Tri Bill Cooke on Uuden Seelannin vapaa-ajattelijain
äänenkannattajan New Zealand Rationalist and Humanist toimittaja.
Artikkeli on aikaisemmin julkaistu Freethinker (= Vapaa-ajattelija,
Englanti) -lehden kesäkuun 2000 numerossa. Tri Cooke on osallistunut mm.
Pietarin humanistien perustamiskokoukseen ja Pietarissa pidettyyn Tiede
ja yhteiskunta -konferenssiin. Bill kirjoittaa teosta Joseph McCabesta,
joka oli entinen katolisen kirkon pappi ja eräs kaikkien aikojen
tunnetuimpia tieteen kansantajuistajia sekä kristillisten kirkkojen
rikosten julkistajia.
Yli sadan vuoden ajan “agnostikko” on ollut eräs eniten käytettyjä
käsitteitä, joilla asioita pohtivat ihmiset ovat kuvailleet
maailmankatsomustaan. On kuitenkin käymässä yhä ilmeisemmäksi, että
agnostisismin ajat ovat ohi. Tämä johtuu siitä, että agnostisismin
keskeinen sisältö ei ole enää voimassa.
On pidetty itsestään selvänä, että koska emme voi olla varmoja siitä,
että mitään jumalaa ei ole olemassa, ei ole viisasta käyttää sanaa
“ateismi”, joka väittää varmuudella, että jumalaa ei ole olemassa.
Tämä käsitys on ominaista niille, jotka hieman omahyväisesti julistavat,
että heillä “ei ole riittävästi uskoa olla ateisteja”.
Kuten tiedetään, sana agnostikko liitetään Thomas Henry Huxley’iin. On
vähemmän tunnettua, että englantilainen kirjailija Sir Leslie Stephen
(1832-1904) oli yhtä vaikutusvaltainen käsitteen levittäjä kuin Huxley.
Stephen aloitti kuuluisan kirjoituksensa “An Agnostic’s Apology”
(=agnostisismin puolustus) määritelmällä. “Agnostikko on henkilö, joka
väittää - ja mitä kukaan ei kiistä - että inhimillisellä älyllä on
rajat.” Stephen asetti jumaluusopin inhimillisen tietämyksen
ulkopuolelle. Mutta samalla tavoin hän asetti sinne ateismin. Hän piti
ateismia välttämättä dogmaattisena ja “harvinaisena mielipiteenä”.
Tämä näyttää paikkansa pitävältä. Vapaa-ajattelun olemus on vapaa
ajattelu. Sellainen ajattelu on vapaa dogmeista, ja mikä olisi sen
dogmaattisempaa kuin sanoa tietävänsä, ettei ole olemassa jumalaa?
Edellä mainitun ajattelutavan vaikeus on siinä, etteivät ateistit ole
väittäneet tietävänsä, ettei ole olemassa jumalaa. Agnostisismi menettää
uskottavuutensa esittäessään ateismin väärin. Ateismi ei väitä
tietävänsä, ettei ole olemassa jumalaa, vaan se väittää, ettei usko
jumalaan ole perusteltu. Ateismista on kaksi versiota. Väitettä, että
usko jumalaan ei ole perusteltu, kutsutaan negatiiviseksi ateismiksi,
koska se painottaa sitä, mitä emme voi tietää. Väitettä, että on
perusteltua olla uskomatta jumalaan, kutsutaan positiiviseksi
ateismiksi.
Täydellisin esitys näistä näkökannoista on Michael Martinin “Atheism: A
Philosophical Justification” (=ateismi: filosofinen perustelu, 1990).
Tämän erinomaisen teoksen ensimmäisessä osassa Martin osoittaa kohta
kohdalta, että usko jumalaan on vailla perusteita. Kaikki perinteiset
ns. jumalatodistukset käydään läpi ja todetaan kestämättömiksi, mitään
luotettavaa menetelmää jumalan olemassaolon osoittamiseksi ei ole, ja
väite, että usko on aito suhde jumalaan, menettää pohjansa. Tähän
mennessä hän on osoittanut, että negatiivinen ateismi pitää paikkansa.
Teoksen toisessa osassa Martin osoittaa, että on hyviä positiivisia
syitä ajatella, ettei jumalaa ole olemassa. Jälleen Martin käy läpi
lukuisia todisteluja ja osoittaa jokaisessa tapauksessa, että on
perustellumpaa olla uskomatta jumalaan kuin uskoa. Kaiken kaikkiaan
Martin on osoittanut, että sekä negatiivinen että positiivinen ateismi
ovat älyllisesti kestäviä näkökantoja.
On käymässä entistä selvemmäksi, että agnostisismin aika on ohi.
On tärkeää nähdä, mitä on todella väitetty. Martin ei sano, että me
tietäisimme, että jumalaa ei ole. Tietenkään me emme voi tietää
sellaista, ja tervejärkiset ateistit eivät ole sellaista väittäneetkään.
Tässä on väitetty vain, että perustelut sille, ettei jumalaa ole
olemassa, ovat paljon vahvemmat kuin perustelut sille, että jumala on
olemassa. Filosofisen teoksensa johtopäätökset Martin on pannut myös
novellimuotoon. Se sijoittuu tulevaisuuteen ja on nimeltään “The Big
Domino in the Sky” (=suuri domino taivaalla, julkaistu samannimisessä
kokoelmateoksessa 1996). Se on myös lukemisen arvoinen.
Koska vain harvat ateistit pystyivät puolustamaan positiivista ateismia
ennen kuusikymmenlukua, agnostikkojen näkökulma, jonka mukaan ei voida
tietää, onko jumala olemassa, näytti kunnialliselta. Mutta koska
positiivista ateismia nyt pystytään puolustamaan, agnostisismi näyttää
vanhentuneelta. Agnostikkoa ei vakuuta valtava määrä informaatiota
jumalien olemassaoloa vastaan, vaan hän olettaa, että meillä on oltava
täydellinen tieto ennen kuin voimme ottaa kantaa asiaan. Mutta kuten
olemme nähneet, edes positiivinen ateismi ei vaadi täydellistä tietoa.
Se sanoo vain, että todisteet jumalan olemassaoloa vastaan ovat
riittävät oikeuttaakseen olla uskomatta jumalaan.
Nykyään agnostikot voivat puolustautua Michael Martinin teoksen valossa
vain osoittamalla Michael Martinin väitteet perättömiksi. Kukaan ei ole
vielä tehnyt tätä. Niin kauan kuin näin on, agnostikkojen on
osoitettava, miksi he kieltäytyvät ottamasta kantaa jumalan
olemassaoloon nykytietämyksen valossa. Toisin sanoen heidän on
kerrottava, miksi he ovat aidan toisella puolella, vaikka portti on
auki.
Erkki Hartikainen