Uskontoihin sisältyvä suvaitsemattomuus yhdistettynä
nationalismiin johtaa sotiin ja hirmutöihin. Tästä on paljon tuoretta
todistusaineistoa. Kosovon joukkomurhien eli ns.etnisten puhdistusten
taustalla oli serbinationalismiin kiedottu kreikkalaiskatolinen
uskonkiihko. Kosovon kriisi alkoi jo vuonna 1989, jolloin Serbian
presidentti Slobodan Miloševiæ riisti Kosovolta autonomian. Kosovon noin
2 miljoonasta asukkaasta vain noin 10% oli serbejä. Sadat serbit
osallistuivat kesäkuun 28. päivän vastaisena yönä 1989 yömessuun
Gracanican luostarissa Kosovon pääkaupungin Pristinan lähellä. Serbien
patriarkka piti luostarissa myös aamujumalanpalveluksen keskiaikaisen
Mustarastaiden taistelun 500-vuotismuistoksi. Varsinaiset joukkomurhat
alkoivat maaliskuussa 1998. Kristittyjen ja muslimien välinen sota
Euroopassa oli totta.
Protestanttien ja katolisten taistelu Pohjois-Irlannissa
kytee yhä; rauhansopimukset eivät kestä, IRA ei luovu aseistaan.
Muslimien ja juutalaisten sota Israelin ja Libanonin rajalla näyttää
jatkuvan ad infinitum. Islamilainen Pakistan ja hindulainen Intia
ottivat yhteen Kashmirissa 9.5.-26.7.1999. Toukokuussa 1998 molemmat
maat olivat tehneet ydinkokeita. Intiaa hallitsee hindunationalismi,
slaavilaisia maita ortodoksinationalismi.
Islam ja kristinusko (ja luonnonuskonnot) ovat
konfliktissa Nigerian pohjoisosissa, missä on otettu käyttöön sharia,
islamin laki. Sudanissa on jatkunut yli 16 vuotta islamilaisen
pohjoisosan taistelu etelän luonnonuskontoisia ja kristittyjä vastaan;
sodassa on kuollut yli kaksi miljoonaa ihmistä. Etelä-Sudania
hallitsevan Sudanin vapautusarmeijan tavoitteisiin kuuluu uskonnon
erottaminen valtiosta. Toivoakseni sama tavoite on kirkkoon
kuulumattomalla presidentillämme.
Puhtaaseen ateismiin, humanismiin ja rationalismiin
perustuvaa valtiota ei ole koskaan ollut. Sellaisen kuvitteleminen
lienee positivistisilla utopioilla leikkimistä. Parempi kuitenkin
positivistiset ja positiiviset utopiat kuin kyynisyys ja tappakoot
uskovaiset toisensa -mentaliteetti.
Jukka Karvinen