Vapaa Ajattelija 6/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 6/2001 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Ateistin ja uskovaisen moraali
Robert Brotherus päättää artikkelisarjansa Ateistin ja
uskovaisen moraalista, joka perustuu hänen Helsingin
Vapaa-ajattelijoiden jäsenillassa pitämäänsä esitelmään. Artikkelisarjan
aiemmat osat on julkaistu Vapaa Ajattelijassa
4/2001 ja 5/2001.
OSA 3: Moraalin kehityshistoria
Kysymystä moraalin synnystä voidaan lähestyä myös
kehityshistoriallisesta näkökulmasta, pohtimalla minkälaiset
luonnonvalinnan voimat ovat ihmiseen johtaneessa evoluutiossa saaneet
aikaan moraalitunteiden kehityksen.
Epäitsekkyyden paradoksi
Moraalin syntyä ja kehitystä ihmiskunnan historiassa tarkasteltaessa
kiinnittyy huomio ensimmäisenä siihen, että evoluution mekanismina
toimivat eloonjäämiskamppailu ja luonnonvalinta näyttävät olevan
ristiriidassa korkeaan moraaliin kuuluvan hyvyyden ja epäitsekkyyden
kanssa. Eikö luonnonvalinnan periaatteesta pitäisi seurata rajaton
itsekkyys? Muun muassa tätä kysymystä tarkastelee evoluutiopsykologian
tieteenala. Alan teoreettinen ja havainnoiva tutkimus ovat osoittaneet,
että ensimmäinen arvaus itsekkyydestä evoluution ainoana loogisena
lopputuloksena ei ole koko totuus, vaan että tietyissä olosuhteissa
saattaa valintapaine johtaa epäitsekkääseen, jopa uhrautuvaan
käytökseen.
Ensinnäkin on huomioitava, että luonnonvalinnan kohteena eivät ole
aina kokonaiset yksilöt vaan yksittäiset perintötekijät.
Sattumanvaraisen mutaation kautta syntynyt perintötekijä, joka tavalla
tai toisella tukee itsensä leviämistä, yleistyy populaatiossa.
Yleisimmässä ja yksinkertaisimmassa tapauksessa perintötekijä parantaa
suoraan kantajansa ominaisuuksia ja siten kykyä saada jälkeläisiä.
Perintötekijä voi kuitenkin tukea itsensä leviämistä – ja siten yleistyä
– myös aiheuttamalla hyötyä muille samaa geeniä kantaville yksilöille.
Tämä tulee voimakkaimmin esiin rakkaudessa omia lapsia kohtaan. Tämä
ominaisuus on täydellisestä ja uhrautuvasta epäitsekkyydestään
huolimatta yleistynyt, koska sen toteuttavat perintötekijät lisäävät
kantajansa lasten hyvinvointia ja sitä kautta itsensä leviämistä (koska
on todennäköistä, että lapsi kantaa samaa perintötekijää). Samalla
tavalla on perusteltua, että perintötekijät, jotka aiheuttavat
epäitsekästä käytöstä muita sukulaisia – sisaruksia, vanhempia, serkkuja
ja niin edelleen – kohtaan yleistyvät, joskin valintapaine on sitä
heikompi mitä kaukaisemmasta sukulaisesta on kyse.
Sukulaisista välittämiseen ajava valintapaine on käytännössä johtanut
välittämiseen kaikista läheisistä ihmisistä. Koska ihmisellä ei ennen
geeniteknologian keksimistä ole ollut mitään keinoa selvittää kuinka
läheistä sukua kukin hänelle todella on, on lähellä sijaitseminen
muotoutunut sukulaisuusläheisyyden mittariksi: samassa perheessä asuvat
ovat tärkeämpiä kuin muut kylän asukkaat, samassa kylässä tärkeämmät
kuin muissa kylissä ja samassa heimossa asuvat tärkeämpiä kuin muissa
heimoissa. Adoptiolasta kohtaan tunnettu rakkaus on yhtä aitoa kuin
biologisen lapsen kohdalla, vaikka äidinvaisto onkin kehittynyt omia
jälkeläisiä suosivasta valintapaineesta.
Toiseksi, epäitsekkään ’hyvän’ käyttäytymisen valintapainetta on
todennäköisesti lisännyt vastavuoroisen käytösmallin kehitys. Kun
ihmisten muisti ja päättelykyky ovat kasvaneet vuosituhansien saatossa,
on ihmiselle kasvanut eläinkunnassa harvinainen kyky rakentaa
ystävyyssuhteita, joihin kuuluu vastavuoroinen toisen auttaminen.
Sosiaalisessa ympäristössä, joka mahdollistaa ystävyyssuhteiden
kehityksen, tulee tilanteita, joissa epäitsekäs ’hyvä’ käytös tukee
yksilöä epäsuorasti, koska se vahvistaa hänen ystävyyssuhteitaan ja
sosiaalista asemaansa ja siten todennäköisyyttä, että hän saa
vastavuoroista tukea tulevaisuudessaan tarvitessaan sitä itse.
Kolmanneksi, evoluution valintapaine voi vaikuttaa myös kokonaisten
ihmisryhmien tasolla. Esihistoriallisella ajalla sellaiset
heimoyhteisöt, jotka ovat olleet sisäisesti yhteistyökykyisiä ja joissa
yksilöt ovat tarpeen vaatiessa uhranneet omat itsekkäät tarpeensa
yhteisön yhteisen hyvän saavuttamiseksi, ovat saaneet kilpailuetua
verrattuna sisäisesti riiteleviin yhteisöihin, joissa jokainen ajaa vain
omaa etuaan. Näin kokonaiset ryhmät ovat voineet syrjäyttää toisia
ryhmiä ja lisätä ’moraaligeenien’ levinneisyyttä ihmiskunnan
kokonaisuudessa.
Näistä epäitsekästä käytöstä tukevista evoluution valintatekijöistä
ei toki seuraa, että ihminen olisi ’pohjimmiltaan hyvä’ sen paremmin
kuin pahakaan. Eri tekijöiden merkitykset vaihtelevat ympäristöstä ja
tilanteesta riippuen ja siten kaikissa meissä on enemmän tai vähemmän
itsekästä ’pahaa’ ja epäitsekästä ’hyvää’.
Eri moraalikäsitysten yhteneväisyydet
Moraalin synnyn evoluutiobiologinen malli selittää myös sen, miksi
useissa toisistaan eristyneissä ihmisyhteisöissä on havaittu usein
keskenään samantapaisia moraalisääntöjä. Olen tosin keskusteluissa
uskovaisten kanssa ajoittain kuullut esitettävän myös sellaisen
argumentin, että maapallon eri ihmisyhteisöjen samansuuntainen moraali
todistaa moraalin absoluuttisuudesta tai jopa jumalallisuudesta.
Samansuuntaiset moraaliopit todistavat kuitenkin moraalin jumalallisesta
alkuperästä yhtä vähän kuin se, että kaikilla ihmisillä on kaksi kättä
todistaisi jumalan luoneen ihmiset. Kaikilla ihmisillä on kaksi kättä,
koska kaikki polveutuvat pienestä joukosta afrikkalaisia kantaihmisiä,
joilla oli kaksi kättä. Samoin tuon esihistoriallisen ihmisjoukon
omaavat moraalista toimintaa tuottavat perintötekijät ovat periytyneet
heidän jälkeläisilleen ympäri maailman. Ihmisen perimä ei ole kovin
paljoa noista ajoista ehtinyt muuttua. Verrattaessa tänä päivänä ketä
tahansa kahta ihmiskunnan ihmistä toisiinsa, havaitaan että yli 99
prosenttia heidän perintötekijöistään on täysin identtisiä.
Toinen seikka, joka on aiheuttanut samansuuntaisuutta eri yhteisöjen
moraalikäsityksissä, on yksinkertaisesti se, että edellä mainitut
moraalista toimintaa kehittävät valintapaineet ovat olleet
samantyyppisiä kaikissa yhteisöissä. Sosiaalisten yhteisöjen sisäiset
ongelmat – varastaminen, viha ja väkivalta, kateus – ovat kaikissa
yhteisöissä melko samantyyppisiä. Samankaltainen valintapaine johtaa
evoluutiossa usein samantyyppisiin lopputuloksiin, siis tässä
tapauksessa samantyyppisiin moraalisääntöihin. Vastaava esimerkki
biologisen evoluution puolelta on silmä: esimerkiksi ihmisellä ja
mustekalalla on hyvin samankaltainen linssirakenteeseen perustuva silmä.
Silti ihmisen ja mustekalan yhteisellä esi-isällä ei ole ollut
nykytutkimuksen valossa silmiä: samankaltainen silmä on kehittynyt
evoluutiossa ihmiselle ja mustekalalle toisistaan täysin riippumatta –
evoluutio on päätynyt samanlaiseen ratkaisuun samanlaisen valintapaineen
edessä. Ei siis ole ihme, ettei ole löydetty yhteisöjä, joissa
laajamittainen omaan heimoon kohdistuva tappaminen tai varastaminen
olisi hyväksyttävää. Jos sellaisia onkin joskus ollut, ne ovat hävinneet
kauan sitten omaan sisäiseen mahdottomuuteensa.
Kulttuurinen evoluutio
Biologisen ’moraaligeenejä’ kehittävän evoluution rinnalla vaikuttaa
kulttuurillinen evoluutio: geeneistä riippumaton käsitysten ja
ajatusmallien leviäminen ja muuntuminen ihmisyhteisössä. Eri
aikakausina, eri yhteiskunnissa ja eri ihmisillä moraalikäsitykset ja
niiden taustalla olevat tunteet vaihtelevat. Pitkällisessä sodassa voi
ihmisten tuhoaminen kohota hyveen tasolle. Joiltakin eristyneiltä
sademetsien heimoilta on tavattu länsimaalaisittain hyvinkin erikoisia
moraalikäsityksiä, jotka ovat olleet seurausta heimon erikoisista
elinolosuhteista.
Ihmismieli on hyvin joustava. Biologisen evoluution kannalta lyhyellä
100 – 10 000 vuoden aikavälillä moraaliopit muuttuvat lähinnä kulttuurin
tasolla: lapset oppivat aikuisilta vallitsevat säännöt ja nuo säännöt
itse kehittyvät ympäristön mukaan. Mielen joustavuus tässä suhteessa on
ollut tärkeä ominaisuus selviytymisen kannalta, vaikka nykypäivän
näkökulmasta voimmekin todeta sen johtaneen siihen, että lapset ovat
erityisen herkkäuskoisia ja manipuloitavia.
Kulttuurista moraalievoluutiota voidaan katsoa edustavan myös
uskontojen moraalioppien: ne leviävät yhteisöissä, kilpailevat
määräävästä asemasta ja muuntuvat tilanteen mukaan. Hyvänä esimerkkinä
tästä on juutalaisuuden opeissa syntynyt muunnos vuoden 500 eaa.
vaiheilla. Uskontoon ei ollut kuulunut minkäänlaista oppia elämästä
kuoleman jälkeen – hyvän uskovaisen uskottiin saavan palkintonsa tässä
elämässä. Noihin aikoihin joutui kuitenkin Israel taas kerran
vihollisvaltion vallan alle aloittaen erityisen voimakkaat vainot
hartaita juutalaisen uskon edustajia kohtaan. Muutospaineen edessä
syntyi tuona aikakautena oppi kuolemanjälkeisestä elämästä, jossa hyvien
uskovaisten usko viimein palkitaan ja paha saa palkkansa.
Epilogi – Onko millään mitään merkitystä?
Ajatukset, tunteet, ihmiset, valtakunnat, koko maapallo ja
maailmankaikkeus ovat pohjimmiltaan vain atomien heilahtelua. Mitään
suurta elämän, ihmiskunnan tai universuminkaan tarkoitusta ei ole
näkyvissä. Mutta uskonnottomilla ihmisillä lienee keskimääräistä enemmän
kykyä hyväksyä todennäköisin vaihtoehto myös silloin, kun se ei ole
kaikilta osin miellyttävä. Ja toisaalta, vaikka tällainen realistinen
asenne epäilemättä vaikuttaa ikävältä uskomusten pilvilinnoista
katseltuna, niin täältä ’maan kamaralta’, realismin laaksosta katsottuna
siinä ei ole mitään vikaa.
Ihmiset voivat epäilemättä kokea suurta riemua noustessaan uskon
pilvilinnoihin ja suurta tuskaa joutuessaan niistä laskeutumaan, mutta
tavallinen tasainen elämä täällä alhaalla ja siellä ylhäällä voi olla
aivan yhtä onnellista tai onnetonta. Ja kun ajatukseen universaalin
taivaallisen moraalin ja tarkoituksen olemattomuudesta tottuu, nousevat
aivan toisella tavalle esille astetta pienemmät mutta niin paljon
todellisemmat tarkoitukset: ihmisen itse itselleen luomat päämäärät.
Arvokkaina pitämillemme asioille omistautuminen; ihmissuhteiden,
ihmisyhteisöiden ja kulttuurin kehittäminen; maailmankaikkeuden rikkaan
rakenteen tutkiminen ja yhä parempi ymmärtäminen. Maailmankaikkeus ei
itsessään tarjoa syytä sen paremmin fanaattiseen onneen kuin synkkään
epätoivoonkaan. Onpahan vain tapahtumia ja ilmiöitä, joita voimme
mielenkiinnolla tarkkailla, tuntien iloa niistä mahdollisuuksista, jotka
meillä ihmisolentoina on.
Robert Brotherus |