Vapaa Ajattelija 1/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 1/2001 sisällysluetteloon
|Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Oppimatkalla Pietarissa
Vapaaa Ajattelijan numerossa 3/2000 kertoi
puheenjohtaja Erkki Hartikainen matkastaan Pietarissa viime vuoden
kesäkuussa. Minäkin sain kunnian osallistua kyseiseen konferenssiin,
tein muistiinpanoja ja seurailin uteliaana konkarin matkassa maailman ja
humanismin menoa Venäjällä.
Kun liittohallituksen kokouksen jälkeen sain varmuuden että pääsisin
Pietariin, oli mielessäni melkoinen sekamelska. Kokemattomana
ulkomaanmatkailijana yhden rantaloman kokemuksella yksinäinen matka
kohti Venäjää arvelutti. Innostuneena aloin järjestää asioita sen
kummemmin selvittämättä yksityiskohtia. Sainkin edullisen valmiin
pakettimatkan, joka lähtisi tiistaina kohti Pietaria ja takaisin suomeen
perjantaina aamusta. Valitettavasti ja vasta liian myöhään tajusin, että
paluumatka alkaisikin jo perjantaina aamulla, eli konferenssi jäisi
kesken. Joka tapauksessa kokemus oli ainutlaatuinen ja mikä onkaan
parempi tapa oppia asioita kuin kantapään kautta. Puuduttavan
linja-automatkan jälkeen majoittauduin hotelli Nevaan, 1800-luvun
lopulla rakennettuun vanhukseen, jonka ylväys oli edelleen nähtävissä,
vaikka aika olikin tehnyt vääjäämättömästi tehtäväänsä.
Keskiviikko - konferenssin aloitus
Lähdimme aamupalan jälkeen hotellilta kävelemään Erkin kanssa kohti
yliopistoa, jossa ilmoittautuminen tapahtui. Venäjän
humanistiyhdistyksen puheenjohtaja, Moskovan yliopiston filosofian
professori Valeri Kuvakin toimii konferenssin isäntänä ja avasi
tilaisuuden. Erkki kutsuttiin salin eteen päävieraiden joukkoon, tässä
arvovaltaisessa joukossa olivat mm. norjalainen IHEUN puheenjohtaja Levi
Fragell, sekä sekulaarin humanismin neuvostosta Matthew Cherry.
Fragell aloitti puheet esittelemällä itsensä ja toimintansa, hän puhuu
demokratiasta sekä kulttuurin ja muista muutoksista Venäjällä. Hän
korosti puheessaan, että muutokset voivat olla nopeita eikä muutokset
aina välttämättä mene hyvään suuntaan. Fasistinen autoritäärinen aate
voi levitä ja sen vuoksi emme voi koskaan lakata huolehtimasta
yhteiskuntamme tulevaisuudesta. Nykyään humanismi on järjestäytynyttä,
mutta Fragellin mukaan heikkoa. Fragell näkee kuitenkin tulevaisuudessa
mahdollisuuden parempaan, humanismi kasvaa ja kehittyy.
Venäjän humanismi
Venäjällä yleinen tietoisuus humanismista on huonoa, siihen ei
suhtauduta tieteellisesti edes älymystön perusteella. Konferenssin eräs
tarkoituksista olikin selventää, että humanismilla ei ole poliittista
tarkoitusperää - eikä se myöskään ole uskonto. Osallistujien tehtäväksi
mainittiinkin edistää tietämystä humanismista. Yleisesti ottaen puhujat
toivoivat hyvää Venäjän humanismille. Minulle ensimmäisen päivän
merkittävin tapahtuma lienee tutustuminen venäläisiin ateisteihin
Moskovasta (http://www.atheism.ru/).
He kertoivat, että heille tärkeä väline on nykyään tietokone ja
internet, ongelmana on vain länsimaisten sivustojen ongelmat
kyriilisissä koneissa. Tiedonhaku ei suju niin helposti. Mutta heidän
toimintansa on kuitenkin vilkasta, heidän tarkoituksenaan oli järjestää
ateistisille yhtyeille rock-festivaali Moskovassa. Tämä oli heidän
mukaansa tehokas tapa herättää kiinnostusta nuorten keskuudessa.
Ateistit toimivat siis Venäjälläkin parhaansa mukaan, vaikka rahoitusta
ja tukea kaivataankin kipeästi.
Toinen päivä torstai
Toisena päivänä siirtyin seuraamaan mielestäni mielenkiintoisinta
osiota, jonka aiheena oli: Tiede, skeptisismi ja paranormaalit
uskomukset. Tulkkaamattomien alkujuontojen jälkeen seurasin hiukan
puhetta, joka tuntui puolustelevan parapsykologiaa. Keskustelu junnasi
paikallaan ja lopulta tulkkauskin harveni loppuen kokonaan, vaihdoinkin
ryhmää jossa keskustellaan humanismista yleensä. Seurailen keskustelua
kunnes lyöttäydyn ikätovereideni seuraan keskustelemaan
yleismaailmallisimmista asioista ja nuorten ajatusmaailmasta Venäjällä.
Vaikka kieliongelmat ovatkin välillämme suuret, kommunikointi onnistuu
hyvin. Iltapäivällä konferenssiryhmä jakautui kaupunkikierrosta varten
venäläisiin ja muunmaalaisiin. Uusien tuttavuuksieni suostuttelemana
lähdin kierrokselle venäläisten mukana. Matkaopas kertoili Pietarin
nähtävyyksistä, ystäväni tulkkailivat parhaani mukaan ja keskustelumme
jatkui. Jos muutama yksityiskohta Pietarin historiasta jäikin väliin,
oli valintani kuitenkin oikea. Tutustuin vieressäni istuvaan filosofi ja
psykologi Igor Kondrashiniin, jonka kanssa jutustelimme tovin. Hän on mm
julkaissut Kirjan Dialectics of Matter, johon voi tutusta internetissä
osoitteessa
http://www.user.cityline.ru/~linko/eng/.
Perjantai ja paluu arkeen
Epäonnistuneiden matkajärjestelyideni vuoksi jouduin jo perjantaina
aamusta lähtemään kohti Suomea, niinpä viimeisen päivän puheet ja
keskustelut jäivtä väliin. Haikein tunnelmin pakkaan tavarani ja
kohtapuoliin linja-automme lähteekin. Matka taittuu nopeasti ja pian
olemmekin ns. suur-Suomen mailla. Kuvaamme entisen rajan muistomerkkiä
ja jatkamme matkaa Terijoelle, jossa pysähdymme vanhaa kirkkoa
ihailemaan. Mummut ja nuoremmatkin syytävät rahaa kuin pohjattomaan
kaivoon ostaessaan ikoneja ja kynttilöitä ja muuta krääsää. Hohtavan
valkoinen ja hyväkuntoinen kirkko pursuaa kalleuksia ja arvoesineitä,
kun taas ympäristön talot ränsistyvät silmissä. Kuin huonona vitsinä
kerjäävälle vanhukselle annetaan muutama rupla ja jälleen on omatunto
puhdas. “Nyt on hyvä olo kun sai käydä kirkossa ja sytyttää kynttilän”,
kiteyttää eräskin vanha rouva tämän irvokkaan tilanteen. Ihmettelin
tilannetta ja mietiskelen vain, miten ihmisten asenteet saisi muutettua;
jos kaikki ne varat, jotka syydettiin kirkon krääsän ostamiseen, olisi
annettu kerjäläiselle, olis paljon enemmän hyvää saatu aikaan. Näissä
mietteissa matka jatkui läpi köyhän ja ränsistyneen maaseuden kohti
hyvinvoivaa isänmaatamme. Tuntuu hämmästyttävältä ajatella miten lähellä
Venäjä on Suomea ja miten kaukana kuitenkin niin monella tavalla.
Marko Koivuniemi |
|