Olen toiminut syksystä 1998 lähtien valtioneuvoston nimeämän
uskonnonvapauskomitean asiantuntijana edustaen vapaa-ajattelijoita ja
uskonnottomia suomalaisia. Komitea on juuri luovuttanut ehdotuksensa
uudeksi uskonnonvapauslaiksi ja kokonaan uudeksi hautaustoimilaiksi sekä
ehdotuksia muiden uskonnon- ja omantunnon vapauteen liittyviin
säädöksiin muissa laeissa, muun muassa perusopetuslaissa ja lukiolaissa.
Kirjoitan esityksistä myöhemmin laajemmin ja kommentoiden.
Tätä kirjoittaessani käytössäni on uuden uskonnonvapauslain
esitysluonnos, ei vielä varsinaista esitystä. Esitysluonnoksen 1 §:ssä
kuvattu tarkoitus on hyvä, turvata perustuslaissa säädetyn uskonnon ja
omantunnon vapauden käyttämistä sekä säätää rekisteröidyn uskonnollisen
yhdyskunnan perustamisesta ja toiminnan perusteista. Eri asia on,
tuleeko perustuslaissa säädetty vapaus turvattua.
Käyn lakiehdotusta läpi pykälittäin. 1 ja 2 §:ään otettu erillinen
maininta evankelis-luterilaisesta kirkosta ja ortodoksisesta
kirkkokunnasta asettaa ne muihin uskontokuntiin nähden erityiseen
asemaan. Lakiehdotuksessa tätä ei perustella mitenkään.
Uskonnollisen yhdyskunnan (jatkossa uskontokunta) jäsenyyttä käsitellään
pykälässä 3. Pykälässä tuodaan epäsuorasti esille, että uudella
uskonnonvapauslainsäädännöllä ei rajoiteta ihmisen vapautta kuulua
samanaikaisesti useampaan kuin yhteen uskontokuntaan. Lailla ei olekaan
syytä rajoittaa tällaista perusvapautta. Uskontokunnilla on kuitenkin
oikeus omilla säännöillään estää samanaikainen kuuluminen toiseen
uskontokuntaan.
Alaikäisen uskonnollisesta asemasta (4 §) komitea on tehnyt kaksi
vaihtoehtoista esitystä. Molempien mukaan alaikäinen lapsi voidaan
liittää sellaiseen uskontokuntaan, johon lapsen toinen huoltaja kuuluu.
Ensimmäisen ehdotuksen mukaan pääasiassa äiti voisi päättää alaikäisen
lapsen uskonnollisesta asemasta, jos vanhemmat kuuluvat eri
uskontokuntiin eivätkä vanhemmat pääse yhdessä sopuun lapsen
uskontokunnasta. Jos sopua ei synny, vaihtoehtoisessa mallissa lasta ei
liitetä mihinkään uskontokuntaan. Tämä takaa paremmin lapsen
valinnanvapauden tulevaisuudessa.
Komitea pohti välimietinnössään, että uskontokuntaan liittymisen tai
siitä eroamisen (5 §) alaikärajaa laskettaisiin nykyisestä 18 vuodesta
15 vuoteen.
Komitea ehdottaa, että nykyiseen tapaan vasta 18 vuotta täyttänyt saa
itsenäisesti päättää kuulumisestaan tai kuulumattomuudestaan
uskontokuntaan. 15 vuotias saa liittyä ja erota uskontokunnasta entiseen
tapaan huoltajansuostumuksella.
Komitea ehdottaa, että uskontokunnasta voisi erota (6 §) ilmoittamalla
eroamisesta uskontokunnalle tai maistraatille kirjallisesti, esimerkiksi
kirjeellä. Nykyisin eroaminen on mahdollista vain tekemällä ilmoituksen
uskontokunnalle tai maistraatille henkilökohtaisesti. Eroamisen
voimaanastuminen myös nopeutuu entisen kuukauden sijaan enintään
seitsemässä päivässä eroamisilmoituksen postituspäivästä.
Henkilökohtainen eroilmoitus astuu voimaan heti.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksesta (8 §) säädetään erikseen
perusopetuslaissa ja lukiolaissa. Lakeja esitetään muutettavaksi, sillä
uuteen uskonnonvapauslakiin ei tule säädöstä uskonnonopetuksesta
vapauttamisesta. Laeissa luovutaan ilmaisusta ”oman tunnustuksen”
mukainen uskonnon opetus ja se on korvattu ilmaisulla oppilaan ”oman
uskonnon” opetus. Nämä muutokset eivät esityksen mukaan edellytä
uskonnon opetuksen nykyisten sisältöjen muuttamista.
Kun uskonnon opetuksesta vapauttamisesta luovutaan, pykälän
lähtökohtana on, että oppilaan ei tarvitse osallistua oppilaiden
enemmistön uskonnon mukaiseen uskonnon opetukseen, jos hän ei kuulu
mainittua uskontoa harjoittavaan uskonnolliseen yhdyskuntaan. Ehdotuksen
mukaisesti kirkkoon kuulumaton oppilas ohjautuu siten automaattisesti
elämänkatsomustiedon opetukseen. Oppilas tosin voi osallistua enemmistön
uskonnon opetukseen huoltajan niin ilmoittaessa koulutuksen
järjestäjälle.
Lain 9 § käsittelee rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan
tarkoitusta. Pykälässä oikeastaan määritellään se, millainen
uskontokunta on. Tähän liittyy 27 § asiantuntijalautakunnasta, jonka
tehtävänä on antaa opetusministeriölle lausunto siitä, ovatko
rekisteri-ilmoituksen tehneen uskontokunnan yhdyskuntajärjestykseen
merkitty tarkoitus ja toimintamuodot 9 §:n mukaisia.
Asiantuntijalautakunnan jäsenistä (3) yksi edustaa uskontojen, yksi
yhteiskunnallista ja yksi oikeudellista asiantuntemusta. Luulisi, että
opetusministeriön virkamiehistö itsekin osaisi arvioida hakemuksen
perusteella, onko uskontokunnan tarkoitus ja toiminta 9 §:n mukaista.
Lain 18 §:n mukaan uskontokuntaan sovelletaan soveltuvin osin kaikkia
tärkeimpiä yhdistyslain pykäliä. Kun uskontokunta ei voisi järjestää
mitään sellaista toimintaa, jota varten ei voitaisi perustaa yhdistystä
(uskontokunta rinnastetaan yhdistyksiin), kummastuttaa, miksi
uskontokunnille tarvitaan oma erillinen järjestäytymismuotonsa.
Yhdyskuntajärjestyspykälässä (12 §) uskontokunnilta ei vaadita
demokraattisuutta. Suomen perustuslaissa kuitenkin korostetaan, että
Suomi on kansanvaltainen, demokraattinen yhteiskunta.
Yhdyskuntajärjestykseen on otettava yhdyskunnan kokouksen (jossa jäsenet
käyttävät valtaa) koolle kutsumista koskevat säännökset vain siinä
tapauksessa, että uskontokunnan hallinto on järjestetty
demokraattisesti. Useimmiten uskontojen ns. pyhissä kirjoissa tai
vastaavissa ei tunneta demokraattista valtaa.
Vaikka uskontokunnassa ei ole pakko toteuttaa kansanvaltaa,
uskontokunnalla on oltava hallitus (16 §). Kansanvaltaisten
periaatteiden vastaisesti uskontokunnan hallituksen jäsenmäärä voi
kuitenkin olla vain yksi, toisin kuin yhdistyksissä. Uskontokunnalla on
oikeus periä jäseneltä koko vuoden jäsenmaksu (19 §) siltäkin vuodelta,
jolloin jäsen on eronnut uskontokunnasta. Jäsen voi siis olla
velvollinen maksamaan koko vuoden jäsenmaksun, vaikka hän eroaisi
uskontokunnasta 1. tammikuuta, jos uskontokunnan
yhdyskuntajärjestyksessä vain on tällainen maininta.
Lain 28 § käsittelee uskontokunnille myönnettävää valtionavustusta,
jota voidaan myöntää kulttuurihistoriallisesti merkittävien rakennusten
kunnossapidosta, lapsi- ja nuorisotyöstä tai sosiaalisesta palvelutyöstä
aiheutuviin kustannuksiin. Pykälän perusteluissa viitataan siihen, että
evankelis-luterilainen kirkko saa osuuden yhteisöveron tuotosta.
Perusteluteksti on siltä osin virheellinen ja lakiin perustumaton, että
luterilaisen kirkon oikeuden verotuottoon väitetään perustuvan kirkon
suorittamiin yhteiskunnallisiin palveluihin.