Vapaa Ajattelija 3/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 3/2001 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Ihminen on itsensä kesyttämä
Matt Ridley: Jalouden alkuperä, Art House 1999
“Kuri pitää olla, pölkkypäät, muuten te kiipeilette puissa kuin
apinat. Kuri tekee teistä ihmisiä, idiootit.” Tällainen oli luutnantti
Makovecin näkemys ihmisluonnosta Jaroslav Hašekin romaanissa Kunnon
sotamies Švejk. Myös filosofit ovat pohtineet ihmistä. Olemmeko
sivilisaation turmelemia jaloja villejä, kuten Rousseau ajatteli, vai
olemmeko luonnostamme itsekkäitä eläimiä, joita vain kulttuuri pitää
kurissa?
Biologi ja taloustieteilijä Matt Ridley hylkää kuluneen kahtiajaon.
Kirjassaan Jalouden alkuperä, The Origins of Virtue, Ridley osoittaa,
että ihmisluontoon kuuluu itsekkyyden rinnalla monipuolinen valmius
yhteistyöhön ja epäitsekkyyteen. Eläinten epäitsekkyyden selittäminen
oli vaikea haaste Darwinin teorialle. Jos luonnonvalinta on kiihkeää
kamppailua eloonjäämisestä, miten selittää luonnossa havaitun yhteistyön
ja epäitsekkyyden yleisyys? Ratkaisu ongelmaan saatettiin tieteelliseen
muotoon vasta 1960- ja 70-luvuilla, kun evoluutiota tarkasteltiin
pikemminkin “itsekkäiden” geenien kuin itsekkäiden yksilöiden välisenä
kamppailuna.
Biologisen kelpoisuuden (fitness) mitta ei siis ole ainoastaan
yksilön lisääntymismenestys. “Kokonaiskelpoisuuteen” pitää laskea myös,
mikä vaikutus yksilöllä on sen lähisukulaisten (joilla siis on paljon
samoja geenejä) lisääntymismenestykseen.
Tämä selittää miksi vanhemmat uhrautuvat epäitsekkäästi
jälkeläistensä hyväksi. Myöskin muurahaisilla ja mehiläisillä tavattu
steriili kasti (työläiset), joka antaa kaikkensa pesänsä vuoksi, on
seurausta tästä sukulaisvalinnaksi kutsutusta ilmiöstä.
Vastavuoroista verenluovutusta
Sukulaisuus ei ole ainoa epäitsekkyyttä synnyttävä tekijä. Ridley
kertoo pienten puhdistajakalojen tavasta uida isompien ns.
asiakaskalojen suun sisään poistamaan sieltä loiseläimiä. Asiakaskalat
eivät kuitenkaan syö näitä puhdistajakaloja, vaan ne saavat tehdä työnsä
kaikessa rauhassa. Eräässä kokeessa asiakaskaloja oli kasvatettu
eristyksissä ja totutettu ne syömään pikkukaloja. Kun tällaiset
asiakaskalat ensi kertaa näkivät puhdistajakaloja, asiakkaat
vaistonvaraisesti antoivat puhdistajien tehdä työnsä suussaan!
Molemminpuolinen hyöty oli kirjoitettu lajien perintöainekseen.
Yhtä mielenkiintoisia ovat Väli-Amerikassa elävät vampyyrilepakot,
jotka ruokailutottumuksistaan huolimatta ovat oikeita hyveen esikuvia.
Öisten saalistusretkien jälkeen lepakot nimittäin antavat verta
tovereilleen, joita ei ole yöllä onnistanut.
Verta ei tarjoilla kuitenkaan kenelle tahansa nälkäiselle: sitä
annetaan vain, jos toinen on aiemmin tehnyt samoin. (Nämä vuorisaarnan
ohjetta noudattavat viehättävät olennot ovat siis muuttaneet Jeesuksen
sanoman lihaksi ja vereksi!)
Tällaisen vastavuoroisen epäitsekkyyden (eli resiprookkisen
altruismin) edellytyksenä on, että yksilöt pystyvät ensinnäkin
tunnistamaan toisensa ja toiseksi muistamaan toisen käytöksen. Siksi
ilmiö esiintyy selvimmin kaikkein älykkäimmillä lajeilla: delfiineillä
ja pyöriäisillä sekä kädellisillä, erityisesti ihmisillä.
Vastavuoroisuuden ja yhteistyön tutkimisessa biologian, taloustieteen
ja matemaattisten peliteorioiden yhdistäminen on kantanut parhaimmat
hedelmät. Esimerkiksi ihmisten välinen taloudellinen toiminta ei perustu
vain rationaalisuuteen, vaan mukana on aina myös erilaisia tunteita:
luottamusta ja syyllisyyttä, kiitollisuutta ja kostonhalua, katumusta ja
anteeksiantoa sekä mainetta.
Luonnonvalinta ei siis tehnyt meistä ihmisistä kylmiä rationalisteja,
vaan se antoi joukon peliteorian logiikkaa noudattavia tunteita - ja
kyvyn (tai oikeastaan pakon) ilmaista niitä kasvoilla ja
käyttäytymisessä.
Seksuaalivalinta hyveiden jalostajana?
“Itsekkyys on rakentanut mielemme, mutta se on rakennettu
sosiaaliseksi, luotettavaksi ja yhteistyökykyiseksi.” Tämän paradoksin
selittäminen on Ridleyn kirjan tavoite.
Jalouden alkuperä on yhteenveto eri alojen johtavien tutkijoiden
ajatuksista ja keksinnöistä. Ridley pohtii evoluutiobiologian ja
-psykologian merkitystä paitsi yhteistyön myös aggression, uskonnon,
kaupankäynnin (harrastettu ainakin 200.000 vuotta) ja työnjaon
tutkimiselle.
Kirja kannattaa lukea jo hänen ympäristötuhoja koskevan analyysinsä
takia. Miksi kivikautiset esi-isämme tappoivat sukupuuttoon lukuisia
suuria nisäkäslajeja? Ridleyllä on myös oma ehdotuksensa ympäristön
kannalta parhaaksi hallintomenetelmäksi.
Kotieläinten jalostamisesta Darwin käytti termiä keinotekoinen
valinta (luonnonvalinnan vastakohtana). Kotieläintensä lisäksi ihminen
on Ridleyn mukaan “jalostanut” myös itseään.
Esimerkiksi puolisoa etsiessään ihmiset kulttuuritaustasta
riippumatta ilmoittavat hakevansa erityisesti kiltteyttä ja älykkyyttä.
Tämä on saattanut olla vallitseva tilanne jo lajimme esihistoriassa,
mikä olisi ollut merkittävä valintapaine ihmisluonnon muuttamiseksi.
“Ihminen on itsensä kesyttämä”, sanoi Ridley edellisessä, parinvalintaa
käsittelevässä kirjassaan The Red Queen.
Moraalin perustuksia myös muilla eläimillä
Kädellistutkija Frans deWaal on listannut kirjassaan Hyväluontoinen
(Terra Cognita, 1998) neljä moraalin perustana olevaa taipumusta ja
kykyä. Näitä ovat:
- Sympatiaan liittyvät piirteet: mm. kiintymys, tunteiden
tarttuminen ja kyky asettua toisen asemaan (ns. kognitiivinen
empatia).
- Sääntöihin ja normeihin liittyvät piirteet: mm. sosiaaliset tavat
ja sääntöjen sisäistäminen sekä rikkomuksesta aiheutuvan rangaistuksen
ennakoiminen.
- Vastavuoroisuus: antamisen, saamisen ja koston käsite sekä
moralistinen aggressio vastavuoroisuuden rikkojia kohtaan.
- Toimeentuleminen muiden kanssa: suhteiden ylläpito, riitojen
sopiminen, konfliktien välttäminen ja yhteisöstä huolehtiminen.
Verrattuna muihin eläimiin ihmisen kehittyneimmät kyvyt liittyvät
empatiaan, sääntöjen sisäistämiseen, oikeudentajuun ja yhteisöstä
huolehtimiseen. Ryhmässä elämisessä on kuitenkin pimeä puolensa. Se on
istuttanut meihin ominaisuuksia, jotka mahdollistavat jengisodat,
heimoriidat (myös akateemiset), muukalaisvihan, patriotismin, paineen
yhdenmukaistamiseen ja koko joukon muita negatiivisena pidettyjä
ilmiöitä. Ridleyn tapaan uskon, että tällaisten tosiasioiden
myöntäminen ihmisluonnosta auttaisi näiden ilmiöiden hillitsemisessä.
Yhteiskuntajärjestys perustui Augustinuksen mukaan Jeesuksen
opetuksiin, Hobbesin mukaan yksinvaltiudelle, Rousseaun mukaan
yksinäisyydelle ja Leninin mukaan puolueelle. “He olivat kaikki
väärässä”, kuuluu Ridleyn vapauttava sanoma. “Kuten valtioiden välinen
kauppa on paras resepti niiden väliseen ystävyyteen, niin vaihto
äänioikeutettujen ja vallanpitäjien välillä on paras resepti
yhteistyölle. Meidän täytyy rohkaista sosiaalista ja materiaalista
vaihtoa vertaisten välillä, sillä se on luottamuksen raaka-ainetta, ja
luottamus on hyveen perusta.”
Kaiken kaikkiaan Ridleyn ihmiskäsitys on äärimmäisen houkutteleva:
“enimmäkseen hyvillä aikomuksilla varustettu laumaeläin”. Aika näyttää,
mihin hyvillä aikomuksilla kivetty tie johtaa.
Osmo Tammisalo |