Vapaa Ajattelija 6/2000

jumalaton kulttuurilehti

 Vapaa Ajattelijan 6/2000 sisällysluetteloon |Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon | Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon



Kirja Jeesuksesta tavallisena juutalaisena

Kuka hän oli, Uusi näkökulma Jeesuksen elämään, T. P. Laine, Atena Kustannus Oy, 2000, 222 s., 141 mk

Ekonomi Tapio Laine on tehnyt varsinaisen työnsä markkinointitutkijana. Sen ohella hän on noin kolmenkymmenen vuoden ajan tutkinut ajanlaskumme alun tapahtumia, niistä viimeiset kymmenen vuotta päätoimisesti. Pienen kirjan lähdeviiteluettelo on vaikuttava, 33 sivua viitteitä ja 10 sivua kirjallisuusluetteloa.

Kirjaansa “Kuka hän oli” Laine ei ole kirjoittanut ensisijaisesti suomalaisille, sillä hän tuntee hyvin kristillisten kirkkojen vaikutusvallan Pohjoismaiden ja Saksan yliopistoissa. Esipuheen kirjoittaja, kulttuurihistorioitsija, professori Harald Haarman kertoo esimerkin Saksasta. Horst Herrmann ja Eugen Drewermann menettivät siellä oikeuden opettaa uskontotiedettä esitettyään katolisen kirkon näkökulmasta liian kriittisiä käsityksiä. Tuorein esimerkki Saksasta lienee opetustoiminnan kieltäminen Göttingenin yliopiston professori Gerd Lüdemannilta, joka on johtavia Jeesus-tutkijoita. Laineen tavoitteena on kääntää kirjansa englanniksi, jotta se pääsee puolueettomasti uskontoihin suhtautuvien tutkijoiden arvioitavaksi.

Monen vanhemman vapaa-ajattelijan kirjahyllystä löytyvät Joel Carmichaelin “Jeesuksen elämä ja kuolema” (alkuteos 1962, suomennos 1968) ja Johannes Lehmannin “Raportti Jeesuksesta, erään väärennöksen pöytäkirja” (alkuteos 1970, suomennos 1972). Nämä teokset kuvaavat Jeesuksen tavallisena essealaisena juutalaisena, joka ei perustanut kristinuskoa. Kristinuskonhan perusti Paavali, jonka tiedot Jeesuksesta ovat Uuden testamentin mukaan hyvin vähäiset.

Nyt vanhat ja uudet vapaa-ajattelijat voivat täydentää tietojaan teoksella, jonka tekijä on lukenut Kuolleen meren kääröt kannesta kanteen ja vielä suuren määrän muuta asiaan liittyvää kirjallisuutta.

Suurin osa vuonna 1947 löydetyistä Kuolleen meren kääröistä joutui katolisten tutkijain käsiin (viisi kahdeksasta). Vain kaksi tutkijoista julkaisi heille annetut kääröt kokonaisuudessaan. Toinen näistä oli uskonnoton tutkija John M. Allegro, joka erotettiin tutkijaryhmästä. Kääröt löytäneet köyhät ihmiset kaupittelivat niitä, ja emme tiedä, miten paljon löydettyjä osia on tuntemattomien tahojen hallussa. Yhtään juutalaista ei kuulunut tähän juutalaisia kirjoituksia tutkivaan työryhmään.

Vuonna 1988 tutkijaryhmä julkaisi aakkosellisen luettelon heprean ja arameankielisistä sanoista sekä viitteet tekstikatkelmiin, joissa sanat esiintyivät. Muut tutkijat ryhtyivät rakentamaan tekstejä tietokoneella, ja vuonna 1991 saatiin julkisuuteen seitsemäntoista käsikirjoitusteksiä.

Lopulta kalifornialainen kirjasto antoi julkaisemattomien tekstien mikrofilmit (ne oli toimitettu kirjastoon pelättäessä, että sota tuhoaisi alkuperäiset tekstit) julkaistavaksi. Vuonna 1991 ilmestyi kaksiosainen kuvateos, joka sisälsi 1787 ennen julkaisematonta käsikirjoitusvalokuvaa. Kaikki alkuperäisen tutkijaryhmän käsikirjoitukset saatiin viimein alkukielisinä kaikkien tutkittaviksi. Useita käännöksiä esimerkiksi englanniksi on nyt olemassa.

Haartmannin mukaan Laine tuo esille tähän asti Jeesus-tutkimuksessa laiminlyötyjä aspekteja ja onnistuu tällä tavalla asettamaan värikkään kiven Jeesus-imagon mosaiikkiin. Sen takia hänen tekstinsä ansaitsee lukijan mielenkiinnon.

Laine on perehtynyt useisiin Qumranin kääröjen englanninkielisiin käännöksiin suurella perinpohjaisuudella. Hänen lopputuloksensa, jonka mukaan Jeesus ei ollut kristinuskon perustaja vaan essealainen juutalainen, ei ole uusi ajatus, mutta todistusaineisto, jonka hän esittää näkemyksensä tueksi, on ennennäkemättömän laaja. Monet Uuden testamentin ristiriidat häviävät, jos ajatellaan, että Jeesus puhui essealaisena essealaisille.

Laineen käsityksiä radikaalimpiakin ajatuksia on viime aikoina esitetty. Raamattukritiikin professori Robert M. Price sanoo väittelyssään John Rankin’in kanssa (1997) mm.:

“Siten tunnen enemmän ja enemmän vetovoimaa teoriaan, josta tutkijat aikoinaan jyrkästi väittelivät ja nyt hiljaisessa yhteisymmärryksessä vaikenevat, että evankeliumien ilmestysmytologian värjäämän lasin takana ei ollut historiallista Jeesusta. Sen sijaan hän on tarua.”

Tapio Laineen erinomaista kirjaa voi ostaa kirjakaupoista, ja jos paikkakunnalla ei ole kirjakauppaa, teosta voi tilata myös Kustannus Oy Vapaa Ajattelijalta.

Erkki Hartikainen