Suomeen perustettiin vuoden alussa Darwin-seura. Takana oli joukko
evoluutioteoriasta innostuneita helsinkiläisiä ja jyväskyläläisiä
tutkijoita ja harrastajia.
Seuran perustamisajatus lähti siitä, että brittiläisestä Charles
Darwinista ja hänen kehittämästään evoluutiobiologiasta ei tiedetä
tarpeeksi Suomessa. Evoluutioteorian sovellukset ovat myös olleet
syrjittyjä esimerkiksi yhteiskuntatieteissä.
Darwin-seuran toiminnassa on biologien lisäksi sosiologeja,
opettajia, lääkäreitä ja insinöörejä. Perustajia yhdistää luonnon, siis
myös ihmisluonnon, ihailu ja ihmettely.
Evoluutiolla on paljon annettavaa muillekin tieteenaloille kuin vain
biologialle, esimerkiksi mielisairauksiin löytyy mielenkiintoisia
Darwinin teoriaan perustuvia selityksiä. Vaikka seuran aktiivit
kuulostavat varsin akateemiselta, ovat kaikki evoluutioteoriasta
kiinnostuneet tervetulleita seuran toimintaan.
Charles Darwin (1809-1882) oli empaattinen ja hyväluontoinen
englantilainen luonnontutkija, joka vuonna 1859 julkaisi tiedemaailmaa
mullistaneen teoksen Lajien synty. Kirjassaan Darwin osoitti, että lajit
muuttuvat ajan kuluessa luonnonvalinnan vaikutuksesta. Tämä vaikutti
myös ihmisen käsitykseen omasta itsestään.
Evoluutioteoria saikin aikalaisten parissa myrskyisän vastaanoton.
Kirkolliset piirit eivät voineet hyväksyä käsitystä, että ihminen
polveutuu apinasta. Yhä tänä päivänä Yhdysvalloissa tietyt uskonnolliset
piirit taistelevat evoluutioteorian kouluopetusta vastaan vedoten
ihmisen jumalalliseen alkuperään.
Usein evoluutioteoria mielletään julkisessa keskustelussa ajatukseen,
että kyseessä on vahvimpien luonnollinen oikeus sortaa heikompiaan.
Biologiasta on kuitenkin turha hakea oikeutusta tällaiseen.
Toiseksi, evoluutio harvoin on “vahvimman eloonjäämistä”. Tämä
harhakäsitys juontuu lausahduksesta “survival of the fittest”, jonka
sopivin suomennos olisi “sopivimman eloonjääminen”. Monesti evoluutio on
mukavimman tai pelokkaimman eloonjäämistä ja lisääntymistä.
Suomen Darwin-seura sanoutuu jyrkästi irti kaikenlaisista
poliittisten ja ideologisten aatteiden kannattajista. Seuran
tarkoituksena on edistää evoluutioteorian tuntemusta ja tutkimusta, mikä
onnistuu saattamalla alasta kiinnostuneet harrastajat ja tutkijat yhteen
ja vaihtamaan ajatuksiaan keskenään.
Eräs seuran aktiiveista, helsinkiläinen sosiologi Heikki Sarmaja
innostui aikoinaan havainnosta, että ihmisillä on kaikille yhteisiä
tunnereaktioita. Annamme esim. anteeksi jos vaikkapa puoliso osoittaa
katuvansa pahaa tekoaan tai loukkaustaan.
Nämä tunteet, katumus ja anteeksianto, ja niitä mahdollisesti
seuraava halaaminen ja sovinnon kyyneleet, mahdollistavat molempia
hyödyttävän yhteistyön jatkumisen. Samoista tunteista on monesti kyse
uskonnollisissa kokemuksissa.
Darwin-seuran helmikuussa Konnevedellä pidetyssä seuran ensimmäisessä
seminaarissa käsiteltiin mm. kysymystä ihmisen karvattomuudesta. Ihminen
on ainoa kädellinen, jolla ei ole koko kehon peittävää karvoitusta kuten
esimerkiksi simpansseilla tai orangeilla.
Ihminenkin oli aikoinaan karvaisempi kuin nykyään. Lapset saattoivat
helposti pitää äitiensä rintakarvoista kiinni aikana, jolloin
lastenrattaat ja kapalot puuttuivat. Ihminen kuitenkin asettui
pidemmäksi aikaa samoille asuinsijoille, jolloin karvaisuus tuli
haitalliseksi tauteja aiheuttavien luteiden ja kirppujen myötä. Teorian
mukaan ajan kuluessa ja vaatetuksen kehittymisen myötä ihmisen kehon
karvoitus väheni. Meidän on siis edullisempaa olla karvattomia,
luteettomia ja vaatteellisia kuin toisin päin.
Darwin-seura pyrkii järjestämään vuosittain yhden seminaarin ja
tavoitteena on saada maailmanluokan luennoijia, kuten englantilainen
Richard Dawkins, Suomeen.
Seura ylläpitää jäsenilleen sähköpostilistaa, jossa käydään keskustelua
ja väittelyä evoluutiosta ja sen ilmenemismuodoista. Darwin-seuran
nettisivut löytyvät osoitteesta:
http://www.darwinsociety.com. [Nykyään:
http://www.darwin-seura.fi/]
Eija Stark