Vapaa Ajattelija
5/2002
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 5/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
| Vapaa-ajattelijain
liiton sivustoon
Liittomaksut voivat alentua vuonna 2004
Liittomaksu on maksu, jonka liiton jäsenyhdistys on vuosittain
velvollinen tilittämään liitolle kunkin jäsenmaksunsa
maksaneen jäsenensä osalta. Liiton säännöissä
(19 §) tästä maksusta käytetään
tosin nimitystä jäsenmaksu.
Sääntömuutos
Aikanaan liittomaksujen suuruuksista päätettiin liittokokouksessa.
Yhdistysten edustajat osoittivat usein kitsautensa. Kiivaita puheenvuoroja
käytettiin siitä pitäisikö liittomaksun olla
esimerkiksi 50 penniä pienempi kuin mitä hallitus oli
ehdottanut. Tämä oli surkeaa katseltavaa aikana, jolloin
liiton toiminta ja talous alkoi kehittyä pitkin askelin.
Äänekosken liittokokouksessa (1990) sääntöjä
muutettiinkin siten, että liittomaksuista päättäminen
siirrettiin valtuutettujen kokouksen eli liittoneuvoston tehtäväksi.
Sääntömuutos tuli voimaan 5.9.1991.
Muutos oli onnistunut. En muista, että mitään
kiistoja olisi tämän jälkeen asiasta käyty,
vaikka varsinkin 1990-luvun alkupuolella liittomaksuja nostettiin
ripeässä tahdissa. Korkeimmillaan liittomaksut olivat
vuosina 2000-2001, jolloin ns. A-jäsenen maksun suuruus oli
98 markkaa ja ns. B-jäsenen vastaavasti 49 markkaa.
Jäsenyhdistysten jäsenmaksut vaihtelevat yhdistyksittäin.
Vuonna 2000 selvitettiin toimivien jäsenyhdistysten jäsenmaksut.
Ellei Pääkaupunkiseudun vapaa-ajattelijat ry:tä
oteta huomioon (jäsenmaksu 40 markkaa), alhaisin ns. A-jäsenmaksu
oli 100 markkaa, tavanomaisin 120 markkaa ja korkein 150 markkaa.
Jäsenyhdistykselle jäi siis liittomaksun jälkeen
2-52 markkaa ns. A-jäsentä kohti. Varsinkin ne jäsenyhdistykset,
joissa jäsenmaksun korottamista vastustettiin ankarimmin,
valittivat, että “liitto vie kaiken”, “yhdistyksellä
ei ole rahaa” jnpp. Vapaa-ajattelijat eivät tunnetusti
ole kekseliäitä hankkimaan varoja tai ansaitsemaan niitä
itse. On tosin muutama poikkeus. Näistä ensiksi mieleeni
tulevat Lahden, Raision ja Kemin yhdistykset, joissa jäsenet
itse ja usein eritoten naiset, ovat hankkineet suuria summia yhdistyksensä
vaurastuttamiseksi.
Nykyisin tilanne on muuttunut siten, että ainakin Helsingin
ja Tampereen sekä vähäisemmässä määrin
Kotkan yhdistys saavat huomattavan osan tuloistaan pääomatuloina.
Tästä yhdistykset saavat kiittää lahjoittajia.
Myös Vapaa-ajattelijain liitto on vaurastunut. Kiitos kuuluu
taas lahjoittajille. Hallitusta voitaneen kiittää vain
siitä, että se on pidättäytynyt tuhlaamasta
varoja tai epäonnistunut käyttämään niitä
toisten järjestöjen hyödyksi. Liiton laillisuus-
ja itsenäisyyslinja on tällä saralla saavuttanut
useampia torjuntavoittoja. Toimintasuunnitelmankin mukaan liiton
saamat vuokratulot käytetään “liiton ja sen
jäsenyhdistysten aatteelliseen toimintaan”. Tämä
linjaus ei siis ole mikään itsestään selvyys,
vaan laillisuus- ja itsenäisyyssiiven linjavalinta. Kokemus
osoittaa, että Vapaa-ajattelijain liitossa joudutaan päättämään
tällaisistakin asioista.
Murroskausi menossa
Liittomaksupolitiikka elää murroskautta. Tänä
vuonna liittomaksut ovat ensi kertaa alhaisemmat kuin mitä
ne olivat edellisenä vuonna. Varsinainen ilouutinen jäsenyhdistyksille
on kuitenkin tämä:
Liittohallitus hyväksyi 7.9.2002 taloudenhoitajan esityksestä
yksimielisesti toimintalinjan, että liiton kasvavia sijoitustuottoja
käytetään liittomaksujen alentamiseen. Tavoitetaso
on 10-12 euroa ns. A-jäsenten osalta jo vuonna 2004. Hallituksen
pöytäkirjaan kirjattiin, että hallitus esittää
liittoneuvostolle liittomaksujen alentamista “talousarvion
puitteissa”. Ilmaus on tuttua vajaa-ajattelijoiden munkkilatinaa,
joka ulkopuolisesta voi tarkoittaa mitä hyvänsä.
Olisin halunnut, että hallitus olisi vielä selvemmin
sanoin sitoutunut liittomaksujen alentamislinjaan. Esitys oli
nimittäin osa pakettia, jossa tulot saadaan jatkamalla sijoitusasuntojen
hankintalinjaa, mikä myös on liittokokouksen linjapäätöksen
mukaista. Olen kuitenkin optimisti ainakin toistaiseksi.
Liittomaksujen suuruudet 1992-2003
Liittomaksut 1992: A=70 mk, B=35 mk
Liittomaksut 1993: A=80 mk, B=40 mk
Liittomaksut 1994: A=90 mk, B=45 mk
Liittomaksut 1995: A=94 mk, B=47 mk
Liittomaksut 1996: A=94 mk, B=47 mk
Liittomaksut 1997: A=94 mk, B=47 mk
Liittomaksut 1998: A=96 mk, B=48 mk
Liittomaksut 1999: A=96 mk, B=48 mk
Liittomaksut 2000: A=98 mk, B=49 mk
Liittomaksut 2001: A=98 mk, B=49 mk
Liittomaksut 2002: A=16 e, B=8 e
Liittomaksut 2003: A=16 e, B=8 e
|
Tukiaisajattelu hallitsee
Liiton pitäisi vaurastua vielä paljon nykyisestä.
Olisi toivottavaa, että valtionavustuksistakin voitaisiin
kokonaan luopua tulevaisuudessa. Pitäisi seisoa omilla jaloillaan
ja elää omilla varoillaan, ei veronmaksajien varoilla.
Arvelen olevani tässä eri mieltä enemmistön
kanssa, koska vapaa-ajattelijat ovat jatkuvasti pyytäneet
lisää varoja valtiolta. Tukiaisajattelu on muutenkin
juurtunut vapaa-ajattelijapiireissä hyvin syvälle. Tilanne
ei kuitenkaan ole hälyyttävä; valtionavustukset
muodostivat vuonna 2001 liiton tuloista 25,7 prosenttia.
Tukiaisajattelu toimii myös toiseen suuntaan eli varojen
luovuttamisena järjestön ulkopuolelle “kun rahaa
kerran on”. On sääli, että rahan kylvämisen
poliitikkoasenne hiipii meidänkin keskuuteemme: Niiltä,
jotka ovat tehneet oikeaa ja tuloksekasta työtä asiamme
hyväksi, ansaittu korvaus evätään, mutta tukiaisten
jakamista muille kannatetaan, “koska he tarvitsevat tukea”
(lue: he ovat ehdottajan kavereita).
Vuoden 2004 talousarviosta ja liittomaksujen suuruuksista päätetään
liittoneuvoston sääntömääräisessä
kokouksessa syksyllä 2003.
Kimmo Sundström
taloudenhoitaja
Vapaa-ajattelijain liitto ry
|