Vapaa Ajattelija 1/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 1/2001 sisällysluetteloon
|Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Puheenjohtajan muistiinpanoja
Vapaa Ajattelijan numerossa 5-6/2000 oli kielteinen juttu Jehovan
todistajista. Olin yhdessä päätoimittaja Timo Meltin kanssa taittamassa
lehteä. Sanoin päätoimittajalle, että nyt, kun uskonnonvapauslaki on
lähiaikoina tulossa eduskuntakäsittelyyn, ei ole oikea aika julkaista
kielteisiä juttuja muista vähemmistöistä. Kun lehteä ei kuitenkaan olisi
muuten saatu täyteen, en sitten väittänyt vastaan, kun juttu taitettiin
mukaan.
Eräs erityisesti Reijo Wileniusta, antroposofiaa ja steinerkouluja
vastustava ystäväni (joka ei halua nimeään tässä yhteydessä
julkisuuteen), soitti minulle ja kertoi Uskontojen uhrien tuki ry:n
tilaisuudesta. Ateistiystäväni ihmetteli jo tilaisuuden alussa sitä,
että pöytiin oli jaettu evankelisluterilaiset virsikirjat. Vielä
hämmästyneempi hän oli, kun tilaisuudessa veisattiin virsiä.
Toinen ystäväni, joka katsoo olevansa evankelisluterilaisen uskonnon
uhri, toi minulle Kauneus ja Terveys -lehden numeron 3/2001. Siinä
esitellään Uskontojen uhrien tuki ry:tä. Kun luin jutun, hän kertoi
siitä, miten hänen evankelisluterilaiset sukulaisensa ovat vuosikymmeniä
terrorisoineet häntä, ja hän pyysi minua ehdottomasti kirjoittamaan
asiasta Vapaa Ajattelija –lehteen. Hän oli hyvin loukkaantunut
siitä, että Uskontojen uhrien tuki ry siirtää toisten uskontojen uhreja
evankelisluterilaisen kirkon uhreiksi.
Jutun alussa kerrotaan, että Uskontojen uhrien tuki ry:n
puheenjohtaja on evankelisluterilaisen kirkon pappi Leena Ranta
(Internetissä liikkuneiden vahvistamattomien tietojen mukaan Leena Ranta
on kuitenkin muuttamassa ulkomaille ja puheenjohtajuus palautuu
alkuperäiselle puheenjohtajalle) . Hän aloittaa haastattelunsa
moittimalla muiden uskontojen pöydillä olevia jumalia ja kehumalla
evankelisluterilaisen kirkon liikkumavapautta. Puheenjohtaja, pastori
Leena Ranta toteaa myös, että ”emme ole uskonnottomia tai
uskonnonvastaisia”.
Tämän jälkeen Kauneus ja Terveys –lehdessä on entisen Jehovan
todistajan kertomus uskossa olemisen kauheuksista.
Varsinaisessa jutussa puheenjohtaja, pastori Leena Ranta korostaa,
että tukityössä on paljon apua pappeudesta, kun uskonnon uhrit eivät
halua olla tekemisissä uskonnottomien kanssa.
Jotta Uskontojen uhrien tuen ateistikannattajat eivät olisi aivan heti
hyökkäämässä minua vastaan, julkaisen seuraavassa pääjutun
kokonaisuudessaan (kursiivilla eli vinolla painettuna):
”Auttava pappi
Leena Ranta on evankelisluterilaisen kirkon pastori, välitön ja
iloinen nuori nainen. Hänen valoisasta olemukses-taan ei aavista
auttamistyön raskautta.
- Olen yhdistyksessä ainoa, jolla ei ole omakohtaisia kokemuksia uhrina
olosta, mutta tiedän pappina ja henkilökohtaisen uskoni kautta, mitä
uskonnollinen vakaumus merkitsee, kertoo Ranta.
Uskontojen uhrien tuki ry (UUT) on sitoutumaton yhdistys, eikä Ranta
auttamistyössään korosta pappeuttaan, Toisaalta hän ei sitä salaakaan
etenkään silloin, kun tukipuhelimeen soittava kysyy arasti, onko
yhdistys leimallisesti uskonnonvastainen. Kun Ranta kertoo yhdistyksen
toimintaperiaatteet ja kertoo ymmärtävänsä uskon asioita muun muassa
pappeutensa kautta, soittaja rohkaistuu puhumaan. Syynä on se, että
tuhoisasta uskonnollisuudesta eroon haluava ei useinkaan halua hylätä
itse uskoa. Uskonnollisesti suuntautunut ihminen arastelee kääntyä
täysin uskonnottomiksi julistautuneiden puoleen.
Ranta päätyi yhteistyöhön UUT:n kanssa kerätessään gradu-aineistoa eri
uskonnoista. Tuolloin yliopistolla liikkui (ja liikkuu yhä) Kristuksen
seurakunta -yhteisön jäseniä, jotka houkuttelivat nuorta väkeä
“erilaiseen jumalalanpalvelukseen”.
Korkeakoulupastori Liisa Holopaisen korviin alkoi kantautua yhteisöön
liittyviä ahdistuneita viestejä ja asiaa alettiin purkaa yliopistolle
perustetussa keskustelupiirissä. Mukaan liittyi myös muissa
uskonnollisissa yhteisöissä ahdistuneita ja opiskelijayhteisön
ulkopuolisia, joten tilausta oli.
- Olen kristitty, jolle usko on hyvä ja elämää rikastuttava asia.
Järkytyin uskonnon varjolla hyväksikäytettyjen ihmisten kertomuksista ja
minulle tuli suoranainen auttamisen tuska, muistelee Ranta.
Hän huomasin senkin, ettei itse usko tai uskonto ole välttämättä se paha
asia tuhoisissa uskonnollisissa yhteisöissä. Vika on siinä, että
johtotehtävissä saattaa huseerata vallanhimoisia ja
persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä. Heitä ei uskalleta vastustaa yhteisön
sisältä käsin, koska jumalan asiaa ei voi arvostella.
Evankelisluterilainen kirkko suhtautuu pappinsa tukitoimintaan
positiivisesti, hänen työnsä koetaan tärkeäksi.
- Yhteydenottoja tulee etenkin diakoniatyöntekijöiltä, jotka törmäävät
ihmisten parissa työskennellessään monenlaisiin tilanteisiin. He
kyselevät yhdistyksestämme tietoja, jotta osaavat asennoitua ja auttaa
oikein. Tuhoisien yhteisöjen kanssa ei ole toimivaa keskusteluyhteyttä,
vaikka olemme peräänkuuluttaneet niiltä reiluja pelisääntöjä, avoimuutta
ja rehellistä tiedottamista. Ihmisten pitää saada tietää, mihin he
oikeasti sitoutuvat liittyessään yhteisöön.
Tukiryhmässä panostetaan parhaillaan työnohjaukseen.
- Saamme tänäkin vuonna hiukan valtion tukea RAY:n varoista ja
suunnitelmissa on asioihin perehtyneen psykologin paikkaaminen, jos
rahoitus järjestyy, Ranta kertoo.
Ryhmän toiminnassa hän korostaa vielä vapauttavan naurun, virkistyksen
ja elämänilon merkitystä. - Vertaistukiryhmissä puidaan kovia
kokemuksia, mutta välillä kajahtaa parantava nauru. Naurulla muserretaan
pahoja asioita helpommin käsiteltävään muotoon. Kun takana on totista ja
ahdistavaa elämää, nauru on suorastaan ihana lahja, kuten yksi uhreista
kerran ihasteli, hymyilee Ranta.
SUHTAUDU KRIITTISEMMIN NÄIHIN
Seuraavassa luettelossa on joitakin uskonnollisia liikkeitä, joiden
toimintaa voidaan tarkastella kriittisesti. Kaikki eivät kuulu niin
sanottuihin vaarallisiin lahkoihin, joskin jokaisella on ollut uhrinsa.
Uskontojen uhrien tuki ry:n mukaan yksilön ja uskonnollisen ryhmän
kohdatessa alkaa monisyinen prosessi. Se on aina yksilökohtainen ja
siksi yhteisön opit voivat olla toiselle siunaus, toiselle kirous.
- Krishna-liike ISKGON,
- skientologia ja dianetiikka,
- teosofia, antroposofia ja okkultismi,
- moonilaisuus,
- Äiti-Amma,
- NewAge -liikkeet,
- Jehovan todistajat,
- Kristuksen seurakunta,
- Maitobaari ja
- Mormonit. ”
Tässä oli lista niistä uskonnoista, joista järjestö haluaa varoittaa.
Listassa ei mainitaØesim. vanhalaestadiolaisia, joista olisi syytä
varoittaa. Osa helluntailaisia suhtautuu järjestöön myönteisesti, koska
heidät on jätetty listan ulkopuolelle. Sen sijaan osa muista
vähemmistökristityistä suhtautuu järjestöön seuraavasti:
”E-S 9.6. 96 kertoi Uskontojen uhrit ry:stä. Valitettava tosiasia,
että se järjestö vie pienestä lahkosta suurempaan, vaikka siirto
joillekin mormoneille yms. hyväksi olisikin. Järjestö ei näytä lainkaan
tajuavan miten se itse ylläpitää ja luo uskontojen uhreja. Valtiokirkko
on pahin mahdollinen uskonnollinen järjestelmä ja takuu siitä, että
ulkopuolisia painostetaan kaikilla sektoreilla. Ei-kristillisen
valtiomahdin kanssa liittoutunut kyllä käyttää itsestään nimeä
kristillinen usein jopa rajaten kristillisyyden juuri siihen. Ei ihme,
ettei huomata kirkon uhrina oltavan kun on nimenannosta asti valheeseen
opetettu. Nimenanto ja kaikki myöhemmätkin ihmisoikeudet kirkon
huuhaahan kytketty.”
”Tilasto kun tilasto.
Seurakunnat tekevät vuoden vaihteen tilastoja. Niin paljon on
seurakuntaan liittyneitä ja niin paljon on kuollut tai muuttanut
muualle.
Tiedän että, kun toinen pareista kuolee ja ei kuulu kirkkoon, jäljelle
jääneet, etupäässä naiset, menevät ilmoittamaan matkakaverinsa jättäneen
hänet. Niin eikös pappilan virkailijat ota puoliväkisin kirkonkirjoihin.
Niin kävi isänikin aikoinaan n. 10 vuotta sitten. Isä ei ollut kirkon
jäsen eikä kehotuksesta huolimatta halunnut liittyä. Kun hänelle tuli
ikää vähää vaille 90, kun itse ei enää osannut puolustautua, uskottu
mies väärensi joitakin sanoja, ja haudalle tuli pappi. Oliko se
toimenpide oikea? Minä ja jotkut muut, jotka tunsivat isäni lähes 50
vuotta, tiesimme, ettei hän tarvinnut seurakuntaa.
Olimme ihmeissämme, mutta sanoimme toinen toisillemme, että emme mene
sanomaan tuossa tilanteessa mitään, vaan annamme ratkaisun jatkossa
mennä miehen omalle tilille. Niinhän siinä sitten kävi, että mies
kaikkien kirkollisten perinteiden vastaisesti lopetti itse itsensä.
Voitto”
Yllä kuvatusta tapahtumasta me vapaa-ajattelijat olemme tottuneet
käyttämään nimeä haudan häpäisy. Haudan häpäisyä siedetään, koska
häpäisijänä on melkein aina evankelisluterilaisen kirkon pappi. Haudan
häpäisystä ei kirjoiteta yleisön osastoihin niin kuin Jehovan
todistajien ovelta ovelle tapahtuvasta käännytystyöstä.
Vapaa-ajattelijain liiton lausunnossa uskonnonvapauskomitean
välimietinnöstä todettiin, että kun mahtava Yhdysvallat tulee toimeen
ilman uskonnonvapauslakia (uskonnonvapauslain säätäminen olisi
Yhdysvaltain perustuslain ensimmäisen lisäyksen vastaista), yhdistyslain
pitäisi Suomessa riittää myös uskontojen tarpeisiin. Tämä on myös Suomen
työväenliikkeen viime vuosisadan alussa omaksuma kanta.
Uskontoja pitää mielestämme kohdella kuten muitakin yhdistyksiä, eikä
niille pidä antaa muista yhdistyksistä poikkeavia erioikeuksia. Monet
helluntaiseurakunnat tulevat juuri nyt mainiosti toimeen tavallisina
rekisteröityneinä yhdistyksinä.
Uskonnonvapauskomitea sen sijaan haluaa (käytännössä
evankelisluterilaisten) virkamiesten pitämän uskonnollisten yhdyskuntien
rekisterin, jota valvoo kolmen (käytännössä evankelisluterilaisen)
virkamiehen asiantuntijalautakunta.
Tällaisella lautakunnalla ei ole muuta todellista tarkoitusta kuin
haitata evankelisluterilaisen kirkon kanssa kilpailevien uskontojen
perustamista. Lisäksi sen tarkoitus on estää ateististen järjestöjen
rekisteröityminen uskontokunniksi (esimerkiksi tarkoituksella päästä
osallisiksi uskontokuntien etuoikeuksista). Jos ehdotettu lainsäädäntö
menee läpi, on mahdollista, että esimerkiksi Totuuden ystävät
–uskontokunta poistetaan rekisteristä.
Jos asiantuntijalautakunnan jäsenet ovat itse kilpailevien
uskontokuntien jäseniä, he ovat minun käsittääkseni jäävejä päättämään
siitä, kelpaako uusi uskontokunta rekisteriin. En usko, että
asiantuntijalautakuntaa nimitettäisiin ateisteistakaan, tuskin sinne
yhtään ateistia kelpuutettaisiin.
Jotta asia tulisi lukijoille selväksi, esitän seuraavassa eräitä
komitean lakiluonnoksen (21.1.2001) ehdotuksia:
”9 §
Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan tarkoitus
Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan tarkoituksena järjestää ja
tukea uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen kuuluvaa yksilöllistä,
yhteisöllistä ja julkista toimintaa, joka pohjautuu uskontunnustukseen,
pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin pyhinä
pidettyihin vakiintuneisiin toiminnan perusteisiin.
Yhdyskunnan tulee toteuttaa tarkoitustaan perus- ja ihmisoikeuksia
kunnioittaen.
Yhdyskunnan tarkoituksena ei ole taloudellisen voiton tavoittelu tai
muuten pääasiassa taloudellisen toiminnan järjestäminen. Yhdyskunta ei
voi järjestää toimintaa, jota varten ei voida perustaa yhdistyslain
mukaista yhdistystä tai jota varten yhdistys voidaan perustaa vain
luvanvaraisesti.
13 §
Uskonnollisen yhdyskunnan rekisteröiminen
Uskonnollisen yhdyskunnan rekisteröimisestä päättää Opetusministeriö.
Rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta merkitään väestörekisterikeskuksen
ylläpitämään uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin.
Uskonnollinen yhdyskunta tulee rekisteröidä, jos yhdyskunta on
perustettu tämän lain mukaisesti, yhdyskunnan yhdyskuntajärjestys ja
hallinto ovat tämän lain ja rekisteröityihin uskonnollisiin yhdyskuntiin
sovellettavien yhdistyslain (503/1989) säännösten mukaiset sekä
yhdyskunnan nimi selvästi erottuu rekisteriin aikaisemmin merkittyjen
yhdyskuntien nimistä eikä nimi ole harhaanjohtava.
Uskonnollisten yhdyskuntien rekisteri siihen kuuluvat asiakirjat ovat
julkisia. Jokaisella on oikeus saada otteita ja todistuksia rekisteristä
ja siihen kuuluvista asiakirjoista siten kuin viranomaisen toiminnan
julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) säädetään.
27 §
Asiantuntijalautakunta
Opetusministeriö asettaa yhteyteensä neljän vuoden toimikaudeksi
asiantuntijalautakunnan, jonka tehtävänä on antaa ministeriölle
pyynnöstä lausunto siitä, ovatko rekisteröinti-ilmoituksen tehneen
uskonnollisen yhdyskunnan yhdyskuntajärjestykseen merkitty tarkoitus ja
toimintamuodot 9 §:n mukaisia.
Lautakunnassa on kolme jäsentä. Jäsenistä yhden tulee edustaa
uskon-tojen, yhden yhteiskunnallista ja yhden oikeudellista
asiantuntemusta. Lautakunnan sihteerinä ja esittelijänä toimii
opetusministeriön määräämä virkamies. Lautakunta voi kuulla ulkopuolisia
asiantuntijoita.
Lautakunnan puheenjohtajalle, jäsenille ja sihteerille maksettavista
palkkioista ja korvauksista on voimassa, mitä niistä valtion komiteoiden
osalta säädetään tai määrätään.
Tarkempia säännöksiä lautakunnan toiminnasta ja hallinnosta annetaan
opetusministeriön asetuksella.
28 §
Valtionavustus
Valtion talousarvioon otetaan vuosittain määräraha, josta
rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille voidaan myöntää
valtionavustusta kustannuksiin, jotka aiheutuvat
kulttuurihistoriallisesti merkittävien rakennusten kunnossapidosta,
lapsi- ja nuorisotyöstä tai sosiaalisesta palvelutyöstä.”
Viimeinen pykälä antaa valtion talousarvion laatijoille lähes
mielivaltaiset mahdollisuudet tukea “hyvinä” pitämiään uskontoja.
Kaikkia uskontoja laki ei velvoita tukemaan. |