Tulossa kelvoton tutkimus elämänkatsomustiedon
opetuksesta
Opetushallitus valvoo peruskoulujen opetuksen laatua. Valitettavasti
elämänkatsomustiedon laadun valvonta on annettu ihmisille, jotka eivät
tunne oppiaineen opetussuunnitelmia ja oppisisältöjä.
Elämänkatsomustiedon ylitarkastaja Pekka Elo on syrjäytetty tutkimuksen
kysymysten laadinnasta sillä perusteella, että kysymykset muka
vuotaisivat koulujen tietoon etukäteen. Perustelu on vähintään
kummallinen, onhan sama mies kelpuutettu mukaan tekemään
ylioppilaskirjoitusten kysymyksiä.
Kysymykset osoittavat, että tutkimuksella jokin aivan muu tarkoitus
kuin testata, saavatko uskontokuntiin kuulumattomat elämänkatsomustiedon
opetuksessa elämässään tarvitsemiaan valmiuksia. Uskontoa käsitteleviä
kysymyksiä on kohtuuttoman paljon, millä tähdättäneen siihen, että
elämänkatsomustietoon lisättäisiin uskonnonopetusta.
Kysymys 2 on laadittu niin, ettei mikään vastausvaihtoehto ole oikea.
Kysymyksessä ehdotetaan ateismille seuraavia määritelmiä A. epävarmuus
B. usko järkeen C. uskonnottomuus. Oikeaa vaihtoehtoa ei siis ole
ollenkaan.
Kysymys 36 kuuluisi selkeästi kristilliseen uskonnonopetukseen eikä
elämänkatsomustiedon opetukseen. Kysymys kuuluu: Joulunvietto on
merkittävä osa suomalaista tapakulttuuria. Mitkä seuraavista liittyvät
joulun kristilliseen perinteeseen? A. enkeli B. joulutonttu C. lipeäkala
D. riisipuuro E. seimi F. Tuomaan risti.
Kysymys 34 koskee uskontoja, ja mikään vastausvaihtoehdoista ei ole
oikea. Kysymys kuuluu: Maailmanuskonnoissa (buddhalaisuus, hindulaisuus,
islam, juutalaisuus ja kristinusko) on yhteisiä piirteitä. Mikä
seuraavista on oikea? Valitse yksi vaihtoehdoista. A. Kaikissa
uskonnoissa on pappeja. B. Kaikissa uskonnoissa uskotaan
sielunvaellukseen. C. Kaikissa uskotaan sellaiseen, jota ei nähdä.
Luetteloon kuulumattomia juutalaisuutta suurempia uskontoja on melkoinen
joukko. Juutalaisuus ei ole kymmenen suurimman katsomuksen joukossa.
Uskonnottomuus on vähintään neljänneksi suurin katsomus (kristinuskon,
islamin ja hindulaisuuden jälkeen).
Kysymysten laatijat eivät tunne käsitettä etiikka. Kysymyksessä 5
etiikalle esitetään seuraavia määritelmiä: A. ideologia B: kauneuden
taju C. oikean erottaminen väärästä. Kysymyksen tekijä on sotkenut
etiikan, joka tutkii moraalia, ja moraalin, jossa kyllä erotellaan mm.
oikeaa ja väärää.
Kysymyksessä 30 on joukko uskontojen ja aatteiden symboleita.
Listasta puuttuvat kokonaan uskontokuntiin kuulumattomille tärkeät
tunnukset kuten esimerkiksi humanistien maailmanlaajuinen tunnus ja
vapaa-ajattelijain kansallinen tunnus. Lisäksi voidaan pitää
arveluttavana sitä, että nimenomaan elämänkatsomustiedossa olisi tarpeen
oppia tuntemaan aatteiden tunnuksia.
Kysymyksessä 31 vastaajat pannaan yhdistämään aatteita ja ihmisiä.
Uskonnottomien aatteet puuttuvat listasta. Siinä ei mainita edes
elämänkatsomustiedon opetuksen Suomeen tuojaa. Uskonnonopetuksen
sankaria, pastori Martin Luther Kingiä tarjotaan jälleen kerran suurena
ihmisoikeustaistelijana. Sikäli kuin hänet tässä yhteydessä mainitaan,
pitäisi myös muistaa, että Yhdysvaltain neekeriorjuus oli kristinuskon
mukainen instituutio.
Kysymysten laatija on huolimaton. Adolf Hitler on natsismin eikä
fasismin edustaja, fasismin oikea edustaja olisi Benito Mussolini.
Juutalaiset kenties ovat eri mieltä siitä, onko Jasser Arafat, mies,
joka on murhannut taistelutovereitaan, suuri poliittisen
itsemääräämisoikeuden sankari. Bill Gates ei varmaankaan edusta
markkinataloutta vaan pikemmin monopolikapitalismia.
Vapaa-ajattelijat vieroksuvat henkilökulttia, jota kysymys edustaa.
Uskontojen levinneisyyttä kysytään peräti kahdella kysymyksellä.
Uskonnottomuuden levinneisyyttä ei kysytä yhdelläkään kysymyksellä.
Uskonnottomuuden levinneisyys olisi voitu helposti tarkistaa
Internetistä.
Kysymyksessä 64 tarpeellisina tietoina luetellaan: erilaisuuden
ymmärtäminen (ei liene elämänkatsomustiedon tärkein tavoite), historian
ymmärtäminen (eikö tämä kuulu pikemminkin peruskoulun historian
opetukseen), ihmissuhteet (tämä kuulunee elämänkatsomustietoon),
kansainväliset tehtävät (ei kuulune koko peruskoulun opetukseen),
kirjallisuuden ja muun taiteen ymmärtäminen (kuuluu kirjallisuuden ja
muun taiteen opetukseen, luultavasti tehtävän laatijat tarkoittavatkin
uskonnollista taidetta, jonka ymmärtäminen ei kuulu
elämänkatsomustietoon), muiden oppiaineiden opiskelu (ei kuulu
elämänkatsomustiedon tehtäviin tukea muiden aineiden opiskelua), oman
elämän ymmärtäminen (miten sitä voisi yleensä opettaa???), suomalaisten
elämäntapojen ymmärtäminen (tehtävän laatijat tarkoittavat ilmeisesti
kristillisten tapojen ymmärtämistä), ulkomailla matkustaminen (tehtävän
laatijat tarkoittavat luultavasti ulkomaalaisten uskontojen tuntemista).
Tehtävästä puuttuu kokonaan uskonnottoman maailmankatsomuksen ja
uskonnottoman etiikan tuntemus. Uskontokuntiin kuulumattomien pitää
pystyä puolustamaan maailmankatsomustaan väitellessään uskontokuntiin
kuuluvien kanssa. Hyvin kummallinen on kysymys: Matkustaessani
ulkomaille minun on tarpeellista tietää myös maan uskonnosta.
Kysymyksellä ilmeisesti puolustetaan uskontojen opettamisen lisäämistä.
Kysymys 66 Uskonnot ovat häviämässä maailmasta on kummallinen. Miksi
ei kysytä vaikkapa Ateismi voittaa vähitellen uskonnot?
Kysymys 67 "Tieto on uskon vastakohta" on jo sisäisesti
ristiriitainen. Klassisen tiedon määritelmän mukaanhan tieto on tosi
uskomus.
Kysymys 68 "Maahanmuuttajille on tärkeää voida harjoittaa omaa
uskontoaan" on outo. Miksi ei kysytä vaikkapa "On tärkeämpää saada
hautausmaa muslimeille kuin ateisteille".
Kysymys 69 "Vain harvoissa sodissa on kyse uskonnosta" on myös
harhaanjohtava ja johdatteleva.
Erkki Hartikainen