Vapaa Ajattelija 3/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 3/2001 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Ote Edvard Westermarckin teoksesta Kristinusko ja moraali
Mauri Kiuru Jyväskylästä on lähettänyt seuraavan lainauksen Edvard
Westermarckin teoksesta Kristinusko ja moraali (OtavaKeuruu, 1984,
suomentanut vankilassa toisen maailmansodan aikana Väinö Meltti, ss.
60-61). Kiuru kysyy, missä on rehti, suora, reilu ja rehellinen
kristitty.
Koska Vapaa Ajattelijassa ei ole ollut pitkään aikaan mitään
maailmankuulusta Edvard Westermarckista (1862-1939), seuraavassa tulee
järeä annos kristinuskon moraalista kritiikkiä. Moraalifilosofiassa
Westermarck tunnetaan käsityksestään, jonka mukaan moraali perustuu
tunteisiin ja on suhteellista.
On myös todettu, että suuren uskonnollisen hartauden myötä seuraa
usein suuri moraalinen höllyys. Orientalisti Wallin, joka tunsi
läheisesti ja laajalti muhamettilaisia kansoja, havaitsi usein, että ne
oikeauskoiset, jotka säännöllisimmin olivat läsnä hartaustilaisuuksissa,
olivat suurimpia lurjuksia. »Eräs koptien huomattavimpia
luonnepiirteitä», lausuu Lane, »on heidän tekopyhyytensä»; samalla
heidät esitellään »petollisiksi, epärehellisiksi ja maallisen voiton
tavoitteluun antautuneiksi sekä aistillisiin nautintoihin vajonneiksi».
Kahdensadan italialaisen murhaajan joukosta Ferri ei tavannut
ainoatakaan, joka ei olisi ollut uskonnollinen; Napoli, joka on (tai
oli?) Euroopan kaupungeista huonoimmassa huudossa henkilörikoksistaan,
on myös Euroopan uskonnollisin kaupunki.
Toisaalta Havelock Ellisin mukaan »vain ani harvoissa tapauksissa
tavataan intelligentisti epäuskonnollisia ihmisiä vankiloissa».
Useimmissa uskonnoissa on elementti, joka muodostaa todellisen vaaran
niiden tunnustajien siveellisyydelle. Ne ovat luoneet uuden lajin
velvollisuuksia velvollisuudet jumalia kohtaan ja sielläkin, missä
uskonto on joutunut läheiseen yhteyteen maallisen moraalin kanssa,
paljon suurempaa painoa on pantu uskonnollisiin seremonioihin tai
palvontaan tai ulkonaiseen kuin hyvään käyttäytymiseen kanssaihmisiä
kohtaan. Ihmiset ajattelevat, että he voivat korvata viimeksi mainitun
puutteen oikeaoppisuudella tai hurskailla teoilla. Muuan
seitsemännentoista vuosisadan piispa, jonka Rooman kirkko julisti
pyhimykseksi, kuvasi hyvää kristittyä ihmiseksi, »joka käy usein
kirkossa, joka antaa uhrilahjan uhrattavaksi Jumalalle alttarilla, joka
ei nauti oman uutteruutensa hedelmiä ennen kuin on pyhittänyt osan
niistä Jumalalle, joka pyhien lähestyessä elää siveästi oman vaimonsakin
kanssa muutamien päivien ajan, jotta hän voisi hyvällä omallatunnolla
lähestyä Jumalan alttaria ja joka vihdoin osaa lukea ulkoa
uskontunnustuksen ja Isämeidän rukouksen». Ulkonaisten kirkonmenojen
tunnontarkka noudattaminen siinä kaikki, mitä tässä kuvauksessa
vaaditaan hyvältä kristityltä.
Mauri Kiuru |