Vapaa Ajattelija 6/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 4/2002 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon
|
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Presidentti Koivisto vihaa ateisteja
Suomen tasavallan ex-presidentti Mauno Koivisto vieraili Moskovassa
25.-26.6. esitelläkseen "Venäjän idea"-kirjansa venäjänkielisen painoksen.
Valtakunnallinen Radio Majak lähetti presidentti Mauno Koiviston suoran
haastattelun "Kirjailijan tunti"-ohjelmassa 26.6.2002. Haastattelussaan Koivisto
julisti vihaavansa ateisteja, koska ateistit "haluavat itse tulla jumaliksi ja
luulevat ymmärtävänsä asioita, joita kukaan ei ymmärrä."
Tämä oli presidentti Mauno Koivistolta yllättävä ja ainakin surullinen
esiintyminen. Hänen kokonaiskuvansa koki kovan kolauksen - eikä pelkästään
ateistien mielessä, vaan laajemmin ihmisoikeusnäkökulmasta. Asialla on ennen
muuta eettisiä ja poliittisia vaikutuksia, mutta mahdollisesti myös juridinen
ulottuvuutensa. Kiihottaminen kansanryhmää kohtaan on laitonta, rikos. Rikoslain
11 luvun (Sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan) 8 § (Kiihottaminen
kansanryhmää vastaan) kuuluu seuraavasti:
"Joka yleisön keskuuteen levittää lausuntoja tai muita tiedonantoja, joissa
uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin kansallista, rodullista, etnistä tai
uskonnollista ryhmää taikka niihin rinnastettavaa kansanryhmää, on tuomittava
kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi
vuodeksi."
("N:o 578/ 1995, Annettu Helsingissä 21 päivänä huhtikuuta 1995 Laki rikoslain
muuttamisesta)
Jos Koivisto olisi antanut lausuntonsa Suomessa, hän olisi saattanut syyllistyä
yllämainittuun rikokseen. Asian ratkaisisi tuomioistuin tulkitessaan, mitä
tarkoittaa panettelu tai solvaus. Teko saattaisi myös olla Suomessa tuomittava
rikos, vaikka se tapahtuikin ulkomailla - aivan kuin esimerkiksi seksipalvelujen
osto alaikäisiltä. Joka tapauksessa presidentiltä voisi odottaa pidättäytymistä
tuollaisista vihanilmauksista. Hän on julkisuuden henkilö, joka myös edelleen
saa valtiolta rahoitusta toimintaansa.
Olisiko mielestäsi hyväksyttävää, jos presidentti lausuisi seuraavaa: "Vihaan
somaleja", "Vihaan muslimeja", "Vihaan naisia", "Vihaan vammaisia". Ovatko
ateisteihin kohdistuvat vihanilmaukset hyväksyttävämpiä kuin yllämainittuihin
ryhmiin kohdistuvat? Eivät ole ainakaan rikoslain mukaan, koska ateistit voidaan
rikoslain tarkoittamassa mielessä selvästi rinnastaa uskonnolliseen ryhmään...
Lisäksi kun ajattelee sitä historiallista ja nyky-yhteiskunnallista maaperää,
joka vihalle, väkivallalle, uskonnolliselle kansalliskiihkolle ja pogromeille on
juuri Venäjällä, tuollainen ateisteihin kohdistuvaa vihan julistus, jos se
tulkitaan "tehkää te samoin" -kehotukseksi, tapahtuu ainakin eettisesti katsoen
raskauttavissa olosuhteissa.
Koiviston lausunnossaan esittämä perusteluosa vihalleen on myös outo ja
yllättävä. Ensinnäkin siinä tyypillisen viholliskuvan ja vihan luomisen tapaan
niputetaan suuri joukko yksilöllisiä ihmisiä yhteen kasaan perustelemattomalla
syytöksellä. Viha kohdistetaan kansanryhmään.
Toiseksi, väitteessä jumaliksi tulemisen halusta on ainakin vivahde
kiihotukselle tyypillisestä dehumanisoinnista eli epäinhimillistämisestä;
ateistit eivät ole enää oikeita ihmisiä koska kuvittelevat olevansa jumalia ja
rikkovat kristinuskon ensimmäistä käskyä.
Koiviston "perustelu" vihalleen oli myös sisällöllisesti uusi ja yllättävä. En
ole havainnut ateisteissa jumaliksi haluamista, vaikka toki meitä on moneksi.
Ajatus jumaluskosta vapaasta ihmisestä ehkä tuntuu pelottavalta sellaisesta,
jonka ajatukset ovat pienestä pitäen uskon dogmien kahlitsemia. Ilmeisesti siltä
pohjalta syntyy kieroutunut tulkinta ajatuksellisesti vapaasta ihmisestä ikään
kuin jumalaksi haluavana.
Mitä tulee ymmärtämiseen, juuri uskonnothan pyhissä kirjoissaan väittävät
ymmärtävänsä ja esittävänsä ainoan oikean totuuden. Tällaista dogmaattisuutta
voisi jopa vihata, mutta se viha ei kohdistuisi ihmisiin, joista monet ovat
kenties lapsesta asti joutuneet ajattelua kahlitsevan uskon uhreiksi, vaan
ainoastaan tuollaiseen ainoaksi oikeaksi julistautuneeseen oppiin.
"Raamattua piti lukea ja se teki lapseen suuren vaikutuksen", kertoo Koivisto
lapsuudestaan. Ilmeisesti lasten pakottaminen lukemaan Raamattua tai vain
Raamattua on haitallista ainakin suvaitsevaisuudelle, ajatuksenvapaudelle ja
humanistisuudelle.
Esa Ylikoski filosofian maisteri Helsinki
Ulkoministeriö, Mediakatsaukset 3.7.2002:
Presidentti Koivisto vieraili Moskovassa 25.-26.6. esitelläkseen "Venäjän
idea"-kirjansa venäjänkielisen painoksen. Moskovan media suorastaan kilpaili
presidentti Koiviston haastattelusta. Presidentin asiantuntemus ja ymmärtämys
tekivät selvästi vaikutuksen toimittajiin ja yleisöön eri tilaisuuksissa. Radio
Majakin haastattelussa presidentin sujuva venäjän kielen taito pääsi
oikeuksiinsa. Presidentti keskusteli avoimesti mm. uskonnon merkityksestä oman
ajattelunsa perustana. Vremja Novostei kuitenkin lipsautti Suomen olleen
Neuvostoliiton satelliitti Kekkosen aikana. Lehden mukaan Suomen
Eurooppa-lähentyminen alkoi Koiviston kaudella. Koiviston mukaan suomalaiset
eivät kanna kaunaa käydyistä sodista, eikä Karjala-kysymys ole ajankohtainen.
Suomella ei presidentin mukaan ole mitään syytä liittyä Natoon.
Valtakunnallinen Radio Majak lähetti presidentti Mauno Koiviston suoran
haastattelun Kirjailijan tunti -ohjelmassa 26.6.2002. Ohjelman juonsi kirjailija
Pjotr Aleshkovski. Venäjän ja Suomen historiaan liittyvien aiheiden
lisäksi presidentti puhui mm. uskostaan Jumalaan ja hyvyyteen.
Hyvyys on erinomainen asia, mutta presidentti muistutti, että järjestystä, jopa
kuria tarvitaan myös. Hän pohti kirjallisuuden ja historian tuntemuksen
merkitystä ihmiselle. Haastattelijaa kiinnosti, miten presidentti määrittelee
Venäjän aatteen ja onko olemassa Suomen aatetta.
Haastattelija aloitti ohjelman presidentin perhetaustalla ja kodin
lukuharrastuksella. Koivisto kertoi tulevansa työläisperheestä, jossa kodin
ainut kirja oli Raamattu. Raamattua piti lukea ja se teki lapseen suuren
vaikutuksen. Uskotteko Jumalaan, kysyi haastattelija. "Kyllä. Vihaan
ateisteja, koska he haluavat itse tulla jumaliksi ja luulevat ymmärtävänsä
asioita, joita kukaan ei ymmärrä", vastasi presidentti.
Presidentti korosti, että on sellaista jota voi ymmärtää vain osittain. Kohtalon
edessä on oltava nöyrä.
Miksi nykypäivän ihmisten tulisi lukea historiaa, kysyi haastattelija.
Presidentin mukaan historiaa lukemalla ihmisille syntyy tunne, että he kuuluvat
johonkin ja osallistuvat ihmiskunnan kehitykseen. Ihmiset tuntevat itsensä
vähemmän yksinäisiksi kun ymmärtävät, mistä heidän mielipiteensä ja arvonsa ovat
peräisin.
Presidentti sanoi itse kasvaneensa ja tulleensa kasvatetuksi Venäjän pelon
hengessä. Suomaisilla oli sekä tsaarin Venäjän että Neuvostoliiton aikana tunne
vahvasta ja ekspansiivisesta naapurista, jonka kanssa tuli osata elää
rauhanomaisesti.
Venäjän aatteen presidentti sanoi olevan edelleen olemassa. Hän määritteli
aatteen siten, että se on tulemista suureksi maaksi ja vaikuttamista
rauhanomaiseen kehitykseen. Maa suuntaa kaikki käytössä olevat resurssinsa oman
kansan aseman parantamiseksi. Mikä on sitten Suomen aate? "Vyzhit", selviytyä,
vastasi presidentti yhdellä sanalla haastattelun viimeiseen kysymykseen.
Päivälehdet Vremja Novostei ja Izvestija haastattelivat Koivistoa
kirjanjulkistamistilaisuuden yhteydessä ja julkaisivat kumpikin artikkelit
Koiviston Moskovan vierailuun liittyen.
|