Mitä kuuluu Pro-Seremonioille?
Runsas pari vuotta sitten siviilijärjestöt (Vapaa-ajattelijain
liitto, Suomen Humanistiliitto ja Prometheus-leirin tuki) perustivat
yhteisen, voittoa tavoittelemattoman palvelukeskuksen, Pro-Seremoniat
niille, jotka kaipaavat apua ja neuvoja siviilijuhlien
järjestämisessä. Hanke on edennyt hyvin ja toiminta kasvaa koko ajan,
sanoo keskuksen toimitusjohtaja Anneli Aurejärvi-Karjalainen.
– Näkyvintä on tietenkin käytännön merkitys. On olemassa paikka, josta
uskontokuntiin kuulumaton saa tarvitessaan apua juhliensa
järjestämisessä: tietoa, ideoita, puhujan, muusikon, käsikirjan tai
vaikkapa kauniin todistuksen hääparille tai lapselle muistoksi
nimenantojuhlastaan. Yllättävän useinhan uskonnoton ihminen perustelee
kirkkoon kuulumistaan sillä, että haluaa ”päästä helpolla” jättämällä
juhlansa papin hoidettavaksi, Aurejärvi huomauttaa.
Toimitusjohtajan mukaan palvelukeskuksen avulla uskonnottomankin on
mahdollista päästä aivan yhtä helpolla kuin valtionkirkkoon kuuluvien
joutumatta kuitenkaan luopumaan mistään itselleen tärkeästä. Tee se
itse -ihmiset taas saavat keskukselta ideoita ja rohkaisua
omannäköisensä juhlan toteuttamiseen omin voimin.
– Rohkaisun merkitys on suurempi kuin äkkiä tulisi ajatelleeksi. Jo
pelkkä tietoisuus palvelukeskuksen olemassaolosta omalta osaltaan
tukee uskonnottomia ihmisiä esimerkiksi eroamaan kirkosta ja
järjestämään omat juhlansa katsomuksensa mukaisesti.
Perustajajärjestöjen näkökulmasta taas palvelukeskus on yhteinen
voimannäyttö, joka kasvattaa järjestöjen tunnettavuutta ja myönteistä
imagoa, Aurejärvi pohtii.
Taustavoimat talkooväkeä
Anneli Aurejärvi-Karjalainen on toistaiseksi palvelukeskuksen ainoa
täysipäiväinen työntekijä. Hän vastaa paitsi keskuksen käytännön
pyörittämisestä, myös toimii juhlapuhujana erilaisissa
juhlatilaisuuksissa. Lisäksi keskuksella on käytettävissä
pääkaupunkiseudulla kymmenkunta juhlapuhujaa, heistä toimitusjohtajan
lisäksi neljä jatkuvasti käytettävissä ja saman verta
hälytysvalmiudessa kiireellisten tapausten varalle. Kaksi puhujista on
ruotsinkielisiä.
Puhujien lisäksi keskuksella on vakituisesti käytettävissä myös jo
kahdeksan omaa muusikkoa ja taustatukena varsin kattava ulkopuolisten
muusikkojen verkosto. Toistaiseksi mitään soveltuvuustestauksia ei ole
tarvinnut kehitellä, koska kaikki puhujat ja muusikot ovat löytyneet
”omasta porukasta”.
– Jokainen puhuja ja suurin osa muusikoista toimii palvelukeskuksen
lisäksi aktiivisesti myös yhdessä tai useammassa keskuksen
taustajärjestössä ja heidät tunnetaan ennestään. He kaikki ovat
uskonnottomia, Aurejärvi kertoo.
Musiikkia hautajaisiin
– Muusikon riittää osata musisoida ja olla palvelualtis sekä muutenkin
esiintymistaitoinen. Puhujalta edellytämme innostuksen,
palvelualttiuden sekä suullisen ja kirjallisen ilmaisutaidon lisäksi
sekulaarihumanistista katsomusta sekä aikuisempaa ikää. Mukaan pääsee,
kun ilmoittautuu.
Palvelukeskuksessa ei alussa osattu varautua siihen, että se
tarvitsisi myös omat urkurit. Ellei hautajaisissa ole pappia, eivät
seurakunnat yleensä myöskään anna niihin omia kanttoreitaan.
Palvelukeskuksen tähän astisen kokemuksen perusteella kuitenkin myös
monet uskonnottomat haluaisivat omaisensa hautajaisiin tunnelmaan
sopivaa urkumusiikkia.
Nyt keskuksella on käytettävissään jo kaksi urkuria ja kuusi muuta
muusikkoa, jotka pystyvät toteuttamaan asiakkaiden toiveet. Lisäksi
palvelukeskus julkaisi 28. syyskuuta pidetyssä kansainvälisessä
siviilijuhlaseminaarissa oman CD-levyn ”Musiikkia
siviilihautajaisiin”.
– Levylle muusikkomme Suvi Salo on soittanut otteita
siviilihautajaisiin soveltuvista urku- ja pianokappaleista ja se on
tarkoitettu auttamaan uskonnottoman vainajan omaisia hautajaismusiikin
valinnassa, Aurejärvi kertoo.
Toimitusjohtajan mukaan palvelukeskuksen saama asiakaspalaute on ollut
jopa häkellyttävän myönteistä. Hän huomauttaa kuitenkin, että vain
osan kehuista keskus on todella ansainnut palvelun laadulla. Moni
asiakas on ollut ikionnellinen jo siitä, että keskus ylipäätään on
olemassa.
– Jo pelkästään se, että juhlan järjestäjä IHAN OIKEASTI saa itse
päättää, mitä hänen omassa juhlassaan tapahtuu, mitä siellä puhutaan,
mitä lauletaan ja mihin sitoudutaan, on ihmisille vielä uutta ja
ihmeellistä. Kun palvelun olemassaoloon ajan myötä totutaan, aletaan
sen yksityiskohtia varmasti tarkastella kriittisemmin, Aurejärvi
arvelee.
Hän uskoo kuitenkin, että keskuksen palveluperiaatteena oleva
asiakaslähtöisyys antaa hyvän perustan toiminnan jatkuvuudelle.
– Pro-Seremoniain puhujan ja muusikon on annettava asiakkaalleen niin
hyvää palvelua kuin hän itse toivoisi saavansa, jos kyseessä olisi
hänen läheisensä hautajaiset, oman tai lapsenlapsensa nimiäiset, tai
omat häänsä, toimitusjohtaja kiteyttää.
Marketta Ollikainen