Oletetaan, että olisi olemassa yhteisö, joka muodostuisi
rationaalisesti käyttäytyvistä ja keskenään tasa-arvoisista yksilöistä.
Oletetaan lisäksi, että jos tässä yhteisössä kaikki tekevät yhteistyötä,
jokainen yksilö saa enemmän hyötyä kuin jos kaikki huijaisivat ja
olisivat itsekkäitä. Jälkimmäinen oletus on hyvinkin realistinen: totta
kai yhteistyöstä ja työnjaosta koituu kaikille hyötyä. (Hyöty tarkoittaa
tässä taloustieteen hyötyä eli mitä tahansa yksilöön kohdistuvaa
yleismitatonta positiivista seikkaa; vastakohtana haitta.)
Mutta yhteiskuntasopimus ei voi syntyä näin yksinkertaisesti. Nimittäin
yhteistyötä tekevien yhteisössä yksittäinen yksilö hyötyy huijaamisesta.
Jos kaikki muut maksavat veroja, yksilö hyötyy, jos hän jättää veronsa
maksamatta. Mutta jos kukaan ei maksa veroja, ei ole kouluja, yleisiä
teitä eikä sairaaloita. Kaikilla olisi huonommat oltavat.
Siispä yhteistyön varmistamiseksi täytyy olla pakkokeinoja. Oletetaan,
että kaikki myöntyisivät seuraavanlaiseen sopimukseen: "Teen
yhteistyötä, JA liityn rankaisemaan ketä tahansa, joka huijaa".
Takaisiko tämä yleisen yhteistyön? Valitettavasti ei.
Rankaisijoihin liittymisestäkin koituisi haittaa yksilölle (vaikka ei
kovin suurta, esim. ajan menetystä). Yhteisön valtaisivat
vapaamatkustajat, jotka tekisivät yhteistyötä, mutta eivät liittyisi
rankaisijoihin. Sopimus voitaisiin kuitenkin pelastaa tekemällä siihen
lisäys "Kohtelen huijarina ketä tahansa, joka ei liity rankaisijoihin".
Onko ihmisyhteisöissä vallitsevan yhteistyön perusteet tällä ratkaistu?
Lauma pirujakin tekisi yhteistyötä, jos ne olisivat älykkäitä.
Pohtikaamme ensin millaisia ominaisuuksia kuvatun kaltainen sopimus
vaatisi yksilöiltä. Ensinnäkin heillä on oltava yhteinen, kaikkien
ymmärtämä kieli. Toiseksi kullakin yksilöllä täytyy olla käsitys toisen
yksilön mielestä. Ei olisi järkeä suostutella toista sopimukseen, ellei
suostuttelijalla olisi "tietoa" siitä, että muilla on samankaltainen
mieli kuin hänelläkin; samanlaiset halut ja uskomukset. (Autisteilta
tällainen tieto puuttuu; heitä on sanottu "mielisokeiksi".) Vaikuttaa
siis siltä, että yhteiskuntasopimus olisi helppoa saavuttaa
rationaalisten ja tasa-arvoisten yksilöiden välillä.
Mallin heikkous on luonnollisesti olettamus yksilöiden
rationaalisuudesta. Tälläkin hetkellä maailma on täynnä paikkoja, joista
ulkopuolinen ja moni alueen asukaskin huomaa heti, että melkein kaikki
hyötyisivät, jos ihmiset lakkaisivat identifioitumasta tiettyihin
ryhmittymiin (esim. muslimi, serbi, kroaatti, tutsi, hutu, juutalainen,
arabi, protestantti, katolinen) ja tekisivät työtä yhteisen hyvän eteen.
Kuitenkin riittävän suuri osa populaatiosta katsoo kuuluvansa erilaisiin
"heimoihin" eikä koko alueen ihmisiin siten, että yhteistyöstä tulee
mahdotonta. Miksi ihmeessä?
On selvää, että samaistuminen ryhmään ja käyttäytyminen sen mukaan on
voimakkaasti riippuvaista myyteistä ja rituaaleista. Historialliset,
rituaalien vahvistamat legendat ihmisten alkuperästä muokkaavat ihmisen
käyttäytymistä tehokkaasti. Mutta miksi se on näin? Tarvitsemme
selityksen yhdelle ihmisen universaalille ominaisuudelle:
"indoktrinaatiolle" eli kyvylle omaksua oppeja ja aatteita. Tarinat,
melodiat, rituaalit ym., jotka sitovat ryhmän yhteen, ovat ympäröivästä
kulttuurista peräisin, mutta se että olemme myyttien johdateltavissa, on
sisäsyntyistä, ja tälle haluamme selityksen.
Ilmeinen selitys voisi olla seuraavanlainen: ryhmät, jotka pystyivät
istuttamaan lojaalisuutta jäseniinsä, olivat menestyneempiä kuin muut.
Täten tällaisen ryhmän jäsenet saivat enemmän jälkeläisiä, jotka
puolestaan perivät ominaisuuksia, jotka tekivät lojaalisuuden
mahdollisuudeksi. Onko tällainen selitys todennäköinen?
Kyse on oikeastaan vanhasta ongelmasta biologiassa: toimiiko
luonnonvalinta enemmän ryhmän vai yksilön tasolla? Arkeologinen
todistusaineisto viittaisi siihen, että esihistorialliset ryhmät olivat
pieniä, mikä mahdollistaisi ryhmien välistä karsintaa.
Mutta jos ryhmien välillä on ollut merkittävää yksilöiden (ja täten myös
geenien) siirtymistä, kuten muista kädellisistä voisimme päätellä,
"ryhmävalinta" ei voisi toimia kovin tehokkaasti. Kyky identifioitua
ryhmään ei ilmeisesti olisi voinut kehittyä, ellei siitä olisi ollut
hyötyä sekä yksilölle ryhmän sisällä että koko ryhmälle ryhmien
välisessä kilpailussa.
Tämä puolestaan tulee mahdolliseksi siten, että yksilöitä, jotka eivät
omaksu yhteisön normeja, rankaistaan muiden ryhmän jäsenten toimesta.
Yhteistyö näyttäisi olevan pitkälti kiinni myyteistä ja rituaaleista
(eikä niinkään rationaalisuudesta) ja siitä että yksilön käyttäytyminen
riippuu paljolti kyvystä "indoktrinoitua". Jotta luonnonvalinta olisi
pystynyt istuttamaan meihin tämän kyvyn, on evoluutioympäristössämme
mitä ilmeisimmin täytynyt täyttyä kaksi ehtoa: ensiksikin kyvyn omaavat
ryhmät ovat olleet menestyksekkäämpiä, ja toiseksi yksilöitä, joilla ei
tätä kykyä ollut, rankaistiin.
Toinen mallin heikkous on oletus ihmisten tasa-arvoisuudesta. Niille,
jotka omistavat maata, tehtaita tai kauppoja, on avoinna erilaisia
mahdollisuuksia kuin talonpojille, tehdastyöläisille tai
kassa-apulaisille. Saman sosiaaliluokan jäsenille muodostuu monesti
yhteisiä intressejä, eikä ole yllättävää, että heille kehittyy myyttejä
ja rituaaleja vahvistamaan ymmärrystä näistä intresseistä.
Nykyisin muutaman sadan tai kymmenen ihmisen yhteisöt, joihin
tunne-elämämme on sopeutunut (ja joilla oli työnjakoa vain pienessä
mittakaavassa), on korvattu jättimäisillä yhteisöillä, jotka ovat
riippuvaisia pitkälle viedystä työnjaosta. Yhteistyö näiden kesken
tullee jatkossakin riippumaan siitä, miten tunne-elämämme sopeutumat
huomioidaan.
Toisaalta yhteistyö on tietysti kiinni rationaalisista laeista ja
sopimuksista mutta myös lojaalisuutta synnyttävistä myyteistä ja
rituaaleista.
Valitettavasti rationaalisuus voi johtaa epäsosiaaliseen itsekkyyteen ja
ryhmälojaalisuus epärationaaliseen nurkkakuntaisuuteen. Meidän pitää
luoda lakeja, joissa itsekkyys ei johda sosiaalisten järjestelmien
tuhoutumiseen, ja "rationaalisia myyttejä" (esim. YK:n
ihmisoikeusjulistus), jotka ulottavat lojaalisuuden koko ihmiskuntaan.
Osmo Tammisalo