Vapaa Ajattelija 3/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 3/2001 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Vapaa-ajattelun puolustus
Eräs Suomen evankelis-luterilaisen kirkon palveluksessa oleva teologi
kirjoitti minulle tammikuussa 2001, ja minä vastaan tällä sivulla.
Teologin tekstit ovat sitaateissa.
“Arvoisa vapaa-ajattelija :-) !!
...Miksi ihmeessä ihmettelet, jos pidän sivuistasi? Sanottakoon se
ääneen: En ole löytänyt muita sivuja, joissa tarjotaan yhtäältä
informatiivista, toisaalta kriittistä, kolmanneksi asiallista,
neljänneksi kiihkotonta, viidenneksi suomeksi - tietoa mormonikirkosta.
Riittääkö! Kunniaksesi on sanottava, että lähes 95%:sti sivusi eroavat
normaaleista vapaa-ajattelijasivuista tietyllä viileydellään ja
asiallisuudellaan. Käsittely kohdistuu yleensä olennaisiin ja
asiallisiin (historiallisiin kokonaisuuksiin, kirjoitusten syntytapaan,
yms. yms.) puoliin, eikä omituisiin näennäisloogisiin knoppeihin.”
Kiitos, sellaiseen pyrinkin. Ei tämä silti vielä minulle selvitä,
miksi sinä vieläkin, parin vuoden jälkeen, olet niin kiinnostunut
mormonismista. Tuo “Riittääkö!” kuulostaa kummallisen ilkeältä sinun
suustasi. Enhän minä sinulta kiitosta pyytänyt selvennystä vain. Eikö
olisi saanut? Siksi toiseksi en ole ahkerasta etsinnästäni huolimatta
vielä tähän mennessä löytänyt yhtään toista vapaa-ajattelijan
kirjoittamaa sivua mormonismista suomeksi, vaan muut ovat järjestään
kiihkomielisten kristittyjen kokoon rustaamia raamatunjakeisiin ja
omituisiin näennäisloogisiin knoppeihin perustuvia sivuja.
“En käy kovin usein Suomen vapaa-ajattelijoiden liiton
sivuilla.”
En minäkään. Sen sijaan käyn lähes viikoittain sivulla
http://www.infidels.org, jolta
oppii paljon mm kristinuskosta; silloin tällöin katsastan luterilaisen
kirkon sivujen uutisia. Nähtävästi loikkasit siihen harkitsemattomaan
johtopäätökseen, että koska VA -liitolla on linkki sivuilleni, liitto on
minulle läheinen tai että olen jopa jonkun paikallisyhdistyksen jäsen.
Tsk, tsk. Näin ei ole: edustan ihan yksikseni vain ja ainoastaan
itseäni.
“Mielestäni vihreä rouva ei sinne kovin hyvin sisällöltään
sovi, enkä siksi osannut sitä sieltä etsiä. Sivusi eivät ole ilkikurisen
piikikkäitä, rienaavia eivätkä herjaavia, - toisin kuin
vapaa-ajattelijoilla on tapana olla.”
Ehkei “sovikaan”. Nimensä mukaisesti vapaa-ajattelu on kuitenkin
vapaata: liitto voi siis muun muassa vapaasti laittaa linkkejä minne
haluaa. En tiedä, mitä mieltä he ovat minun sivuistani. On joka
tapauksessa kiva, että joku suomalainen järjestö laittaa linkin sinne,
kun mahdolliset kiinnostuneet eivät ehkä niin helposti löydä sitä muulla
tavoin. Ev. lut. kirkko ei varmaankaan ole yhtä vapaa linkeissään eikä
luonnollisesti ikinä laittaisi linkkiä vapaa-ajattelijoiden sivuille —
kristityt ja muut uskovaiset jättävät järjestään pois kaikki viittaukset
opposition sivuille. Jos he niihin viittaavatkin, eivät he ainakaan
laita niille linkkiä. Minulla on kyllä kristillisiä linkkejä niin kuin
monella muulla vapaa-ajattelijalla ja ateistilla. En usko, että olisin
toisia “normaaleita” vapaa-ajattelijoita kummempi — imartelusi on
turhaa.
VA -liitto ei luonnollisestikaan ole kritiikin yläpuolella.
Tasapuolisuuden vuoksi voisit myöntää, että myöskin luterilaisen kirkon
(ja yleensä kristittyjen) sivuissa olisi ihan paljonkin toivomisen
varaa. Siellä ei esimerkiksi näy olevan edes hakukoneella varustettua
raamattua, pelkät tekstit vain. Puhumattakaan luterilaisten käytöksestä.
Ev. lut. -kirkolle ei myöskään ole kunniaksi pitää palvelimellaan
jonkun neuroottiselta vaikuttavan kommunisminvihaajan artikkeleita
(Kankaanpäässä). Minkälainen kirkon työntekijä ja teologian maisteri
sekin mies oikein on? Hänen mormoniartikkelinsa ainakin on täysin vailla
laatua ja tasoa. Ja pitääkö kirkko todellakin asiallisena levittää
tällaista virheitä vilisevää tekstiä. Mites olis, jos siivoaisitte vähän
omia nurkkianne?
Helsingin Yliopiston teologisen sivut ovat melko sekavat, eikä sinne
mene ihan huvikseen. Suomen Teologisen Instituutin sivuilta olen
löytänyt pari kiinnostavaa tekstiä.
“... Olen nykyään kirkollinen pikkubyrokraatti ... Pidän
työstäni, mutta opettajana olosta kaipaan vielä kovasti ihmisiä.”
Kauheaa! Olethan tosin vasta uraputkesi alussa. Ties mihin vielä
ehdit, kun olet sentään vielä nuori. Mutta mikset hakeutunut papiksi,
onhan sinulla paperit? Harmi omalta kannaltasi, ettet voinut saada
opettajan virkaa. Periaatteessa en silti pidä siitä ajatuksesta, että
vaikka kuinkakin miellyttävä mutta luterilaista uskoa tunnustava henkilö
opettaa juuri elämänkatsomustietoa lapsille.
[olin aiemmin kirjoittanut teologille mm:]
Oletko jo ryhtynyt tutkimaan omaa uskontoasi yhtä kriittisin silmin kuin
mormonismia? [Johon hän vastasi:]
"Tuosta voisi jo loukkaantua..."
Loukkaannuitkin ilmeisesti. En kuitenkaan pyydä anteeksi, sillä
tällainen mielikuva minulla on sinusta: keskustelumme sujui ihan kivasti
viimeksikin niin kauan, kun molemmat arvostelimme mormonismia. Älä vain
väitä, ettet naureskellut sille. Kun keskustelu sitten aikanaan minun
aloitteestani siirtyi “tavalliseen” kristinuskoon, toit esille aivan
samat selittelyt kuin mitä mormonit esittävät oman uskonsa puolesta;
nytkin annoit tuon tavanomaisen mutta aivan vajaan puolustuksen:
"Ajatteletko oikeasti, että seitsemän vuotta valtion
akateemisessa korkeakoulussa teologiaa opiskelleena ihminen voi ohittaa
kriittistä ajattelua, kyseenalaistamista, olla kohtaamatta omalle
ajattelulle vieraita ja kriittisiä ajatuksia, ja historian tosiasioita,
historian virheitä, raakuuksia, olla joutumatta syvästi pohtimaan omaa
ajatteluaan."
Huokaus. Ja mormonitko esimerkiksi eivät sinun mielikuvissasi ole
pohtineet näitä asioita läpi? Heillä on omat perinteensä, marttyyrinsa,
väärinkäytöksensä, joukkomurhansa, valehtelunsa, muunuskoisten vainot,
yksittäiset murhat, “inkvisitiot”, historianvääristelyt, kirjasensuurit,
salailut, painostukset jne.
Ainoa ero uskontojenne välillä lienee se, että n. 170-vuotias
mormonismi on (huom! vielä) pienimuotoinen uskonto monituhatvuotiseen
raamattuun pohjautuviin ja laajalle levinneisiin uskontoihin verrattuna.
Se on kasvamassa, ja muu kristikunta voi saada siitä ajan mittaan
kovankin kilpailijan.
Tästä on erittäin vaikea kiemurrella ulos: on itse asiassa aivan
samantekevää, miten yrität selitellä tätä asiaa itsellesi ja muille, kun
joka ikisellä eri uskonnon kannattajalla on aivan sama “puolustus”.
Käteen jää kuitenkin se sama vanha ongelma.
Sellaisen oman uskonnon likinäköisen jalustalle noston vaikutelman
saan useimmista kohtaamistani luterilaisista(kin), on heillä sitten
koulutusta tai ei. Muita uskontoja paheksutaan helposti, niitä tutkitaan
ja hutkitaan eri mielellä, paljon kovemmin kriteerein kuin omaa
uskontoa, jonka ikiomille ristiriidoille keksitään mitä ihmeellisempiä
tekosyitä. En muista koskaan saaneeni sinultakaan kunnon perusteluja:
miksi jätät nuo itsekin hyvin tiedostamasi tosiasiat huomiotta ja jatkat
sokeaa uskomistasi.
Taannoisessa keskustelussamme osoittautui ytimeksi se, että uskot,
koska tunnet jonkin (olennon) läsnäolon ja tunnet olosi turvalliseksi.
Niinhän juuri monien muidenkin eri uskontojen seuraajat tuntevat. Usko
ei siis aivan yleisesti nojaudu konkreettisiin tosiasioihin (elikö
Jeesus-niminen henkilö ylipäätänsä ollenkaan ja oliko hän siksi toiseksi
Jumalan poika?) vaan tunteisiin ja hyvin usein aivan arkipäiväisesti
maantieteelliseen sijaintiin.
Sinä voisit perustelujesi pohjalta aivan yhtä hyvin olla
tosiuskovainen mormoni kuin tosiuskovainen luterilainen. Ero on
kosmeettinen, ei tosiasiallinen. Kehumasi monivuotinen koulutus ei de
facto olekaan antanut käsiisi työkaluja valmistaa järkeviä lähtökohtia
uskollesi: ethän osaa edes eritellä, miksi olet juuri luterilainen etkä
mormoni tai joku muu.
Minä olen miettinyt näitä asioita aika paljon myös, vaikken olekaan
käynyt seitsemää vuotta uskonnollista korkeakoulua. Antropologiaa ja
uskonnonhistoriaa olen lukenut jonkin verran yliopistossa ja sittemmin
itsekseni lisää. Ei uskonto minulle käsitteenä mikään outo ja kylmä aihe
ole, ja olenhan kokenut sellaisia uskovaisuuteen johtavia “tunteita”
omakohtaisestikin, niin kuin hyvin tiedät.
Uskoisin mielelläni kaikenlaisiin juttuihin, olisihan tosi kiva, jos
voisi elää ja oppia vielä kuolemankin jälkeen. Olisi myös kiva, jos
joskus näkisi enkeleitä (siivin tai ilman), merenneitoja, menninkäisiä
ynnä muita ihmeitä; pahitteeksi ei olisi viiden leivän ja kahden kalan
ihmeen toisto nälkäisten joukossa. Uudessa testamentissa luvattuja
uskovaisten ihmeiden suorituksia ei kuitenkaan näy eikä kuulu, eikä usko
suojele ihmisiä missään tilanteessa; aurinko paistaa niin pahoille kuin
hyvillekin; uskovaisten aivan samoin kuin epäuskoistenkin joukossa on
mätämunia.
Olen päätynyt siihen, että usko tuonpuoleiseen tai johonkin toiseen
dimensioon on katteetonta toiveajattelua. Jotkut saavat siitä lohtua ja
turvallisuutta; se olkoon heidän oikeutensa. Mitään pitäviä todisteita
sellaiselle ei kuitenkaan koskaan ole esitetty. Silti uskosta käsitteenä
on yritetty tehdä hyve sinänsä: mitä tiukemmin ja härkäpäisemmin uskoo,
vaikka tosiasiat kuinka puhuisivat asiaa vastaan, sitä “vanhurskaampi”,
sitä varmemmin “kestää loppuun saakka”.
Ei kukaan voi yksinkertaisesti valita uskoa, koska “pitäisi” tehdä
niin, tai pakottaa itseään uskomaan, jos aivot vaativat perusteita, eikä
epäusko näin ollen mitenkään voi sinällään olla joku hirveä pahekaan.
Uskoahan ei voida motivoida millään tosiasioilla tai ajatusketjuilla;
lopuksi on joka tapauksessa myönnettävä: “Uskon, koska haluan uskoa.
Uskon juuri näin enkä toisin, koska tämä minusta tuntuu hyvältä ja
läheiseltä kun taas tuo toinen tuntuu pahalta ja on minulle vierasta.”
“On kaksi asiaa, joita ei saa sekoittaa keskenään: uskontojen
ymmärtämistä, ja kriittistä ajattelua. Teologi osaa (yleensä)
koulutuksen perusteella “ymmärtää uskontoja”. Ts. arvioida sitä mikä
niissä olennaista, mihin ihmisten ajattelu syvimmältään perustuu ja mikä
on ajattelun kantava rakenne. Tällainen ymmärtäminen ei ole
ristiriidassa sen kanssa, etteikö ihminen voisi samalla syvästi ymmärtää
kriittisiä lähtökohtia ja niiden tuomia kysymyksiä.”
Et kai ihan tosissasi yritä väittää, että ilman monivuotista
teoreettista, teologista koulutusta tuo olisi liian vaikeaa tai jopa
mahdotonta? Anteeksi, minun täytyy mennä pariksi minuutiksi nurkan taa
vähän nauramaan! Tuollainenko ihmiskäsitys sinulle tosiaankin on
muodostunut?
Kummastelen aina, miten vähän teologian ja sosiologian laitokset
kiinnittävät mormonismiinkin huomiota, sehän olisi todellinen herkkupala
tutkittavaksi. Lähdemateriaali on kokonaan englanniksi, ei tarvitsisi
edes opetella muita vaikeita kieliä. Sitä paitsi mormonismi antaa paljon
enemmän “vastauksia” jumalallisiin mysteereihin kuin tavanomainen
luterilainen kristillisyys — siksihän se niin moniin vetoaakin.
Fyysiselle hurmostunteelle on tietenkin myös pantava painoa, sitä ei voi
vähällä ohittaa. Mormonismista saattaa tulla vielä suurikin
maailmanuskonto, kuten jo sanoin. Länsimaissa sillä tuskin juurikaan on
mahdollisuuksia tiedonsaannin huikean lisääntymisen vuoksi, mutta köyhät
maanosat ovat sille helppoa riistaa.
Minulla oli erästä yliopiston uskonnonhistorian kurssia vetämässä
“lämmin” kristitty, ilmeisen kokenut professori, joka kahden kesken
keskustellessamme tuomitsi mormonismin saatuaan siitä negatiivisen
käsityksen luettuaan Arthur Conan Doylen dekkarin “A Study in Scarlet”!
Muutoin hän kyllä vaikutti hyvinkin loogiselta ja kriittiseltä ja
ammattilaismaiselta teologilta. Pidin hänestä kyllä silti, vaikka
petyinkin juuri tuossa kohdassa. Hän oli hyvä ja innostava luennoitsija,
joka sai läsnäolijat kuuntelemaan itseään.
Mormonismista olen kuitenkin muodostanut käsitykseni aivan omin nokin,
samoin kuin raamatun jumalista, joskus huolimatta kurssikirjoista, en
niiden pohjalta. Niistä kun usein puuttuu kaikenlaista tärkeää, niin
kuin varmaan tiedät. Ei teillekään nähtävästi puhuttu yhtään mitään
mormonismista, vaikka tahkositkin laitoksella seitsemän vuotta. Miten
oikein mahtaa olla laita muiden uskontojen?
“Tässä mielessä uskontoja ymmärtävänä joudun valitettavasti
toteamaan, että yleensä normaali vapaa-ajattelija kyllä osaa ajatella
kriittisesti, mutta hän ei ymmärrä uskontoja. Hän ei ylipäätään tiedä,
mistä uskonnossa on kysymys, mitä se koskettaa, ja kuinka se toimii.”
Mikäli opiskelu teologisella laitoksella johtaa noinkin törkeään
sieltä valmistuneiden ylimielisyyteen, asetan koko laitoksen
olemassaolon kyseenalaiseksi. Olet tässä asiassa täysin väärässä.
Voitaisiin pitkästikin keskustella Suomen valtion ylläpitämien
korkeakoulujen teologisten laitosten tasosta ja tehtävästä luterilaisen
kirkon henkilökunnan koulutuksessa, ja kysymyksestä miksi Suomessa
ylipäätänsä on erityinen valtionkirkko (tai kaksi).
Oletkohan jotenkin sekoittanut sivistyksen ja koulutuksen keskenään?
Näiden välillä ei voida panna yhtäläisyysmerkkiä, vaikka niillä onkin
paljon yhteistä. Kyllähän meitä on myös hyvin monia vapaa-ajattelijoita
entisistä papeista työläisiin, joilla on vaihteleva määrä koulua takana
ja “omakohtaisia” kokemuksia jos jonkinlaisista uskonnoista,
“normaalista” luterilaisuudesta fanaattisiin kultteihin.
Kyllä meistä monia on uskonto “koskettanut” hyvin syvälti, uskonnolla
kun on sellainen taipumus. Itse en tunne ketään joltisenkin sivistynyttä
vapaa-ajattelijaa, joka vaikuttaisi noin kömpelöltä ajattelijalta kuin
mitä yllä kuvailet. Toisaalta on lukemattomia akateemikkoja, jotka eivät
titteleitään ansaitsisi: sivistystaso kun ei läheskään aina vastaa
hankittua akateemista arvosanaa, vaikka sen eteen olisi kuinka hikoiltu.
Ei ole mahdotonta lukea omin nokkineen psykologiaa, sosiologiaa ja
antropologiaa ym. ihmisen käyttäytymistä ja “tuntemista” selittävää
kirjallisuutta. Paljon olen oivaltanut myös kaunokirjallisuuden avulla:
ei olisi pahitteeksi kenellekään lukea humaanisuutta pursuavia kirjoja
kuten Croninin Taivasten valtakunnan avaimet; Bradburyn Fahrenheit 451;
Pattenin Valkoinen soturi; Waltarin Sinuhe, egyptiläinen ja LeGuinin
Pimeyden vasen käsi ynnä paljon muuta.
En tiedä sitten, miten tiukasti niputat kaikki vapaa-ajattelijat
yhteen sivistymättömäksi ja naurettavaksi ihmiskimpuksi. Se vaikuttaa
minusta epätoivoiselta olkiukon pystyttämisyritykseltä. Ethän sentään
vastavuoroisesti haluaisi, että sinut niputettaisiin yhteen jonkun
Jehovan todistajan tai skientologin kanssa? Vapaa-ajattelijoita on
moneksi, on se sitten selvää teille uskovaisille tai ei. Monista ette
varmaan edes kuule koskaan, koska he ovat ihmisiä, jotka eivät pidä
turhan paljon melua itsestään. Eri ihmisille ovat vain kerta kaikkiaan
kautta aikojen olleet eri asiat tärkeitä. Ovatko sinulle tuttuja Aaro
Hellaakosken runot On nähty tai Lainaa, Apollo?
Valitettavasti on myös todettava, että “uskovaiset” ovat tavallisesti
kauhistuttavan tietämättömiä vapaa-ajattelusta ja ateismista — väittävät
ivaten ateismia dogmaattiseksi, jumalattomaksi ja moraalittomaksi
uskonnoksi; saattavatpa puolitahallisesti sekoittaa satanismiinkin ja
pilkkaavat ateistien uskovan tieteen “perusteetta ratkaisevan kaikki
ongelmat”. Sellaisten kanssa ei myöskään voi syntyä minkäänlaista
keskustelua. Teologisissa tiedekunnissa ei taideta myöskään aivan
yleisesti opiskella ateistisia käsityksiä läheskään tarpeeksi
syvällisesti. Monet uskovaiset näyttävät sitä paitsi iloisesti
sekoittavan henkisen ja hengellisen elämän keskenään.
“Sen vuoksi myöskään kriittinen ajattelu ei usein kohtaa
sellaisia kysymyksiä, jotka olisivat olennaisia ja keskustelun
arvoisia.”
Kuulostaa vähän siltä, kuin ihan tosissasi olettaisit, että
muunlaiset kuin juuri teikäläisten mielestä olennaiset ja keskustelun
arvoiset asiat eivät sitten olisikaan sellaisia. Uskovaistenko ne pitää
saada erikseen hyväksyä keskusteluun otettaviksi kysymyksiksi?
Oman kokemukseni mukaan uskovaiset huitovat häpeämättä syrjään
sellaiset asiat, jotka meille uskonnottomille juuri ovat tuiki tärkeitä,
olennaisia ja keskustelun arvoisia. Kun sitten joutuu niistä
jankuttamaan, että edes joskus saisi äänensä kuuluville, solvataan tai
vastataan tyyliin: “niin mutta sehän kuuluu jo kulttuuriin!” tai: “älä
viitsi, nyt kyllä menet liian pitkälle/valitat turhista, ainahan me
olemme näin tehneet...”.
Vaikka jokin määrärahojen jako, laki tai asetus, toimi, rituaali tai
tapahtuma loukkaisikin uskonnotonta ja hänen ihmisoikeuksiaan, siitä ei
haluta välittää, ikään kuin uskonnottomat olisivat jotenkin raakoja,
syntyjään kovempia tai tunteettomampia ihmisiä, joiden kuuluu
pulisematta kestää mitä milloinkin.
Tiedotusvälineissä harrastetaan usein sellaisia debatteja, joihin
keskustelijoiksi valitaan yksi henkilö kutakin suurehkoa uskontoa kohti
ja näennäisen tasapuolisuuden vuoksi ainoastaan yksi
humanisti/vapaa-ajattelija. Todellisuudessa tämä ei ole tasapuolinen
jako. Lähelle reaalista tilannetta päästäisiin, jos kutakin eri
uskovaista kohti olisi yksi humanisti, joka edustaa omaa suuntaansa.
Jos uskovaiset joskus vaivautuisivat asiallisesti kuuntelemaan, mitä
uskonnottomilla on sanottavaa, ei turhaa jankuttamista pääsisi edes
syntymään. Solvaaminen muistuttaa kovasti minua amerikkalaisten
tosiuskovaisten mormonien turvautumisesta oman asiansa kunnollisten
perusteiden puuttuessa matalamieliseen vastapuolen nimittelyyn ja
halveksivaan termiin “whine” (ruikuttaa) loukatakseen kirkon jättäneitä
ja saadakseen heidät, jos mahdollista, pitämään turpansa kiinni.
Samaa karkeaa tyyliä soveltavat sikamaisesti käyttäytyvät miehet,
joiden mielestä “akat aina narisevat”, kun joku nainen uskaltaa avata
suunsa räikeistä epäkohdista, ja häikäilemättömät tupakoijat, joiden
mukaan “kaikki vain kielletään ja tupakoimattomat ilkeyttään marisevat
turhasta, ei minun tuprutteluni kellekään kuulu eikä se ketään voi
haitata” piittaamatta siitä, että he todellisuudessa röyhkeästi
tärvelevät sivullisten terveyden omansa ohessa.
“Sen vuoksi vapaa-ajattelijoiden kritiikki on usein
naurettavaa, koska se lähestyy räksyttävää huutamista, joka ei kohta[a]
oikeita asioita. Siksi se näyttäytyy enemmän herjaamisena kuin oikeana
kritiikkinä.”
Naura pois vaan. Minä nauran sinulle takaisin. Etkö yhtään huomaa,
miten lapsekkaan nokkavaa on puhua “oikeista” asioista, joista “pitäisi”
keskustella —teidän uskovaisten mielestä? Oletko ihan tosissasi sitä
mieltä, että vapaa-ajattelijoiden olisi lakki kourassa nöyrinä kysyttävä
uskovaisilta, mistä on soveliasta keskustella, mikä taasen on
“naurettavaa”? Mitä muuten oikein olisi mielestäsi “oikea” kritiikki? Et
antanut yhtään esimerkkiä.
Me vapaa-ajattelijat saamme käydä väsymiseen asti kinaa
tietämättömien uskovaisten kanssa siitä tosiasiasta, että kunakin
aikakautena hyviksi koetut moraaliset arvot eivät tosiaankaan
välttämättä ole kotoisin yksistään tai edes ollenkaan raamatusta, eikä
Jeesus tai hänen seuraajansa keksinyt “kultaista sääntöä”; jotkut
uskovaiset eivät edes tiedä, että Jeesuksen olemassaolosta
historiallisena ihmisenä ylipäänsä käydään keskustelua, vaan he
luulevat, että asia on kauan sitten todistettu kouriintuntuvasti.
Ateisti ei ole moraaliton villi eikä tunne sen kummempaa halua tehdä
pahaa kuin uskovaisetkaan. Ateisti ei automaattisesti “voi tehdä mitä
vaan, vaikka murhata kaikki, kun ei usko joutuvansa helvettiin eikä ole
mitään käskyjä, kylläs sitten näet kun kuolet ja saat Jumalan tuomion
päällesi”.
Tällaiset uskomukset ja kommentit hurskailta uskovaisilta osoittavat
tavattoman naiivia, alkukantaista, mustavalkoista ja kostonhimoistakin
ajattelutapaa; ajattelukyvyn ja empatian puutetta. Niihinkin on silti
kärsivällisesti vastattava, kerta kerran jälkeen. Samalla on erikseen
varottava, ettei vai “herjaa” näitä samoja uskovaisia! Eivät heidän
kommenttinsa minun mielestäni “kohtaa” kovinkaan “olennaisia asioita”,
ja mielelläni välttyisin kuulemasta sellaista roskaa. Uskovaiset eivät
kuitenkaan tahdo kysyä meiltä uskonnottomilta, mitä me pidämme
olennaisena. Asiamme pyritäänkin yleensä tappamaan vaikenemalla tai
pilkkaamalla.
Esimerkiksi ateistien toiveita päästä maan päältä sen alle kirkon
sekaantumatta asiaan ei pidetä edes esille ottamisen arvoisena.
Komiteat, jotka esittelevät lainmuutosehdotuksia, jättävät
säännöllisesti kuulematta vapaa-ajattelijoita. Onko tämä räksytystä
ja/tai herjaamista? Miksi uskonnottomien olisi aina kuljettava
varpaisillaan uskovaisten ympärillä, kun taas uskovaisilla on “oikeus”
jyrätä uskonnottomien mielipiteet ja toiveet miten huvittaa?
Pidän hautaustoimen järjestelyä Suomessa ja Ruotsissa ihmisoikeuksien
loukkauksena siitä huolimatta, että järjestely teidän uskovaisten
mielestä on kunnossa. Minua uskonnottomana loukkaa oikein pahasti se,
että omaiseni joutuvat ottamaan yhteyttä luterilaiseen kirkkoon kun
kuolen. Jos oikein huonosti sattuu, vapaa-ajattelija joutuu vielä jonkun
innokkaan siunaamaksi. Itse olen tehnyt kyllä sukulaisilleni selväksi
asian. Kaikilla ei edes ole sukulaisia, jotka huolehtisivat asiasta.
Samoin on laita eutanasian. Kirkolla ja/tai uskovaisilla on aivan
ilmeisesti se paljon painavampi sana asiassa, on asianomainen kärsivä ja
joka tapauksessa pian kuoleva henkilö sitten uskovainen eli ei.
Kyllä te uskovaisetkin siis osaatte herjata, jollette muuten, niin
siten, että jätätte halveksien huomiotta uskonnottomat ja
toisuskoisetkin. Joten se “räksyttämisestä”.
“Esim. vapaa-ajattelijoiden Eroa kirkosta -kampanja [sic]
osoittaa enemmän aatteellis-ideologista ajattelua kuin uskonnon avointa
ja kriittistä lähestymistä (akateemisessa merkityksessä).”
Kysymys onkin nimenomaan käytännöllinen ja aina ajankohtainen. Miten
sinun mielestäsi oikein voidaan erottaa luterilainen kirkko
instituutiona yleensä ja jäsenyys siinä erikseen aiheesta uskonto ja sen
kritiikki, ja miksi ne pitäisi edes erottaa toisistaan? Luterilainen
kirkkohan toimii nimenomaan ja konkreettisesti uskovaisten järjestönä ja
vielä valtion massiivisella tuella.
[Jatkuu seuraavassa numerossa]
Vihreä Rouva,
http://www.vihrearouva.net/ |