Filosofi Lars Hetzberg kirjoittaa Luther-Agricola-Seuran julkaisuussa
Jumala, logiikka ja evidenssi (2000) mm.:
Termejä 'eiuskova' ja 'ateisti' käytetään usein kuin ne
tarkoittaisivat samaa asiaa ja niin kuin sanapari 'uskova' / 'ateisti'
olisi vastaavasti tyhjentävä kahtiajako. Todellisuudessa kysymys on koko
lailla monimutkaisempi. On selvää, ettei ateistilta ainoastaan puutu
uskonnollista uskoa, vaan hän myös suhtautuu siihen vihamielisesti tai
kriittisesti.
Uskontoihin myönteisesti suhtautuvia ateisteja on Vapaa-ajattelijain
liitossakin vaikka kuinka paljon. Toivotan filosofin tervetulleeksi
tutustumaan heihin.
Myös niitä ateisteja, jotka eivät suhtaudu uskontoon kriittisesti
tunnetaan koko joukko. Esimerkiksi edesmennyt Suomen pääministeri ja
Helsingin Yliopiston rehtori Edwin Linkomies oli ateisti, mutta hänen
mielestään uskonnolla oli myönteinen merkitys, koska sitä tarvitaan
kansan kurissa pitämiseen.
Filosofi jatkaa: Siten on selvää, että ateismi on mahdollista
ainoastaan suhteessa olemassa oleviin uskontoihin. (Muutoin voitaisiin
selittää, että koirat ja imeväiset ovat ateisteja, koska ne eivät
rukoile.)
Ensiksi hän unohtaa, että myös uskonto (kuten osa buddhalaisuutta),
saattaa olla ateistinen.
Toiseksi väite, ettei tulevaisuudessa keksittäviin jumaliin voitaisi jo
etukäteen ottaa kantaa nykyisen komeustiedon valossa, on hyvin outo. Jos
käsite 'jumala' on kohtuullisen hyvin määritelty, kantaa otetaan
nimenomaan siihen, onko vaadituilla ominaisuuksilla varustettua jumalaa
olemassa.
Eläimet (joitakin ihmisiä lukuun ottamatta) ovat ateisteja, koska niiltä
puuttuu usko jumaliin. Herzbergin vastaesimerkki on siis epätosi.
Filosofi jatkaa: Ei ole oikeastaan tätä laajemmin selvää, niitä
ateismi merkitsee. Ateismi ilmenee usein epäselvin tavoin.
Filosofin pitäisi tutustua ateismia käsittelevään kirjallisuuteen, kyllä
normaalijärjellä varustettu ihminen ateismin ymmärtää. Ateismi on
yksinkertaisesti näkemys, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa. Voiko
tämän selvemmin määriteltyä käsitettä olla?
Filosofi jatkaa: Joskus se vaikuttaa jonkinlaiselta Jumalaan
kohdistuvalta vihalta, joskin tämä on siinä mielessä erikoislaatuista
vihaa, että se esiintyy yhdessä väitteen kanssa, että jumalausko on
harhaa. (Tästä saa joskus sen vaikutelman, että ihmiset eivät voi antaa
jumalalle anteeksi juuri sitä, ettei tämä ole olemassa.)
Kun esittää tällaisen väitteen, pitäisi antaa ainakin yksi esimerkki.
Jumalanpilkkaa on varmasti olemassa, mutta pilkka on aivan eri asia kuin
viha. Ei normaalijärkinen ihminen voi vihata sellaista, mitä ei ole
olemassa. Esimerkkiä Herzberg joutuu todennäköisesti etsimään
mielisairaalasta.
Filosofi jatkaa: Ateismi voi olla myös vihamielisyyttä
inhimillisen elämän uskonnollista puolta kohtaan.
Ateismi ei voi olla vihamielisyyttä, koska ateismi sisältää vain
arvoista vapaan tosiasiaväitteen: Jumalia ei ole olemassa. Ihmisenä
ateisti voi vihata jotakin toista ihmistä, puoluetta tai esimerkiksi
uskontoja. Inhimillisen elämän uskonnollista puolta hän ei voi vihata,
koska ei tosiasioita vihata. Monien ihmisten elämällä on uskonnollinen
puoli.
Filosofi jatkaa: Vihamielisyys kaikkia sellaisia ihmiselämän
piirteitä kohtaan, joita voidaan pitää uskonnollisia, on silti tuskin
ymmärrettävämpää kuin vihamielisyys esimerkiksi kaikkia m-kirjaimella
alkavia asioita tai kaikkia paperin käyttöä vaativia toimenpiteitä
kohtaan. Ymmärrettävämpää on toisaalta, että kritikoidaan tiettyjä
uskonnollisen palvonnan muotoja (joskin tämä koskee tietenkin sekä
uskovia että ei uskovia.)
Kuten yllä sanottiin, ihmiselämän piirteitä tai m-kirjaimella alkavia
asioita vihaavia löytyy vain Hertzbergin omasta pääkopasta.
Filosofi jatkaa: Oli asian laita sitten niin tai näin, saattaa
olla hyödyllistä yksilöidä 'filosofiseksi' kutsuttava ateismin muoto.
Lyhyesti sanottuna kyse on näkökannasta, jonka mukaan uskonnollinen puhe
on vajavaista, koska se ei ole oikeutettua; näin ollen se lepää sen
olettamuksen varassa, että uskonnollinen puhe tarvitsee perusteluja.
Kaikki tässä mielessä tarkoitetut filosofiset ateistit eivät välttämättä
ole filosofeja, eivätkä kaikki ateistiset filosofit ole välttämättä
filosofisia ateisteja. Tuore ateismin esitys oli R. A. Sharpe, The Moral
Case against Religious Belief (Lontoo: SCM, 1997).
Ateistifilosofi Michael Martin luultavasti sanoisi Herzbergin yllä
olevaa kantaa Wittgensteinilaiseksi pappispimitykseksi (fideismi).
Kukaan merkittävä ateistifilosofi ei ole väittänyt, että uskonnollinen
puhe olisi vajavaista. Kukaan merkittävä ateistifilosofi ei ole
väittänyt, että uskonnollinen puhe tarvitsisi perusteluja. Ei puhetapa
tai kieli tarvitse perusteluja, vaikka huonosti valittu kieli vaikeuttaa
ymmärtämistä. Sen sijaan kielellä esitetyt väitteet tarvitsevat
perusteluja.
Filosofinen ateismi jakautuu kahteen osaan: Negatiivinen ateismi sanoo,
että jumalien olemassaolon puolesta esitetyt perustelut eivät ole tosia.
Positiivinen ateismi sanoo, että on kokemukseen perustuvaa näyttöä
siitä, ettei jumalia ole olemassa.
Filosofi jatkaa: Jokseenkin samankaltaisen ongelman aiheuttaa,
että uskonnonfilosofiaa harjoittavat niin kristityt, juutalaiset,
muslimit, myöhempien aikojen pyhät kuin muutkin, ja kaikkien näiden tapa
ymmärtää uskonnollinen kieli oletettavasti eroaa toisistaan
huomattavassa määrin ja useissa tärkeissä suhteissa.
Myös tämä on wittgensteinilaista hölynpölyä. On tietysti totta, että
muslimien jumala ei ole esimerkiksi kaikkihyvä vaan voi tehdä hyvää tai
pahaa toisin kuin kristittyjen jumala, joka on kaikkihyvä. Tietysti
esimerkiksi intialaisissa uskonnoissa esiintyy suuri joukko käsitteitä,
joita ei esiinny kristinuskossa tai islamissa. Toisaalta ei liene
erityisiä vaikeuksia ymmärtää näiden uskontojen tekstejä.
Filosofi jatkaa: Tietenkin on olemassa myös toinen tapa tehdä ero
uskovien ja eiuskovien välillä. Tämän näkemyksen mukaan molemmilla
ryhmillä on yhteinen käsitys uskonnollisten lauseiden
merkityk(sellisyyde)stä; ne eroavat toisistaan siinä, minkä totuusarvon
ne niille antavat. Palaan myöhemmin tähän ajattelutapaan, jonka tosin
ajattelen olevan harhaanjohtava.
Kuka Herzbergille on antanut luvan käyttää omia, mielivaltaisia
määritelmiään ja sitten torjua niitä? Herzberg, taistelet tuulimyllyjä
vastaan!
Erkki Hartikainen