Vapaa Ajattelija 6/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 6/2001 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Puoskarointi käy kaupan
Pelkkään mielikuvitukseen ja taikauskoon perustuva uskomuslääkintä
syö varoja lääketieteellisesti perustellulta julkiselta
terveydenhuollolta, jos sen päästää vapaasti temmeltämään, varoittaa
dosentti Markku Myllykangas. ” Uskomuslääkinnän, ufojen, astrologian,
selvänäkemisen ja tarot-korttien yleistymisen myötä olemme valaistuksen
sijaan palaamassa takaisin keskiaikaiseen pimeyteen”, hän kirjoittaa.
Myllykangas arvelee kuitenkin, että taloudelliset realiteetit
terveydenhuollossa saattavat yllättää hurjimmat hörhöilijät.
Muinoin luuloteltiin sairauksien aiheutuvan yliluonnollisista
tekijöistä, pahoista hengistä. Lääketiede ja uskonto nivoutuivat yhteen
ja sairaus oli synnin palkka. Papit ja poppamiehet leikkivät lääkäriä ja
niin sanotut hoidot olivat epämääräistä magiaa. Pikku hiljaa lääkintä
katkoi kahleensa uskontoon ja tieteellinen ja kokeellinen lääketiede
alkoi kehittyä. Sittemmin sairauksien hoidon tehokkuus osaltaan häivytti
käsitykset tautien yliluonnollisesta alkuperästä, tosin vain
pinnallisesti.
Suurvalta-Ruotsissa tehtiin jo vuonna 1663 hyvin merkittävä
terveydenhuollon innovaatio, kun perustettiin Collegium Medicorum eli
lääkärikollegio. Lääkärikollegio oli tavallaan valtion keskusvirasto,
joka ohjasi ja valvoi terveydenhuoltoa eli apteekkilaitosta sekä
kätilöiden ja lääkäreiden ammatinharjoittamista. Terveydenhuollon
ammattilaisilta vaadittiin tehtävään soveltuvaa ammattikoulutusta ja
viranomainen valvoi heidän toimiaan. Uskomuslääkinnän näkökulmasta
lääkärikollegion perustamisessa oli oleellista se, että jo satoja vuosia
sitten terveydenhuolto erotettiin puoskaroinnista.
Tieteen, erityisesti lääketieteen saavutukset ovat kiistattomat.
Silti sairauksien selitysmalleihin ja parantamiseen kietoutuu yhä
lääketieteellisten totuuksien lisäksi uskonnollismystisiä tekijöitä,
järkeä korostavissa länsimaissakin. Kriittiseen ajatteluun ja
kokeelliseen tutkimukseen perustuvan lääketieteen rinnalla rynnii
jatkuvasti paisuva joukko mitä vaihtoehtoisimpia parannusilveilyjä,
uskomuslääkintää eli puoskarointia. Suomessa on yleistynyt myös monia
riskejä sisältävä uskonnollinen ihmeparantaminen.
Uskomuslääkinnän, ufojen, astrologian, selvänäkemisen ja
tarot-korttien yleistymisen myötä olemme valaistuksen sijaan palaamassa
takaisin keskiaikaiseen pimeyteen. Kun John F. Kennedy Jr:n ohjaama kone
syöksyi taannoin mereen, otsikoi Nelonen TV-uutisensa mystisesti:
”Kirous Kennedyjen suvun yllä?” Tosin suvun epäonni selittyi pian
nykyaikaan paremmin soveltuvalla ”Kennedy-geenillä”.
Uskomuslääkinnässä vain lumevaikutusta
Paljosta tutkimuksesta huolimatta uskomuslääkinnässä on todettu vain
lumevaikutusta. Se tepsii korkeintaan aivastuksesta johtuvaan
sielunmenetykseen. Kuitenkin näytöksi uskomuslääkinnän tehosta riittävät
ihmisten väitetyistä ihmeparanemisista ja yksittäisistä kokemuksista
tehdyt yleistävät päätelmät, sokea usko. Samoin uskomuslääkinnälliset
diagnoosimenetelmät tunnistavat sairauden yhtä epäluotettavasti kuin
sattuma. Pelkällä lumevaikutuksella rahastaminen on täysin epäeettistä.
Puoskarit rikkovat lakia jatkuvasti kaupittelemalla diagnooseja, sillä
lain mukaan vain laillistettu lääkäri voi tehdä taudinmäärityksiä.
Uskomuslääkinnän suosio ei perustu niinkään siihen, että ihmiset
olisivat tyytymättömiä lääketieteeseen vaan pikemminkin siihen, että he
ovat ihastuneet puoskareiden eriskummallisiin hoitofilosofioihin. Ani
harvat turvautuvat kuitenkin pelkästään uskomuslääkintään ?
käärmeöljyihin ja taikavarpuihin. Valtaosa uskomuslääkinnällisiä
palveluja käyttävistä käyttää myös lääketieteellisiä hoitoja, mutta
paraneminen selitetään helposti uskomuslääkinnän hoidoista johtuvaksi.
Terveydenhuollon ammattilaiseksi kouluttautuminen kestää vuosia ja
vaatii jatkuvaa lisä- ja täydennyskoulutusta. Puoskariksi, nöyräksi
jumalan välikappaleeksi pätevöidytään yleensä vain rupeamalla ryhtymään,
usein ylhäältä saadun lähetyskäskyn riivaamana.
Mediassa ”hullut päivät”
Puoskarien palvelujen käyttöön yllyttävässä, median pyörittämässä
aivopesussa käytetään nokkelasti hyväksi julkkisten turmiollista
vaikutusta rahvaaseen. Nancy Reaganin rintasyöpää hoidettiin aikoinaan
radikaalilla rinnanpoistoleikkauksella valtaisan julkisuuskohun
säestämänä, mistä seurasi se, että seuraavan puolen vuoden aikana
rintasyöpää sairastaville naisille tehtiin neljännes aiempaa enemmän
radikaaleja rinnanpoistoleikkauksia rinnan säästävien leikkausten
sijaan. Kun Nancy-huuma haihtui, leikkauskäytännötkin palautuivat
ennalleen.
Presidentti Ronald Reaganin pääneuvonantajia olivat astrologit.
Britannian pääministerin Tony Blairin puolisolla Cheriellä on oma
suosikkiguru, jonka vaihtoehtoisia terapioita tarjoavan holistisen
keskuksen rouva Blair kävi äskettäin ”ilahtuneena” avaamassa Lontoossa.
Kyseessä on temppeli, jossa parantavina voimina käytetään oletettuja
magneettikenttiä ja itämaista hengellistä karmaa. Lehtitietojen mukaan
kyseinen guru on rohkaissut rouva Blairia muun muassa käyttämään
korvassaan akupunktioneulaa, jollaista myös prinsessa Dianan väitettiin
käyttäneen säännöllisesti.
Julkkis näkee, kokee ja tekee yleensä mitä tahansa, mikä vain
palauttaa hänet takaisin julkisuuteen viikon poissaolon jälkeen.
Seura-lehti (35/1998) tiesi kertoa, että laulaja Marion Rungin elämä on
seestynyt tutun astrologin hänelle paljastamien menneiden elämien
ymmärtämisen myötä. Horoskooppitehtailija kun oli paljastanut, että
ihminen tuo jokaisesta eletystä elämästään jotain myös nykyhetkeen.
Niinpä Rungkin uskoi olevansa erakkoluonne, koska hän oli aiemmissa
elämissään ollut muun muassa Kanadassa erakkona elänyt intiaani ja
nunna. Hän oli horoskooppitehtailijan mukaan myös työskennellyt jossain
aikaisemmassa elämässään sairaanhoitajana Britanniassa. Siksi hänet
olikin aina siellä lomaillessa vallannut tunne, että hän ”oli tullut
takaisin kotiin”. Seuran mukaan Rund oli myös ”hurjan kiinnostunut
lääkkeistä, mitä ne sisältävät, ja siitä, että perhe otti ne varmasti
ajallaan”.
Samassa lehdessä Jari Sillanpää kertoo setvivänsä minuuttaan
meedioitten avulla. Vesa-Matti Loiri ottaa kuulemma vastaan tietoa
itsensä ulkopuolelta. Tuija Piepponen on vanhaa tietäjäsukua ja hänelle
muun muassa ennalta näkeminen on yhtä luonnollinen asia kuin vanhan
kansan luonnon merkkien tuntemus ja niiden tulkinta. Tarja Ylitalo taas
näkee enneunia ja sanoo kokeneensa käsiensä kautta virranneen
parannuksen. Hän oli saanut myös nähdä konkreettisia tuloksia rukouksen
parantavasta voimasta. Katri-Helenalla on kokemusta
automaattikirjoituksesta.
Enkeleitten kanssa pelehtivän Satu Silvon televisio-ohjelma Satua ja
totta punoi taannoin ovelasti nimensä mukaisesti lääketieteestä ja
puoskaroinnista hämähäkinverkon, josta itse pirullakin olisi ollut
vaikeuksia ottaa selvää, mikä oli totta ja mikä valhetta. Se olikin
jutun juoni: puoskaroinnin tekeminen hovikelpoiseksi, mustan muuttaminen
valkoiseksi. Tämä on yleensäkin ominaista niin sanotulle
voodoo-lääkinnälle. Kun jopa pieniä lapsia kävelytetään tulisilla
hiilillä, jalkapohjien palovammoja kutsutaan ”hoitorakkuloiksi”.
Media voisi välillä harjoittaa itsetutkistelua, miettiä vastuutaan.
Lukijoiden mieliä saastutetaan järjen valon himmentävällä
kritiikittömällä saastalla. Ihan kaikkia harhoja ei pitäisi painaa
sanomalehdenkään etusivulle. Jos ufo-kokemuksistaan kuulu Rauni-Leena
Luukkanen-Kilde inttää, että kuun pimeällä puolella on yli 30 000 hengen
kaivossiirtokunta ? joukossa avaruushörhöjä ? ja että Yhdysvalloista
ampaisee sinne pari rakettia viikossa, niin on irvokasta laittaa
sepustus etusivun uutiseksi. Moni voi uskoa tarinan todeksi.
Mediassa on meneillään jatkuvat hullut päivät. Ihmisten käsittelyssä
käytetään menestyksellä hyväksi herkkusienten kasvatuksesta imuroitua
menetelmää. Suurin osa ajasta jengi pidetään pimennossa ja välillä sille
syötetään sontaa.
Puoskarointi saastuttaa lääketiedettä
Uskomuslääkintä on pidettävä tiukasti julkisen tuen ulkopuolella.
Rajallisten voimavarojen maailmassa yhteiskunnallisesti tuetun
sairaanhoidon on perustuttava vertailuryhmillä tutkittuun,
objektiivisesti havaittavaan näyttöön vaikuttavuudesta. Mikäli julkista
rahoitusta ohjaa kansan suosio ja subjektiivinen vaikutus, joka ei ole
toistettavissa, on vaarana terveydenhuollon käytettävissä olevien
rajallisten resurssien valuminen ihmisten pahoinvoinnin ja yleisen
elämäntuskan hoivailuun pelkkiin uskomuksiin pohjautuvilla
poppakonsteilla. Tällöin joudutaan karsimaan tehokkaita
lääketieteellisiä hoitoja.
Jos tieteellinen malli häviää kamppailun julkisessa päätöksenteossa,
uskomuslääkintä saattaa vallata alaa myös julkisessa terveydenhuollossa.
Euroopassa monet viranomaiset näyttävät olevan valmiita myöntämään ?
sitä mukaa kun uskomuslääkintä hyväksytään kansan keskuudessa yhä
yleisemmin ? että uskomuslääkinnällä saattaa olla tulevaisuudessa yhä
merkittävämpi rooli terveydenhuollossa. Erot suhtautumisessa
uskomuslääkintään ovat kuitenkin suuria esimerkiksi Euroopan unionin
jäsenmaiden piirissä, mutta paineet ottaa uskomuslääkinnän hoitoja
julkisen sairausvakuutuksen korvausten piiriin kasvavat Saksan,
uskomuslääkinnän suurkuluttajan malliin. Tällöin terveydenhuollon
voimavarat hupenevat lumehoitoihin väestön sairauksien ennusteen
huonontuessa.
Tätä synkkää kehitystä saattaa ehkä kuitenkin jarruttaa raha.
Terveydenhuollossa rahat eivät riitä nykyisinkään kaikkeen vaikuttavaksi
osoitettuun hoitoon. Jatkossa hoitojen on lunastettava oikeutensa
julkiseen tukeen osoittamalla vaikuttavuutensa. Tulevaisuudessa kaiken
lääkinnän pitäisi siis perustua tieteelliseen näyttöön.
Näyttöön perustuva lääketiede saa koko ajan lisää jalansijaa myös
Suomen terveydenhuollon kehittämisessä. Edelläkävijöinä ovat olleet
Stakesissa (Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus)
toimivan terveydenhuollon menetelmien arviointiyksikön (FinOHTA) ja
Lääkäriseura Duodecimin niin sanotut Käypä hoito-hankkeet, joiden
tavoitteena on luoda viimeisimpään tutkimustietoon perustuvat
hoitosuositukset eri sairauksista terveydenhuollon henkilöstön käyttöön.
Yhdysvalloissa lähinnä henkiparannukseen perustuvaa niin sanottua
terapeuttista kosketusta ollaan taloudellisten realiteettien nimissä
häätämässä pois sairaaloista, joihin se joitain vuosia sitten tunkeutui.
Hollannissa terveydenhuollon priorisointi on poistanut julkisen tuen
homeopatialta, koska sen tehosta ei ole näyttöä. Ruotsissa
uskomuslääkinnän harjoittaminen vaikka vapaa-ajalla voi johtaa
terveysammattilaisen ammattinimikkeen käyttökieltoon. Näin kävi taannoin
myös suomalaiselle hivenainehoitoja tarjoavalle lääkärille Kaarlo
Jaakkolalle, jolta evättiin lääkärintoimen harjoittaminen Ruotsissa, ei
kylläkään Suomessa.
Suomessa uskomuslääkintä jäänee onneksi pääosin julkisen rahoituksen
ulkopuolelle lukuun ottamatta niitä yksityislääkäreitä ja hoitolaitoksia
tai harvoja terveyskeskuksia, jotka sulauttavat hoidot virallisen,
lääketieteellisesti perustellun hyvän hoitokäytännön joukkoon laajempien
markkinoiden ja paremman asiakastyytyväisyyden toivossa tai ajatellen,
että ei-sairautta potevat henkilöt voidaan hoitaa ei-hoidoilla.
Uskomuslääkintä onkin haaste kuluttajajärjestöille ja -viranomaisille.
Terveysmarkkinoilla kuluttajasuojatoiminta on täysin kehittymätöntä.
Luotettavan tiedon hankinta hoitojen hyödyistä ja haitoista virallisen
terveydenhuollon ulkopuolella on jäänyt kuluttajien itsensä kontolle.
Poliitikot väistelevät jatkuvasti vastuutaan.
Valitettavasti osin myös julkisesti tuetussa yksityisessä
terveydenhuollossa lääketieteellisesti perustellun, hyvän hoitokäytännön
mukaisen hoidon toteuttamisen valvonta nojaa lähes yksin omaan
valistuneiden potilaiden kanteluihin. Yksityislääkäri voi käyttää miten
mielikuvituksellisia hoitoja hyvänsä ja sairausvakuutus korvaa
lääkärissä käynnin. Kela saa tiedon vain hoidon kestosta ja luottaa
korvausta suorittaessaan hoidon lääketieteelliseen pätevyyteen.
Lääkärintoimen harjoittamista valvova terveydenhuollon oikeusturvakeskus
puuttuu asiaan vain, jos potilas tekee valituksen saamastaan hoidosta.
Porsaanreikä uskomuslääkinnän julkiseen tukeen on auki, mikäli myös
lääketieteellisen koulutuksen tuoma tieteellinen ajattelu osoittautuu
pintasilaukseksi. Lääkäriliitto on puheenjohtajansa suulla jo puuttunut
räikeimpiin tapauksiin.
Tieteellistä puoskarointia
Maagisuus jyllää jo jopa tieteen nimeen vannovissa yliopistoissa.
Esimerkiksi Kuopion yliopiston fysiologian laitoksella tutkitaan
henkiparannusta ja -parantajia. Tutkimusvälineenä käytetään muun muassa
olioiden ”auroja eli energiakenttiä” paljastavaa kirliankuvausta.
Kuopiolaistutkijat uskovat, että sormenpäästä otettu kuva kertoo, onko
tutkittava parantaja ”voimallinen taitaja vai häikäilemätön huijari”.
Eeva-lehdessä (6/2000) oli taannoin artikkeli Sotkamon punatukkaisesta
noidasta, taikarumpua pärisyttävästä kaukoparantaja Tiina Pölläsestä,
jonka ”energia” kasvatti tukankin kaljuun päähän. Lehdessä olleessa
kuvassa toinen kuopiolaistutkijoista tutki Pölläsen käsiä ja uskoi, että
”hän ei vielä ole huippuparantaja, mutta hän on matkalla sinne”.
Tutkijassa on selvästi selvänäkijän vikaa!
Taudinkuvaan kuuluu, että esimerkiksi astrologiaa vängätään oppiaineeksi
professoreineen moniin kuuluisiin yliopistoihin. Onko Jupiterin
asennolla syntymähetkellä ja huume- ja alkoholiriippuvuudella
kausaaliyhteyttä? Tällainenkin tutkimushanke on jo menossa. Ehkä
joidenkin mielestä järkevät kohteet ovat tieteessä jo loppuneet.
Markku Myllykangas
Kirjoittaja työskentelee terveyssosiologian dosenttina Kuopion
yliopiston kansanterveystieteen ja yleislääketieteen laitoksella. Hän on
kirjoittanut lukuisia kriittisiä artikkeleita muun muassa
terveydenhuollon priorisoinnista ja yhteiskunnan medikalisoitumisesta
sekä toimittanut aihetta sivuavia teoksia. Tieteentekijöiden liitto
valitsi hänet vuoden tieteentekijäksi vuonna 2000.
Myllykangas esitelmöi taikauskon leviämisestä terveydenhuoltoon
Pohjois-Savon vapaa-ajattelijoiden keskustelutilaisuudessa Kuopiossa 4.
marraskuuta.
|