Vapaa Ajattelija
5/2002
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 5/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
| Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Lehden linjasta
Vapaa Ajattelijan toimitukselle on tullut monenkirjavaa palautetta.
Lehteä on sekä moitittu että kiitelty. Useimmiten
syynä on ollut joko erimielisyys tai samanmielisyys suhteessa
niihin asioihin, joita lehdessä tuodaan esille. Hyvä
niin. On hyvä, että lehden linjasta keskustellaan avoimesti.
Huonoa on, että kritiikki, jossa on väitetty lehden
koetelleen hyvän lehtimiestavan rajoja, ei sekään
aina ole pysytellyt näissä rajoissa. Sen sijaan että
toimitukseen kohdistettu kritiikki olisi osoitettu vastaavalle
päätoimittajalle omalla nimellä, toimitus on saanut
sitä nimettömästi toisen käden tietona kolmansien
henkilöiden välityksellä.
Lehden on sanottu olevan sisäänpäin lämpiävä
ja antavan vapaa-ajattelijoista sellaisen kuvan, joka on epäedullinen
kannatuksen saamiselle laajemmista kansalaispiireistä. Pohjois-Kymen
Vapaa-ajattelijoiden puheenjohtaja Heljä Pekkalin
esitti näkökohdan tavalla, josta lienee vaikeaa olla
eri mieltä: lehdenhän pitäisi olla koko vapaa-ajattelijaliikkeen
käyntikortti ulospäin.
Mutta onko tämäkään lehden päätehtävä?
Vapaa Ajattelija ei ole liiton mainoslehtinen, vaan kulttuuri-
ja mielipidelehti, jonka tehtävänä on osallistua
julkiseen keskusteluun edustamansa aatepohjan näkökulmasta.
Lehden toisena tärkeänä tehtävänä
on tarjota ajankohtaista tietoa siitä, mitä liitossa,
sen jäsenyhdistyksissä ja sidosryhmissä sekä
maailmanlaajuisella vapaa-ajattelun kentällä tapahtuu.
Tieto ei aina ole miellyttävää eivätkä
tosiasiat aina ole hyvää mainosta. Jos liikkeen tapahtumista
jätetään kirjoittamatta siksi, että niiden
käsitteleminen lehdessä pilaa liikkeen julkisuuskuvaa,
mistä rivijäsenten silloin oletetaan lukevan, mitä
vapaa-ajattelijaliikkeessä tapahtuu? Vai oletetaanko heidän
vain maksavan kiltisti jäsenmaksunsa ja luottavan paikallisten
yhdistystensä johtohenkilöiden sanaan, kuten monissa
sisäänpäin kääntyneissä uskonlahkoissa
on tapana?
Uskomukset ovat aina olleet ihmiskunnan enemmistölle rakkaita.
Uskonnon perustaminen on tehokkain mahdollinen keino mainostaa
aatteellista liikettä ja saada sen taakse paljon uskollisia
kannattajia. Toiseksi tehokkainta on perustaa sellainen aatteellinen
liike, joka mielistelee niitä uskomuksia, joihin enin osa
potentiaalisista kannattajista on kiintynyt.
Aatteellinen viestimme voi jo tämän takia vedota vain
pieneen vähemmistöön. Realistinen tavoitteemme
ei voi olla kovinkaan laajan kannatuksen saaminen, vaan niiden
vähemmistöön jäävien elintilan raivokas
puolustaminen, jotka eivät langenneet ihmiskunnan enemmistölle
niin rakkaiden oman aikansa uskomuksien pauloihin.
Hyvä mainostaja on sellainen, joka osaa myötäillä
niitä uskomuksia, joihin kuluttajan voidaan olevan jotenkin
epämääräisesti kiintynyt. Meidän toimialanamme
ei ole olla hyviä mainostajia.
odellista yksimielisyyttä liikkeen toiminnasta ei ole olemassa.
Sellaista ei esiinny yhdessäkään aatteellisessa
liikkeessä – enkä ainakaan minä ole kaivannut
sitä myöskään vapaa-ajattelijaliikkeeseen.
Sen sijaan haluaisin olla omalta vaatimattomalta osaltani luomassa
sellaista hedelmällisempää keskusteluilmapiiriä,
jossa tämän liikkeen sisäisistä linjaerimielisyyksistä
voitaisiin keskustella avoimesti niiden oleellisista perusteista
lähtien.
Esimerkiksi Prometheus-leiritoiminnan asema ei yksinään
ratkaise suuntaan eikä toiseen, minkälaisen linjan liitto
ottaa suhteessa elämänkatsomustiedon opetukseen, käsiteltävänä
olevaan uskonnonvapauslakiin ja muihin kysymyksiin, jotka liittyvät
elämänkatsomuksien tasa-arvoisen kohtelun vaatimukseen.
Mielestäni leirijärjestön kriittinen arvioiminen
– vaikka perusteet olisivat hyviäkin – tulisi
tällä perusteella nähdä liiton sisäisen
linjakeskustelun kannalta toissijaisena asiana.
Omasta mielestäni on silti hyvä periaate, että
yhdistykset ovat erillään, jos ja kun niiden toiminnan
tarkoitukset ovat erilaisia, vaikkakin osittain toisiaan täydentäviä.
Miksi yhden valtakunnallisen liittomuotoisen järjestön
toimintaa ja tavoitteita pitäisi ryhtyä sovittamaan
toisen, hiukan eri tarkoituksiin perustetun mutta aatteellisesti
riippumattoman järjestön toimintaedellytyksiin? Tämän
kysyminen ei ole Protu-toiminnan vastustamista, vaan molemminpuolisen
aatteellisen itsenäisyyden kannattamista.
Toinen sivuasia, joka on herättänyt paljon melua, on
liiton suhde Pro-Seremoniat –nimiseen osakeyhtiöön,
jossa liitto on vähemistöosakkaana. Kritiikin pääpaino
on kohdistunut niihin rajanvetokysymyksiin, jotka koskevat liiton
suhdetta muihin yhteisöihin ja tässä tapauksessa
erityisesti sellaisiin liikeyrityksiin, joissa liitolla ei ole
määräävää asemaa.
Kritiikistä huolimatta Pro-Seremonioilla on hyvin suunniteltu
tuote, jolla on menestymisen mahdollisuudet. Firma ei ole enää
tarvinnut liittoa siihen tarkoitukseen, joka määritellään
pahamaineisessa ja paljon kiistaa herättäneessä
kilpailukieltosopimuksessa, joka kieltää välittämästä
liiton kautta seremoniapalveluita muille tahoille.
Liiton toimisto ei muutenkaan ensisijaisesti välitä
uskonnottomia seremoniapalveluita, vaan kertoo niistä vapaa-ajatteluhenkiseen
aatemaailmaan soveltuvista vaihtoehdoista, joita on olemassa.
Näihin vaihtoehtoihin kuuluvat myös yhdistyspohjalta
lähtevien Uskonnottomat juhlapuhujat ry:n piirissä toimivien
juhlapuhujien palvelut, joiden olemassaolosta kysyjille on voitava
kertoa. Lisäksi on olemassa joukko riippumattomia juhlapuhujia,
joista julkaistiin ajantasainen selvitys Vapaa Ajattelijan numerossa
2-3/2002.
Aatteellisen toiminnan näkökulmasta ajatellen vaihtoehdoista
kertomatta jättäminen merkitsisi samaa kuin että
liiton toimisto tarkoituksellisesti jättäisi kertomatta,
että nuorten aikuistumisriiteille on olemassa yhdistyspohjalta
toimiva vaihtoehto nimeltä Prometheus-leiri. Vaihtoehdoista
ei myöskään ole jätetty kertomatta, ja omasta
puolestani voisin kysyä, mahtaako myöskään
edellä mainittu kritiikki olla enää kovinkaan ajankohtaista.
En usko konsensusta näissä asioissa löytyvän
seuraavalla liittokokouskaudella. Kyse on mutkikkaista ristiriidoista,
joiden kanssa meidän kaikkien on vain opittava elämään.
Ehkä opimme kuitenkin, että jos haluamme ylipäätään
toimia asiamme hyväksi, niin riitelyssäkin on keskityttävä
pääasioihin, joista sitten on riideltävä kovilla.
Kehotan riitelemään mieluiten siitä, miten pitäisi
menetellä tilanteessa, jossa uskonnonvapauslakia huononnetaan,
hautausvapautta kavennetaan ja jossa elämänkatsomustiedon
opetuksesta uhkaa jopa uskonnottomien omalla myötävaikutuksella
muodostua luterilaisen kirkon etäispääte.
Janne Vainio |