Historiankirjojen mukaan jo muinaissuomalaisten pakanajumalien
pilkkaamisesta seurasi kuolemanrangaistus. Jumalien uskottiin voivan
vaikuttaa luonnonantimien saantiin. Oli mielekästä valvoa, että kaikki
palvelivat jumalat hyvin. Siten varmaankin saatiin enemmän toiveita
selvitä hengissä kevääseen.
Kristinuskon jumala ei kantanut huolta selviämisestä kevääseen vaan
askaroi maallisen kuoleman jälkeisillä olotiloilla. Niidenkin katsottiin
olevan niin tärkeitä, että jumalan pilkkaamisesta rangaistiin
maallisella kuolemalla ja tietenkin samalla myös kuoleman jälkeisellä
helvetillä.
Kuolemanrangaistus jumalanpilkasta oli Suomessa voimassa vuoteen 1889
saakka. Venäjän valtakunnan keisari tosin armollisesti muutti vuodesta
1823 alkaen kaikki kuolemanrangaistukset elinkautisiksi
vankeusrangaistuksiksi Siperiassa. Siihen saakka kuolemanrangaistuksia
jumalanpilkasta todella pantiin myös täytäntöön.
Vuodesta 1890 eteenpäin enimmäisrangaistus jumalanpilkasta oli 4 vuotta
vankeutta, vuodesta 1970 eteenpäin 2 vuotta ja vuodesta 1999 alkaen ja
edelleen 6 kuukautta.
Kirjailija Asa Jalas kertoo kirjassaan "Keinottelu maailman herrana I"
vuodelta 1917, miten vuosina 1905-1916 oli Suomessa esillä ainakin 50
jumalanpilkkajuttua. Niissä tuomittiin ehdollisia ja ehdottomia
vankeusrangaistuksia sekä sakkoja. Painoylihallitus, "tämä kurjista,
ihmisyytensä menettäneistä eliöistä koottu virasto", teki ilmiantoja.
Silloinen Vapaa Ajatus-lehti oli mukana kolmessa jutussa ja Asa itse
kahdessa. Mainitusta kirjastaan Asa sai varmaankin rangaistuksen.
Laajempia aikapuitteita koskien Asa kertoo liioitellen, että
kristityt ja paavit suorastaan kahlasivat veressä. Liioittelematta Asa
kertoo, että kukaan ei ole vielä saavuttanut kristityn kirkon ennätystä
pirullisessa julmuudessa, inhoittavassa teeskentelyssä, rahanahneudessa
ja suvaitsemattomassa vallanhimossa.
Asa tuo esille ajatuksen, että jospa jumalanpilkassa suojelun kohteena
ovatkin ihmisten uskonnolliset tunteet eikä itse jumala. Käsitys
vakiintui 1930-luvulla. Asa on edelläkävijä myös siksi, että hän
kirjoittaa jumalan pienellä alkukirjaimella.
Ajalla 1918-1944 oli esillä useita jumalanpilkkajuttuja.
Hannu Salama tuomittiin 1968 3 kuukaudeksi ehdolliseen
vankeusrangaistukseen jumalanpilkasta. Hän oli lausunut kirjassaan
Juhannustanssit mm. seuraavaa: "Ja totisesti minä sanon teille, kun
tulee päivä niin te huudatte täällä on Herra ja tuolla on Herra ja
hiialahiiala mutta te ette enää muista että Jeesus seurustelee
vakituiseen tiineen aasin tamman kanssa koska Jeesus ei ole mikään
tuhkamuna." Hannu on viimeinen jumalanpilkkatuomittu. Tasavallan
presidentti Urho Kekkonen armahti Hannun rangaistuksesta.
Viime vuosina ovat jumalanpilkkaa yrittäneet ainakin Harro Koskinen
taulullaan Sikamessias, Jukka Lindfors kristillisillä iltamillaan ja
tämän kirjoittaja kirjassaan "Uskonnottoman oikeusopas". Viimemainitussa
selostetaan neitsyt Marian "rukoilemiset" synagogassa pappien kanssa
noin 9 kuukautta ennen Jeesuksen syntymää. Jumalanpilkkayritykset eivät
ole johtanet toivottuun syytteeseen.
Tämän kirjoittaja pyytää lukijoilta neuvoja, miten syytteeseen
johtava jumalanpilkkarikos olisi vielä toteutettavissa. Kirjoittaja
hoitaa itse pilkkaamisen ja ottaa vastaan rangaistuksen ja julkisuuden
riskin. Jumalaa pitää pilkata koska se on rangaistavaa. Muuta syytä
jumalan pilkkaamiseen ei ole.
Uskonnollinen rikosoikeus on yleisesti vastoin kansan käsitystä. Se
ei toimi käytännössä. Sille hymyillään. Kansa ottaa lainsäädäntövallan
omiin käsiinsä. Aiheesta pitää kirjoittaa joka vuosi ainakin yksi
pilakirjoitus.
Raimo Toivonen