Suomea sitova Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan
yleissopimus sopimuksen 18. artikla sanoo mm.:
4. Yleissopimuksen sopimusvaltiot sitoutuvat kunnioittamaan
vanhempain ja tarvittaessa laillisten holhoojain vapautta taata lastensa
uskonnollinen ja moraalinen opetus omien vakaumustensa mukaan.
Valitus YK:n ihmisoikeustoimikunnalle
18. artiklan 4 momentin mukaan vanhemmilla on vapaus taata lastensa
uskonnollinen ja moraalinen opetus omien vakaumustensa mukaan.
Peruskoulun tultua Suomeen silloisesta uskontojen historian ja
siveysopin opetuksesta tehtiin puoliksi kristillistä.
Kun asialle ei voitu valtion sisällä mitään, tein yhdessä muiden asiasta
huolestuneiden kanssa valituksen YK:n Genevessä toimivalle
Ihmisoikeustoimikunnalle.
Ihmisoikeustoimikunta otti asian käsitelläkseen ja totesi, että opetus
on ollut osittain kristillistä, mutta toimikunta uskoi asian
korjaantuvan. Näin kävikin:
Silloinen ylitarkastaja Pekka Elo soitti minulle ja sanoi, että
kouluhallitus hyväksyy huomenna uskontojen historiaan ja siveysoppiin
uuden opetussuunnitelman. Menin Pekan luo ja teimme opetussuunnitelman
yhdessä illassa.
Vuosikymmenien kiista laukesi äkkiä, kun Ihmisoikeustoimikunta otti
asian käsiteltäväkseen. Näin syntynyt opetussuunnitelma oli
käsittääkseni kaikkien aikojen paras, parempi kuin nykyiset
elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmat.
Samalla asetuksia muutettiin niin, että kirkkoon kuulumattomat opettajat
ja oppilaat vapautettiin lautakuntien päätöksillä koulujen
päivänavauksista ja aamuhartauksista
Vartiainen kirjoitti: Marxin konkreettisena iskulauseena oli
kaikunut, että “uskonto on hävitettävä maailmasta”.
Karl Marx ei tietääkseni ole näin sanonut. Vartiaisen olisi pitänyt
antaa selvä viite.
Vartiainen kirjoitti: Innokkaita opetuslapsia löytyi.
Ensimmäiseksi erottiin kirkosta niin pian kuin se kävi päinsä. Toki
muitakin syitä oli.
Jos Vartiainen tarkoittaa, että ensimmäisen uskonnonvapauslain voimaan
tultua erityisesti Marxin opetuslapset olisivat eronneet kirkosta, hänen
pitäisi esittää väitteelleen jonkinlaista näyttöä.
Oliko elämänkatsomustieto suomettumista?
Vartiainen kirjoitti: Et -oppi valmisteltiin sinä aikana, kun
Neuvostoliiton ja sen reaalisosialismin ihailu oli vielä korkealla ja se
tuotiin luokkahuoneisiin vuoden 1985 opetussuunnitelmassa.
Tämän pahemmin harhaan Vartiainen ei olisi voinut kirjoittaa.
Neuvostoliitossa ei ole milloinkaan ollut minkäänlaista
elämänkatsomustiedon opetusta. Missään muussakaan reaalisosialismin
maassa sellaista ei ole ollut eikä ole.
SKDL:n ministeri Kalevi Kivistö esitteli eduskunnalle lakiesityksen,
jonka mukaan kaikille muille kuin evankelisluterilaisille olisi opetettu
uskontotietoa ja etiikkaa. Voidaan siis sanoa, että pahin este
elämänkatsomustiedon opetuksen saamiselle Suomeen olivat pikemminkin
eräät kotikommunistit kuin esimerkiksi kristityt.
Elämänkatsomustieto peräisin Nato -maasta
Elämänkatsomustiedon opetuksen esikuva saatiin Naton jäsenmaasta
Norjasta. Eduskunnassa oppiaineen ensimmäinen kannattaja oli
kristillisen liiton kansanedustaja Olavi Ronkainen. Hän ymmärsi, että
Kivistön esitys loukkaa myös ortodokseja ja muita vähemmistökristittyjä.
Myös ortodoksisen kirkon silloinen arkkipiispa Paavali otti kantaa
Kivistön esitystä vastaan.
Elämänkatsomustiedon opetuksen taustalla on siis Kansalais- ja
poliittisia oikeuksia koskeva yleissopimus eikä Neuvostoliitto.
Vartiaisen kirjoitus vastustaa mielestäni ensisijaisesti tätä sopimusta.
Maailman ainoa supervalta tulee toimeen ilman
yhteiskunnan koulujen uskonnonopetusta
Vartiainen kirjoitti: Monet välinpitämättömät tai vähemmän
fanaattiset vanhemmat arvelivat tämän johtavan suureen humanistiseen
vapauteen. Opitaan tuntemaan filosofiaa, suuria henkiä, luovuutta. Ei
mitään ahdashenkistä oikeaoppisuutta hengen vapaata lentoa
kahlitsemassa. Tänne vain meidän lapsemme, ei ole tarpeen kuulla tai
tietää evankeliumeista, kirkkoisistä, dogmatiikasta tai paaveista.
Maailman ainoan supervallan, Yhdysvaltain yhteiskunnan kouluissa ei
opeteta uskontoa. Perustuslain ensimmäinen lisäys (first amendement)
kieltää sellaisen:
Congress shall make no law respecting an establishment of religion,
or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of
speech, or of the press; or the right of the people peaceably to
assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.
Vapaa käännös: Kongressi ei saa säätää mitään lakia, joka koskee
uskonnon perustamista, tai kieltää sen vapaata harjoittamista; tai
vähentää sanan tai lehdistön vapautta tai kansan oikeutta rauhanomaiseen
kokoontumiseen tai anomuksen tekemisen hallitukselle epäkohtien
korjaamiseksi.
Mainittakoon, että aamuhartaudet, uskonnollisten koulujen
bussikuljetukset jne. on todettu Yhdysvaltain perustuslain vastaisiksi.
Kun maailman ainoa suurvalta tulee toimeen ilman yhteiskunnan antamaa
uskonnon opetusta, tuntuu aika ihmeellistä, että pienessä Suomessa
yhteiskunnan pitää opettaa evankeliumeja, kirkkoisiä, dogmatiikkaa tai
paaveja. Aika kummalliselta tuntuisi, jos kaikki uskontokuntiin
kuulumattomatkin lapsilleen moista opetusta haluaisivat.
Mistä vaiettiin?
Vartiainen kirjoitti: Vaiettiin siitä, että niin renessanssi
kuin humanismi olivat selvästi yhteydessä kristinuskoon.
Ketkä vaikenivat? Kyllä elämäkatsomustiedon opetuksessa on kerrottava,
että renessanssi ja humanismi olivat mahdollisia kristinuskosta
huolimatta.
Vartiainen kirjoitti: Filosofeilta valikoitiin vain se, missä
kristinopin aatteista ei puhuttu, vaikka monet heistä olivat hartaita
kristinopin mietiskelijöitä.
Pitäisikö fysiikan ja matematiikan tunneilla kertoa, että Newton ja
Leibniz olivat hartaita mietiskelijöitä? Ei filosofian historioissakaan
kerrota filosofien kaikista virheellisistä ajatuksista. Pikemminkin
pyritään kertomaan niistä oikeista tai virheellisistä ajatuksista,
joilla on yhä vaikutusta aikamme ajatteluun.
Vartiainen kirjoitti. Uskonnon syrjäyttämistä perusteltiin muun muassa
sillä, että uskontotunnit ovat “tunnustuksellisia”. Ilmaus oli tyhjää
täynnä mutta ovela, sitä ei hoksattu tyrmätä. Eihän uskonnonopetus
tietenkään mitään ”tunnustuksellista” ollut, siinä vain luotiin
normaalia kulttuuripohjaa, jossa Suomen yleisen raamatunhistorian ohella
Suomen oloilla oli suuri pääpaino, kuten oikealta tuntuukin. Tämän
pohjan päälle jokainen voi myöhemmin laajentaa ja syventää omaa
maailmankuvaansa.
Lain mukaan uskonnonopetus oli ja on tälläkin hetkellä
tunnustuksellista. Uskonnonvapauskomitea ehdottaa sanan
”tunnustuksellinen” poistamista, ja se poistunee. Sanalla
”tunnustuksellinen” ei liene ollut vanhempien valinnoissa suurta
merkitystä.
Vartiainen unohtaa uskonnottomiin kohdistuneen
sorron
Mitä vanhempien valintoihin tulee, vanhempia on monissa kouluissa
ankarasti painostettu pitämään lapsensa uskonnonopetuksessa.
Uskonnonvapauskomitea ehdottaa tilannetta parannettavaksi siinä
suhteessa, että uskontokuntiin kuulumattomat ohjataan suoraan
elämänkatsomustiedon opetukseen. Peruskoulussa vanhempien ja lukiossa
oppilaan omasta toivomuksesta uskontokuntiin kuulumaton pääsee jonkin
uskonnon opetukseen.
Uskooko Vartiainen, että esimerkiksi Suomen muslimit suostuvat hänen
ehdottamaansa kristinuskon opetukseen? Miksi uskonnottomille ei saisi
antaa samoja oikeuksia kuin eri uskontokuntien jäsenille?
Kuuluvatko Raamatun lauseet sivistykseen?
Vartiainen kirjoitti: Vapautuminen olikin rajoittuneisuutta.
Et-silmälapuilla suljettiin ulos merkittävä osa kulttuurihistoriaamme ja
kielemme ilmaisuja. Siihen nähden, että suomalaisista lähes 90
prosenttia kuuluu kirkkoon, et-ihmiset olivat ilmeisesti pieni mutta
äänekäs vähemmistö tuloksiin nähden myös hyvin tehokas joukko suuren
välinpitämättömän enemmistön rinnalla.
Vartiaisen tiedot evankelisluterilaisen kirkon jäsenmäärästä ovat
vanhentuneita. Tällä hetkellä luterilaiseen kirkkoon kuuluu vain noin 85
% väestöstä. Osa luterilaiseen kirkkoon kuuluvistakin on ateisteja tai
agnostikkoja.
Miksi uskonnottomien pitäisi käyttää kristillistä kieltä? Eikö toisen
ihmisen kunnioittamiseen kuulu, että kristitty uskonnottoman kanssa
puhuessaan käyttää molemmille yhteistä kieltä?
Onko moraali kristillistä alkuperää?
Vartiainen kirjoitti: Tässä oli ristiriidan siemen. Useimmat
näistä innokkaista nuorista ateisteista hyviä oppilaita aikanaan
ennättivät kouluaikanaan itse saada myös uskontoon liittyvän
historiallisen sivistyksen. Vaikkei sille julkisuudessa mitään arvoa
antaisikaan, se säilyy kuitenkin mielensopukoissa ja taustalla. Koulussa
opittua ei ihminen voi täysin hävittää mielestään; raamatunhistoriasta
ja kirkon kehityksestä, sen merkityksestä moraalin mittana on aina
jäänyt jokin taustakäsitys.
Jos kristinuskon historiasta olisi kouluissa syntynyt oikea käsitys, se
olisi ollut käsitys vuosituhansia jatkuneista kristittyjen ja
kristillisten kirkkojen suorittamista ihmisoikeusrikoksista. Minulla ei
ole mitään sitä vastaan, että tietoja kristinuskon ja myös muiden
uskontojen ihmisoikeusrikoksista lisätään elämänkatsomustiedon
opetukseen.
Moraalifilosofisen tutkimuksen mukaan uskonnoilla ei ole juuri mitään
moraalista annettavaa ihmiskunnalle. Päin vastoin viime vuosikymmenien
tutkimukset ovat osoittaneet jopa kultaisen säännön useimmissa
tapauksissa käytäntöön kelpaamattomaksi moraalisäännöksi.
Vartiainen kirjoitti: Raamattuun perustuvat sanonnat, joita
kielessä ja käsitemaailmassa on runsaasti, ymmärretään syvällisemmin
niiden vertauskuvallisen merkityksen kautta. Sivistyneiden
ulkomaalaisten kanssa keskustelu käy päinsä.
Omat kokemukseni sekä sivistyneistä ulkomaalaisista että sivistyneistä
suomalaisista kertovat, että mitä sivistyneempi ihminen on, sitä
vähemmän hän piittaa uskonnosta ja sitä vähemmän hän käyttää uskonnosta
peräisin olevaa kieltä. Uskonnoista peräisin oleva kieli on katoamassa.
Word –tekstinkäsittelyohjelma antoi virheilmoituksen monista Vartiaisen
artikkelin sanonnoista.
Vartiainen kirjoitti: Samaa sivistystaustaa aikansa nuoret
ateistit eivät halua suoda omille lapsilleen niin kauan kuin vanhemmilla
on päätösvalta. Tämä on todellista sukupolvien välistä epätasa-arvoa.
Minulle monet ateistit ja useat kristitytkin ovat sanoneet, etteivät he
halua lapsilleen niitä kärsimyksiä, joita uskonnon ja etenkin
kirkkohistorian tunneilla oleminen heille aiheutti. Tästä syystä
elämänkatsomustiedon opetukseen on pyrkimässä myös kirkon jäsenten
lapsia.
Onko ateismi väljähtynyt?
Vartiainen kirjoittaa: Ateismin sanoma väljähtyi
neuvostososialismin romahtaessa, mutta aate säilyi: et-väylän kautta se
siirretään vanhempien auktoriteetilla seuraavalle sukupolvelle.
Millä tavalla Neuvostoliiton romahdus on väljähdyttänyt ateismin
sanomaa? Parhaan ateistista ajattelua käsittelevän kirjan "Atheism, A
Philosophical Justification", on kirjoittanut amerikkalainen professori
Michael Martin, ja teos on julkaistu Yhdysvalloissa vuonna 1990 (ISBN
0-87722-943-3).
Elämänkatsomustiedon opetus ei ole yleensä sisältänyt ollenkaan ateismin
filosofisia perusteita. Vuonna 1973 yhdessä Suomen Gallupin kanssa tehty
tutkimus "Raportti uskonnonvapaudesta I" osoitti, että suomalaisten
kristittyjen enemmistö uskoo jo vuosisatoja sitten virheellisiksi
osoitettuihin jumalatodistuksiin. Mielestäni ateismin perusteet on syytä
lisätä elämänkatsomustiedon opetukseen.
Vartiainen kirjoitti: Lapset pannaan lukemaan
elämänkatsomustietoa, jonka tärkeä sanoma on välttää kaikkea mikä voisi
liittyä kristinuskoon. Muutenhan sitä ei tarvittaisi. Opettajat
kertovat, kuinka joskus tulee vihaisia puhelinsoittoja, jos on
mainittukaan mitään, mikä voisi liittyä kirkkoon ja sen historiaan.
Elämänkatsomustiedon tulee tarjota kaikkea sitä tietoa, jota erityisesti
uskontokuntiin kuulumaton tarvitsee elämässään.
Erityisesti uskonnoton nuori tarvitsisi oppia väittelemään uskovaisten
kanssa, mutta tätä elämänkatsomustieto ei valitettavasti kristittyjen
painostuksen takia opeta.
On hyvä, jos elämänkatsomustietoa opettamaan tunkeneet uskonnonopettajat
joskus saavat vihaisia soittoja. Minulle elämänkatsomustiedon opetukseen
jo ala-asteella osallistunut nuori kertoi äskettäin, että oppiainetta
opetti uskovainen uskonnonopettaja, joka piti päätehtävänään tehdä
oppilaistaan uskovaisia. Kun ala-asteella oleva oppilas kertoi tästä
kotona, häntä ei tahdottu uskoa.
Muistaakseni itse elämänkatsomustiedon ylitarkastajan poika sotki
enkelit ja dinosaurukset, kun päiväkodissa opetettiin enkeleitä ja
kotona ostettiin dinosauruksia käsitteleviä kirjoja.
Yllä Vartiainen puolustaa siis tekoja, jotka ovat Kansalais- ja
poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen mukaan
ihmisoikeusrikoksia.
Kirkollinen perinne ja uskonnottomat
Vartiainen kirjoittaa: Olen selannut läpi etkirjoja. Niissä
näkyy selvästi että päätarkoitus on kirkollisen perinteen häivyttäminen
olemattomiin, se ei kuulu elämänkatsomukseen. Eräässä teoksista oli
parhaimmillaan vain maininta, kuinka “kristillinen maailmankatsomus” on
ristiriidassa nykyajan tieteellisen maailmankatsomuksen kanssa. Toisessa
kristinusko sisältyi kirjan lopussa yhtenä pienenä kohtana uskontojen
luetteloon.
Kirkollinen perinne ei kuulu uskonnottomien elämänkatsomukseen.
Uskonnottomat saattavat juhlia nimiäisiä ilman pappeja, osallistua
uskonnottomille aikuistumisleireille, pitää uskonnottomat häät tai pitää
uskonnottomat hautajaiset. Näistä uskonnottomista juhlista
elämänkatsomustiedon oppikirpitää kertoa.
Pitäisikö koulujen alkaa selittää kiivaille muslimeille kolmiyhteistä
jumalaa? Muslimien mielestä sellainen on jumalanpilkkaa. Miksi
Vartiainen ei salli uskonnottomille samoja oikeuksia kuin uskontokuntien
jäsenille?
Osoitteesta
http://www.dlc.fi/~etkirja/ löytyvät sellaiset peruskoulun yläasteen
oppikirjat, joissa kristinuskosta ja muista uskonnoista puhutaan melko
paljon. Pitäisikö niihin lisätä kristinuskon rikoshistoriaa?
Ontuva vertaus ja kokonaisopetus
Vartiainen kirjoittaa: Samanlaisesta häivyttämisestä muistuu
elävästi mieleeni neuvostoaikainen englanninkielen oppikirja, jonka
Moskovassa ystäväni luona vielä 1990luvulla selasin läpi. Kirjan
perusteella ei mistään olisi voinut päätellä, että sellaisia maita on
olemassakaan kuin Britannia tai Yhdysvallat. Samaa Leninin elämäkertaa,
lokakuun vallankumouksen ja kommunistisen puolueen historiaa,
sosialismin saavutuksien ylistystä, kuin kaikissa muissakin
neuvostooppikirjoissa.
Mitä tekemistä tällä on Suomen elämänkatsomustiedon kanssa? Eikö
Neuvostoliitossa opetettu maantietoa?
Vartiainen kirjoittaa: Vanhempien valvonta siitä, ettei
vahingossakaan nuoriin mieliin istuteta mitään kirkosta muistuttavaa,
voi saada naurettavia muotoja. Ranskantunneilla Vantaalla käsiteltiin
kerran Pariisin Notre Dame katedraalia, toisen kerran jouluevankeliumia
ranskan kielellä. Pää pystyssä nuori oppilas kertoi: Minun ei tarvitse
osata näitä, koska me olemme kirkosta eronneita." Tiedon vajeesta tuli
pikku abituralle ylpeyden aihe.
Mistä syystä kirjoittaja ei älyä sitä, että Vantaalla on tehty
täsmälleen sama virhe kuin Neuvostoliitossa? Molemmissa on laitettu
kieletenopetukseen propagandaa, Neuvostoliitossa kommunistista, Suomessa
kristillistä.
Suomen perustuslaissa sanotaan :
11 § Uskonnon ja omantunnon vapaus
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa
uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta
uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan
omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
Perustuslakivaliokunnan mukaan ainakin tunnustuksellinen uskonnonopetus
on uskonnon harjoittamista. Jouluevankeliumi ei kuulu Ranskan kielen
tunneille. Uskonnonopetuksen laajentaminen muihin oppiaineisiin loukkaa
uskonnottomien omantunnonvapautta.
Syntyikö Jeesus vuonna 1?
Vartiainen kirjoitti: Samaa häivyttämistä on siinä, että usein
puhutaan vuosiluvuissa vain “ajanlaskumme alusta”, kun ei haluta sanoa
“Jälkeen Kristuksen syntymästä”. Mikä alku ja mistä? jo roomalaiset
ymmärsivät puhua kaupungin perustamisesta, ab urbe condita.
Ajanlaskumme ei alkanut Kristuksen syntymästä. Kuten esimerkiksi
Jeesus-seminaarin jäsen Robert M. Price sanoo, varmaa tietoa ei ole edes
evankeliumien Jeesuksen olemassaolosta puhumattakaan siitä, että
tiedettäisiin, koska hän on syntynyt.
Ruotsin kieli ja uskonto
Vartiainen kirjoitti: Ajatellaanpa vertauksen vuoksi, että
vanhemmat määräisivät saman vaihtoehdottomuuden kielivalintoihin.
“Minusta ruotsin kieli oli niin ikävää, että lapseni ei tarvitse oppia
sanaakaan tällaista kieltä. “Tässä tapauksessa kielteinen päätös ei
onnistu, koska ruotsi kuuluu oppivelvollisuuteen. Saksan tai ranskan
osalta se voisi onnistua, niin kauan kuin määräysvalta on vanhemmilla.
Myös uskonnossa se onnistuu, koska kirkko on nöyrästi joutunut antamaan
tiedon rintamalla periksi. Ken ei halua, sen ei tarvitse tutustua
ihmiskunnan raamatunhistoriaan tai yleiseen tai Suomen kirkkohistoriaan.
Ruotsin kielen opetus ei taida olla oikein hyvä esimerkki. Jos Virossa
ruvettaisiin uudestaan opettamaan koko kansalle venäjää siksi, että
Virossa on erittäin suuri määrä venäjänkielisiä entisiä miehittäjiä (ja
myös venäläisiä aikaisemmilta ajoilta), perustelusta voitasiin ehkä
keskustella
Englannin kieli olisi ollut järkevämpi esimerkki. Sitä opetetaan
kouluissa siksi, että se on nykyisin tieteen ja tekniikan kieli ja sitä
tarvitsevat aivan yhtä paljon uskovaiset kuin ateistitkin. Ateistit
tarvitsevat sitä kenties enemmän kuin uskovaiset, koska ateismia
käsittelevää filosofiaa ei ole juuri saatavana suomeksi, sen sijaan
englanniksi sitä on vaikka kuinka paljon.
Sen sijaan yksityiskohtaisia tietoja kristinuskon sisällöstä
uskonnottomat eivät tarvitse yhtään mihinkään.
Onko uskon puute epäterveellistä?
Vartiainen kirjoitti: Vertauksen epätasa-arvosta voimme ottaa
myös ravintotapojen alalta. Monilla nuorilla on muotia olla vegaaneja.
Se on heille mahdollista, koska he ovat lapsuudessaan kuitenkin syöneet
terveesti, ja kasvava nuori on silloin saanut kaikkia niitä terveitä
rakennusaineita, jotka ovat välttämättömiä fyysiselle ja henkiselle
kehittymiselle.
Kirjoittaja taitaa loukata aika raskaasti vegaaneja. Vaikka veganismista
olisi juuri ne haitat, jotka kirjoittaja väittää siitä olevan, vertaus
on mahdollisimman pahasti ontuva. Uskontojen haitoista löytyy todisteita
vaikka kuinka paljon, uskonnottomuuden haitoista ei ole mitään näyttöä.
Vartiainen jatkaa: Entä nyt vegaanipariskunta, joka ilman muuta
vanhempien auktoriteetilla siirtää tämän lapselleen? Tämä ottaa sen
aivan luonnollisena ja suorastaan tavoiteltavana. Vasta ajan myötä
käyvät ilmi kaikki ne puutostaudit, joita ravinnon vajavaisuus ja
yksipuolisuus lapsen herkässä iässä aiheuttaa niin henkiselle kuin
fyysiselle kehitykselle. Ensin pitäisi lasten antaa kasvaa kunnolla,
sitten vasta on varaa kokeiluihin. Lisäksi lapsille jää vain hyvin kapea
tuntemus kaikesta rikkaasta gastronomisesta kulttuurista.
Miten olisi suhtauduttava niihin vähemmistökristittyihin, jotka ovat
Suomessa vegaaneja? Satun tuntemaan sellaisia. Muslimi varmaan
väittäisi, että suomalaisilla on oikein paha puutostauti, kun he eivät
tunne Koraania eivätkä edes osaa arabiaa, joka on ainoa oikeaoppinen
kieli Koraanin lukemiseen.
Tiedon vaje
Vartiainen kirjoitti: Onko tiedon vajeessa ylpeilemisen
aihetta? Historiattomuudessa? Siinä, että jotain jää tietämättä ja
tuntematta, joka normaaliin sivistykseen kuuluisi. Lapset tajuavat tämän
puutteen vasta myöhemmin. Jos etnuori joutuu keskusteluun sivistyneen
eurooppalaisen kanssa, hän on alakynnessä. Hän kyllä tietää, että Mooses
on Paavo Lipposen kansanomainen nimitys.
Lehtiuutisten mukaan Lipponen sai nimensä luettuaan kirkossa Mooseksen
kirjaa aikana, jolloin hän ei vielä kuulunut kirkkoon. Eikö tämä tieto
riitä tässä asiassa? Pitäisikö lapsillemme opettaa islamin historia,
jotta he tietäisivät, miksi muslimit rukoilevat Mekkaan päin?
Muhammedhan riitautui juutalaisten kanssa ja käänsi vasta sitten
rukoussuunnan Jerusalemista Mekkaan. Tosin myös tämä tieto löytyy
aineistoista, joiden osoite on
http://www.dlc.fi/~etkirja.
Pitäisikö uskonnottomille opettaa kaikki
Raamatun legendat?
Vartiainen kirjoitti: Mutta tietääkö hän, mitä tarkoitetaan,
kun puhutaan vedenpaisumuksesta, Egyptin vitsauksista, Aabrahamin
uhrauksesta, Potifarin vaimosta, Jaakobin painista, Babylonin
vankeudesta, Joosefista ja hänen veljistään, Simsonin tukanleikkuusta,
laupiaasta samarialaisesta. Vuorisaarnan opetukset, Pietari
hiilivalkealla ja kukonlaulu eivät kuulu hänen maailmaansa.
Kolmestakymmenestä hopearahasta voi sentään aina kysyä, paljonko se on
euroina.
Äskettäin eräs uskovainen äiti kielsi tytärtään lukemasta Harry Potter
–kirjoja, koska niissä on hänen mielestään taikauskoa. Mitä maailman
laajasta taruvalikoimasta saisi opettaa ja mitä ei? Pitäisikö opettaa
Muhammedin elämä, Buddhan elämä, Vishnu ja hänen inkarnaationsa kuten
Krishna sekä apinajumala Hanuman jne.?
Pitäisikö elämänkatsomustiedossa opettaa lapsille, että kristinuskossa
on tieteen näkökulmasta satuja kuten vedenpaisumuskertomus?
Pitäisikö heille opettaa, että julman tarun mukaan Aabraham oli
juutalaisten jumalan käskystä valmis tappamaan poikansa? Millaista
moraalikasvatusta sellainen on? Silloin heille pitäisi opettaa, että
oikeastaan, kuten Armas Salonen toteaa, Aabraham oli paimentolaisheimo
eikä henkilö.
Pitäisikö lapsille opettaa, että juutalaiset papit keksivät Mooseksen
kirjat ollessaan vankeudessa Babyloniassa? Tämähän saattaisi loukata
juutalaisia.
Kuka vielä tuntee Belsassarin pidot?
Vartiainen kirjoitti: Monien vertausten syvempi sisältö jää
hänelle vieraaksi. Hän tuskin osaa asettaa historiallisiin puitteisiinsa
kirjoitusta seinällä Mene mene tekel ufarsin”, jonka hänen nokkelat
vanhempansa sujuvasti vielä uskontotunnilta Danielin kirjasta muistavat.
Millä vuosisadalla tuollaista on uskontotunneilla opetettu? Uudessa
Raamatun käännöksessä lukee u-farsin eikä ufarsin.
Vartiainen jatkaa: Writing on the wall esiintyi äsken Financial
Timesin pääkirjoituksessa, jonka laatija ilman muuta oletti sivistyneen
lukijan ymmärtävän.
Minkä maan uskonnonopetukseen kirjoittaja on oikein osallistunut?
Vuosikymmeniä uskontokirjoja tutkineena en muista, että Belsassarin
pidot (Daniel 5) olisivat kuuluneet evankelisluterilaisen uskonnon
opetukseen moneen vuosikymmeneen.
Vartiainen jatkaa: "Lipponens röst men Niinistös händer" todettiin
Hufvudstadsbladetin budjettia koskevassa pääkirjoituksessa.
Ehdottaako kirjoittaja, että tämä laitettaisiin ruotsin kielen
oppikirjaan?
Vartiainen jatkaa: Äskettäin oli englantilaisessa Prospectlehdessä
(heidän Kanavansa?) kirjoitus ihmisten muuttumisesta, ja puhuttiin "Damaskon
tiestä". Tuhlaajapoika juottovasikkoineen, hiekalle rakennettu talo,
julma vaatimus "päitä vadille" runsaasti on kielikuvia Raamatusta meille
tullut.
Word antoi virheilmoituksen sanasta "Damaskon". Miksi kirjoittaja ei
löytänyt esimerkkiään suomenkielisestä Kanavasta?
Uskonnollinen taide
Vartiainen kirjoitti: Jokainen niitä voi etsiä ja löytää.
Raamatusta taiteilijoille tullut innoitus ihmetyttää ja hämmentää pikku
uuspakanoita. Äsken esitettiin mainio englantilainen renessanssia
kuvaava tv -sarja, jossa näytettiin parhaiden taiteilijoiden voimallisen
innoituksen vallassa kuvittamaa raamatunhistoriaa. Sitä Italia on
täynnään. Hämmentääkö se etlasta? Pitääkö häntä varjella kaikelta siltä
kauniilta ja hyvältä, joka uskonnosta on jättiläismäärin virrannut
kuvaamataiteen ohella myös musiikkiin ja kirjallisuuteen? Kirkosta
eronnut tuttavani kertoi poikansa Roomanvisiitillä ihmetelleen, miksi
niin usein kuvattiin jotain vauvaa naisen sylissä. Etopetus oli
tehokkaasti onnistunut tehtävässään poistaa kristinusko nuoren
maailmankuvasta.
Eikö et-lapsi ihmetellyt ristillä roikkuvia miehiä? Eduskunnan
sivistysvaliokunnan jäsene Heli Astala kertoi seuraavaa. Lukiossa
luettiin kirkkohistoriaa. Tentissä opettaja kysyi: ”Miksi Jeesus
tapettiin?”. Heli totesi, ettei hän tiedä, koska tämä ei kuulu
kirkkohistoriaan. Opettaja vaihtoi kysymyksen.
Koulun tehtävä ei ole opettaa maailman kaikkea uskonnollista taidetta.
Taideteoksiin liittyvät legendat saa mueoissa tarvittaessa helposti
selville. Kun Intiassa vieraillessani Sarnatin buddhalaisessa museossa
kysyin paikalliselta ystävltäni, miksi Buddhan patsaat ovat rikottuja,
hän tiesi vastauksen heti: hindut ja muslimit ovat rikkoneet ne.
Jos erityisesti kristillisistä äiti-vauva teoksista kerrotaan, pitäisi
rehellisyyden nimissä kertoa, että osa teoksista on kristinuskoa
aikaisemmista uskonnoista peräisin. Tätä tietoa en ole toistaiseksi
löytänyt yhdestäkään suomalaisesta koulun uskonnon oppikirjasta.
Miksi tuhlata aika muinaisten myyttien opiskeluun, kun elämässä
vaaditaan suurta määrää sellaista tietoa, jota elämänkatsomustiedossa
opetetaan tai ainakin pitäisi opettaa.
Jos Vartiainen olisi saanut
elämänkatsomustiedon opetusta
Jos Vartiainen olisi saanut elämänkatsomustiedon opetusta koulussa,
hän tietäisi, että elämänkatsomustiedon opetus perustuu Kansalais- ja
poliittisia oikeuksia koskevaan yleissopimukseen, joka on Suomessa
voimassa. Silloin hän ei ehkä kirjoittaisi epätieteellisiä artikkeleita
elämänkatsomustietoa vastaan.
Kirjallisuuden opiskelu ja kristinusko
Vartiainen kirjoitti: Kirjailijoilla on usein vankka Raamatun
tuntemus. Hannes Sihvo kertoi äskettäin, että hänen täytyi lukea
Raamattu uudestaan ymmärtääkseen kunnolla Aleksis Kiveä. Samaa voidaan
sanoa monista tunnetuista tekijöistä: Volter Kilpi, Marcel Proust,
Fjodor Dostojevski Jos joku nykyisistä etlukijoista haluaa myöhemmin
ryhtyä kirjallisuudentutkijaksi, hänelle sälytetään aikamoinen taakka
pelkästään sivistyspanoksen kiinniottamisessa. Se oppi ei toisaalta
ainakaan ole pahasta.
Jos kirjallisuudentutkijalta toisaalta jää oppimatta se etiikka ja
tieto-oppi, jota elämänkatsomustiedossa opetetaan tai ainakin pitäisi
opettaa, voi olla, ettei hän ymmärrä sitä elämää, jota kirjailijat
kuvaavat.