Vapaa Ajattelija
5/2002
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 5/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
| Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Tällä sivulla myös: Opettajien
katsomusvapaus heikkenee.
Hallituksen ehdotukset katsomusopetuksesta
Vapaa-ajattelijain liiton virallinen kanta on koko järjestön
olemassaolon ajan ollut, että uskonnonopetus on poistettava
yhteiskunnan ylläpitämistä tai tukemista oppilaitoksista.
Vaatimus koskee sekä tunnustuksetonta että tunnustuksellista
uskonnonopetusta.
Vapaa-ajattelijat vastustavat myös Norjan kaikille pakollista
”kristinusko sekä uskonto- ja elämänkatsomustieto”
–oppiainetta. Norjan humanistit ajoivat tällaisen oppiaineen
maahan, mutta nyt he ovat joutuneet käräjöimään
sitä vastaan, kun opetuksesta tuli tavallista luterilaista
uskonnonopetusta. Tiettävästi myös Suomen vastaavien
järjestöjen piirissä on pyrkimystä kaikille
yhteiseen oppiaineeseen. Selkeimmin tätä pyrkimystä
vastustaa Suomen Ateistiyhdistys.
Jos uskonnonopetusta ei saada pois kouluista, kaikkia katsomusryhmiä
on kohdeltava tasapuolisesti. Tasapuolisen kohtelun piiriin kuuluvat
myös ateistit. Jos evankelisluterilaisilla on oikeus oman
uskonnon opetukseen, ateisteilla on oikeus oman vakaumuksen opetukseen.
Jos edes tasapuolinen oikeus opetukseen ei ole mahdollista, on
yritettävä saada aikaan kohtuullinen kompromissi. Kompromissi
ihmisoikeusasioissa on aina ihmisoikeusrikkomus. Kun aikoinaan
väittelin eduskunnan sivistysvaliokunnan silloisen puheenjohtajan
Mikko Ekorren kanssa elämänkatsomustiedon opetuksen
kohderyhmästä, Ekorre kannatti Pekka Elon ja Kirkon
kasvatusasiain keskuksen kantaa, jonka mukaan elämänkatsomustietoa
olisi opetettava myös muille kuin uskontokuntiin kuulumattomille,
Kirkon kasvatusasiain keskuksen mukaan kaikille muille kuin evankelisluterilaisille.
Koska sellaisesta olisi tullut Norjan nykyisen opetuksen kaltaista
vähintään yleiskristillistä opetusta, vastustin
sitä, ja vaadin, että elämänkatsomustietoa
on opetettava vain uskonnottomille. Kompromissina sanamuodoksi
tuli ”uskontokuntiin kuulumattomille”.
Tämä kompromissi aiheutti elämänkatsomustiedon
opetuksen nykyisen alennustilan. Olen pyytänyt kompromissiani
julkisesti anteeksi. Muutamaa mahdollista uskovaista oppilasta
tekosyynä pitäen Pekka Elo, muut viranomaiset ja Pekka
Elon perustama opettajayhdistys ovat pitäneet elämänkatsomustiedon
opetuksen laadun huonona.
Nyt olisi aika muuttaa lakia vähintään siinä
suhteessa, että elämänkatsomustietoa opetettaisiin
uskonnottomille eikä uskontokuntiin kuulumattomille.
Seuraavassa on esitetty hallituksen esitys sellaisenaan sekä
allekirjoittaneen parannusehdotukset lihavoituina.
Liiton kompromissiesitykset
Hallituksen esitys (Laki perusopetuslain muuttamisesta): Eduskunnan
päätöksen mukaisesti muutetaan 21 päivänä
elokuuta 1998 annetun perusopetuslain (628/1998) 13 § sekä
lisätään lakiin uusi 13 a § seuraavasti:
13 § Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetus
Perusopetuksen järjestäjän tulee järjestää
oppilaiden enemmistön uskonnon mukaista uskonnon opetusta.
Opetus järjestetään tällöin sen mukaan,
mihin uskonnolliseen yhdyskuntaan oppilaiden enemmistö kuuluu.
Mainittuun uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvat oppilaat osallistuvat
oman uskontonsa opetukseen. Oppilas, joka ei kuulu tähän
uskonnolliseen yhdyskuntaan, voi huoltajan ilmoitettua asiasta
koulutuksen järjestäjälle osallistua mainittuun
uskonnonopetukseen.
Vähintään kolmelle evankelis-luterilaiseen kirkkoon
tai vähintään kolmelle ortodoksiseen kirkkokuntaan
kuuluvalle oppilaalle, jotka eivät osallistu 1 momentissa
tarkoitettuun uskonnon opetukseen, järjestetään
heidän oman uskontonsa opetusta.
Muuhun kuin 2 momentissa mainittuihin uskonnollisiin yhdyskuntiin
kuuluvalle vähintään kolmelle oppilaalle, jotka
eivät osallistu 1 momentissa tarkoitettuun uskonnonopetukseen,
järjestetään heidän oman uskontonsa opetusta,
jos heidän huoltajansa sitä pyytävät.
Vapaa-ajattelijain kompromissiesitys: Vähintään
kolmelle rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvalle
järjestetään heidän oman uskontonsa opetusta.
Perusopetuksen järjestäjän tulee järjestää
opetusta, jos opetukseen oikeutettuja oppilaita on vähintään
kolme.
Hallituksen esitys: Jos oppilas kuuluu useampaan kuin yhteen
uskonnolliseen yhdyskuntaan, oppilaan huoltaja päättää,
minkä uskonnon opetukseen oppilas osallistuu.
Vapaa-ajattelijain kompromissiesitys: Tässä kohden
vapaa-ajattelijain esitys on sama kuin hallituksen esitys: Jos
oppilas kuuluu useampaan kuin yhteen uskonnolliseen yhdyskuntaan,
oppilaan huoltaja päättää, minkä uskonnon
opetukseen oppilas osallistuu.
Hallituksen esitys: Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomalle
oppilaalle, joka ei osallistu 1 momentissa tarkoitettuun uskonnonopetukseen,
opetetaan elämänkatsomustietoa. Uskonnolliseen yhdyskuntaan
kuuluvalle oppilaalle, jolle ei järjestetä hänen
oman uskontonsa opetusta, opetetaan huoltajan pyynnöstä
elämänkatsomustietoa. Perusopetuksen järjestäjän
tulee järjestää elämänkatsomustiedon
opetusta, jos opetukseen oikeutettuja oppilaita on vähintään
kolme.
Vapaa-ajattelijain kompromissiesitys: Vähintään
kolmelle uskonnottomalle järjestetään heidän
katsomuksensa mukaista opetusta. Perusopetuksen järjestäjän
tulee järjestää opetusta, jos opetukseen oikeutettuja
oppilaita on vähintään kolme.
Hallituksen esitys: Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton oppilas
voi huoltajan pyynnöstä osallistua myös sellaiseen
perusopetuksen järjestäjän järjestämään
uskonnon opetukseen, joka oppilaan saaman kasvatuksen ja kulttuuritaustan
perusteella ilmeisesti vastaa hänen uskonnollista katsomustaan.
Vapaa-ajattelijain kompromissiesitys: Oppilas voi huoltajan
pyynnöstä osallistua muuhun kuin oman viiteryhmänsä
opetukseen, mutta opetuksen luonnetta ei saa muuttaa siitä
syystä, että opetukseen osallistuu viiteryhmään
kuulumattomia oppilaita.
Hallituksen esitys (13 a § Uskonnon harjoittamiseen osallistuminen):
Perusopetuksen järjestäjän tulee etukäteen
tiedottaa oppilaiden huoltajille koulun toimintaan sisältyvistä
jumalanpalveluksista sekä muista uskonnon harjoittamiseksi
katsottavista tilaisuuksista ja toimituksista.
Lisäksi huoltajille tulee kertoa, miten huoltaja voi ilmoittaa,
jos oppilas ei osallistu kyseisiin tilaisuuksiin.
Oppilaalle, joka ei osallistu uskonnon harjoittamiseen, tulee
järjestää sen sijasta muuta toimintaa.
Vapaa-ajattelijain kompromissiesitys 1: Koulussa ei saa järjestää
uskonnon harjoittamista.
Vapaa-ajattelijain kompromissiesitys 2: Jos koulussa esiintyy
uskonnon harjoittamista, kyseiseen uskontoon kuulumattomat oppilaat
ovat siitä automaattisesti vapautettuja. Uskonnon harjoittaminen
on sijoitettava tai muuten organisoitava niin, ettei siitä
aiheudu siihen osallistuville haittoja.
Lukiolakiesitys
Seuraavassa on esitetty vain vapaa-ajattelijain esitys. Kompromissiesitys
on muuten sama kuin esityksessä perusopetuslaiksi, mutta
kohta “Oppilas voi huoltajan pyynnöstä osallistua
muuhun kuin oman viiteryhmänsä opetukseen, mutta opetuksen
luonnetta ei saa muuttaa siitä syystä, että opetukseen
osallistuu viiteryhmään kuulumattomia oppilaita “
pitää olla muodossa
Oppilas voi omasta pyynnöstään osallistua muuhun
kuin oman viiteryhmänsä opetukseen, mutta opetuksen
luonnetta ei saa muuttaa siitä syystä, että opetukseen
osallistuu viiteryhmään kuulumattomia oppilaita.
ja kohta “Jos oppilas kuuluu useampaan kuin yhteen uskonnolliseen
yhdyskuntaan, oppilaan huoltaja päättää, minkä
uskonnon opetukseen oppilas osallistuu” pitää
olla muodossa
Jos oppilas kuuluu useampaan kuin yhteen uskonnolliseen yhdyskuntaan,
hän itse päättää, minkä uskonnon
opetukseen oppilas osallistuu.
Katsomusopetuksesta uskonnonvapauslaissa
Hallituksen uskonnonvapauslakiesityksen 1 luvun 6 § sanoo:
”6 § Uskonnon opetus Oikeudesta saada uskonnon opetusta
säädetään erikseen.” Vapaa-ajattelijat
ovat aikaisemmin esittäneet, että tämä kohta
uskontoja yksipuolisesti korostavana poistettaisiin lakiesityksestä.
Koska tätä pykälää ei ilmeisesti saada
laista pois ja koska siihen voidaan luontevasti liittää
eri katsomusten tasapuolinen kohtelu, ehdotan pykälälle
seuraavaa muotoilua:
6 § Katsomusopetus Oikeudesta saada katsomusopetusta säädetään
erikseen. Jos yhteiskunnan ylläpitämässä tai
tukemassa oppilaitoksessa annetaan katsomusopetusta oppilaan oman
vakaumuksen mukaan, opettajan on edustettava samaa vakaumusta.
Oman uskonnon opetuksessa opettajan on kuuluttava samaan uskontokuntaan
kuin oppilaat, ja uskonnottomien opetuksessa opettajan on oltava
uskonnoton.
Oppilaiden katsomusvapaus
Yksinkertaisinta olisi, jos uskonnonopetus ja kaikki uskonnolliset
tilaisuudet kouluissa kiellettäisiin lailla. Jos uskonnonopetusta
oman uskontokunnan mukaan annetaan, osallistumisen uskonnonopetukseen
pitää olla vapaaehtoista siinä suhteessa, että
- Jos huoltaja ei halua, että lapsi on uskonnonopetuksessa,
lapsi vapautettakoon uskonnonopetuksesta.
- Jos lapsi itse ei halua olla uskonnonopetuksessa, lapsi vapautettakoon
uskonnonopetuksesta.
- Uskonnon arvosanojen merkitseminen todistuksiin lopetettakoon.
- Uskonnon kysymykset ylioppilaskirjoituksissa lopetettakoon.
- Jos uskonnottomille järjestetään oman vakaumuksen
mukaista opetusta, häneen sovellettakoon kohtien 1-4 vapauttamismenettelyjä.
Kaikki yllä olevat kohdat voidaan perustella uudella Suomen
perustuslailla.
Koulujen ns. päivänavaukset lopetettakoon, koska
niillä ei ole muuta merkitystä kuin tarjota seurakunnille,
uskonnonopettajille, uskovaisille opettajille ja uskovaisille
koululaisille tilaisuus pitää aamuhartauksia.
Eräässä papin johtamassa helsinkiläisessä
eliittikoulussa ensimmäisellä välitunnilla tuli
kaiuttimista klassista musiikkia ja uskovaiset kokoontuivat omaan
hartauteensa erilliseen tilaan, josta he eivät häirinneet
muita. Vaikka tällainen olisi esimerkiksi Yhdysvalloissa
kiellettyä, sallisin sen Suomessa, jotta aamuhartausterrorista,
josta itse olen joutunut aikoinaan opettajana paljon kärsimään,
päästäisiin eroon.
Koululaisjumalanpalvelukset lopetettakoon, koska voivathan
koululaiset mennä niin halutessaan itse kirkkoon vaikkapa
koulun päättymisen tai alkamisen jälkeisenä
sunnuntaina.
Suvivirren veisaaminen kouluissa kiellettäköön
kansainvälisin sopimuksin (muu ei tässä maassa
tehoa).
Kuten toisaalla tässä lehdessä on todettu, lakiin
pitäisi ottaa mukaan teksti: ”Jos koulussa esiintyy
uskonnon harjoittamista, kyseiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan
kuulumattomat oppilaat ovat siitä automaattisesti vapautettuja.”
Erityisesti päivähoidon ja esikoulun uskonnonopetus
pitäisi kieltää lailla. Tätä varten uskonnonvapauslakiin
pitäisi lisätä kohta: ”Uskonnonopetus,
uskonnolliset tilaisuudet ja myös muu uskonnon harjoittaminen
päivähoidossa ja esikoulussa ovat kiellettyjä.”
Jos vanhemmat haluavat päivähoitoikäisille lapsilleen
uskonnonopetusta, viekööt lapsensa pyhäkouluun.
Erkki Hartikainen
Opettajien katsomusvapaus heikkenee
Lakiehdotuksen perusteluissa sanotaan mm:
”Perusoikeusuudistuksen esitöissä on katsottu,
ettei uskonnon ja omantunnon vapautta koskevasta perusoikeussäännöksestä
voida johtaa yleistä oikeutta kieltäytyä virkavelvollisuuksiin
kuuluvasta tehtävästä vakaumuksen perusteella.
Säännöksen on kuitenkin katsottu puoltavan yleisesti
työnjaollisia ja hallinnollisia järjestelyjä, joilla
vältetään henkilön velvoittaminen vakaumustaan
loukkaaviin työtehtäviin (HE 309/1993 vp). Jäsenyysvaatimuksen
kumoamisesta huolimatta tulisi opettajien työtehtävät
pyrkiä järjestämään niin, ettei opettajan
oman vakaumuksen ja virkavelvollisuuksien välille synny ristiriitaa.”
Perusoikeusuudistuksen perustöihin vetoamalla yritetään
lisätä uskonnon harjoittamiseksi katsottavia virkavelvollisuuksia.
Lisäämällä vastaava lausuma uskonnonvapauslain
perusteluihin sille yritetään antaa lisää
painoa. Puhe siitä, että opettajien työtehtävät
pitäisi pyrkiä järjestämään niin,
ettei vakaumuksen ja virkavelvollisuuden välille synny ristiriitaa
on oikeastaan yllytys nöyryyttää uskonnottomia
opettajia entistä enemmän.
Vapaa-ajattelijain liitto on 1960 –luvulta lähtien
koko ajan pahasti horjahdellut kannanotoissaan opettajien asemasta.
Monet liiton jäsenyhdistykset muuttivat sääntöjään
siten, että valtiokirkkojen jäsenet pääsevät
myös vapaa-ajattelijain yhdistyksen jäseniksi. Syynä
oli mm. se, että näin saatiin mukaan sellaisia opettajia,
joiden täytyy virkansa säilyttääkseen olla
kirkon jäseniä. Osa vapaa-ajattelijoista pitää
ehdotettua muutosta, jonka mukaan uskonnonopettajien ei tarvitse
olla kirkon jäseniä tai anoa erivapautta, hyvänä
asiana.
Valitettavasti tämä ”parannus” johtaa
opettajien entistä ankarampaan nöyryyttämiseen.
Kun nykyään luokanopettaja on päässyt uskonnon
opetuksesta eroon eroamalla kirkosta, se ei enää uuden
uskonnonvapauslain voimaantulon jälkeen ole mahdollista.
Kun opettajat ovat velvollisia opettamaan uskontoa, heidän
on entistä vaikeampi kieltäytyä uskonnollisten
juhlien järjestämisestä, aamuhartauksiin (päivänavauksiin)
osallistumisesta, koululaisjumalanpalvelusten valvonnasta jne.
En ole huomannut vapaa-ajattelijain kiinnittävän yllä
mainittuun asiaan juuri mitään huomiota. Olemmeko, kuten
eräs keskustelija aikoinaan joka lauseessaan sanoi, vapaa-ajattelijoiden
sijasta vajaa-ajattelijoita? Vai ovatko kirkkoruhtinaat tavallista
älykkäämpiä?
Perusopetuslakiin ja lukiolakiin pitäisi saada seuraava
uusi pykälä:
13c§: ”Opettaja, joka ei kuulu mihinkään
uskontokuntaan, ei ole velvollinen opettamaan uskontoa eikä
osallistumaan uskonnollisten tilaisuuksien järjestämiseen
tai itse tilaisuuksiin. Opettaja, joka ei kuulu mihinkään
uskontokuntaan, ei ole velvollinen osallistumaan uskonnollisten
tilaisuuksien valvontaan.”
Mainittakoon, että allekirjoittanut joutui aikoinaan sotimaan
yllä mainitusta oikeudesta vuosikausia saamatta vapaa-ajattelijoilta
juuri mitään tukea.
|