Vapaa Ajattelija 6/2000
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 6/2000 sisällysluetteloon
|Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
Kirja Jeesuksesta tavallisena juutalaisena
- Kuka hän oli, Uusi näkökulma Jeesuksen elämään, T. P. Laine, Atena
Kustannus Oy, 2000, 222 s., 141 mk
Ekonomi Tapio Laine on tehnyt varsinaisen työnsä
markkinointitutkijana. Sen ohella hän on noin kolmenkymmenen vuoden ajan
tutkinut ajanlaskumme alun tapahtumia, niistä viimeiset kymmenen vuotta
päätoimisesti. Pienen kirjan lähdeviiteluettelo on vaikuttava, 33 sivua
viitteitä ja 10 sivua kirjallisuusluetteloa.
Kirjaansa “Kuka hän oli” Laine ei ole kirjoittanut ensisijaisesti
suomalaisille, sillä hän tuntee hyvin kristillisten kirkkojen
vaikutusvallan Pohjoismaiden ja Saksan yliopistoissa. Esipuheen
kirjoittaja, kulttuurihistorioitsija, professori Harald Haarman kertoo
esimerkin Saksasta. Horst Herrmann ja Eugen Drewermann menettivät siellä
oikeuden opettaa uskontotiedettä esitettyään katolisen kirkon
näkökulmasta liian kriittisiä käsityksiä. Tuorein esimerkki Saksasta
lienee opetustoiminnan kieltäminen Göttingenin yliopiston professori
Gerd Lüdemannilta, joka on johtavia Jeesus-tutkijoita. Laineen
tavoitteena on kääntää kirjansa englanniksi, jotta se pääsee
puolueettomasti uskontoihin suhtautuvien tutkijoiden arvioitavaksi.
Monen vanhemman vapaa-ajattelijan kirjahyllystä löytyvät Joel
Carmichaelin “Jeesuksen elämä ja kuolema” (alkuteos 1962, suomennos
1968) ja Johannes Lehmannin “Raportti Jeesuksesta, erään väärennöksen
pöytäkirja” (alkuteos 1970, suomennos 1972). Nämä teokset kuvaavat
Jeesuksen tavallisena essealaisena juutalaisena, joka ei perustanut
kristinuskoa. Kristinuskonhan perusti Paavali, jonka tiedot Jeesuksesta
ovat Uuden testamentin mukaan hyvin vähäiset.
Nyt vanhat ja uudet vapaa-ajattelijat voivat täydentää tietojaan
teoksella, jonka tekijä on lukenut Kuolleen meren kääröt kannesta
kanteen ja vielä suuren määrän muuta asiaan liittyvää kirjallisuutta.
Suurin osa vuonna 1947 löydetyistä Kuolleen meren kääröistä joutui
katolisten tutkijain käsiin (viisi kahdeksasta). Vain kaksi tutkijoista
julkaisi heille annetut kääröt kokonaisuudessaan. Toinen näistä oli
uskonnoton tutkija John M. Allegro, joka erotettiin tutkijaryhmästä.
Kääröt löytäneet köyhät ihmiset kaupittelivat niitä, ja emme tiedä,
miten paljon löydettyjä osia on tuntemattomien tahojen hallussa. Yhtään
juutalaista ei kuulunut tähän juutalaisia kirjoituksia tutkivaan
työryhmään.
Vuonna 1988 tutkijaryhmä julkaisi aakkosellisen luettelon heprean ja
arameankielisistä sanoista sekä viitteet tekstikatkelmiin, joissa sanat
esiintyivät. Muut tutkijat ryhtyivät rakentamaan tekstejä tietokoneella,
ja vuonna 1991 saatiin julkisuuteen seitsemäntoista käsikirjoitusteksiä.
Lopulta kalifornialainen kirjasto antoi julkaisemattomien tekstien
mikrofilmit (ne oli toimitettu kirjastoon pelättäessä, että sota
tuhoaisi alkuperäiset tekstit) julkaistavaksi. Vuonna 1991 ilmestyi
kaksiosainen kuvateos, joka sisälsi 1787 ennen julkaisematonta
käsikirjoitusvalokuvaa. Kaikki alkuperäisen tutkijaryhmän
käsikirjoitukset saatiin viimein alkukielisinä kaikkien tutkittaviksi.
Useita käännöksiä esimerkiksi englanniksi on nyt olemassa.
Haartmannin mukaan Laine tuo esille tähän asti Jeesus-tutkimuksessa
laiminlyötyjä aspekteja ja onnistuu tällä tavalla asettamaan värikkään
kiven Jeesus-imagon mosaiikkiin. Sen takia hänen tekstinsä ansaitsee
lukijan mielenkiinnon.
Laine on perehtynyt useisiin Qumranin kääröjen englanninkielisiin
käännöksiin suurella perinpohjaisuudella. Hänen lopputuloksensa, jonka
mukaan Jeesus ei ollut kristinuskon perustaja vaan essealainen
juutalainen, ei ole uusi ajatus, mutta todistusaineisto, jonka hän
esittää näkemyksensä tueksi, on ennennäkemättömän laaja. Monet Uuden
testamentin ristiriidat häviävät, jos ajatellaan, että Jeesus puhui
essealaisena essealaisille.
Laineen käsityksiä radikaalimpiakin ajatuksia on viime aikoina esitetty.
Raamattukritiikin professori Robert M. Price sanoo väittelyssään John
Rankin’in kanssa (1997) mm.:
“Siten tunnen enemmän ja enemmän vetovoimaa teoriaan, josta tutkijat
aikoinaan jyrkästi väittelivät ja nyt hiljaisessa yhteisymmärryksessä
vaikenevat, että evankeliumien ilmestysmytologian värjäämän lasin takana
ei ollut historiallista Jeesusta. Sen sijaan hän on tarua.”
Tapio Laineen erinomaista kirjaa voi ostaa kirjakaupoista, ja jos
paikkakunnalla ei ole kirjakauppaa, teosta voi tilata myös
Kustannus Oy Vapaa Ajattelijalta.
Erkki Hartikainen |
|