Vapaa Ajattelija 6/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 4/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
|
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Pääkirjoitus - Vihaatko ateisteja?
Presidentti Mauno Koivisto on antanut Venäjällä lausunnon, jossa hän sanoo
vihaavansa ateisteja. Moni on sanonut, että jos presidentti Koivisto olisi
sanonut vihaavansa muslimeja, lausunto olisi herättänyt laajaa huomiota ja
paheksuntaa. Luultavasti presidentti Koivisto olisi joutunut pyytämään
lausuntoaan anteeksi tai ainakin selittelemään sitä. On myös mahdollista, että
hän olisi joutunut lausunnostaan syytteeseen.
Kun arvelin aikaisemmin, että ateistit ovat keskimääräisessä arvostuksessa myös
Suomessa suomenafrikkalaisten alapuolella, en liene ollut kokonaan väärässä. En
sano "neekereiden", koska liitossa on vahva ryhmittymä, joka on maahanmuuttajien
paineen vuoksi mielessään muuttanut alun perin neutraalin sanan "neekeri"
(espanjan kielen negro = musta) arvoväritteiseksi. Jos Koivisto olisi käyttänyt
sanaa "neekeri", myös se olisi saattanut herättää suurempaa paheksuntaa kuin se,
että hän sanoi vihaavansa ateisteja.
Vapaa-ajattelijain liiton jäsenyhdistyksiin kuuluu enimmäkseen ateisteja. Vaikka
osa liiton ateisteista vastustaa sanan "ateismi" julkista käyttöä ja esimerkiksi
ateismin perusteiden opettamista ateistien lapsille, tämä osa tuskin kuitenkaan
voi sanoa vihaavansa ateisteja. Kuitenkin arvelen, että myös liiton jäsenissä on
niitä, jotka vihaavat ateisteja. Heille suosittelen siirtymistä Suomen
Humanistiliiton jäsenyhdistyksiin, en siksi, ettei jäsenmaksu meille kelpaisi,
vaan siksi, että siellä on runsaasti suvaitsevuuskasvatusta.
Tavoitteita moraalikäsitteiden määrittelemiselle
En ryhdy määrittelemään sanan "moraali" merkitystä enkä muita moraalikielen
käsitteitä. Sekä sanan "moraali" että moraalikäsitteiden merkityksen suhteen
vallitsee suuri erimielisyys. Vaikeudesta pääsee nopeasti selville yrittämällä
suomentaa vierasperäisiä moraalikäsitteitä tai yrittämällä muodostaa järkeviä
lauseita, joissa esiintyy suomenkielisiä moraalikäsitteitä.
Eräs minun ja Pekka Elon erimielisyys 1980-luvulla koski moraaliväitteiden
totuutta tai ehdottomuutta. Minä olin silloin ja olen edelleen samaa mieltä
David Humen kanssa siinä suhteessa, että pelkistä tosiasioista ei voida johtaa
arvoja. Humen epäilyksille (skeptisismille) tiedon saavutettavuuden suhteen on
mielestäni löytynyt vahvoja vastaväitteitä, joihin aion palata myöhemmissä
kirjoituksissani.
Toisaalta olin silloin ja olen edelleen eri mieltä niiden kanssa, jotka ovat
jääneet poliitikkojen kanssa moraalisen kehityksen toiseksi ylimmälle asteelle
ja väittävät, että mistä tahansa voidaan sopia. Moraalinen kompromissi on
melkein aina vääryys. Toisaalta vääryyden tai huonon kompromissin kohteeksi
joutuneen ei minun mielestäni pidä myöntää, ettei vääryyttä ole tapahtunut,
vaikka sattuneelle ei mitään mahdakaan. Sana "totuus" on ilahduttavasti palaa-
massa kielenkäyttöön, mutta vastustan jyrkästi totuuskäsitteen ulottamista
moraaliväitteisiin. Tiede ja teknologia ovat merkittävästi muuttaneet
käsityksiämme siitä, mikä on totta, mutta ne ovat muuttaneet myös käsityksiämme
siitä, mitä seurauksia esimerkiksi erilaisista teoista on. Vapaa-ajattelijain
liiton kulttuuriohjelman seurausetiikka pystyy mielestäni parhaiten ottamaan
huomioon koko ajan muuttuvat tilanteet.
Meistä saattaa olla vaikeaa hillitä apinamaisilta esi-isiltämme (kenties erässä
tapauksissa kalamaisilta esi-isiltämme) perittyjä mieltymyksiä ja
valtapyrkimyksiä (esimerkiksi ns. "nokkimisjärjestyksiä"). Mielestäni
käsitesodissa, joita käydään usein pohjimmaltaan poliittisin ja uskonnollisin
perustein, on mahdollisimman usein pyrittävä pitämään erillään arvot ja
tosiasiat. Toiseksi arvoja ei pidä yleensä käyttää keinoina sellaisiin
päämääriin, jotka muuttuvat nopeammin kuin arvot. Kolmanneksi on pidettävä
kiinni joistakin sellaisista päämääristä, joita tieteellis-tekninen kehitys ei
millään tavalla kyseenalaista. Jumaluusoppineet väittävät ihmisen eroavan
ratkaisevasti eläimellisistä esi-isistään. Eläintieteilijät, kuten Richard
Dawkins, ovat olleet jumaluusoppineiden kanssa yhtä mieltä siitä, että ihmiset
eroavat muista eläimistä, mutta eri mieltä siitä, missä suhteessa ihmiset
eroavat muista eläimistä. Ihmisillä ei ole kuolematonta sielua, kuten jotkut
jumaluusoppineet väittävät, mutta ihmiset siirtävät sukupolvelta toiselle
perintötekijöiden eli geenien lisäksi kulttuurin osia, joista monet käyttävät
nykyään nimitystä meemi. Geenien tavoin meemit kopioituvat, kilpailevat ja
yrittävät vallata mahdollisimman monta ihmismieltä ja levitä yksilöstä toiseen.
Osa meemeistä on selvästi vahingollisia. Esimerkiksi uskontoja Dawkins ja myös
monet muut meemiteorian kehittäjät kutsuvat mielen viruksiksi. Sekä uskonnoissa
että muissa aatteissa on monenlaisia uskomuksia, arvoja ja jopa päämääriä, joita
voidaan pitää haitallisina, mielen viruksina. Monet näistä mielen viruksista
pesivät käyttämissämme käsitteissä, ja käsitesodat ovat osa meemien taistelua.
Erityisesti moraalikielen virukset voivat saada aikaan suurta tuhoa. Kun
biologit jalostavat geenejä, filosofit ovat pikemminkin meemien uhreja. Kun
uskonnonopetus, olkoon se tunnustuksellista tai tunnustuksetonta, levittää
automaattisesti mielen viruksia, näiden virusten uhrit, filosofit, pitäisi pitää
loitolla, kun uskonnottomille suunnitellaan elämänkatsomustiedon opetusta.
Toisaalta teknisellä henkilökunnalla eli opettajilla ei liioin liene riittävää
pätevyyttä asettaa elämänkatsomustiedon tavoitteita. Suomessa uskonnollisista ja
filosofisista mielen viruksista vapaimmat ihmiset löytyvät Vapaa-ajattelijain
liitosta. Nyt on tainnut löytyä uusvanha perustelu sanan "vapaa-ajattelija"
käytölle. Kutsukaamme vapaa-ajattelijoiksi ihmisiä, jotka ovat mahdollisimman
vapaita haitallisista meemeistä, mielen viruksista. Pitkällä tähtäyksellä
hyödylliset meemit eli hyvinvointia lisäävä kulttuuriperintö säilytettäköön.
Mauno Koivisto ja hänen vaimonsa Tellervo tulivat aikoinaan kuuluisiksi siitä
sosialidemokratian "bernsteinilaisesta" tulkinnasta, jonka mukaan tärkeintä ei
ole päämäärä vaan liike. Minun mielestäni on onnetonta, jos löytyy hyviä keinoja
mutta ollaan vailla päämääriä tai matkalla tuntemattomiin tai huonoihin
päämääriin.
Olen yllä esittänyt joitakin reunaehtoja moraalikäsitteille, jotta ne eivät
olisi mielen viruksia. Kun on ilmeistä, että mielen viruksia on kaikilla
muillakin aloilla, esimerkiksi järjestötoiminnassa, ehdotan rakentavaa
keskustelua siitä, miten myös muut mielen virukset voidaan välttää pyrittäessä
Vapaa-ajattelijain kulttuuriohjelmassa esitettyihin epäilemättä myös hyvin
pitkällä tähtäyksellä kestäviin tavoitteisiin. Mielestäni meidän on oltava
selvillä siitä, mihin suuntaan liikumme. Liikkeen suunta on tärkeämpi kuin
liike ja päämäärät ovat kaikkein tärkeimpiä.
Erkki Hartikainen puheenjohtaja
|