Vapaa Ajattelija 6/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 4/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
|
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Ateistista pornosotaa
Tampereen vapaa-ajattelijayhdistyksen johtokunta hajosi pian liittokokouksen
jälkeen. Liisa Louhivuori ja Simo Järvinen, jotka olivat oppositiossa suhteessa
johtokunnan seremonialaiseen enemmistöön, päättivät erota koko yhdistyksestä ja
siirtyä Nokian vapaa-ajattelijoihin. Pian he saivat mukaansa myös yhdistyksen
vanhimpiin jäseniin kuuluneen Markku Valkaman (puheenjohtajana 1980 - 84), joka
puolestaan houkutteli muita entisiä jäseniä eroamaan.
Syynä ei tällä kertaa ollut liittokokouksessa vaikuttaneiden 'puolueiden'
välienselvittely, vaan kiista yhdistyksen vanhan toimistotilan vuokrauksesta.
Pitkään tyhjillään ollut tila päätettiin yllättäen vuokrata
aikuisviihdepalveluja tuottavalle kolmen naisen yritykselle. Omistajat itse
olivat myös tuotantonsa esiintyjinä, joten "riistosta" perinteisessä mielessä
tuskin saattoi puhua. Omaehtoinen tuotantotapa ei kuitenkaan ollut esteenä
tilanteen kääntymiselle avoimeksi pornosodaksi.
Johtokunnasta eronneisiin kuuluva Simo Järvinen esittääkin todelliset
aatteelliset perusteensa suoraan ja avoimesti - eikä välttämättä pelkästään
siksi, että epätodelliset riistoargumentit ovat tässä kolmen naisen omatoimisen
pornotuotantoyhtiön tapauksessa vähissä. "Ihmisarvon ja ihmisen seksuaalisuuden
esineellistäminen ei mielestäni ole hyvää vapaa-ajattelua." Hänen näkemyksensä
mukaan ei ole kovin relevanttia, onko kaupallinen seksityöntekijä firman
palkkarenkinä vai omistajana. Kysymys on juuri seksuaalisuutta itseään
koskevista arvostuksista, joihin hänen mielestään ollaan ottamassa kantaa.
Järvinen korostaa, että oltiinpa poliittisen korrektiuden rajoista mitä mieltä
tahansa kyseessä on kaikkien yhdistyksen jäsenten asia ja että nämä sidotaan
päätöksellä tiettyyn kannanottoon heidän omia mielipiteitään kuulematta. Hänen
mielestään vanhan tilan voisi mieluummin vaikka myydä kuin vuokrata kiistaa
herättäviin tarkoituksiin. Sirkka Vadén olikin Järvisen mukaan ehdottanut
myymistä ja Liisa Louhivuori kannattanut sitä johtokunnan kokouksessa, mutta
asia ei missään vaiheessa tullut käsittelyyn, eikä siitä kokouksen aikana enää
kukaan maininnut. Tampereen vapaa-ajattelijoiden puheenjohtaja Liisa Lahdenmäki
toteaa, että vanha tila oltiin jo pitkään valmiita vaikka myymään, jos se vain
menisi kaupaksi. Jori Mäntysalolle yhdistyksen talousvaliokunnasta oli annettu
tähän täydet valtuudet.
Kun vihdoin tuli yhteydenotto, että kolmen nuoren naisen pyörittämä
aikuisviihdealan yritys oli valmis vuokraamaan tilan käyttöönsä välittömästi,
Lahdenmäki piti tätä hyvänä uutisena. Yhdistyksen johtokunnasta viisi jäsentä
oli vuokrauksen puolesta ja kolme vastaan. Louhivuoren ja Järvisen lisäksi
pornofirmaa vastaan asettui myös seremonialaisiin kallellaan oleva
liittoneuvostoveteraani Sirkka Vadén. Järvisen mukaan kysymys, missä ovat
aatteellisen yhdistyksen eettisesti hyväksyttävänä pitämän liiketoiminnan rajat
on "tiukka periaatteellinen kannanotto, joka olisi pitänyt alistaa
yleiskokoukselle." Järvinen ja Louhivuori uhkasivat erota yhdistyksestä, mikäli
johtokunnan enemmistö ei hyväksyisi vaatimusta asian käsittelemisestä
yleiskokouksessa tällä ideologisen rajanvedon perusteella. Heidän eroanomuksensa
päätettiinkin hyväksyä välittömästi.
Kristillissiveellistä peittelyä?
Järvinen pitää erityisen ongelmallisena muutamien yksityiskohtien
kristillissiveellistä peittelyä, josta hän esittää mielestään pätevää
todistusaineistoa. Pöytäkirjamerkinnöissä käytetään hankalia kiertoilmaisuja
siitä, minkälaiseen toimintaan tilat on vuokrattu, jotta saataisiin aikaan
vaikutelma, että käyttötarkoitus ei ole tiedossa.
Ensimmäinen pöytäkirjaversio ilmaisee pyhäkoulumaisesti, että tilat vuokrataan
firmalle, "jonka kotisivut sisältävät viitteitä aikuisviihteen
harjoittamisesta." Sivustolla esitetyn hardcore-tuotannon viitteellisyyteen
voi jokainen lukija halutessaan käydä tutustumassa
(http://www.elsproduction.com/).
Siihen nähden, ettei johtokunnan enemmistö nähnyt päätöksessä mitään ongelmaa,
asioiden esitystapa on Järvisen mukaan merkillinen. "Ei ole mainintaa, kuka
ehdotti, ei kuka teki vastaesityksen eikä kannattajia."
Myöhempi pöytäkirjaversio kuuluu Järvisen mukaan näin: Johtokunta oletti, että
yrityksen toiminta keskittyy aikuisviihdepalvelujen tuotantoon ja
markkinointiin. Johtokunnalla ei ole tarkkaa tietoa, mitä toimintaa yritys
tulisi toimistossa harjoittamaan tai mitä toimintaa yritys pääasiallisesti
harjoittaa. Siitä huolimatta "johtokunta keskusteli pöytäkirjan mukaan
huolellisesti siitä, onko yhdistyksen julkisuuskuvan mukaista vuokrata tiloja
sellaiseen toimintaan, josta johtokunta väittää 'ei tietävänsä yhtään mitään'."
Puheenjohtaja Lahdenmäki kiistää, että kyseessä olisi millään tavoin ollut
tilojen todellisen käyttötarkoituksen peittely. Vakuudeksi hän esittelee uusinta
Pakanasanomien numeroa, jossa otetaan näkyvästi kantaa aiheesta käytyyn
keskusteluun. Järvinen myöntää, että asiaa ei peitelty muualla kuin virallisissa
papereissa. "Julkisuuskysymyksessä oli kaksi eri kantaa. Osa johtokunnasta
perusteli asiaa sillä, ettei asia tule julkisesti tietoon. Osa johtokunnasta
taas oli sitä mieltä, että tämä on hyvää mainosta yhdistykselle." Puheenjohtaja
Lahdenmäki oli kysynyt retorisesti, että pitäisikö yksityisen vuokranantajan
mennä tekemään asukkaittensa koteihin siveystarkastuksia. Virallisten
sanamuotojen valinnalla haluttiin korostaa sitä, että vuokralaisen laillinen
toiminta ulosvuokratussa tilassa ei ole vuokranantajan asia.
Vapaa-ajattelijoiden kielellä hardcore-tuotanto "sisältää viitteitä
aikuisviihteen harjoittamisesta..."
|
Liberaalille näkemykselle, ettei vuokranantaja ole vastuussa vuokralaisensa
siveydestä ei tosin nykyisenkään rikoslain vallitessa ole lainsäätäjien tukea.
Järvinenkin myöntää teoreettisen juridisen vastuun olevan olemassa sikäli, että
huoneen vuokraaminen haureuden harjoittamista varten tulkitaan paritukseksi,
vaikka kyseessä olisi asunnon vuokraaminen seksipalveluammatin harjoittajaksi
tiedetylle henkilölle. Heti perään Järvinen kuitenkin huomauttaa, että
Tampereella eräs henkilö yritti tehdä tarjoamistaan seksipalveluista
elinkeinoilmoituksen, mutta verottajapa ei huolinut hänen rahojaan. Parituslakia
voidaan tällä perusteella pitää kuolleena kirjaimena sikäli kuin on kysymys
asuntojen vuokrauksesta, koska ei ole olemassa mitään virallisia lähteitä,
joista vuokranantaja voisi tällaisen elinkeinon tietää.
Liiketoiminnan etiikka
Eettisesti voitaisiin nähdä kysymyksen olevan siitä, tulisiko
vapaa-ajattelijoiden ennemmin pitäytyä liberaalien vuokrasuhteiden
periaatteissa, joita liitto on menestyksekkäästi toteuttanut
sijoitusomaisuutensa hoidossa - vai tulisiko jokaista liiketoiminnallista
päätöstä arvioida poliittisena valintana silloinkin, kun sen tehtävänä vapaa-
ajattelijoiden omasta näkökulmasta katsoen on ensisijaisesti tuottaa varoja
vapaa-ajattelutoimintaan. Liiketoiminnalla on jälkimmäisessäkin tapauksessa aina
jotkin eettiset rajat, joiden perusteella se voidaan ymmärrettävästi erottaa
esimerkiksi petoksesta, ryöstöstä, raiskauksesta ja niin edelleen - ja kysymys
onkin nyt näiden rajojen riittävyydestä.
Valintojen näkeminen poliittisina ei vielä auta yhtään eteenpäin. Sikäli kuin
päätöstä vuokrata tiloja pornofirmalle pidetään eettisesti vastuunalaisena
päätöksenä, myös kieltäytyminen tällaisella perusteella on eettisesti
vastuunalainen päätös. Tällainenkin päätös vaatisi näillä oletuksilla
periaatteellisesti aivan yhtä painavia perusteluja tuekseen ennen kuin voidaan
olla varmoja siitä, että kyse ei ole esimerkiksi epäreilusta syrjinnästä, jonka
voisi eettisesti rinnastaa muunlaisten seksuaalivähemmistöjen syrjimiseen.
Esimerkiksi homojen tai sadomasokistien seksuaalitavat varmastikin koetaan
joidenkin valtaväestön edustajien mielikuvissa voimakkaasti ihmisarvoa
alentavina ja seksuaalisuutta esineellistävinä.
Voidaan kysyä, missä määrin sivullisten ihmisten tämäntapaisilla mielikuvilla
ylipäätään on eettistä merkitystä kyseessä olevien asioiden moraalisen arvon
kannalta. Jos eettinen pohdinta halutaan liittää "hyvän vapaa-ajattelun"
päämäärään, niin silloin moraalisena ohjenuorana tulisi ilmeisestikin olla
mielihyvämaksimoinnin etiikka, jonka Vapaa-ajattelijain liitto on hyväksynyt
kulttuuriohjelmassaan ja jonka mukaan eettisesti väärää on sellainen toiminta,
joka aiheuttaa siihen osallisille vastentahtoisesti mielipahaa enemmän kuin
mahdollistaa lisääntyvää mielihyvää. Eettistä keskustelua seksibisneksen
arvoista tulisi tietenkin käydä vain sellaisen etiikan ehdoilla, jota muissakin
asioissa pidetään pätevänä.
Yhdistyksien omaan aatteelliseen profiiliin liittymättömiä asioita ei voida
poliYtisoida loputtomiin, mutta yksittäiset valinnat voivat silti merkittävästi
muokata julkisuuskuvaa. Julkisuuskuvassa ei ole niinkään kyse etiikasta, vaan
markkinointiviestinnästä - ja tästä näkökulmasta katsottuna porno voi
tietystikin mainostaa jotakin määrätttyä siihen liittymätöntä aatetta
imagollisesti joko hyvin tai huonosti.
Tulemme mielenkiinnolla näkemään, merkitseekö tämä yksittäinen valinta Tampereen
vapaa-ajattelijoiden julkisuuskuvalle hyvää vai huonoa mainosta. Jo nyt on
useampi yhdistyksen aktiivijäsen siirtynyt hyvin lyhyessä ajassa Nokian
vapaa-ajattelijoihin. Vielä on näkemättä, kuinka moni tulee lähiaikoina
siirtymään jostakin muusta yhdistyksestä Tampereen vapaa-ajattelijoihin joko
kohentuneen järjestöimagon taikka seksibisneksen syrjittyä asemaa kohtaan
tuntemansa solidaarisuuden johdosta.
Janne Vainio
Tampereen vapaa-ajattelijoiden tiloissa toimiva ELS Production on nimetty
perustajiensa, kansaivälisesti hyvin tunnettujen hardcore-pornotähtien Emilian,
Laura Leen ja Sabinan mukaan, joita esitellään yhtiön sivustolla
(http://www.elsproduction.com/)
seuraavasti:
Jo ennen yhtiönsä perustamista Emilia, Laura Lee ja Sabina olivat luoneet
kansainvälisen uran. Nämä aikuisviihteen ammattilaiset näyttelevät edelleenkin
omassa tuotannossaan ja esittelevät alan muita suomalaisia tähtiä ja uusia
tulokkaita. Yhtiön toiminta-ajatuksena on tuoda uutta näkökulmaa
aikuisviihteeseen tuottamalla heidän omiin näkemyksiinsä ja kokemuksiinsa
pohjautuvia tuotteita aikuisviihteen monissa eri muodoissa.
Mainossivuilta käy selkeästi ilmi, minkälaista toimintaa firman puitteissa
harjoitetaan ja minkälaista ei. Suomenkielisellä aloitussivulla on
keikkakalenteri sekä linkkejä maksulliseen hardcore-pornokuvastoon ja jäsenten
sisäiselle keskustelupalstalle. Sivustolta löytyy näkyvästi myös asianmukainen
avoimet työpaikat -osasto, jossa etsitään uusia malleja pornokuvauksiin.
Erikseen tehdään selväksi, että yhtiö ei välitä prostituutiopalveluja.
Firman sivustolla kaupataan myös laadukkaita kovapornovideoita, joissa jokin
kolmikon jäsenistä on esiintynyt. Lisäksi kaupan on kansaivälisesti tunnettujen
suomalaistähtien Rakel Liekin (Rachel Flame) ja Sandy Joyn tuotantoa.
Sivuston maksullisiin osioihin on vaikea päästä, koska luottokunnan sähköisessä
tunnistusjärjestelmässä on teknisiä ongelmia. En siis pääse arvioimaan
palvelujen laatua pintaa syvemmältä. Tavoitan kuitenkin firman toimitusjohtajana
esittäytyvän Emilian, joka kertoo olevansa mielellään valmis vastailemaan
toimittajan kysymyksiin.
Emilia toteaa, että vapaa-ajattelijaliikkeen toiminta ei ole tuttua, joten hän
pidättyy ottamasta siihen kantaa. "En tunnusta mitään tiettyä uskontoa, voi olla
etten en ole vielä löytänyt omaani, uskon kuitenkin, että on olemassa ihmistä
korkeampia voimia." Uskonto ei hänen mukaansa millään tavalla vaikuta hänen
päivittäiseen elämäänsä eikä hän halua kommentoida edes sitä, missä määrin
suhtautumisessa hänen alaansa on taustalla uskonnollisia käsityksiä. Firman
omistajana on Emilian lisäksi myös Laura Lee. Emilia vahvistaa, että omistajat
ovat edelleenkin itse malleina tuotteissaan. "Suomessa on kolme alan
tuotantoyhtiötä, joista kaksi on naisten omistuksessa. Samoin miestenlehtien
kustantamoissa on naisia omistajina sekä johtavissa rooleissa joten ala Suomessa
on toisin kuin luullaan naisten hanskoissa tänäpäivänä. Lieveilmiöt jotka usein
liitetään alaan ovat mielestäni kaukaa haettuja jos niihin liittyy prostituutio
joka on oma alansa ja siihen liittyvät mahdolliset lieveilmiöt eivät siis
liity meidän alaamme. Näillä aloilla on suuri ero eikä niitä maallikkkojen
tulisi mennä sekoittamaan."
Emilia näkeekin huomattavan periaatteellisen eron prostituution ja
pornotuotannon välillä. "Prostituutiossa asiakas maksaa työntoteuttajalle, jonka
kanssa on seksuaalisessa kanssakäymisessä. Meidän tuotannossamme molemmat
seksuaalisessa kanssakäymisessä olevat ihmiset saavat työstään maksun. Se ole
millään tavoin sama asia." Työsuojeluasiat ovat Emilian mukaan kunnossa eikä
malleiksi rahdata ulkomaalaisia köyhistä Itä-Eruoopan maista. "Suosittelemme
aina kondomia malleille, mutta he saavat itse tehdä päätöksen sen käytöstä.
Ulkomaalaisemme ovat pohjoismaalaisia. HIV-testit otetaan joka kuukausi eikä
töitä voi tehdä, jos testi on yli 30 vrk vanha tai positiivinen." "Tarkistan
motiivit malleilta, joten ne jotka `joutuisivat' työhön vääristä motiiveista,
kuten päihteiden aiheuttamat rahaongelmat, eivät saa töitä yritykseltämme.
Lähtökohtamme on tehdä tuotetta jonka lopputuloksesta asiakas nauttii ja minun
uskomukseni mukaan asiakas nauttii vain jos filmillä on myös kuvattu aitoa
nautintoa, ei sen esittämistä."
Kauniisti sanottuna voisin luonnehtia ELS-kolmikon www-sivuillaan välittämää
aatteellista viestiä tekofeministiseksi naiseuden mystifioinniksi: Porno
mielletään yleensä miesten maailmaksi, mutta tämän yhtiön puikoissa seisoo
tukevasti kolme vahvaa naista. Näillä sivuilla saat nähdä kuinka kauneus,
älykkyys, sielujen syövereistä pulppuava himo sekä sensuelli erotiikka voivat
olla olemassa yhtä aikaa vain Naisessa. Naisen itsenäinen asema on jo pitkään
ollut keskeinen myyntivaltti viihteessä ylipäätään, joten miksei myös
aikuisviihteessä.
Rankka sukupuolittuminen miesten ja naisten erilaisissa kelpoisuusehdoissa
alalle käy ilmi nytkin eikä toimitusjohtaja edes vähättele sitä. "Naisille tällä
alalla maksetaan enemmän palkkaa kuin miehille, jotka taas voivat tehdä työtä
enemmän ja kauemmin kuin ns. normaali mallityttö."
Molemmilla omistajilla on maitorauhaset täynnä silikonia. Emilia on kuitenkin
sitä mieltä, että kyse on ennemmin psykologiasta kuin mistään tuotannon
visuaalisista ehdoista. "Rintojen koko ei ole tärkeä asia tuotannossa,
jokaisella on sellaiset kuin itse haluaa ja on tyytyväinen omiinsa, se on
tärkeämpää ihmisen esiitymisen kannalta luontevasti ja itsevarmasti."
Tässä vaiheessa heräisi monia lisäkysymyksiä siitä, miksi tällainen seikka olisi
oleellinen naisen itsevarmuuden kannalta. Mieleeni muistuu nuoren
amerikkalaisen digitaalivalokuvaaja Natacha Merrittin valmistama hieno Digital
Diaries -multimediapornoesitys (http://www.digital-diaries.com/),
jossa valokuvaaja itse esiintyy varsin estottomasti päätähtenä -
johtoajatuksenaan tehdä yksityisimpänä pidetystä elämänalueestaan julkista
tavoilla, jotka ovat suoraan hänen henkilökohtaisessa kontrollissaan. Teos on
saavuttanut jo jonkinlaisen kulttimaineen, mutta eräät miespuoliset
kulttuuritoimittajat ovat yrittäneet mitätöidä tytön tavattoman itsevarmuuden
sekä hänen työnsä taiteellisen ja eroottisen arvon vihjaamalla hänen rintojensa
pienuuteen.
Emilia kiistää, että tuotanto olisi edeltä käsin suunnattu nimenomaan
miespuoliselle katseelle. "On vaikea määritellä katsojia sukupuolen mukaan,
tietenkin suuri yleisö on miehiä. Pariskunnat ovat videonkatsojakunnassa
lisääntyneet. Olemme naisia ja teemme tuotteemmme mieltymysten mukaan, se ei ole
siis perinteistä miesten tekemää heteropornoa vaan mielestäni hieman sitä
pehmeämpää." Mihin asti mahdollisuudet tuottaa mieltymysten mukaista pornoa
sitten käytännössä ulottuvat? Ainakin miesten välisen seksitouhun kuvaaminen on
rajattu pois "johtuen suomalaisten miesten (sic) homofobiasta", vaikka Emilia
tunnustaisi nauttivansa sen katselusta. "Tiedustellessani kentältä kysyntää on
tullut tyrmäävää kritiikkiä, että ei saisi yhdistää heterofilmeihin."
Kaupalliset ehdot asettavat epäilemättä seksuaalisuudelle omat rajansa - mutta
näinhän on asian laita myös kaikissa epäkaupallisina pidetyissä seksuaalisissa
vuorovaikutussuhteissa. Voidaan kysyä, miksi ei jälkimmäistä pidetä vastaavana
eettisenä ongelmana.
Emilia torjuu suoralta kädeltä vihjailut siihen suuntaan, että seksiviihteen
tuottaminen olisi jotenkin ihmisarvoa alentavaa. "Olisi mielenkiintoista tietää,
miksi seksi mielletään epäinhimilliseksi. Mottoni on rakkaudesta seksiin, teen
työni sydämellä ja toivon tiukkapipojen joskus oppivan nauttimaan siitä kuten
minä ilman häpeää ja turhia nurinoita. Seksi on kahden kauppaa, mutta sen
jakaminen muiden kanssa on nautittavaa ja opettavaista." Emilia ei katso
ammatinvalinnan vahingoittaneen hänen henkilökohtaisia ihmissuhteitaan.
Kiireisellä toimitusjohtajalla ei ole miestä, mutta lapsia kylläkin, yksi tytär
jolle hän toivoo syystä tai toisesta jotakin hiukan helpompaa uravalintaa.
"Kokemusta on tullut enemmän kuin jos uravalintani olisi ollut toisenlainen -
niin seksistä kuin ihmisistä ja elämästäkin. Se on tietenkin tuonut lisänsä
minuun, hyvää tai huonoa, sosiaaliset paineet kasvoivat työn myötä muttei ole
tarvinnut valehdella ammatista. Kyllä mä seison tekojeni takana. Ihmissuhteet
vaativat aina paljon, ammattini on tuonut niihin lisäpaineita, toistaiseksi elän
ilman miestä juuri tästä syystä. Aikaa miehille löytyy varmasti myöhemminkin."
Moni nykyaikainen nuori bisnesnainen ajattelisi varmaan, että kukapa niitä
miehiä edes haluaisikaan muuhun kuin ystäviksi ja hauskanpitoon. Miksi ei Emilia
sitten toivo tyttärensä seuraavan äidin jalanjälkiä? "En kannata ajatusta että
hän olisi muullakaan tavalla ulkonäkönsä johdosta riippuvainen tuloistaan."
Tässä kohdin Emilia näkee ammatissaan sellaisia varjopuolia, jotka ovat
ominaisia viihdealalle laajemminkin ja jotka tekevät siitä ammattina kuluttavan.
"Se on mielestäni asia joka tekee mallien tai näyttelijöiden tai muun julkisen
työn niin aikuisviihde- kuin muillakin viihdealoilla henkisesti stressaavaksi."
Näyttelijöiden ja poptähtien huumeongelma- ja itsemurhatilastoista päätellen
tämä selitys on melko uskottava.
Mitään piilotettua paheksuntaa Emilia ei kuitenkaan näe siinä, että hän toivoisi
omalle tyttärelleen jotakin muuta uravalintaa, vaan hän olisi kyllä valmis
hyväksymään tämänkin ja antamaan sille hyvänä äitinä henkilökohtaisen tukensa.
"Jokainen kuitenkin tekee päätöksensä ja seuraisin oman äitini esimerkkiä
tukemalla häntä valinnassaan, olisihan minulla paljon opetettavaa... Haaveissani
näkisin hänellä kuitenkin yleisesti hyväksytyn ammatin jossa ei tarvitsisi
selitellä ja perustella tarkoitusperiään kaikissa mahdollisissa
tilanteissa."
Niinpä niin. Kuinkahan kauan vielä tässä ammatissa joutuu olosuhteiden
pakottamana selittelemään ja perustelemaan omia tarkoitusperiään? Ja millä
perusteella siihen olisi jokin eettinen velvollisuus?
Janne Vainio
|