Evankelis-luterilaisessa kirkossa “riemuvuoden” keskeinen hanke on
uusi Katekismus eli kristinoppi. Se jaetaan “riemuvuoden” lahjana
kaikkiin talouksiin, joissa on ev.lut. kirkkoon kuuluva henkilö.
Katekismus kertoo tiivistetyssä muodossa, mitä ev.lut. kirkko opettaa
Jumalasta, kristillisestä uskosta ja hyvästä elämästä. Helsingin
hiippakunnan piispa Eero Huovinen on kirjoittanut Katekismuksen
pohjatekstin, joka noudattaa rakenteeltaan Martti Lutherin Vähää
katekismusta. Kirjan ytimen muodostavat kymmenen käskyä, uskontunnustus
(uudelleen suomennettuna) ja Isä meidän -rukous selityksineen. Erikseen
käsitellään kastetta, ehtoollista, Raamattua, rippiä ja rukousta.
Katekismuksen voi myös jumalaton lukea osoitteesta:
http://www.evl.fi/kirkolliskokous/valiokunnat/peruste/katekismus.htm
Koska Vapaa-ajattelijain liiton Kulttuuriohjelma on hyväksytty Lahden
liittokokouksessa vuonna 1993, en ryhdy kirjoittamaan vapaa-ajattelijain
katekismusta (vapaa-ajattelijoillahan ei ole rippikouluakaan) vaan
kommentoin Kulttuuriohjelman etiikkaa eräiden äskettäin ilmestyneiden
etiikan oppikirjojen valossa. Kulttuuriohjelma ei ole vapaa-ajattelijain
oppi samalla tavalla kuin uskontojen opit. Liittokokoukset ja eräiltä
osin myös liittoneuvoston kokoukset voivat muuttaa kulttuuriohjelmaa, ja
nykyinen kulttuuriohjelma on melko erinäköinen kuin se ensimmäinen
kulttuuripoliittinen ohjelma, jonka pohjapaperin aikoinaan kirjoitin.
Vapaa-ajattelijat saattavat olla hyvinkin eri mieltä kulttuuriohjelmassa
esitetyistä asioista, mutta jonkinlaista yksimielisyyttä
liittokokouksissa on tarvittu, kun kulttuuriohjelmia on hyväksytty.
Kulttuuriohjelma löytyy osoitteesta:
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kulttuuriohjelma/kulttuur.htm
Vapaa-ajattelijain liiton Kulttuuriohjelman johdannossa sanotaan mm:
Vapaa-ajattelijat edustavat maassamme sekulaarihumanismia, joka on
naturalistinen, ei-teistinen ja eettinen elämänkatsomus.
Sekulaarihumanismista löytyy tietoja esimerkiksi osoitteesta:
http://www.secularhumanism.org/
Tuossa osoitteessa sekulaarihumanismia kuvaillaan naturalistiseksi
elämänkatsomukseksi. Kulttuuriohjelmassa naturalismi (natura = luonto)
tuodaan esiin seuraavasti:
Vapaa-ajattelijat korostavat, että ihminen on luonnon osa ja hänen
tulevaisuutensa on sidoksissa koko biosfäärin tulevaisuuteen.
Maapallo ja sen elokehä eli biosfääri ovat syntyneet kosmisen,
kemiallisen ja biologisen evoluution tuloksena. Evoluutiolla ei ole
ollut eikä ole päämäärää eikä ehdotonta suuntaa. Elämän evoluutio on
ollut ainutkertainen historiallinen tapahtumasarja.
Kysymykseen siitä, ovatko sekulaarihumanistit ateisteja,
http://www.secularhumanism.org/ vastaa, että sekulaarihumanistit
ovat ateisteja tai agnostikkoja.
Vapaa-ajattelijain etiikasta Kulttuuriohjelmassa sanotaan mm.:
Vapaa-ajattelijat kannattavat seurausetiikkaa, jonka mukaan teon arvon
määräävät teon seuraukset. On vaikea kuvitella miten muuten
rationaalinen ja autonominen moraali voitaisiin perustella kuin
vetoamalla hyötyyn (hyöty on nähtävä laajana käsitteenä), joka sen
noudattamisesta koituu yksilölle tai yhteisölle. Kantilainen
velvollisuusetiikka johtaa sokeaan moraalilain kunnioitukseen
seurauksista välittämättä, eivätkä vapaa-ajattelijat voi hyväksyä
sellaista. Moraali on ihmistä varten eikä ihminen moraalia varten.
Moraalisesti oikeaan tekoon kuuluu tietysti myös moraalinen mielenlaatu,
hyvä aikomus, muttei se yksin riitä. Hyvä aikomus on saanut paljon pahaa
aikaan maailmassa: haaveilijat ja fanaatikot ovat yleensä toimineet
hyvin aikein.
Kommentoin seuraavassa Kulttuuriohjelman eettisiä kannanottoja lähinnä
teoksen The Blackwell Guide to Ethical Theory (Blackwellin opas etiikan
teoriaan, toimittanut Hugh La Follette, 2000) jaottelujen mukaan. Yllä
olevan perusteella on selvää, että Kulttuuriohjelma asettaa etusijalle
seurausetiikan (jonka tunnetuin muoto on utilitarismi, utility = hyöty).
Seurausetiikka on eräs normatiivisen etiikan muoto: tekojen tai normien
hyvyyttä arvioidaan niiden seurausten perusteella. Seurausetiikkaa
vastustavat mm. kantilaiset (joiden mukaan on olemassa seurauksista
riippumattomia velvollisuuksia), sopimusetiikan kannattajat (kuten
Rousseau, Hobbes ja Rawls), intuitionistit (joiden mukaan moraalin
pätevyys testataan moraalisilla intuitioillamme, Ross),
ihmisoikeusetiikka (jonka mukaan on joukko ehdottomia
ihmisoikeusnormeja) ja libertarismi (jonka perusarvoja ovat yksilön
vapaus ja yksityinen omistusoikeus), hyve-etiikka, feministinen etiikka
(jonka mukaan oikeudenmukaisuusajattelu on miehistä ja hoiva-ajattelu
feminististä) ja ns. mannermainen etiikka (Hegel, Nietzsche, Scheler,
Sartre, Levinas ja postmodernistinen arvonihilismi). Pragmaattinen
etiikka yrittää sovittaa seurausetiikkaa ja sopimusetiikkaa yhteen.
Jos joitakin yllä olevista käsitteistä tai henkilöistä ei ole
Vapaa-ajattelijan käsikirjassa:
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kasikirja/
niin ne pyritään lisäämään sinne tulevaisuudessa.
Olen ottanut mukaan noin tavattoman pitkän luettelon koulukuntia siitä
syystä, että voisin alempana kertoa miten niiden ajatuksia on
sisällytetty Kulttuuriohjelmaan. Mainittakoon, että esimerkiksi Timo
Airaksisen kirja Moraalifilosofia (WSOY 1987-1993) ja Editan julkaisemat
elämänkatsomustiedon oppikirjat edustavat pääsääntöisesti
seurausetiikkaa vastustavia koulukuntia. Osoitteesta:
http://www.dlc.fi/~etkirja/
löytyvät elämänkatsomustiedon ilmaiset oppikirjat sen sijaan
tarkastelevat erilaisia eettisiä katsomuksia tasapuolisesti. Uusin kirja
Hyvä yhteiskunta (et14) on kirjoitettu kesällä 2000, joten se on
varmasti ajan tasalla. Opetusministeriön apurahan turvin Internetiin
siirretyt ja samalla ajantasaistetut oppikirjat eivät huomioi
Kulttuuriohjelmaa siksi, että ne olisi kirjoitettu ohjelman perusteella
vaan siksi, että Kulttuuriohjelmaan keskeisesti vaikuttaneet Kari Saari
ja Kimmo Sundström olivat mukana tekemässä näitä oppikirjoja ja
oppikirjat ovat vaikuttaneet Kulttuuriohjelmaan.
Eräiden suomalaisten filosofien jo sadan vuoden ajan esittämä uutinen
seurausetiikan kuolemasta on osoittautunut ennenaikaiseksi. Viime vuonna
Blackwell julkaisi William H. Shaw’n teoksen Contemporary Ethics, Taking
Account of Utilitarianism (=Nykyinen etiikka, utilitarismi huomioiden).
Brad Hooker, joka kirjoittaa (sääntöihin perustuvasta) seurausetiikasta
Hugh La Follette’n toimittamassa kirjassa, valmistelee uutta kirjaa.
Myös suunnilleen kaikki muut etiikan koulukunnat kuin seurausetiikka
ovat hengissä, ja niillä on edelleen kannattajia. Lukuun ottamatta
jumalalliseen ilmoitukseen perustuvaa etiikkaa nuo koulukunnat ovat
uskonnottomia.
Kulttuuriohjelman etiikka ei edusta ns. moraalista realismia, jonka
mukaan olisi olemassa moraalisia totuuksia:
Tiede ei ratkaise arvokysymyksiä eikä ole mitään etukäteisiä takeita
siitä, että tiede kykenee ratkaisemaan kaikki “maailman arvoitukset”.
Toistaiseksi ei kuitenkaan tunneta parempaakaan menetelmää kuin
tieteellinen menetelmä älyn kehittämiseksi ja olevaisen selvittämiseksi.
Pikemminkin ohjelma edustaa lievää relativismia (suhteellisuusetiikka),
jonka mukaan ei ole kaikkina aikoina ja kaikissa tilanteissa
yleispätevää moraalia:
Vapaa-ajattelijat eivät usko absoluuttisen, kaikkina aikoina ja kaikissa
tilanteissa, pätevän moraalin olemassaoloon.
Pieni määrä ns. naturalistista moraalista realismia kulttuuriohjelmassa
on siinä suhteessa, että normeilla ja arvoilla on niiden sosiaalisesta
alkuperästä johtuvaa yleispätevyyttä:
Yleispäteviä mittapuita on kylläkin olemassa. Arvoilla ja normeilla on
niiden sosiaalisesta alkuperästä johtuvaa yleispätevyyttä. Esimerkiksi
suurille universaaleille moraaliohjeille (“älä tapa”, “älä varasta”,
“älä valehtele”) antaa yleispätevyyttä se, että ne muodostavat
elinehtoja koko inhimilliselle yhteiskunnalle. Koko yhteisön elämä ennen
pitkää lakkaisi ja yhteisö sortuisi olemassaolon taistelussa, ellei
näitä ohjeita sovellettaisi yhteisön omiin jäseniin.
Moraalin perustelut ovat ohjelmassa pikemminkin naturalistisia kuin
intuitionistisia.
Vapaa-ajattelijat katsovat, että moraaliarvot juontuvat inhimillisestä
kokemuksesta. Moraali on autonomista, se kasvaa inhimillisistä tarpeista
ja eduista.
Kulttuuriohjelmassa luetellaan pitkä lista velvollisuuksia tai hyveitä,
mutta ohjelma toteaa, että ne on havaittu hyviksi sen perusteella,
millaisia seurauksia niistä on ihmisen hyvälle.
On olemassa sellaisia perustavia moraalisia velvollisuuksia, joiden
merkitys tunnustetaan kaikissa maailman sivistyneissä yhteisöissä. Näitä
eettisiä periaatteita ei mikään uskonto tai vakaumus voi omia, vaan ne
ovat ihmiskunnan yhteistä pääomaa. Ne on havaittu hyviksi sen
perusteella, millaisia seurauksia niistä on ihmisen hyvälle.
Tässä kohdassa on siis pidetty tiukasti kiinni hyve- ja
velvollisuusetiikan alistamisesta seurausetiikan kontrolliin.
Vapaa-ajattelijat eivät kannata sellaisia hyveitä tai velvollisuuksia,
joista on huonoja seurauksia.
Ihmisoikeusetiikka kulttuuriohjelmassa esitetään omana lukunaan.
Tärkeimmät ihmisoikeudet on lueteltu ohjelmassa. Lopuksi todetaan:
Vapaa-ajattelijat korostavat, että ihmisoikeudet kuten muutkin oikeudet
ovat sosiaalisesti luotuja rakennelmia, ihmisten luomuksia, eivätkä ne
ole olemassa jotenkin “luonnostaan”. Länsimainen sekulaari sivistys on
tehnyt mahdolliseksi luoda nykyisenkaltaisen laajan ihmisoikeuksien
kirjon.
Ihmisoikeudet on alistettu seurausetiikan kontrolliin.
Kulttuuriohjelman etiikka korostaa erityisesti yksilön vapautta, ja se
on tässä suhteessa lähellä libertarismia, josta se kuitenkin eroaa
jyrkästi korostamalla yksilön vastuuta:
Yksilöillä on vastuu toisistaan, erityisesti läheisistä ihmisistä (esim.
lapset, vanhemmat, elämänkumppani jne.).
Yksilöillä on myös kansalaisvelvollisuuksia kuntia ja valtiota kohtaan.
Voidaan puhua myös maailmanlaajuisesta vastuusta ihmislajin jäsenenä ja
Maan asukkaana. Ihminen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa maapallon
biosfäärin tulevaisuuteen ja sitä kautta tulevien ihmispolvien elämään.
Kultainen sääntö ei esiinny (kuten Kantilla) ehdottomana periaatteena
vaan osana seurausetiikkaa vapauden ja vastuun punnitsemisessa:
Vapaa-ajattelijat korostavat universaalisen kultaisen säännön merkitystä
elämänohjeena vapauden ja vastuun punninnassa: Älä tee toisille sitä
mitä et tahtoisi tehtävän itsellesi.
Seuraava Kurt Baierin artikkelista peräisin oleva näkemys elämän
tarkoituksesta on kulttuuriohjelman ydinkohtia:
Keskeinen osa etiikkaa on kysymys elämän tarkoituksesta. On tärkeää
nähdä toisistaan erillisinä kysymykset: onko elämällä tarkoitus ja onko
elämässä tarkoitusta. Ensimmäinen viittaa elämään luonnonilmiönä, joka
on syysuhteen avulla eikä tarkoitushakuisesti selitettävä asia.
Jälkimmäinen koskee yksilön elämää ja yksilön elämällä voi olla lukuisia
tarkoituksia. Ihmisten on mahdollista elää merkityksellistä ja täyttä
elämää itseään varten ja yhdessä toisten kanssa osana ihmisten
yhteiskuntaa.
Seurausetiikka sopii uskonnottomaksi etiikaksi siitä syystä, että toisin
kuin muissa koulukunnissa, seurausetiikassa ei luoteta siihen, että
osaisimme uskontojen kyllästämässä maailmassa tehdä ratkaisuja
esimerkiksi omien tuntemustemme tai historiallisesti kuuluisien etiikan
järjestelmien perusteella, vaan seurausetiikan mukaan on pyrittävä
toimimaan ottaen huomioon se, mitä todella tapahtuu, jos teemme jollakin
tavalla tai noudatamme jotain sääntöä.
Etiikan historian kuuluisimpia ongelmia on ns. Vangin dilemma. Kahden
pelaajan on valittava, toimivatko he yhteistyössä vai eivät. Kumpikaan
ei etukäteen tiedä, mitä toinen tekee. Pelaajalle on enemmän hyötyä
siitä, että hän ei toimi yhteistyössä kuin siitä, että hän toimii
yhteistyössä. Jos kumpikaan ei toimi yhteistyössä, tulos on huonompi
kuin silloin, jos molemmat toimivat yhteistyössä. Panokset voivat olla
esimerkiksi seuraavat:
Jos molemmat toimivat yhteistyössä, he saavat molemmat 3.
Jos molemmat eivät toimi yhteistyössä, he saavat kumpikin 1.
Jos toinen toimii yhteistyössä ja toinen ei toimi, se, joka ei toimi
yhteistyössä saa 5 ja se, joka toimii yhteistyössä saa 0.
Robert Axelrodin tutkimuksissa v. 1984 käytettiin tietokoneohjelmia,
jotka pelasivat tätä peliä. Ohjelma Tit-for-Tat osoittautui voittajaksi.
Se oli hämmästyttävän yksinkertainen: Ensimmäisellä kerralla ole
yhteistyössä. Muilla kerroilla tee, mitä vastustaja teki edellisellä
kerralla.
Tämä ei ole aivan kultainen sääntö, oikeastaan ei sinne päinkään. Eri
koulukunnat ovat tehneet pelistä erilaisia johtopäätöksiä.
Seurausetiikan kannattajat (kuten Singer) ovat ajatelleet, että tulos
opettaa meille, miten toimia, jos haluamme suurimman hyödyn kaikille.
Sopimusetiikan kannattajat ajattelevat tuloksen kuvastavan sitä, että
meidän kannattaa puhua totta eikä aiheuttaa muille harmia niin kauan
kuin he tottelevat sääntöjä. Naturalistit ajattelevat, että tulos
selittää sitä, miksi evoluutio on tehnyt meistä yhteistyöhaluisia.
Vapaa-ajattelijajärjestöt ovat käyttäneet eri maissa hyvin erilaisia
pelistrategioita. Amerikan Ateistit järjestö yritti varmistaa rahojen
säilymisen ateistien hallussa johtamalla järjestöä hyvin
perhekeskeisesti. Joukko rikollisia kaappasi perheen, piti muita
panttivankina ja lähetti yhden noutamaan lunnaita. Sen jälkeen kaikki
kolme tapettiin, paloiteltiin ja haudattiin muovitynnyreissä.
Todennäköisesti tynnyreitä siirrettiin, koska FBI ei löytänyt niitä
sieltä, mistä ne piti löytää. Järjestö menetti suurin piirtein
Vapaa-ajattelijain liiton omaisuuden verran ja kolme vuosikymmeniä
ahkerasti työtä tehnyttä ihmistä.
Ranskan vapaa-ajattelijajärjestö on ollut hyvin demokraattinen. Myös
sillä on varallisuutta, mm. Pariisin keskustassa sijaitseva toimisto.
Trotskilaiset valtasivat järjestön yhdistys kerrallaan ja yrittivät
vallata Vapaa-ajattelijain maailmanliiton mutta epäonnistuivat viimeksi
mainitussa. Hävinneet perustivat uuden vapaa-ajattelijajärjestön, mutta
sen on aloitettava tyhjästä.
Intian ateistikeskusta ovat johtaneet Goran (Goparaju) jälkeläiset, ja
vanhin poika Lavanam on ollut järjestön itseoikeutettu johtaja. Lavanam
halusi seuraajakseen suvun ulkopuolisen, mutta suku ei hyväksynyt sitä,
ja Lavanam syrjäytettiin niin, ettei hän saa enää edes syödä suvun
kanssa samassa pöydässä. Jotkut Lavanamin ystävät epäilevät, ettei uusi,
hyvin nuori johtaja ole paras mahdollinen.
Useimmat uskonnot eivät ole noudattaneet kultaista sääntöä suhteessaan
vääräuskoisiin ja uskonnottomiin. Esimerkiksi islamin mukaan
vääräuskoisia saa pettää. Itse asiassa useimpien uskontojen käytännön
toiminnassa edustama etiikka on kaikkea muuta kuin se etiikka, jota ne
opettavat. Peliteorian valossa uskonnot eivät olisi voineet menestyä,
jos ne olisivat olleet kovin huomaavaisia vastustajiaan kohtaan.
Erkki Hartikainen