Seurattuani keskustelua niin postituslistalla kuin lehdessäkin olen
pienessä päässäni päätynyt yhteen kysymykseen – mikä tätä järjestöä
vaivaa? Monia artikkeleita lukiessaan herää epäilys, ovatko Jehovan
todistajat soluttautuneet yhdistykseemme.
Ateisti-nimityksellä on pitkät ja kunniakkaat perinteet, ja itse olenkin
aina ylpeänä nimittänyt itseäni ateistiksi, vaikka varsinkin
kouluaikoina se oli suoranaista ikävyyksien kerjäämistä ja ärsytti
suunnattomasti niitäkin uskovia, joita pidän ystävinäni. Jos joku häpeää
tuota sanaa sen takia, että uskovaiset ovat leimanneet sen
negatiiviseksi, älkää käyttäkö sitä, mutta älkää myöskään tuputtako
käyttöön keinotekoisia korvikkeita.
Paljon mainostettu sivili ei luo minkäänlaista mielleyhtymää
mihinkään maailmankatsomukseen, vaan saa lähinnä epäilemään käyttäjän
suomenkielen tasoa.
Lehdessä no 2 kirjoitettiin useampaan otteeseen uskonnon määritelmästä.
On aivan uskomatonta, että joku ateisti voi kannattaa määritelmää, joka
tekisi ateismistakin uskonnon. Ateismi on kaikkea muuta kuin uskonto, se
on ollut monina pimeinä aikoina ainoa järjen ja logiikan linnake -
jokaisen omaan harkintaan jääköön miettiä kuuluuko oma aikamme näihin.
Muutenkin on täysin vastuutonta kannattaa tuota laajaa määritelmää. Toki
täydellinen vapaus on kaunis ajatus, mutta täydellisen vapauden mukana
tulee täydellinen vastuu itsestä ja varsinkin muista, ja siihen
uskovaiset eivät ole valmiita. En ole kyseiseen järjestöön suuremmin
tutustunut, mutta Uskontojen uhrien tuki ry yhtyy edelliseen. Joskus
isonveljen valvova silmä pelastaa ihmishenkiä.
Järjestöömme on kaipailtu nuoria ja naisia jäseniksi, mutta yksi asia
joka uusia jäseniä torjuu on se ikävä ongelma, joka usein vaivaa pieniä
järjestöjä ja on viime aikoina nostanut päätään myöskin meidän
keskuudessamme. Lehdestämme on tullut foorumi muutamien aktiivijäsenten
keskeiselle kinastelulle, mikä paitsi vähentää lehtemme kiinnostavuutta,
myös nostaa kynnystä osallistua tapahtumiin. Toivoisinkin, että
erimielisyydet selvitettäisiin kasvotusten eikä pakotettaisi koko
jäsenkuntaa todistamaan niitä.
Puutteistaan huolimatta järjestömme on ainoa ja paras toivomme pitää
kiinni oikeuksistamme valtiokirkon ja virallisiin rakennelmiin punotun
uskonnollisuuden puristuksessa. Pitäkäämme siis pienistä
erimielisyyksistä huolimatta yhtä, muistaen vanhan sanonnan ”esivalta
auttaa sitä, joka auttaa itseään”.
Outi Aalto
Vastauksena Outi Aallolle totean, että myös vähäisissä järjestöissä
on sekä erimielisyyksiä tavoitteista ja toimintatavoista että
valtapyrkimyksiä. Jäsenemme ovat kasvaneet evankelis-luterilaisuuden
kyllästämässä maassa, ja kaikille ei ole selvää, mitkä ovat
uskonnottomien oikeudet ja miten niitä voisi parhaiten edistää. Jotkut
haluavat esimerkiksi toiminnan kohdistamista uskonnottomiin
seremonioihin, jotkut ovat jopa sitä mieltä, ettei uskonnottomia
seremonioita tarvita.
Lehdistölainsäädännön mukaan päätoimittaja yksin päättää siitä, mitä
lehti julkaisee. Jos päätoimittaja ei julkaise vaikutusvaltaisten toista
mieltä olevien kirjoituksia, liittohallitus voi erottaa hänet. Tietooni
on tullut, että päätoimittajan kanssa eri mieltä olevat ovat
vapaamielisestä toimituspolitiikasta huolimatta ankarasti painostaneet
päätoimittajaa.
Kun liiton johto valitaan äänestyksellä liittokokouksessa, eri ryhmät
pyrkivät jäsenlehden avulla mainostamaan itseään ja mielipiteitään ja
tietysti haukkumaan vastustajiaan. Tietääkseni osa liittohallituksesta
painostaa jäsenyhdistyksiä myös suoraan. Taistelun tuoksinassa jotkut
ovat kyselleet liittoneuvostoon kuuluvalta lääkäriltä, että eikö tämä
voisi kirjoittaa hullun papereita vastapuolelle. Jäsenet ratkaisevat
erimielisyydet seuraavassa liittokokouksessa valitessaan
liittohallituksen. On tietysti mahdollista, että tilanne jää ennalleen.
Liittohallituksessa on ollut koko ajan vaikutusvaltaisia jäseniä,
jotka toimivat monissa muissa järjestöissä, myös liittomme kanssa
kilpailevissa järjestöissä. Tämä aiheuttaa jännitteitä, varsinkin, kun
liitollemme on kertynyt testamenteista runsaasti varallisuutta. Minun
mielestäni saadut testamenttivarat on käytettävä siihen tarkoitukseen,
johon ne on testamentattu. Erityisesti vastustan näiden varojen
siirtämistä tai lainaamista muille järjestöille kuin liiton omille
jäsenjärjestöille.
Vapaa-ajattelijain liitto on lausunnossaan uskonnonvapauskomitealle
esittänyt laajan uskonnon määritelmän. Olen itse aikaisemmin jyrkästi
vastustanut laajaa uskonnon määritelmää. Kun Suomi ei aio myöntää täysiä
ihmisoikeuksia uskontojen kanssa kilpaileville maailmankatsomuksille,
olen taipunut kannattamaan laajaa uskonnon määritelmää ihmisoikeuksien
takaamiseksi uskonnottomille, erityisesti myös ateisteille, joita
sorretaan jyrkimmin. Jos ateismi tulkittaisiin uskonnoksi, ateisteilla
olisi kouluissa oikeus oman vakaumuksen mukaiseen katsomusopetukseen.
Nykyisen perustuslain tulkinnan mukaan uskonnonopetus on uskonnon
harjoittamista. Eräät uskonnonvapauskomitean kristityt jäsenet haluavat
muuttaa tätä tulkintaa niin, ettei edes tunnustuksellinen uskonnonopetus
olisi uskonnon harjoittamista. Jos uusi tulkinta menisi läpi, kaikki
oppilaat voitaisiin pakottaa tunnustukselliseen uskonnonopetukseen.
Tilanne saataisiin kenties korjattua vasta vuosien kuluttua valituksilla
YK:n tai EU:n ihmisoikeusinstituutioille. Äskettäin kaikille pakollinen
tunnustuksellinen uskonnonopetus on otettu käyttöön mm. eräissä osissa
Venäjää.
Erkki Hartikainen
Vapaa-ajattelijain liiton puheenjohtaja
Oulun seudun vapaa-ajattelijat ovat valinneet
puheenjohtajakseen Jouko Saksion. Hän kirjoittaa mm. ”Olemme laatineet
kaksi aloitetta kunnallisesta hautausmaasta Ouluun. Ensimmäinen aloite
toimitettiin valtuustoaloitteena kaupunginvaltuutettu Pauli Malmin
(vas.) nimissä. Vapaa-ajattelijoiden nimissä tehty aloite osoitettiin
kaupunginhallitukselle. Aloitteestamme, jossa oli 172 allekirjoitusta
mainittiin huhtikuun 18 päivänä sanomalehti Kalevassa ja YLE:n
Oulu-Radion alueuutisissa.” Oululaisilla on omat nettisivut joihin voit
tutustua osoitteessa http://ksilta.edu.ouka.fi/~tvahanen/vapaa/index.htm
tai liiton sivujen linkin kautta.
Tiedetään, että sanoissa on henkeä. Kirosana lausutaan silloin, kun
tulee tappelu tai sattuu jokin onnettomuus. Näin itse sanaan tarttuu
tapahtuman henki, joka sitten muuallakin lausuttuna pahaa tuottaa.
Sellainen sana ainakin ärsyttää.
Silloin kun ihmiset osoittavat helliä tunteita toinen toisilleen,
silloin puhutaan rakkaudesta. Niin tuohon ”rakkaus” -sanaan tarttuu
lämmintä henkeä. Sitten laulujen tekijä täyttävät tuota sanaa ja henkeä
iskelmissä. Näin lumotaan yksinkertaiset kuulijat.
Uskonnossa on sama juttu. Sen naispuoliset sanankäyttäjät ovat
yleensä naimattomia. Nämä pitävät Jeesusta ikään kuin taivaallisena
rakastajana. Myös homopappien saarnoissa tihkuu erotiikka. Hekin
harjoittavat itsetyydytystä iltarukoustensa yhteydessä. Näin
Kyöpelivuoren hurmahenki tarttuu heidän herransa nimelle. Sitä nimeä kun
hoetaan taivaallisen häätanssin rytmissä.
Myös kuolemansairaat potilaat hourailevat jumalaisia nimityksiä. Nämä
ihmiset ovat vahvojen lääkkeiden huumaamia. Tässäkin henki ja sielu
tarttuu sanalle. Näitä sanoja voidaan käyttää sitten tuskien ja
murheiden lievitykseen, kuten luonto on tarkoittanut. Mutta samoilla
sanoilla voidaan suitsuttaa jonkinlaista ilokaasua.
Silloin kun joku hihulipappi paasaa Jeesuksesta, sen verestä sekä
rakkaudesta, niin koko seurakunta on hurmeessa sekä hurmoksessa. Monet
ihmiset aivan hullaantuvat. Jotkut kaatuvat voimattomina. Tavallinen
kansa kummeksuu moista touhua. Huumeen alkuperää kun ei tiedetä.
Oppineet pysyvät vaiti ja salaiset synnit ikään kuin pyhitetään. Vaan
nyt tuli asia kerrotuksi.
Viljo Kankaanpää
Satakunnantie 158 Turku
Kuten yleensä hyvin tiedetään on maapallon ihmisillä monia erilaisia
uskontoja.
Eräs niistä ns. kristinusko on tyypillisin –vaikka ei suurin, eikä edes
yhtenäisin. Sen jumala -käsite on ristiriitainen lähes kaikkeen siihen,
miten sitä selitetään ja kuinka siihen uskotaan.
Tuntuu jotenkin oudolta uskoa sellaiseen taruun, että joku Mooses
olisi ollut jossain vuorella yhteydessä Jumalaan ja saanut sieltä ne
Raamatun ”kymmenen käskyä” kaikkien kansojen noudatettavaksi. Samoin
niihin ns. profeettoihin, jotka sen ajan käsityksen mukaisesti
selittivät maailman luomistapahtumaa.
Kun nyt vertaa sen ajan uskomuksia nykyajan avaruustutkijoiden
saavutuksiin maailman kaikkeuden mittasuhteista ja pienen maapallon
sijainnista siellä, tuntuu liian yksinkertaiselta vieläkin uskottavaksi
tarkoitettu Raamatun alkulause: ” Alussa Jumala loi taivaan ja maan”
jne. - ikään kuin maailma käsittäisi vain kaksi elementtiä, - taivaan ja
maan. No, uskollaan kukin autuaaksi tulee, näin meille selitetään.
Vaan kovin ihmettelen niitä, jotka uskovat omaavansa tiedon, tuon
kaikkivaltiaana pitämänsä tahdosta ja mielialoista ja selittävät niitä
kuin siihen valtuutuksen saaneena. - Vetoavat Raamattuun, aivan kuin se
olisi jonkun ulkopuolisen kaikkivaltiaan itse kirjoittama tämän pienen
planeetan asukkaille, ennenkuin he osasivat niitä lukeakaan. Kun jumala
ensin selitetään kaiken luojaksi ja kaikkivaltiaaksi, niin sitten jotkut
tämän pienen planeettamme Telluksen jotkut ihmiset selittävät ihan
tosissaan tietävänsä tämän kaikkivaltiaan tarkoitukset ja tahdon.
Kun ne eivät toteudu, he veisaavat vaan, että ” ihmeelliset ovat
herramme tiet”. Tulee vain mieleen, että mitähän tarkoitusta olisi luoda
nykyajanviisaille ihmisille sellaista tietoa ja taitoa, joka kumoaa
aikaisemman, ehdottomana pidetyn uskomuksen maailman kaikkeudesta.
Vaikeuksia sen selittämisessä on ollutkin vuosisatojen aikana
lukutaidottomille ihmisille.
Sen vuoksi siihen käytettiin usein pakkoa. Siitä kehittyi vähitellen
aiheet vainoihin ja verisiin, ns. uskonsotiin.
Kun sotien jälkeen samanuskoiset hallitsivat tiettyä aluetta, alkoi
eri kirkkojen ja seurakuntien vallan vaikutus koko valtakunnan
hallinnossa näkyä monin tavoin. Ilman sitä ei olisi saatu kansaa
tottelemaan. Sotaväki turvasi viimekädessä kirkon ja virkavallan otteen
rahvaaseen. Näin tapahtuu vieläkin maapallon eri alueilla. Erilaisia
uskontoja kannattavien kansojen keskuudessa.
Kun kaikki väittivät olevansa oikeaoppisia ja muut harhaoppisia,
niitä vastaan täytyy taistella ja koettaa käännyttää väkisin. Historian
lehdiltä voidaan todeta, että paljon on viattomien verta vuodatettu
kyseenalaisten jumal -tarujen tähden. Eikä uhka vieläkään ole poissa.
Meille ymmärtämättömille kirkot selittävät, että kaikki
onnettomuudetkin, joita luontoon ja elollisiin kohdistuu ,ja joita media
meille päivittäin välittää, selitetään paholaisen syyksi. Kaikki köyhiin
ja alistettuihin kohdistuva syrjintä, samoin. Heitä kehotetaan tyytymään
osaansa, ja lohdutetaan iankaikkisella elämällä taivaan iloissa. Sitä
nämä selittäjät eivät kerro, miksi tämä kaikkivaltias ei tuhoa
paholaista, vaan sallii kaiken tapahtua näille huolenpitonsa kohteille.
Vai uskooko kukaan tosissaan, että rukoilemalla nuo asiat
korjaantuisivat ja pahuus poistuisi maailmasta? Jumalia on palvottu ja
rukoiltu kautta aikain, vaan vähiin ovat jääneet näytöt niiden tehosta
Mikko A. Rautee, Valkeakoski
Forssan vapaa-ajattelijat valitsivat
puheenjohtajakseen Alpo Tuomisen. Yhdistyksessä on n. 80 jäsentä.
Vapaaehtoisvoimin forssalaiset vapaa-ajattelijat hoitavat omaa kaunista
Kaikulassa sijaitsevaa hautausmaataan. Viime vuonna siellä oli neljä
hautausta, joista yksi oli yhdistyksen jäsen.
"Absoluuttisesti aurinko aina valaisee"
Jukka Piiparinen
Tampere
Saina Junttila 85v., Turusta kirjoittaa: Jäsen
olen ollut jo lähes 70-vuotta. Olin jo 30-luvulla kun Turussa ”Kirkosta
eronneiden” yhdistystä perustettiin. Isän mukana, lain tultua voimaan
olen saanut jättää uskonnon "hömpsötykset".
Lahden Vapaa-ajattelijoiden uusi toimiston
puhelin ja fax numero on 03 7827408
Forssalainen Oiva Nikkanen on lähettänyt
toimitukseen pitkän kirjeen. Hän on tutustunut muutamiin lehtemme
numeroihin. ”Lukemiseni pohjalta heräsi ajatuksia joita laitan nyt
paperille. Kannatan ajatustanne valtion ja kirkon erottamista
toisistaan… …Suuruus nousee päähän niin kuin alkoholi. Valta turmelee
ihmisen oli sitten kysymys yksilöstä, valtiosta tai kirkosta… … Miten
sitten voisi toteutua vapaa-ajattelijoiden ajama täydellinen ajatuksen-,
omantunnon-, vakaumuksen- ja uskonnonvapaus. Näkemykseni on ettei
mitenkään. Olemme siksi paljon kaikki aivopestävissä, manipuloitavissa
ulkoa ohjattavissa, ketä mitenkin… …Joten me kaikki ihmiset olemme
laidasta laitaan hyvin uskonnollisia. Joka muuta puhuu, se puhuu vastoin
parempaa tietoaan. Tulisi etsiä ulospääsyä tuhon tieltä. Perikato on
muuten edessä. On muuten melko paksua tekstiä tämä. Mielestäni
vapaa-ajattelijat ovat mielenkiintoista porukkaa. Kirjeenvaihto voisi
olla paikallaan. Odotan vastausta ajatuksiini. Kaikella ystävyydellä
Oiva Nikkanen, Pekkalankatu 12, 30420 FORSSA”.
Myös Turusta on lähestytty toimitusta kirjeellä. Lauri Teräntö
kirjoittaa mm. ”Siis mitä voi yksilö tehdä? Hän voi ajatella vapaasti,
mutta ei voi kirjoittaa mitä vaan, eikä julkaista haluamaansa kuin ei
myöskään ääneen lausua mitä vaan, vaikka haluaisikin, tuota voisi sanoa
sivistyneisyydeksi joka on kiitettävästi vapaa-ajattelijain luonteen
osa, hyvä sellainen. Hyvä päätoimittaja Timo Meltti tässä ja nyt
ehdotan, että tälle lehdelle annettaisiin uusi nimi, ehdotukseni on
AJATTELUN VAPAUS…”
Aino Tuominen, Vantaalta haluaa lähettää terveisiä edellisessä lehdessä
kirjoittaneelle Jukka Karviselle. ”Kehoittaisin kirjoittajaa lukemaan
Pekka Visurin vastikään julkaiseman teoksen, jossa
hän tutkijana tuo esille ei ainoastaan Kosovon sotaa, vaan koko Balganin
sotien taustoja. Hän ei lähde erittelemään omia mielipiteitä kuten J.
Karvinen vaan Visurilla on valtavan laaja lähdeaineisto tukenaan. Joten
kannattaa tutustua kirjaan.”
Liiton toimistossa piipahti Kauko Nieminen myymässä uusinta kirjastaan
Luoja ja alkuluvut. Köyhä toimittaja ei pystynyt ostamaan Kaukon 90 mk:n
hintaista teosta, mutta eetteripyörreteorian
kehittänyt Nieminen oli valmis vaihtamaan kirjan kahteen Vapaa
Ajattelija -lehteen. Vaihtokaupat syntyivät. Seuraavassa lainaus
eetteripyörreasiantuntijan teoksesta.