Vapaa Ajattelija 6/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 6/2001 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Ateismi ja usko
Yliopistolehti julkaisi pitkän empimisen jälkeen numerossaan 6/2001
kirja-arvosteluni (T. P. Laine Kuka hän oli? Uusi näkökulma Jeesuksen
elämään, Atena, 2000, 222 s). Päätoimittaja sanoi, että tällaisissa
tapauksissa virallinen tutkimus on tavallisesti oikeassa ja
harrastelijat väärässä. Virallista tutkimusta edustaa tietysti Helsingin
yliopiston jumaluusopillinen tiedekunta.
Kuten lukijat ovat huomanneet, jumaluusopillinen tiedekunta on ollut
asiantuntijana myös muutamissa Vapaa Ajattelijan äskeisissä numeroissa.
Tällä tiedekunnalla on tiettävästi kiinnostusta päästä lehtemme
asiantuntijaksi liittokokouksen jälkeen.
Vapaa Ajattelija ei ole ryhtymässä oikomaan joidenkin viime numeroiden
kirjoittajien virheellisiä näkemyksiä. Lehteä ei liioin aiota muuttaa
vaikeatajuiseksi tai filosofiseksi. Kuitenkin niihin kysymyksiin, jotka
ovat tulleet viime aikoina esiin esimerkiksi lehdessämme, aiotaan tässä
ja kahdessa seuraavassa numerossa vastata. Se, jatketaanko tällaista
kirjoittelua myös liittokokouksen jälkeen, riippuu siitä, kuulevatko
jumalat Suomen uskovaisten rukouksia liittokokouksen henkilövalintojen
suhteen.
Filosofiaa on monenlaista
Kalle Rämä arvioi vapaa-ajattelijain uskontokritiikkiä Bertrand
Russellin artikkelin perusteella. Kun Helsingin Yliopisto hyväksyi Pekka
Himasen virheellisiin johto-päätöksiin päätyvän väitöskirjan Bertrand
Russellin uskontokritiikistä, tuli mieleeni, että ehkä Esa Saarisen
pelätään kuolevan ja markkinoille halutaan nuori varamies. Filosofia
kuten melkein kaikki muukin on nykyään markkinavetoista.
Kuten ateistifilosofi Michael Martin on haastattelussa sanonut,
filosofi, joka on ateisti, on aivan erilainen kuin filosofi, joka ei ole
ateisti. Myös ateistifilosofit saattavat olla ajattelultaan erilaisia.
Vaikka on edelleen elossa aivan järkeviä filosofeja, suurin osa
filosofiasta on epäilemättä lähinnä mielipidekirjallisuutta Myös
ateistit erehtyvät silloin tällöin ”ratsastamaan jeesuksilla” eli
vetoamaan kuuluisuuksiin. Eräille luterilaisille jumaluusoppineille on
ollut mieleen erityisesti Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofia. Monien
ammattifilosofien mielestä Ludwig Wittgensteinin ainoaksi ansioksi on
jäämässä se, että hän oli toinen keksijä Wittgenstein-Postin
totuustaulukkomenetelmälle. Nykyään monet filosofitkin pitävät Bertrand
Russellin pahimpana virheenä Wittgensteinin auttamista alkuun. Koska
ammattifilosofit osaavat kohtalaisesti englantia ja koska myös
ateistifilosofi Michael Martinin teksti on toisin paikoin
vaikeatajuista, en toista tässä Martinin ajatuksia Wittgensteinin
uskontonäkemyksistä. Ajatukset löytyvät englanninkielisinä
esimerkiksi osoitteesta:
http://www.infidels.org/library/modern/michael_martin/wittgenstein.html
Yhteenvetona Martinin artikkelista voidaan todeta, että on enemmän
tai vähemmän epäselvää, mitä Wittgenstein itse tarkoitti ajatuksilla,
jotka hänen oppilaansa merkitsivät muistiin. Erityisesti on epäselvää,
missä kehityksensä vaiheessa Wittgenstein oli luennoidessaan
uskonnoista. On
myös epäselvää, missä määrin Wittgenstein oli todella tutustunut
esimerkiksi pragmatismin uskonnollista haaraa edustavan William Jamesin
tai uskonnollisten eksistentialistien (esim. Søren Kierkegaard)
ajatuksiin. Toisaalta Wittgensteinin ajatuksia, sikäli kuin ne ovat
selvillä, saa arvostella aivan kuten kenen tahansa muun ajatuksia.
Uskon perusteleminen
Minulla ei itselläni ole mitään Harald Bjonia vastaan, mutta hänen
esitelmänsä ”Uskon kielioppi” olisi sopinut paremmin Vartija-lehteen
kuin Vapaa Ajattelijaan. Väite ”Uskoa jumalan olemassaoloon ei voi eikä
pidä lähestyä tieteellisesti, koska usko itsessään ei voi sisältää
mitään perustetta” voidaan pitää kaiken uskonnoista tiedettävän valossa
lähinnä mielettömänä. Mieletöntä ei saa minun mielestäni pitää
järkevänä. Maailman suurin uskonto, katolinen kristinusko, väittää
nimenomaan, että uskolle on järkeviä perusteluja ja että ihmeet ovat
todisteita uskon puolesta. Jumaluusopillisena näkemyksenäkin ateisti
Bjonin käsitys edustaa mitättömän pienen vähemmistön katsomusta.
Huuhaa ja perustelut
Jos uskonnollinen usko ei tarvitse mitään perusteluja, miksi muu
usko, esimerkiksi usko tähdistä ennustamiseen tai ihmeparantamiseen
tarvitsisi perusteluja? Tosiasiassa melkein kaikilla uskomuksilla on
vaikutuksia myös muiden kuin uskovaisen itsensä elämään. Muut ovat aina
oikeutettuja vaatimaan perusteluja kaikelle sellaiselle, joka vaikuttaa
heidän elämäänsä.
Miksi suomalaiset uskovat
Viime vuosikymmeninä mukaan tulleet vapaa-ajattelijasukupolvet eivät
juuri tunne opetusministeriön 1970-luvulla kustantamaa tutkimusta
Raportti uskonnonvapaudesta I, jonka toimittajana olin. Siihen sisältyi
yhdessä Suomen Gallupin kanssa tehty tutkimus, jonka mukaan 38 %
suomalaisista uskoo jumalaan, koska maailmankaikkeudella täytyy olla
luoja, 30 % suoma-
laista uskoo jumalaan, koska joku ohjaa luonnon järjestystä, 34 %
suomalaisista uskoo jumalaan, koska joku antaa kaikelle elämälle
tarkoituksen, 24 % suomalaisista uskoo jumalaan, koska muuten ei
tiedettäisi, mikä on hyvää ja mikä on pahaa jne. Me tutkimuksessa mukana
olleet emme älynneet kysyä suomalaisilta, kuinka moni uskoo, koska se on
järjetöntä. Juuri tämän tutkimuksen seurauksena kirjoitin aikoinaan
opintoaineiston ”Tieteellinen maailmankatsomus”. Jos noin suuri osa
kristittyjä ei olisi uskonut virheellisillä perusteilla, en olisi
ryhtynyt perusteluja kumoavaa aineistoa kirjoittamaan. Ne nykyisistä
vastustajistani, jotka olivat jo silloin mukana toiminnassa, pitivät
uskontokritiikkiäni sopimattomana.
Mitä usko on
Bjon ei missään määrittele, mitä hän tarkoittaa uskolla. Tavanomaisen
käsityksen mukaan usko on totena pitämistä. Käsitys, että jos jotain
ryhdytään perustelemaan, silloin siihen ei tarvitse uskoa, on tämän
tavanomaisen määritelmän kanssa ristiriidassa. Ohje, että ei pidä uskoa
mitään ilman riittäviä perusteita, ei ole eettinen kuin muodoltaan.
Tiede on harvinaisen selkeästi osoittanut tosiasiaväitteen, että
toiminta on tuloksellisinta silloin, kun se nojaa perusteltuihin
uskomuksiin. Varsin mitätön vähemmistö uskontojen kannattajistakin hyväksyy
Bjonin näkemyksen. Pyrkimys ilmaista uskon tai uskonnon olemus
määritelmällä on johtanut suuriin erimielisyyksiin. Kun uskonnoille on
haluttu antaa yhteiskunnassa erioikeuksia muihin vakaumuksiin
verrattuna, uskonto on haluttu määritellä hyvin suppeasti. Kun ateisteja
on haluttu herjata uskomisesta, usko on määritelty hyvin laveasti.
Ateismin perusteleminen
Millä perusteella Bjon väittää, että ateismin luonteeseen kuuluisi,
ettei sitä pystytä perustelemaan? Vapaa-ajattelijain liitossa ei liene
Bjonin lisäksi monta näin ajattelevaa. Minä en ainakaan tunne yhtään
muuta, ja olin yllättynyt, kun tämä yksi löytyi. Esimerkiksi
ateistifilosofi Michael Martin on
teoksissaan esittänyt varsin vakuuttavan näytön siitä, että ainakaan
suurimpien uskontojen jumalia ei voi olla olemassa.
Ateismin kääntyminen
Se, että osa uskovaisista ei muuta mieltään, kun heille esitetään
todisteet siitä, ettei jumalia ole olemassa, ei todista mitään sen
puolesta, etteivät esitetyt todisteet olisi päteviä. Lähinnä se todistaa
vain, että ihmisten on vaikea muuttaa kasvatuksen avulla heihin
juurrutettuja käsityksiä. Toisaalta tunnetaan koko joukko uskovaisia,
joihin todisteet ateismin puolesta ovat tehonneet.
Eräs tällä hetkellä tunnetuimmista on raamattukritiikin professori
Robert Price. Hän kertoo, että kun hän lakkasi uskomasta jumalaan, hän
lakkasi uskomasta myös huomattavaan osaan muuta jumaluusoppia. Tällä
hetkellä hän on sitä mieltä, ettei Jeesusta ole ollut olemassakaan.
Väite, ettei uskontoa voi epäillä myös uskonnon sisältä käsin, ei liioin
pidä paikkaansa. Vanhemmissa vapaa-ajattelijoissa on vielä niitä, joista
on tullut ateisteja Raamattua lukemalla.
Saako uskontoja arvostella
Vapaa-ajattelijain liiton nimelle on nykyisissä oloissa oikeastaan
enää yksi perustelu: liittomme on järjestö, jossa saa arvostella
vapaasti mitä tahansa. Muut perustelut ovat vuosisatojen saatossa
menettäneet merkityksensä. Jos ateistiliitto ei joidenkin mielestä vielä
sovi järjestömme nimeksi, uskonnottomien liitto voisi olla oikea uusi
nimi. Varsinkin nuoriso on nykyään vanhoillista eikä
ymmärrä meidän ikääntyneiden toiveita vapaasta arvostelusta. Bjon ei ole
onneksi kaikkivaltias, jolloin hän voisi kieltää meitä arvostelemasta
uskontoja. Liioin ei näytä olevan olemassa sellaista kaikkivaltiasta
jumalaa, joka näin haluaisi tehdä.
Käsitejärjestelmät ja todellisuus
Matemaattinen tai muu käsitejärjestelmä ei sano todellisuudesta
mitään ennen kuin on esitetty perustelut käsitteiden ja todellisuuden
vastaavuudelle. Esimerkiksi lapsi oppii kielen siten, että hän vertailee
kuulemaansa siihen, mitä hän kokee, esimerkiksi näkee, maistaa, haistaa
jne. Uskontojen väitteet vaativat täsmälleen samanlaisia perusteluja
kuin mitkä tahansa uskontojen ulkopuolelle kuuluvat väitteet.
Käsitejärjestelmä voi sinänsä olla sisäisesti ristiriidaton mutta
todellisuuden kuvaamiseen sopimaton. Esimerkiksi
tieteiskirjallisuudessa, saduissa ja uskonnoissa käytetään käsitteitä,
joilla ei ole vastinetta todellisuudessa. Jos logiikkaa tarkastellaan
käsitejärjestelmänä, ainoa vaatimus on, että se on ristiriidaton eli
mitä tahansa logiikan kaavaa ei pidä voida päätellä peruslauseista
(aksioomista). Logiikkaa voidaan tarkastella, tällaista tarkastelua
sanotaan metalogiikaksi (matematiikan tarkastelua sanotaan
metamatematiikaksi jne). Bjon väittää, ettei logiikkaa voida tarkastella
ja että logiikan olemukseen kuuluu, ettei se ole perusteltavissa. Mitä
käsitejärjestelmän perustelemisella tarkoitetaan?
Jos perustelemisella tarkoitetaan, että käsitejärjestelmää voidaan
tehokkaasti käyttää esimerkiksi luonnon tai tekniikan hallitsemisessa,
logiikka on kaikista käsitejärjestelmistä perinpohjaisimmin perusteltu.
Kaikki maailman tietokoneet toimivat logiikalla, vieläpä tavallisella
kaksiarvoisella logiikalla. Esimerkiksi logiikan merkkejä ”ja”, ”tai” ja
”ei” vastaavat tietokoneissa transistoreilla rakennetut piirit.
Tietokoneet voitaisiin rakentaa toimimaan myös moniarvoisella
logiikalla, mutta talouden lait ovat osoittaneet sellaisen
kannattamattomaksi. Päinvastoin kuin Bjon väittää, merkittävä osa
kristinuskosta on luonnontieteellisiä väitteitä. Kristittyjen enemmistö
on tässä
kanssani samaa mieltä. Muut uskonnot ovat kristinuskon kanssa
ristiriidassa. Kyllä kristityt katsovat olevansa asiantuntijoita
arvostellessaan muita uskontoja tai ateismia.
Kristinusko on dogmaattinen, sanovat myös papit
Bjon kehottaa meitä kysymään papeilta, onko kristinusko dogmaattinen.
Kysypä papeilta, miksi kirkoissa luetaan uskontunnustus tai miksi
kymmentä käskyä ei voida korjata ajantasaisiksi.
Puhutaanko suomessa kielipelejä vai suomea
Meillä Suomessa ei puhuta kielipelejä vaan suomea. Kysy vaikka
papeilta kumpaa Suomessa puhutaan. Tietysti myös suomen kielessä on
käsitteitä, jotka eivät vastaa todellisuutta. Esimerkiksi
tieteiskirjallisuus, sadut ja uskonnot sisältävät tällaisia käsitteitä.
Kun uutta tieteiskirjallisuutta tai uusia uskontoja (esim. Falun Gong)
suomennetaan suomen kieleen tehdään usein uusia sanoja.
Kaikki kristityt eivät usko ihmeisiin
Suuri osa suomalaisista kristityistä ei usko ihmeisiin. Ne, jotka
niihin uskovat, noudattavat ajattelussaan luonnontieteen logiikkaa. He
uskovat, että ihmeet ovat luonnossa havaittavia tapahtumia. Ihmeet
eroavat muista tapahtumista siinä suhteessa, että ne eivät noudata
luonnon tavanomaisia lakeja (invariansseja).
Jumaluusoppineet myöntävät Raamatun ristiriidat
Suuri osa suomalaisista kristityistä on sitä mieltä, että Raamatussa
on ristiriitoja ja että Raamattu ei ole ainakaan ristiriitaisilta
osiltaan totta. Merkittävä osa maailman jumaluusoppineista ja
todennäköisesti enemmistö Suomen jumaluusoppineista on sitä mieltä, että
suurin osa Raamatusta on sellaisia ihmisten kirjoittamia legendoja,
joissa ei ole mitään totta.
Pitääkö ristiriidan kielto paikkansa
Vain muutamat harvat maailman uskovaisista ovat koskaan kuulleet ns.
intuitionistisista logiikoista, jotka esimerkiksi kieltävät epäsuorat
todistukset äärettömille joukoille. Kaikki maailman tietokoneet toimivat
loistavasti tavallisella logiikalla. Bjonin vetoamisen kuuluisaan Karl
Popperiin ja sellaiseen käsitejärjestelmään, jota ei käytännön elämässä
käytetä, on selvä huijausyritys. Käsitteellä ristiriita on suppeampi ja
laajempi merkitys. Laajassa mielessä käsitejärjestelmä on ristiriidaton
silloin, kun mikä tahansa sallittua kielimuotoa oleva lause ei ole
johdettavissa käsitejärjestelmän peruslauseista (aksioomista). Tämän
määritelmän mukainen ristiriidattomuus on ehdoton edellytys
tulokselliselle toiminnalle kuten esimerkiksi hyvälle tieteelle.
Ateismi ja kolmannen poissuljetun laki
Osa lauseista (väitelauseet eli propositiot) on sellaisia, että ne
ovat joko tosia tai epätosia. Sanotaan, että niihin pätee kolmannen
poissuljetun laki. Ateismin kriitikot väittävät joskus, että väite
”jumala on olemassa” ei ole tosi tai epätosi. Kristinuskon osalta on
kohtuullisen helppoa osoittaa, ettei sen määrittelemää kaikkivaltiasta,
kaikkitietävää ja kaikkihyvää jumalaa voi olla olemassa. Monet
jumaluusoppineet ovat valmiita myöntämään, että jotakin näistä kolmesta
ehdosta on heikennettävä. Tällöin jää jäljelle ristiriita fysiikan
lakien ja esimerkiksi kaikkitietävyyden tai kaikkivaltiuden suhteen.
Jäljelle jäänyt ristiriita ei ole enää käsitejärjestelmän sisäinen
ristiriita. Useimmat jumaluusoppineet ovat sitä mieltä, että jumala joko
on olemassa tai ei
ole. Myös tavalliset kristityt ovat melkein aina sitä mieltä, että
kolmannen poissuljetun laki sopii kysymykseen jumalan olemassaolosta.
Ateismin vastustajien kritiikkiä kolmannen poissuljetun laista on
ansiokkaasti torjuttu Michael Martinin artikkelissa:
http://www.infidels.org/library/modern/michael_martin/martinag.html
Useimmat suomen kristityistä uskovat vain osan kristinuskosta
Useimmat suomalaista kristityistä eivät ole noudattaneet Bjonin
väitettä, ettei uskosta voi ottaa yhtä osaa kerrallaan pois. Esimerkiksi
melkoinen osa Suomen kristityistä ei usko kuolemanjälkeiseen elämään, ja
vielä pienempi osa heistä uskoo Helvetin olemassaoloon. Kyllä se oli
pappi, joka äskettäin väitti, että kaikki pääsevät Taivaaseen.
Useimpien uskovien aikakäsitys on sama kuin fyysikoiden
Melkein kaikki maailman kristityt käsittävät ajan täsmälleen samalla
tavalla kuin me ateistit. Ne, jotka uskovat kuoleman jälkeiseen elämään,
uskovat, että sellainen elämä alkaa vasta tulevaisuudessa, aikaisintaan
silloin, kun kyseinen ihminen on kuollut. Tämä aikakäsitys on sama kuin
lauseessa ”päivän jälkeen tulee yö”. Ne hindulaiset, joka uskovat myös
ennen syntymää olleeseen elämään, uskovat, että sellainen on ollut ennen
nykyistä elämää. Tämä aikakäsitys on sama luin lauseessa ”ennen päivää
oli yö”.
Kristillinen moraali on palkkiomoraalia
Väite, että kristillinen moraali olisi hyvemoraalia eikä
seurausetiikkaa, ei pidä paikkaansa. Missä kohden Uutta testamenttia
sanotaan, että jos ihminen tekee hyviä tekoja päästäkseen ikuiseen
elämään, hän tekee syntiä? Olen lukenut kyseisen teoksen, enkä ole
löytänyt sieltä Bjonin väitettä. Itse asiassa Bjon on ensimmäinen, jonka
huomaan tuollaisen väitteen esittävän. Kun kristitty saa tehdä ja tekee
uskonnon määräämiä tekoja kuoleman jälkeisen elämän toivossa, kyseessä
on kyllä selvä seurausetiikka ja jopa hyödyn tavoittelu. Kristillinen
moraali on selvästi lähempänä utilitarismia kuin hyvemoraalia.
Kristillistä etikkaa yritetään väittää hyve-etiikaksi siitä syystä,
että jostakin syystä osa filosofeista yrittää tehdä hyve-etiikasta
muodin.
Kristityt rukoilevat saadakseen etua itselleen tai lähimmäiselleen
Se vähäinen osa suomalaista kristityistä, joka rukoilee, rukoilee
kyllä palkkion toivossa. Lukekaa vaikka Sana-lehden
esirukoustoivomuksia. Melkoinen osa sadetanssin suorittajista uskoo
saavansa aikaan sadetta, mutta ainahan joukossa on ollut epäilijöitä
(päinvastoin kuin Simo Knuuttila on pantu tässäkin lehdessä
todistamaan).
OLEMASSAOLOVÄITTEET
VAATIVAT NÄYTTÖÄ
Kyllä rehellisen tutkijan on selvitettävä, mitä haittavaikutuksia
uskonnoilla on, ja suurin osa huippututkijoista sanoo, ettei jumalaa tai
jumalia ole olemassa. Melkein kaikki maailman uskovaiset ovat kanssani
samaa mieltä siitä, että kysymys minkä tahansa olemassaolosta on
ratkaistava näytön perusteella. Monet tieteenharjoittajat ovat
kyllästyneet filosofien jossitteluihin, erityisesti ns. tietoteoriaan.
Muinaisesta Kreikasta periytyvä käsitys tiedosta totena uskomuksena
on myös kyseenalaistettu tutkimalla aasialaisten käsitystä tiedosta. On
myös kyseenalaistettu ns. sokraattinen tiedonhankintamenetelmä
(väitteiden ja vastaväitteiden vuorottelu eli dialektiikka). Näistä
asioista kirjoitan myöhemmin lisää sikäli kuin minulla on siihen
tilaisuus.
Mihin tieteellisten teorioiden oikeutus nojaa
Tieteellisten teorioiden oikeutus nojaa pikemmin ateistifilosofi
Pertti Lindforsin käsitteisiin invarianssi ja suhteellinen
yksinkertaisuus (selitetty toisaalla tässä lehdessä) kuin filosofien
tietoteorioihin. Puhuessaan perustavaa laatua olevista invariansseista
kuten energian säilymisestä Kalle Rämä esittää maailman
huippufyysikoiden enemmistön maailmankatsomusta.
Mitä on olemassa
Filosofia on vuosituhansien saatossa ollut enimmäkseen uskonnon
palkkapiika. Itse olemassaolon käsite on onnistuttu uskontoja
puolustettaessa hämärtämään. Suomen akatemia myönsi muutamia vuosia
sitten paljon rahaa olemassaolokäsitteen tutkimiseen. En ole kuullut,
että tästä tutkimuksesta olisi olemassa joitakin lopullisia tuloksia.
Monien kielten olemassaoloa tarkoittava
sana viittaa johonkin muuhun kuin filosofien olemassaolokäsiteriidat.
”On olemassa” on ruotsiksi ”det finns” ja saksaksi ”es gibt”, mikä
sanatarkasti suomennettuna on ”löytyy”. Löytyykö jumalia? ”On olemassa”
on englanniksi ”there is” eli ”tuolla on”. Onko tuolla jumalia?
Onko ainetta olemassa
Uskontoja puolustava filosofia on silloin tällöin halunnut kiistää
aineen eli materian olemassaolon (ontologinen idealismi). Useimmiten
aineen olemassaolo myönnetään, mutta väitetään, että aineen lisäksi
olisi olemassa aineesta erillinen henki tai sielu (ontologinen
dualismi). Kiistämisen pohjimmainen tarkoitus on viedä pohjaa
materialismilta eli käsitykseltä, että todellisuus on aineellinen ja
ettei mitään aineesta erillistä sielua ole olemassa. Todellisuudessa
materialismin vastustajat haluavat vaikuttaa ihmisten tunteisiin
kieltämällä tiettyjen käsitteiden käytön tai tuomalla mukaan käsitteitä,
jotka hämärtävät ihmisten ajattelua. Koska fysiikan ainetta koskevat
luonnonlait (esimerkiksi laki, jonka mukaan materiaa ei synny tyhjästä
eikä sitä häviä tyhjään) toimivat käytännössä loistavasti, materialismia
voidaan pitää oikeutettuna, ts. ei ole mitään järkeä kieltää käyttämästä
materian käsitettä.
Luonnonlait ovat meille kaikille samat
Uskovaiset voivat elää kukin oman uskontonsa ja omien
harhakuvitelmiensa todellisuudessa, mutta se todellisuus, jonka lakien
mukaan meidän on elettävä, on meille kaikille sama. Myös huuhaahan
uskovat voivat elää kuvitelmissaan, mutta esimerkiksi sairastuessaan
vakavasti he turvautuvat hyvin usein aivan tavalliseen
”materialistiseen” lääketieteeseen.
Enkeleitä onko heitä
Muistan erinomaisen hyvin, kun minulle kerrottiin ensimmäisen kerran
enkeleistä ja muista henkiolennoista. Yritin silloin muistella, olenko
huomannut sellaisten olentojen vaikuttavan maailmanmenoon. En ollut
havainnut. Kävelin vielä varmuuden vuoksi talon ympäri, mutta en
havainnut yhdenkään enkelin vaikutuksia. Ajattelin, että olen
vastaisuudessa hyvin tarkka, etteivät näkymättömien olentojen
vaikutukset jää minulta huomaamatta.
Kun aikuisena luin Lucretius Caruksen (n. 98 - 55 eaa. Roomalainen
eeppinen runoilija) teoksen ”Maailmankaikkeudesta”, panin merkille
ajatuksen ”ainetta on kaikki mikä voi vaikuttaa tai olla vaikutuksen
kohde”. Vaikka tämä ei riitä materian määritelmäksi, se kertoo jotain
siitä, mistä materialistisessa maailmankatsomuksessa on kysymys. Paras
materian määritelmä on nykyinen fysiikka kokonaisuudessaan. Materia
määritellään epäsuorasti käyttämällä käsitettä laajasti fysiikan
lauseissa (esimerkiksi edellä mainittu materian häviämättömyyden laki).
l
Erkki Hartikainen |