Äänestystilanteeseen mahdollisesti liittyvät
uskonnonharjoitukseen viittaavat elementit häiritsevät
äänestystilaisuutta. Oikeusasiamies katsookin, että vaalihuoneiston
”sopivuutta” harkittaessa tulee ottaa huomioon myös ”huoneiston
aatteellinen luonne ja käyttötarkoitus”. Hän kirjoittaa vielä: ”Myös
kansalaisten yleisen yhdenvertaisuuden ja julkisen vallan
puolueettomuuden näkökulmasta pitäisi mielestäni olla pyrkimyksenä, että
vaalihuoneistot ovat aatteellisilta kytkennöiltään mahdollisimman
neutraaleja. … Kun seurakuntien omistamia tiloja käytetään
äänestyspaikkoina, olisi mielestäni entistä enemmän kiinnitettävä
huomiota siihen, minkälaisesta tilasta on kulloinkin kysymys eli onko
huoneisto mahdollisesti varustettu, koristettu tai peräti vihitty
uskonnon harjoittamista varten, ts. miten keskeisesti uskonnollinen
elementti on huoneistossa esillä ja miten voimakkaasti se välittyy
ulkopuoliselle.”
Tämän kirjoittajan saamassa kortissa luki
eduskuntavaalien (1999) osalta, että äänestyspaikkani oli ”TAMMISALON
KIRKKO”. Presidentinvaalin (2000) osalta kortissa luki ”Seurakuntasali”.
Äänestyspaikka ei ollut muuttunut. Keskusvaalilautakunta oli tehnyt
muutoksen arvattavasti sen vuoksi, ettei äänestys tapahtunut itse
kirkkosalissa ja että kirkko-sana loukkasi niitä äänestäjiä, jotka eivät
olleet kristittyjä.
Ateisti tekee tarkastuksen
Oikeusasiamiehen päätös oli lähetetty tiedoksi
keskusvaalilautakunnalle. Tämän kirjoittaja oli epäileväinen sen suhteen
oliko vaalihuone muuttunut mahdollisimman neutraaliksi. Päätin tarkastaa
asian mikä tapahtui 25.1.2000 Tammisalon kirkossa. Minua opasti
ystävällinen kirkonpalvelija, vahtimestari.
Kirkon aulatiloissa oli mm. kristillisiä maalauksia.
Oikeusasiamies viittaa päätöksessään myös niihin määräyksiin, joiden
mukaan äänestyspaikassa tulee olla riittävästi tilaa myös niitä
äänestäjiä varten, jotka odottavat vuoroaan päästäkseen vaalihuoneeseen
äänestämään. Kristilliset maalaukset voivat tietysti häiritä näitä
odottajia. En kuitenkaan puuttunut tähän seikkaan.
Itse vaalihuoneessa oli kaksi maalausta. Minä tai
vahtimestari emme kumpikaan ymmärtäneet mitä maalaukset esittivät ja
oliko niissä jokin kristillinen sanoma. Katsoin maalaukset
neutraaleiksi. Seinällä oli myös soikion muotoinen, noin 50 cm:ä korkea
ja 40 cm:ä leveä, kipsinen, likaisen valkea korkokuva, joka esitti
Jeesuksen päätä. Jeesus näytti murheelliselta. Hänellä oli
orjantappurakruunu päässään. Olen joskus kuullut tästä rikollisesta.
Mielsin, että korkokuva liittyy kristinuskoon. Kuva ei miellyttänyt
minua.
Kysyin vahtimestarilta viedäänkö Jeesuksen pää varastoon
tai peitetäänkö se jotenkin vaalitoimituksen ajaksi. Vahtimestari
vastasi, ettei näin tapahdu, korkokuva on aina paikallaan. Hän ei ollut
koskaan kuullut, että se olisi pahoittanut jonkun ihmisen mielen.
Totesin, ettei vaalihuoneessa ollut muuta kristinuskoon viittaavaa kuin
korkokuva. Kiitin vahtimestaria esittelystä. Lähtiessäni hän neuvoi
minulle oikotien, jota pitkin pääsin nopeammin takaisin työpaikalleni,
ateismin asiaa edistämään.
Jeesus lähtee varastoon?
Olin tulomatkalla mitannut matkan lähimmän koulun
portilta kirkon ovelle. Matka oli 1250 askelta, arviolta yksi kilometri,
ja kesti noin 10 minuuttia kävellen. Koulu on paljon lähempänä kotiani
ja olen toivonut, että äänestyspaikkani siirrettäisiin esimerkiksi
sinne.
Raportoin havainnoistani keskusvaalilautakunnan
virkailija Eero Pulkkiselle. Hän kysyi oliko korkokuva kiinnitetty
seinään siten, että se olisi helposti nostettavissa pois. Sanoin
uskovani asian olevan näin. Toivoin, että Jeesuksen pää siirrettäisiin
vaalitoimituksen ajaksi vaikka kellariin tai johonkin varastoon.
Virkailija sanoi soittavansa kirkkoon ja pyytävänsä siirtämään Jeesuksen
pään pois vaalitilaisuuden ajaksi.
Vaalipäivänä
Kävin 6.2.2000 katsomassa mitä korkokuvalle kuuluu. Se
oli edelleen paikallaan seinällä eikä sitä oltu kuljetettu pois tai
peitetty kokonaan. Kuvan alla oli kuitenkin piano, jonka päällä oli
muutamia kukkamaljakoita. Maljakoissa oli leikkokukkia, osa aika
korkeita. Kukat olivat kauniita ja peittivät osittain Jeesuksen pään.
Kuvan häiritsevä vaikutus oli selvästi vähentynyt.
Vahtimestari kertoi ostaneensa kukkia omilla varoillaan.
Kiitin vahtimestaria huomaavaisuudesta ateistiäänestäjiä kohtaan.
Vahtimestari ilmoitti omana käsityksenään, että vaalit voitaisiin
siirtää läheiselle VPK:n talolle. Äänestysruljanssi teettää lisää työtä
ja ihmiset tuovat kengissään kuraa kirkkoon. Olin samaa mieltä. Miksi
pyhäkköä käytetään poliittiseen toimintaan?
Myöhemmin sain kuulla, että alueen vaalilautakunnan
puheenjohtaja Helvi Leinonen oli hänkin hankkinut omilla varoillaan
kukkia pianon päälle. Kiitin häntäkin. On ilo nähdä kaksi kristittyä,
kuten oletan, ponnistelemassa ateistiäänestäjiä vaivaavan epäkohdan
lieventämiseksi.
Lopputulos
Lopputuloksena voi todeta, että seurakunta on
kovakorvainen suhteessa keskusvaalilautakunnan esittämiin pyyntöihin.
Äänestysvilkkaus laskee. Toisaalta on parannus, että Jeesus on ikään
kuin pantu kukkien taakse piiloon. Jeesus ei ollut mikään demokraatti ja
tässäkin mielessä on sopimatonta yhdistää häntä vaaleihin. Viranomaiset
eivät hoida valvontatehtäviään täysin moitteetta, koskapa yksityisten
ateistien on valvottava vaalihuoneiden asianmukaisuutta.
Kirjoitin asiasta muistion ja lähetin sen eduskunnan
oikeusasiamiehelle, keskusvaalilautakunnan asiamies Eero Pulkkiselle ja
Helvi Leinoselle. Odotan, että seuraavissa vaaleissa pianon päällä on
taas paljon kukkia. Mitä komeampia kukkia, sen parempi.
Kimmo Sundström