä ja paha
teko eivät ole samanlaisia. Torju paha sopivimmalla tavalla!
Katso, silloin se, jonka kanssa elät vihollisuudessa, on
oleva uskollinen ystävä.”(41:34) Jumalan armahtavaisuuden
takia olet ollut lempeä heitä kohtaan, mutta jos olisit
ollut ankara ja kovasydäminen, olisivat he hajaantuneet sinun
ympäriltäsi. Anna siis heille anteeksi ja rukoile heille
anteeksiantoa, ja pidä heidän kanssaan neuvoa asiasta.”(3:153)
Sen sijaan sellaisia oppeja kuin toisen posken kääntäminen
tai Jeesuksen toteamusta ’joka miekkaan tarttuu, se miekkaan
hukkuu’ ei islamista löydy. Ihmisen tappamista sodassa
ei mitenkään pidetä syntinä. Sitä ei
toki hyväksytä yksilöiden välillä yhteiskunnan
sisällä – kuten ei missään muussakaan
eettisessä uskonnossa tai valtiokulttuurissa – mutta
sen sijaan sitä pidetään oikeutettuna ja luonnollisena
asiana yhteisöjen välisissä sodissa. Toisaalta
tässä suhteessa islam on ollut paljon rehellisempi uskonto
kuin esimerkiksi kristinusko, jossa em. hurskaita opetuksia ei
– eräitä harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta
– ole edes yritetty noudattaa.
Hannu Virtanen
Islamin uskonnon käsitteistä
- Islamin myytti
- Myytti Muhammedista on historiallisesti lähes totuudenmukainen.
Ainoa merkittävä erimielisyyden aihe kuuluu: mistä
Muhammedin ilmestykset tulivat. Muslimit uskovat että ne
tulivat suoraan Jumalalta, monet tutkijat taas uskovat niiden
tuleen hänen alitajunnastaan, ja ovatpa jotkut olleet sitä
mieltä että Muhammed oli tietoinen huijari. Islamin
mytologia perustuu nimenomaan hadith’iin, ja Koraani vain
vahvistaa sen totuudellisuuden muslimille. Näin ollen jos
aloittaa islamiin perehtymisen Koraanista, saa uskonnosta hyvin
omituisen kuvan.
- Kirjan kansa
- Kristinusko ja juutalaisuus on aina tunnustettu ja hyväksytty
osaksi muslimiyhteiskuntaa, tosin heidän statuksensa on
ollut alhaisempi, mutta toisaalta heillä ei myöskään
ole ollut sellaisia muslimin velvollisuuksia kuten ottaminen
osaa sotapalvelukseen. Kristityt ja juutalaiset tunnetaan Koraanissa
nimellä Kirjan kansa.
- Ummat Allah
- Muslimit kutsuvat itseään nimellä Jumalan yhteisö,
ummat Allah.
- Hadith
- Hadith, perimätieto, on kokoelma Muhammedin sanomisista
ja tekemisistä sekä Koraanin selitys. Hadith kulki
pitkään vain suullisena perintönä ja saatettiin
kirjalliseen muotoon vasta kalifien kaudella.
- Shariah
- Islamin laki. Koska taivaassa oli vain yksi Jumala, voi maan
päälläkin olla ainoastaan yksi hallitsija ja
yksi laki, shariah. Shariah perustuu sekä Koraaniin, että
hadith’iin.
- Koraani
- Muslimille Koraani on puhdasta Jumalan sanaa. Koraanin säkeet
kulkivat pitkään pelkästään suullisena
perimätietona ennen kuin ne kirjattiin kirjalliseen muotoon.
Koraani koostuu jakeista jotka on asetettu – ensimmäistä
jaetta lukuun ottamatta – suuruusjärjestykseen siten
että pisimmät jakeet ovat alussa. Jakeilla ei siis
ole kronologista tai asiasisältöön perustuvaa
järjestystä. Ilmestykset on annettu arabian kielellä,
joten mikään käännös ei koskaan ole
oikea Koraani. Arabiankielisellä Koraanilla on myös
kaunokirjallisia ansioita.
- Areiolaisuus
- Kristinuskon haara jonka mukaan Kristus oli vain suuri opettaja,
ei lihaksi tullut Jumala. Tämä oppi vaikutti huomattavassa
osaa Rooman valtakuntaa lähinnä goottien keskuudessa.
|