Vapaa Ajattelija 1/2001
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 1/2001 sisällysluetteloon
|Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Ateismin määrittelemisestä
Koska teologit koko ajan yrittävät sotkea keskustelua virheellisillä
ja omatekoisilla ateismin määritelmillä, seuraavaan on otettu Michael
Scrivenin kuuluisa ateismin , agnostisismin ja teismin määritelmä
vuodelta 1966 (Primary Philosophy, McGraw-Hill, 1966, painettu uudestaan
teoksessa Critiques of God, toim Peter Angeles, Prometheus Books, ISBN
0-87975-078-2). Lisäksi määritelmässä on otettu huomioon maailman
tunnetuimman ateistifilosofin Michael Martinin jaottelu positiiviseen
ateismiin ja nagatiivisen ateismiin (Atheism, A Philosophical
Justification, Temple University Press, 1990, ISBN 0-87722-642-3).
Jumalan olemassaolo
|
Nimitys
|
1. Vahvoja todisteita olemassaoloa vastaan, ei
mitään todisteita puolesta |
Positiivinen ateismi |
2. Ei mitään yleisiä tai erityisiä perusteita tai
todisteita puolesta |
Negatiivinen ateismi |
3. Joitakin yleisiä tai erityisiä perusteita
puolesta, silti epätodennäköinen |
Skeptisismi, agnostisismia laajassa merkityksessä,
vaikka pitää jumalan olemassaoloa epätodennäköisenä, pitää sitä
mahdollisena |
4. Todisteita puolesta ja vastaan yhtä paljon,
todennäköisyys 50 % |
Agnostisismi kapeassa merkityksessä, ei ota mitään
kantaa kummankaan puolesta |
5. Vahvoja todisteita puolesta, silti
ristiriitaisuuksia ja todisteita vastaan |
Käytännön teismi, agnostisismia laajassa
merkityksessä |
6. Vahvoja todisteita puolesta eikä mitään
todisteita vastaan. Todistuva tavanomaisessa mielessä |
Moderni teismi |
7. Suoraan todistuva vastaansanomattomilla
tosiasioilla |
Vanhakantainen teismi |
Michael Scriven, Suomenkielinen muotoilu Erkki Hartikainen
|
|