Vapaa Ajattelija 4/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 4/2001 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Evoluutio ja eriarvoisuus
”Jos opetamme lapsillemme, että he polveutuvat apinoista, he myös
käyttäytyvät siten”, sanoi eräs yhdysvaltalainen kreationisti. Miten
lapsemme siis käyttäytyisivät? Millainen olisi se maailma, jossa yksilöt
eläisivät apinamaisilta perittyjen taipumusten mukaan ilman
järjestäytyneiden uskontojen sääntöjä? Mietitään asiaa yhteiskunnallisen
eriarvoisuuden ja moraalin kannalta.
Monesti on väitetty, että noudattamalla darvinistisesti syntyneitä
luontaisia taipumuksiamme olisimme moraalittomia villi-ihmisiä. Olisimme
oikeutettuja sortamaan heikompia. Väite on kuitenkin täysin
virheellinen. Ensinnäkin darvinismi on arvoneutraali tieteellinen
teoria, joka ei anna ohjeita arvojemme asettamiseen. Emme voi
puolustella eriarvoisuutta nojautuen evoluutioon. Toisekseen, darvinismi
ei edes riitä selittämään eriarvoisuuden syntyä.
Mitä darvinismi tai evoluutioteoria sitten sanovat eriarvoisuudesta
ja sen synnystä? Kaikkialla vallitsevalle epätasa-arvollehan on joskus
annettu selityksiä, joiden mukaan se olisi riippuvaista yksilöiden
välisistä perinnöllisistä eroista. Tämäkin väite on väärä. Sosiaalinen
eriarvoisuus, mikäli sillä tarkoitetaan luokkia ja säätyjä tai vaikkapa
romanien sorrettua asemaa Euroopassa, on suhteellisen uusi ilmiö. Sen
alkuperä ei ole yksilöiden välisissä eroissa, vaan se on pikemminkin
kulttuurisesti ja historiallisesti syntynyt ilmiö.
Metsästäjä-keräilijäyhteisöt, joissa ihminen on kehittynyt ja elänyt
satoja tuhansia vuosia, ovat pysyneet luokattomina ja huomattavan
tasa-arvoisina kaikille ihmisille yhteisten piirteiden ansiosta.
Reiluuden tunne, vastavuoroisuus ja ”välistä vetäjien” rankaiseminen
ovat osa universaalia ihmisluontoa. Psykologiaamme kuuluvat
eriarvoisuuden vastustaminen ja tasajaon eetos. Syy tähän piilee
epäilemättä luonnonvalinnassa, joka on suosinut niitä esivanhempiamme,
jotka ovat pystyneet pitämään puoliaan lähimmäisten etuilupyrkimyksiä
vastaan.
Yksilöerot sivuseikka
Kaikille yhteisessä ihmisluonnossa on toki myös piirteitä, jotka
tukevat yhteiskuntien kerrostumista ja luokkien ja säätyjen syntymistä.
Ensinnäkin, ihmisillä on muiden kädellisten tavoin taipumus pyrkiä
korkeaan asemaan. Hierarkkisuutemme on kuitenkin hyvin lievä verrattuna
lähimpiin sukulaisiimme simpansseihin. Lisäksi ihmisten spontaanisti
muodostamat yhteisöt ovat lähes poikkeuksetta tasa-arvoisia.
Toiseksi, ihmiset ovat sosiobiologian ennustusten mukaisesti
nepotisteja eli he suosivat jälkeläisiään ja sukulaisiaan. Kolmanneksi,
lajimme on taipuvainen tekemään sosiaalisia vaihtokauppoja ja
muodostamaan liittoumia. Jos yhteiskunta sitten saavuttaa sellaisen
asukastiheyden ja teknologian suhteen, että kertyy ruoan tai muiden
hyödykkeiden ylijäämä, tekevät edellä mainitut seikat lajimme
psykologiassa sosiaalisen epätasa-arvoisuuden ja lopulta luokkien synnyn
mahdolliseksi.
Emme tarvitse yksilöiden välisiä eroja selittämään säätyjen syntyä;
eriarvoisuuden syntyyn riittää ihmisluonnon pyrkimys jälkeläisten
suosimiseen.
Mielestäni on hassua, että jotkut ovat muka evoluution ja biologian
nimissä niin innostuneita niinkin triviaalista seikasta kuin ihmisten
erilaisuudesta. Biologit ja evoluutiopsykologit ovat pikemminkin
innostuneita ihmisälyn ja tunteiden samankaltaisuudesta. Eriarvoisuutta
sisältävä yhteiskunta muodostuisi, vaikka ihmiset olisivat
synnynnäisesti täsmälleen yhtä lahjakkaita/kyvykkäitä/älykkäitä.
Varmastikin esivanhempamme ovat ihailleet parempia metsästäjiä ja
korinpunojia, ja suosineet heitä puolisoina ja ystävinään. Vastaavasti
riitaisaa, itsekästä tai tyhmää ei ole pidetty yhtä suuressa arvossa.
Mutta evoluutioympäristössämme erilaiset asemat eivät periytyneet
lapsille, vaan kunkin oli omilla toimillaan, taidoillaan ja lahjoillaan
ansaittava asemansa.
Taipumustensa ja luonteidensa erilaisuudesta huolimatta
esivanhempamme elivät saman tasa-arvoisen yhteiskunnan enemmän tai
vähemmän pidettyinä jäseninä – huonosti palkattu työ tai kymmenkertaiset
tuloerot tuskin olivat heille tuttuja käsitteitä. Persoonallisuuksien
geneettisillä eroilla on varmasti ollut oma merkityksensä, mutta
yleisesti ottaen yhteiskunnalliset luokkaerot ovat syntyneet
historiallista tai taloudellista tietä.
Geeni ei luo kysyntää
Melkein kaikkialla, missä luokkayhteiskunnat ovat kerran syntyneet,
ne ovat vakiintuneet vanhemmilta lapsille periytyviksi asemiksi.
Oletettavasti geneettisten erojen synnyttämällä eriarvoisuudella
tarkoitetaankin, että nykyaikaisessa koulutusyhteiskunnassa sosiaalinen
nousu ja lasku ovat kiinni kunkin yksilön kyvyistä ja taipumuksista.
Tällainen yksilön meriitteihin perustuva järjestelmä, meritokratia,
tarkoittaisi sitä, että uuden sukupolven jäsenet sijoittuisivat
yhteiskunnan portaikolle riippumatta omien vanhempiensa aikanaan
saavuttamista asemista.
Meritokratia edellyttää toimiakseen suurta lähtökohtien
tasa-arvoisuutta: laadukkaan koulutuksen tulisi olla tarjolla niin
köyhän kuin rikkaan lapselle, eivätkä köyhyys ja rikkaus saisi periytyä
sukupolvelta toiselle. Tällaista yhteiskuntaa ei taida olla
olemassakaan.
Jos siis yhteiskunnallinen asema peritään vanhemmilta, se on
riippumattomampi perinnöllisistä eroista, ja mitä tasa-arvoisempi
yhteiskunta on, sitä enemmän yksilöiden väliset erot vaikuttavat siihen,
miten kukin sijoittuu yhteiskunnan portaikolla. Eri yhteiskuntien
portaikkojen muodostumista ja säilymistä onkin sitten vaikeampi selittää
– ainakin geneettisillä eroilla. Esimerkiksi 1900-luvun alussa
pelkästään Iowan osavaltiossa Yhdysvalloissa oli lähes tuhat
oopperataloa, ja tuhannet tenorit ansaitsivat vaatimattoman leipänsä
esiintymällä elävälle yleisölle.
Nykyisin, kun musiikki kuunnellaan enimmäkseen valmiilta äänitteiltä,
kaikki kuuntelevat Pavarottia, vaikka tarjolla olisi lukuisia yhtä
lahjakkaita laulajia. Erilaiset geenit eivät ole pääsyy siihen, että
toisilla ihmisillä on eri markkinoilla enemmän kysyntää kuin toisilla.
Vastaavanlaiset mekanismit, jotka tekivät Pavarottista
monimiljonäärin, on saanut aikaan nykyisen kaltaisen teräväkärkisen
taloudellisen pyramidin synnyn. Yhdysvaltain väestöstä eniten ansaitseva
viisiprosenttinen näki tulojensa kasvavan 65 prosenttia 1970-luvulta
1990-luvulle, kun keskituloisilla kasvu oli 11 prosenttia ja alemmalla
tasolla sitäkin matalampi. Historiassa ennennäkemätön ja yksilön
elämänkaarenkin mittakaavassa radikaali muutos. (1940-luvulta
1970-luvulle kasvu oli vain noin kolme prosenttia kaikilla
tulotasoilla.)
Onni on yhteistyötä
Huipputaiteilijoiden ja -urheilijoiden kykyjä voi osin selittää
geeniperimällä, mutta heidän, samoin kuin talouselämän huippujen,
tähtitieteelliset palkkiot ovat historiallisesti erittäin tuore ja
mahdollisesti nopeasti ohimenevä ilmiö. Toisaalta nykyistä taloudellista
eriarvoisuutta saattaa ylläpitää se, että parempiosaisten
kulutustottumukset aiheuttavat negatiivisia seuraamuksia muille.
Yksinkertaisena esimerkkinä voisi toimia työhaastattelutilanne, jossa
köyhemmällä ei ole mahdollisuuksia menestyä, koska hänellä ei ole varaa
yhtä kalliisiin pukuihin kuin varakkaammalla hakijalla. Köyhä pysyy myös
köyhänä, jos on pakko hankkia auto päästäkseen ruokaostoksille
kauppakeskukseen.
Kaiken kaikkiaan ihmisyhteisöjen menestyksen ja onnen taustalla on
yhteistyö, jota ei synny ilman tasa-arvoisuutta ja kunkin yksilön
investointeja vastaavaa tasaveroista kohtelua. Yhteisö, jossa
eriarvoisuus on näkyvää ja tuloerot suuret, on yhteisö, jossa alemmassa
asemassa olevat ihmiset ovat monesti onnettomia, ja jossa yhteistyön
tekeminen muuttuu vaikeaksi. Tasa-arvoiset lähtökohdat on taattava
kaikille, ja vallanpitäjien on ajoittain vaihduttava.
Osmo Tammisalo
Kirjoittaja on runsas vuosi sitten perustetun
Darwin-seuran puheenjohtaja
ja biologiaan perehtynyt vapaa toimittaja. |