Kilpailuvirasto kannattaa kirkon
hautausmaamonomopolia
KILPAILUVIRASTO
KONKURRENSVERKET
17.5.2001 Dnro 353/61/97
Vapaa-ajattelijoiden Liitto
Neljäs linja 1
00530 HELSINKI
Kirjeenne 28.5.1997,
HAUTAPAIKKATARJONTAAN LIITTYVÄT EPÄKOHDAT
Toimenpidepyyntönne
Olette viitekohdassa mainitussa kirjeessänne pyytänyt
Kilpailuvirastoa selvittämään, onko evankelisluterilaisilla
seurakunnilla määräävä markkina-asema hautausmaiden ylläpidossa ja
hautapaikkojen tarjonnassa. Jos seurakunnilla on määräävä markkina-asema
ja jos seura-kunnat käyttävät määräävää markkina-asemaansa kilpailua
rajoittavasti, niin pyydätte Kilpailuvirastoa ryhtymään tarvittaviin
toimiin.
Katsotte evankelisluterilaisen kirkon seurakuntien hautausmaatoiminnan
tosiasiassa vaikeuttavan kilpailevan yrittäjän alalle pääsyä
markkinoille juuri kirkon erityisaseman ja määräävän markkina-aseman
vuoksi. Kun kilpailevan yrittäjän pääsy markkinoille vaikeutuu, kirkon
määräävä markkina-asema voi johtaa toiminnan tehottomuuteen,
tehokkaampien toimintojen kehityksen hidastumiseen ja kustannusten
korkeuteen.
Asian selvittäminen
Kilpailuvirasto pyysi 10.9.1998 selvityksen Kirkkohallitukselta.
Selvitys saapui Kilpailuvirastoon 30.10.1998. Lisäksi Kilpailuvirasto on
neuvotellut asiasta 23.8.1999 Kirkkohallituksen kanssa sekä 26.1.2000
opetusministeriön ja Kirkkohallituksen edustajien kanssa.
Kilpailuvirasto on antanut 17.12.2000 opetusministeriölle lausunnot
uskonnonvapauskomitean välimietinnöstä ja lopullisesta mietinnöstä
24.4.2001.
Uskonnonvapauskomitean mietintö 2001:1
Uskonnonvapauskomitean välimietintöä koskevassa lausunnossaan 17.12.
2000 Kilpailuvirasto piti perusteltuna komitean esitystä siitä, että
hautaustoimesta säädettäisiin erillinen laki. Tähän lakiin otettaisiin
nykyiseen uskonnonvapauslakiin sisältyvät hautaustointa koskevat
säännökset ja laissa täydennettäisiin ja täsmennettäisiin hautaustointa
koskevia, osin puutteellisia säännöksiä. Samalla virasto esitti
hautausalalle tulon edellytyksien selkiinnyttämistä. Virasto ei pitänyt
suotavana hautaustoimen hinnoittelun liian yksityiskohtaista sääntelyä,
koska tällainen erityissääntely olisi päällekkäistä
kilpailunrajoituslain kanssa. Erityisääntely voisi aiheuttaa hautausalan
toimijoille epäselvyyksiä yleislakina pidettävän kilpailun-rajoituslain
säännöksien noudattamisesta.
Lausunnossaan 24.4.2001 uskonnonvapauskomitean lopullisesta mietinnöstä
Kilpailuvirasto piti perusteltuna, että ehdotetussa uudessa
hautaustoimilaissa säädeltäisiin seurakunnan tai seurakuntayhtymän
hautas-jan luovuttamista, haudan hoitoa ja edellytettäisiin, että
hautausmaan ylläpidosta perittävien maksujen tulee olla samat kaikista
hautauksista seurakunnan tai seurakuntayhtymän ylläpitämille
hautausmaille. Samalla laki vahvistaisi sen, että seurakuntien tai
seurakunta-yhtymien on tarjottava hautasija kaikille vainajille.
Kilpailuvirasto katsoi, että tällä säännöksellä voitaisiin turvata sekä
uskonnollisten vähemmistöjen että uskonnollisiin yhdyskuntiin
kuulumattomien yhdenvertainen asema.
Ratkaisu ja asian poistaminen käsittelystä
Toimenpidepyyntönne heijastelee yhteiskunnallista muutosta, jonka
johdosta hautaustoiminnan yhteys elinkeinonharjoittamiseen on tullut
esille. Tämän yhteyden ymmärtäminen on aikaa vievä prosessi. Komiteatyö
ja myös viraston pyrkimys vaikuttaa kirkkoon ja keskushallintoon on
johtamassa näkemysten selkeytymiseen hautaustoiminnan luonteesta. Muutos
ilmenee muun muassa siten, että
nykyään on täysin selvää, että evankelis-luterilaisen kirkon ja sen
seurakuntien hallitsemille hautausmaille voidaan haudata sekä eri
uskontokuntiin kuuluvia että tunnustuksettomia vainajia,
vainajien hautapaikkajärjestelyjen tulee olla yhdenmukaisia,
hautaustoiminnan kustannukset ja niiden perintä eriytettäisiin myös
evankelis-luterilaisen kirkon jäsenten osalta kirkollisverosta ja muista
kirkon saamista yhteisöveroista,
hautaustoiminnasta perittävien maksujen on perustuttava tavanomaisiin ja
selkeisiin laskentaperiaatteisiin.
Kilpailuviraston ja Kirkkohallituksen välisten neuvottelujen seurauksena
Kirkkohallitus on antanut suositusohjeistuksen seurakunnille näiden
laskentatoimen kehittämiseksi. Tämän lisäksi uskonnonvapauskomitea on
ottanut ym. näkökohdat huomioon.
Yllä esitetyillä perusteilla Kilpailuvirasto pitää toimenpidepyyntönne
jatkokäsittelyä tarpeettomana. Mikäli lain uudistus ei lainkaan toteudu
tai muutoinkaan seurakuntien menettely hautaustoiminnassa ei tule
johdonmukaiseksi, toimenpidepyynnössänne tarkoittamienne kysymysten
käsittely voi tulla uudelleen ajankohtaiseksi. Asia poistetaan
käsittelystä.
Apulaisjohtaja Martti Virtanen
Erikoistutkija Hannu Pohjonen
Liite: Valitusosoitus
Tiedoksi:
Opetusministeriö Kirkkohallitus