Vapaa Ajattelija
5/2002
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 5/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
| Vapaa-ajattelijain
liiton sivustoon
Luettua
Uskontojen pimeä puoli
Edward O. Wilson: Konsilienssi - tiedon yhtenäisyys,
Terra Cognita, 2001
Elämän monimuotoisuus, Arthouse, 1995
Uskonnollinen vakaumus antaa monille ihmisille varmuuden tai
toivon, jota he kaipaavat elämässään. Uskonnollinen
vakaumus on pääsosin hyvää tahtovaa. Lisäksi
uskonnot perustuvat ihmislajille tyypillisiin sisäsyntyisiin
tunnereaktioihin (ks. kirjoitukseni Vapaa Ajattelija 4/2001:ssa).
Kaikesta huolimatta olen vakuuttunut, että ihminen tulee
toimeen ilman uskontoja, ja vieläpä että ihminen
olisi huomattavasti onnellisempi ilman uskontoja. Uskonnollisella
vakaumuksella on nimittäin tuhoisat puolensa paitsi yksilölle
myös kokonaisille kansoille.
Historia sisältää tuhansia erilaisia uskomusjärjestelmiä,
joista lähes kaikki ovat tukeneet erilaisia heimosotia. Jokainen
kolmesta suuresta läntisestä uskonnosta levittäytyi
symbioosissa sotilaallisen aggressiivisuuden kanssa.
Islam vietiin asevoimin Lähi-Idän ympäristöön,
ja kristinuskon leviäminen perustui pitkälti siirtomaaherruuteen.
Risti kulki miekan rinnalla läpi Amerikan mantereen. Jumala
ja pyhät kirjoitukset ovat määränneet, että
luvatut maat on puhdistettava pakanoista ja vääräoppisista.
Kaikki suuret kulttuurit ovat siis levittäytyneet valloituksin,
ja suurimpia hyötyjiä ovat olleet valloituksia tukevat
uskonnot. Yksikään uskonto ei ole menestynyt suvaitsemalla
kilpailijoitaan.
Uskonnot ja papisto oikeuttivat olemassaolonsa mitä nerokkaimmin
tavoin, mistä valtio oli tietysti kiitollinen. Kuoleman jälkeinen
paratiisi tai ylösnousemus on palkinto, jonka lupaaja ei
ole koskaan joutunut lain edessä vastuuseen valheestaan.
Kristinuskolle tyypillinen omistautuminen on näistä
valheista vaarallisimpia: “en syntynyt kuuluakseni tähän
maailmaan, vaan kestän kärsimykseni - erityisesti muiden
kansojen kärsimykset! - sillä minua odottaa toinen,
onnellisempi elämä taivaassa”.
Biologi Edward Wilson kirjoitti osuvasti tuoreessa tiedon yhtenäisyyttä
käsittelevässä Konsilienssi -kirjassaan: “Kun
kaksi pappien siunaamaa armeijaa iskee toistensa kimppuun, toinen
häviää väistämättä”.
Ei siis ole todisteita, että siunaaminen tai rukoilu auttaisivat.
Ei myöskään ole todisteita, että uskonnottomat
noudattaisivat lakia heikommin tai olisivat tuottamattomampia
kansalaisia kuin samassa asemassa olevat uskovaiset, tai että
he eivät kohtaisi kuolemaa yhtä rohkeasti.
Jos toimimme oikein, uskontojen tilalle ei synny tyhjiötä.
Uuden ja yhteisen ymmärtämisen pohja tulee luontevasti
luonnontieteistä, objektiivisen tiedon kasautumisesta. Se
ei suosi heimoja tai uskontoja. “Se on demokraattisen ja
globaalin kulttuurin perusta”, kirjoittaa Wilson.
Länsimaiden siirtyminen pois autoritäärisistä
ideologioista ja uskonnoista kohti moraalisesti perustellumpia
vaihtoehtoja on tapahtunut hyvin hitaasti. Mutta valistusaikana
alkanut prosessi on käynnissä. Yhä useammat tietävät,
ettemme ole velkaa jumalille tai uskonnoille. Ymmärrämme,
että jos haluamme lajimme säilyvän, meidän
on oltava nöyriä lajitovereitamme ja planeettamme muuta
elämää kohtaan.
Osmo Tammisalo
Virtuaalista kulttiateismia
Juhani Rossi: Ukko-jumalan paluu, Kirja kerrallaan, Helsinki
2002, ISBN-952-91-4952-2, 78 s.
”Uskominen on ihmisen tavallista toimintaa.” Näin
lausui ylijumala Ukko jumalallisessa ilmoituksessaan Jouni Issakaiselle,
jonka muistiinpanojen pohjalta laatima pyhä kirjoitus julkaistiin
Helsingin Sanomissa 28.1.1999. Ukon ilmestymisen Issakaiselle
hänen parvekkeellaan kerrotaan olevan ”satuna yhtä
tosi kuin Jahven ilmestyminen Raamatun kertomuksissa Moosekselle
ja Aabrahamille.”
Issakainen on yksi niistä Ukon myöhempien aikojen
pyhistä, jotka ovat yhteistoimin perustaneet Ukko-jumalan
kulttuuriseura ry:n. Sääntöjensä mukaan yhdistyksen
tarkoituksena on ”saattaa Ukko-jumalan nimi yhdenvertaiseen
asemaan muiden jumalien rinnalla” ja ”tehdä tunnetuksi
uskoa ja käsitystä, että Ukko-jumala on ihmisten
mielikuvien tuote samalla tavoin kuin muutkin jumalat.”
Yhteisölle harkittiin monia nimiä, kuten Ukko-jumalan
kirkko tai Ukko-jumalan seurakunta. ”Arvioimme, että
organisaation sääntöjen mukainen toiminnallinen
perusajatus kulttuuriseurana kattaa sekä uskonnollisesti
että uskonnottomasti suuntautuvien jäsenten odotukset.”
Kirjoittajan elämänkatsomusta voidaan pitää
ateistisena uskonnollisuutena hiukan mahayana-buddhalaisuuden
tyhjyysopillisen koulukunnan tavoin. Usko oletetaan yhdeksi ihmismielen
perusominaisuudeksi, jota ilman ihmiskulttuuri ei olisi kehittynyt.
Mielen ominaisuutena uskon väitetään olleen tarpeellinen
myös eläimille niiden vaistonvaraisessa toiminnassa.
|
Symboli ja kulttiesine Ukolle on valmiina: muinaissuomalaisten
ja pohjoisten kansojen käyttämä koru, Ukon
vasara. Kirjoittajan mukaan koruun sisältyy ”positiivinen
tunnevaraus”, koska sen kuvaama esine on ollut työkalu,
ei sota-ase eikä kidutusväline. ”Sillä
moderni Ukko sanoutuu irti väkivallasta ja ihmisen alistamisesta.”
Käyttö- ja kulttiesineellä on ollut eri muotoja
ja nimityksiä: Ukon nuija, kirves, moukari ja Ukon vaaja.
Kirjan kansilehdellä oleva piirros (yllä) on mukaelma
vanhasta skandinaavisesta vasarariipuksesta. |
”Kun kissa vaanii myyränkolon edustalla, se uskoo
saavansa saaliin, mutta se tuskin ymmärtää uskonsa
käsitteellistä sisältöä. Ihminen sen
sijaan on kehittynyt tasolle, jolla se pystyy käsittelemään
uskoa omana ilmiönään, käyttämään
sitä erilaisiin tarkoituksiin. Tämä selittää
uskonnollisten liikkeiden menestyksen ja vaikutusvallan.”
Uskon kohteilla ei nähdä olevan mitään todellisuuspohjaa,
mutta uskoa pidetään voimavarana, joka panee tajunnan
liikkeelle. Usko on vaarallinen ase, mutta ei sinällään
hyvä eikä paha asia sen enempää kuin dynamiitti
tai rikastettu uraani. Kehittyneessä sivilisaatiossa on opittava
käyttämään uskoa tietoisena uskon lainalaisuuksista
– sen sijaan, että uskon varaan sokeasti alistuttaisiin.
Ihanteena näytetään pidettävän sellaista
uskontoa, jossa uskon kohteet tunnustetaan ei-miksikään.
Suggestiossa on sekä uskon teho että sen tuho. Esimerkkeinä
mainitaan pastori Jim Jonesin johtama joukkoitsemurha sekä
World Trade Centerin tuhoaminen. Yhteistä näille on
se, että uskonnon uhrit eivät pelkästään
uskoneet, vaan tämän lisäksi he nimenomaan kuvittelivat
sokeasti, että heidän uskonsa kohdistuu johonkin muuhun
kuin virtuaalisiin olioihin.
Ukko on ollut suomalaisten jumala jo kivikaudella. Kirjoituksettomassa
kulttuurissa ei ollut teologista kirjallisuutta, jossa Ukon jumalallinen
olemus olisi selitetty uskoville. Sen vuoksi kirjoittaja katsoo
Ukon olevan vapaa siitä painolastista, joka kirjallisten
kulttuurien jumalille on kertynyt.
”Ukko hyväksyy ja tunnustaa, että hän on
ihmisten mielikuvien tuote, samoin kuin muutkin jumalat. Ukko
myöntää tosiasiat eikä vaadi seurakuntalaisiltaan
mahdottomia: tässä on Ukon voima.”
Ukon kautta kesti viisituhatta vuotta. Ruotsalaiset nostivat tilalle
Israelin jumalan, jonka nimissä heidät jo aikaisemmin
oli alistettu osaksi kirkollista imperiumia.
Paavi Gregorius IX antoi vuonna 1229 ruotsalaisille määräyksen
hävittää Suomesta pakanalliset pyhät lehdot
ja temppelit. Ruotsalaiset olivat hävitystyössään
tunnollisia – ”paavillisempia kuin paavi itse”.
Jo Ukosta puhuminen oli rangaistava teko; vielä 1700-luvulla
saattoi joutua kirveen alle tai jalkapuuhun, jos joi ukonmaljoja
kevätkylvön aikana.
Mikael Agricola riskeerasi henkensä liittäessään
teoksiinsa jo 1500-luvulla kertomuksia Ukosta ja muista suomalaisista
jumalista ja kansantavoista. Ilmeisesti hänen asemansa piispana
ja professorina suojeli häntä syytteiltä ja mahdollisti
perimätiedon kirjaamisen jälkipolville.
Kirjoittajan tavoite on laajassa mielessä poliittinen. Kristinuskoa
edeltäneet pakanajumalat halutaan valjastaa ”YK:n ihmisoikeuksien
kannattajiksi”. Kirjan avauskappaleessa vedotaan avoimesti
liberalismiin, joka ”on muuttanut politiikan ja talouselämän
suhtautumista monopoleihin.”
Toisena keskeisenä teemana on pasifismi, jolle on omistettu
useita itsenäisiä lukuja. Poliittisen viestin voisi
tulkita siten, että liberalismille ihmisoikeusmerkityksessä
halutaan jokin muu uskonnollinen viitepiste kuin kristillisten
myyttirakenteiden mukainen taistelu pahaa vastaan, jolla nykyisin
on kansainvälinen siunaus.
Rakenteilla näyttäisi olevan ’kuolleiden’
pakanajumalien kultti ennemmin kuin uskonto, jossa palvottaisiin
elävää, haluavaa ja valtaa käyttävää
Ukko-jumalaa. Kulttiobjektin – kuten Elviksen, Jimi Hendrixin
tai John Lennonin – jumalallisuus alkaa vasta heidän
saavuttaessaan elottomuuden iankaikkisen virtuaalitaivaan. Ulkonaisen
käyttäytymisen tasolla raja kultin ja uskonnon välillä
on usein kuin veteen piirretty viiva.
Jos kulttiateismin monimuotoiset variaatiot lisääntyvät,
kuten voimme hyvinkin olettaa, saattaa tämä tuoda eteen
uusia ajankohtaisia kysymyksiä sen suhteen, miten esimerkiksi
uskonnottomuuden rajat määritellään.
Janne Vainio
|