Vapaa Ajattelija 4/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 4/2001 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Ateistin ja uskovaisen moraali
Voiko absoluuttinen moraali olla jumalallista perua, kuten monet
uskovaiset väittävät? Robert Brotherus pohtii artikkelissaan, miksi
väite ei kestä moraalifilosofista tarkastelua. Artikkeli on ensimmäinen
osa Brotheruksen Helsingin Vapaa-ajattelijoiden jäsenillassa pitämästä
esitelmästä.
Osa 1: Jumala moraalin asettajana
Maailmalla liikkuu monenlaisia tarinoita jumalista, ihmisillä on
monenlaisia hengellisiä kokemuksia. Näistä seikoista harva lienee eri
mieltä. Mutta runsaasti erimielisyyttä on sen sijaan siitä, onko noiden
tarinoiden ja kokemusten taustalla jokin tai joitakin todellisuudessa
olemassa olevia yliluonnollisia olentoja.
Samalla tavalla vallitsee laaja yksimielisyys siitä, että ihmisillä
on monenlaisia tunteita, mielipiteitä ja käsityksiä oikeasta ja
väärästä. Mutta erimielisyyttä on siitä, onko noiden tunteiden,
mielipiteiden ja moraalikäsitysten taustalla jokin absoluuttinen,
objektiivinen, ihmisistä riippumatta olemassa oleva moraali-standardi.
Olisivatko hyvänä ja pahana pitämämme asiat olleet hyviä ja pahoja
maailman-kaikkeudessa jo ennen ihmissuvun syntyä ja tulevatko ne olemaan
hyviä ja pahoja viimeisen ihmisen kuoltua?
Onko olemassa jumala, joka olisi kyseisen absoluuttisen moraalin
asettaja? Vai onko niin, että moraalikäsitysten taustalla ei ole mitään
muuta kuin ihmisten mielipiteitä ja tunteita, jotka ovat olemassa vain
sähköimpulsseina aivoissamme?
Kuten kaikissa kiistoissa, myös kysymyksessä absoluuttisen moraalin
olemassaolosta todistamisen taakka on positiivisen olemassaoloväitteen
esittäjällä, eli absoluuttisen moraalin puolustajalla. Tästä
filosofisesta velvollisuudesta huolimatta absoluuttiseen moraaliin
uskovat tarjoavat usein varsin heppoisia perusteita käsitykselleen.
Tarkastelen seuraavassa muutamia esitettyjä perusteita.
Jumala ja absoluuttinen moraali
Yleisimmin tarjottu peruste ihmisestä riippumattomalle hyvän ja pahan
olemassaololle lienee jonkinlainen väite yliluonnollisesta tai
jumalallisesta moraalin asettajasta. Onko tämä hyvä peruste? Voidaan
kysyä, miksi jokin asia olisi absoluuttisesti oikein tai väärin vain
siksi, että oletettu Jumala sanoo sen olevan oikein tai väärin?
Jumalalla väitetään olevan useita eriskummallisia ja ainutlaatuisia
ominaisuuksia; mikä tai mitkä – jos mitkään – jumalan ominaisuudet
tekisivät filosofisesti perustelluksi sen, että jumala voisi asettaa
absoluuttisen moraalin?
Näihin kysymyksiin absoluuttisen jumalallisen moraalin puolustajat
harvoin edes yrittävät vastata – yleisempää on ajatella että tottakai
jokin on oikein, jos kerran jumala sanoo sen olevan oikein. Tätä
asenteellista itsestäänselvyyttä kuvaa erään kristityn
keskustelu-kumppanini kommentti: ”Jumalan moraalikäskyt ovat parempia
nimenomaan siksi, että käskyn takana on Jumala. Jos sen takana olisi
ihminen, niin se olisi yhdentekevää.”
Jumalan voima perusteena
Oletetun jumalan ehkä kaikkein silmiinpistävin ja merkittävin
ominaisuus on ylivertainen voimakkuus ja kyvykkyys: ajatellaan, että
minkään fysikaalisen asian muuttaminen maailmankaikkeudessa – tai edes
koko maailmankaikkeuden synnyttäminen tai hävittäminen – ei ole
jumalalle mahdotonta. Jumala olisi niin mahtava, että voisi
silmänräpäyksessä murskata itseään vastaan kapinoivan ihmisen.
Mutta onko voimaan perustuva oikeus mitään muuta kuin mielivaltaa tai
väkivaltaa? Onko esimerkiksi filosofisesti perusteltua, että voimakkaan
Yhdysvaltain moraali on absoluuttisempaa kuin jonkin pienen valtion
käsitykset? Emme ilmeisestikään ajattele, että Hitlerin käsityksiä
oikeasta ja väärästä tulisi pitää paljon objektiivisempina kuin
polttouunissa kuolleiden juutalaisten näkemyksiä, vaikka edellinen
olikin ylivertaisessa, lähes kaikkivaltiaan asemassa jälkimmäisiin
nähden. Pelkkä voimakkuus, edes kaikkivaltius, ei selvästikään anna
filosofista oikeutusta objektiivisten moraalisääntöjen asettamiseen.
Jumalan tieto perusteena
Entä oletetun jumalan kaikkitietävyys? Antaako ylivertainen äly,
järki ja tieto oikeutuksen objektiivisten moraaliohjeiden asettamiseen?
Ensialkuun tämä saattaa kuulostaa pätevämmältä perusteelta kuin
voimallisuuteen perustuva moraalin asettaminen – onhan oikeellisuus ja
viisaus perinteisesti yhdistetty toisiinsa.
Tiedämme kuitenkin historiasta, että ainakin ihmiset ovat käyttäneet
tietojaan toisten auttamisen lisäksi myös tuhoamiseen, jopa
joukkotuhovälineiden kehittämiseen. Tieto on valtaa, mutta valtaa voi
käyttää monenlaisiin tarkoituksiin hyvänteon lisäksi. On jopa ihmisiä,
jotka nauttivat toisten kärsimyksistä nimenomaan siksi, että älyllään ja
tiedoillaan ymmärtävät tuottamansa kärsimyksen laajuuden. Toisaalta emme
pidä kissaa moraalisesti pahana, vaikka se leikkii hiirellä tuottaen
sille tuskia, koska kissa ei omaa tarpeellista älyä ja tietämystä hiiren
tuskien ymmärtämiseen. Tieto mahdollistaa niin hyvän kuin pahankin.
Useat moraaliset valintatilanteet, kuten valinta itsekkyyden ja
epäitsekkyyden välillä, ovat sangen yksinkertaisia, ja vähemmänkin
viisas osaa ne tehdä jos haluaa. Kyse ei ole niiden kohdalla tiedosta
tai älystä vaan halusta ja myötätunnosta. Monimutkaisemmissa
kysymyksissä, jotka liittyvät esimerkiksi geeniteknologiaan tai
ihmis-alkioiden kloonaamiseen, tarvitaan hyvän ratkaisun tekemiseen
kyllä paljon tietoa ja ymmärrystä.
Mutta näissäkin kysymyksissä tieto ja ymmärrys voi vain antaa
paremmat eväät moraalipäätöksen muodostamiseen, lopullisen päätöksen
teko vaatii aina faktoista riippumatonta tahtoa ja tunnetta. Ei voida
periaatteessakaan rakentaa tietokoneohjelmaa, johon syötettäisiin kaikki
maailman faktat ja joka sen perusteella kertoisi, mikä on oikein ja mikä
väärin.
Vaikka viisaus ja äly ovatkin edellytyksiä sille, että voimme tehdä
moraalisia valintoja, ei edes jumalainen määrä viisautta ja älyä takaa
omistajansa toiminnan korkeaa moraalia eikä anna filosofista oikeutusta
asettaa objektiivisia moraaliohjeita.
Tämän tiedon ja moraalin välisen ylittämättömän rajan totesi jo
englantilainen valistusfilosofi David Hume 1700-luvulla kuuluisassa
lauseessaan: ”Siitä, miten asiat ovat, ei voi päätellä, miten niiden
tulisi olla.”
Ne tuntuvat hyviltä...
Minulle on myös uskonnollisten tuttavieni taholta kerrottu, että
jumalan antamien moraaliohjeiden sisällöstä voi kukin itse nähdä, että
ne ovat viisaita ja hyviä ohjeita. Eräs keskustelukumppanini perusteli
raamatun moraaliohjeita sanomalla, että ne ”kulminoituvat Jumalan
rakkauteen”. Onko näin?
”Kun Herra, teidän Jumalanne, vie teidät siihen maahan, jota
nyt olette menossa ottamaan omaksenne, hän hävittää tieltänne seitsemän
teitä suurempaa ja mahtavampaa kansaa (...). Kun Herra, teidän
Jumalanne, on antanut nämä kansat teidän käsiinne ja te olette ne
lyöneet, julistakaa ne Herralle kuuluvaksi uhriksi ja tuhotkaa ne. Älkää
liittoutuko niiden kanssa älkääkä osoittako niille armoa.” (5 Moos 7:1)
Raamattu tarjoaa useita esimerkkejä myös sellaisista jumalan
neuvoista, joissa selvästikään ei kulminoidu rakkaus.
Toki kukin kristitty – tai ateisti – voi vapaasti valikoida raamatusta –
tai muista lähteistä – omasta mielestään hyvät ohjeet ja julistaa loput
huonoiksi. Mutta silloin ihmisellä täytyy jo olla jokin oma sisäinen ja
uskonnosta riippu-maton moraalistandardinsa, jonka perusteella hän
valikoinnin suorittaa. Ja tällaisen ihmisen sisäisen moraalin toimiessa
ulkoisen objektiivisen moraali-standardin etsiminen on turhaa.
Toisaalta uskonnollinen ihminen saattaa ajatella, että jumalan
asettamat moraalisäännöt ovat absoluuttisesti oikeita silloinkin, kun ne
uskovaisesta itsestään tuntuvat yhdentekeviltä tai suorastaan
vastenmielisiltä ja vääriltä. Tämän tapauksen tekee erityisen
vaaralliseksi se, että uskontojen moraaliohjeet ovat aina ihmisten
välittämiä. Niinpä uskonnollinen johtaja voi jumalan nimissä saada
jumalan moraalin absoluuttisuuteen uskovia ihmisiä käyttäytymään oman
omantuntonsa vastaisesti.
Muuttumattomuus perusteena
Niin ikään on minulle jumalallisen moraalistandardin perusteeksi
tarjottu sitä seikkaa, että ”Jumalan ilmoitus on sama, nyt, aina ja
iankaikkisesti, koska itseään hän ei kiellä.” Tarkastellaan ensiksi,
onko jumalan ilmoitus sama nyt, aina ja iankaikkisesti. Vanhassa
testamentissa jumala antaa selvän moraaliohjeen:
”Vaikka veljesi, oman äitisi poika, sinun oma poikasi tai
tyttäresi, vaimosi, jota rakastat, tai paras ystäväsi salaa houkuttelisi
sinua palvelemaan vieraita jumalia, joita sinä ja sinun esi-isäsi ette
ole entuudestaan tunteneet, (...) älä suostu hänen ehdotukseensa äläkä
kuuntele häntä. Älä sääli häntä, älä osoita hänelle armoa äläkä salaa
hänen rikostaan, vaan surmaa hänet. Heitä itse ensimmäinen kivi, ja
sinun perässäsi tulkoot kaikki muut.” (5 Moos 13:7)
Uuden testamentin ilmoitus on kovin toisenlainen: jumala suorastaan
tuntuu kieltävän oman aiemman moraalisääntönsä:
”Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä...” (Room
12:1)
”Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.” (Matt 9:10)
”Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan.” (Matt
5:7)
”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja
Isä, armahtava Isä ja runsaan lohdutuksen Jumala!” (2Kor 1:3)
On siis hyvin kyseenalaista, onko jumalan ilmoitus aina sama –
varsinkin, kun useat eri kristityt kirkkokunnat tuntuvat jatkuvasti
riitelevän siitä, mikä itse asiassa on jumalan ilmoituksen sisältö ja
mikä ei. Mutta vaikka hetkeksi oletettaisiinkin, että jumalan ilmoitus
olisi sama nyt aina ja iankaikkisesti, tarkoittaisiko tämäkään, että
hänen antamiaan moraalisääntöjä tulisi pitää absoluuttisesti oikeina?
Jos joku on nyt aina ja iankaikkisesti sitä mieltä, että köyhät, tyhmät
ja rumat pitää tappaa, onko se yhtään objektiivisemmin oikein kuin jos
joku toinen on samaa mieltä yhden päivän ajan ja sen jälkeen muuttaa
mieltään?
Tuskin. Ihminen voi kaivertaa mitä tahansa moraaliohjeita kultaisiin
tauluihin, jotka säilyvät ikuisesti muuttumattomina, eikä tämä vaikuta
millään tavalla kaiverrettujen ohjeiden laatuun tai objektiivisuuteen.
Johtopäätös: jumala ei voi asettaa absoluuttista moraalia
Kriittisessä tarkastelussa ei tunnu löytyvän yhtään hyväksyttävää
perustetta sille, miksi jumalien antamat ohjeet olisivat moraaliselta
painoarvoltaan yhtään sen painavampia kuin kenenkään muunkaan antamat
moraaliohjeet. Vaikka oletettaisiin, että olisi olemassa kaikkivoipia ja
kaikkitietäviä jumalia, ei ole olemassa mitään loogisesta perustetta,
josta seuraisi, että nuo jumalat omaisivat tai voisivat tarjota
ihmiselle absoluuttisen oikean moraalin perustan tai että tuollaista
perustaa olisi edes olemassa. Tietämisellä ja pystymisellä, voimalla ja
muuttumattomuudella ei ole moraalin kanssa mitään tekemistä.
Muinaiset kreikkalaiset tuntuivat paremmin ymmärtävän jumalolentojen
riippumattomuuden objektiivisesta moraalista. Zeus ja muut
Olympos-vuoren veijarit jatkuvasti kyräilivät keskenään, taistelivat
vallasta ja juonittelivat – ei siinä kukaan tullut ajatelleeksikaan
väittää, että heillä olisi sen enempää sanottavaa moraalista kuin
muillakaan. Absoluuttisen moraalin antava jumalkuva on
juutalais-kristillis-islamilaiselle monoteismille ominainen harha.
Robert Brotherus
Alustuksen toinen osa julkaistaan myöhemmin Vapaa Ajattelija
-lehdessä. |