Vapaa Ajattelija 2/2000
jumalaton kulttuurilehti
Vapaa Ajattelijan 2/2000 sisällysluetteloon
| Vapaa Ajattelijan sisällysluetteloon |
Vapaa-ajattelijain liiton sivustoon
LAUSUNNOT USKONNONVAPAUSKOMITEAN
VÄLIMIETINNÖSTÄ
Epäilin edellisessä lehdessä, ettei liitto saa aikaan parannettua
lausuntoa uskonnonvapauskomitean mietinnöstä. Tammikuun loppuun
mennessä sain sovitun palautteen liittohallituksen jäseniltä. Juha
Kukkosen mielestä paperi oli aivan liian radikaali, mutta hän teki
kyllä yksityiskohtaisia parannusehdotuksia. Kaikki yksilöidyt
parannusehdotukset otettiin lausunnossa huomioon. Lopullinen lausunto
on luettavissa Internetissä osoitteessa
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kannanottoja/komitea.htm.
Juha Kukkosen lausuntoluonnos siinä muodossa, kun hän sen minulle
sähköpostina lausunnon jättöpäivänä lähetti, on luettavissa
osoitteessa
http://www.dlc.fi/~etkirja/lausunto.htm.
Niille asiasta kiinnostuneille, joilla ei ole Internetiä, molemmat
lausunnot lähetetään postitse, postituspyynnöt voi lähettää suoraan
minulle puhelimitse, postitse tai
sähköpostina.
Kun Suomen Ateistiyhdistykseltä ei oltu pyydetty lausuntoa, yhdistys
ajatteli jättää lausunnon kokonaan antamatta. Kun näytti
mahdolliselta, ettei Juha Kukkonen allekirjoita mitään parannettua
Vapaa-ajattelijain liiton lausuntoa, muotoilin liiton lausunnosta
Suomen Ateistiyhdistyksen lausunnon ja vein sen opetusministeriöön.
Sitten muistin, että minun ja Leilan nimet riittävät lausuntoon, ja
saatuani kaiken palautteen liittohallituksen jäseniltä ja myös
Kukkoselta, vein myös liiton lausunnon minun ja Leilan
allekirjoituksilla varustettuna ministeriöön.
Uskonnonvapauskomitea on julkaissut lausunnoista koosteen, ja Suomen
Ateistiyhdistyksen ja Vapaa-ajattelijain liiton lausuntoja on siinä
yleensä käsitelty yhdessä. Vapaa-ajattelijain liitto ja Suomen
Ateistiyhdistys ovat olleet ainoat järjestöt, jotka ovat
lausunnoissaan kannattaneet kaikissa komitean käsittelemissä asioissa
täyttä uskonnon ja vakaumuksen vapautta. Jos liittoneuvoston
puheenjohtaja Raimo Toivonen ei olisi yllyttänyt minua parantamaan
Vapaa-ajattelijain liiton lausuntoa, täydellistä uskonnon ja
vakaumuksen vapautta kaikissa asioissa ei olisi kannattanut yksikään
lausunto.
Vapaa-ajattelijain liitolla ei ole edustajaa uskonnonvapauskomiteassa.
Itse komiteassa lähinnä vapaa-ajattelijain näkemyksiä oleva henkilö on
Martin Scheinin. Juha Kukkonen kuuluu komitean ns.
asiantuntijoihin, joille on pidetty kaksi seminaaria. Itse komitea oli
jo välimietintöön mennessä kokoontunut 14 kertaa.
Vapaa-ajattelijain lausunnossa viitattiin kirkolliskokouksen
kannanottoihin, jotta lausunnoista tehtävään yhteenvetoon
huomattaisiin kirjata vapaa-ajattelijain näkemys kaikkiin niihin
kohtiin, joissa kirkolliskokous on esittänyt huomattavasti uskonnon ja
vakaumuksen vapaudesta poikkeavia kantoja. Lausuntomme on huomioitu
erittäin hyvin lausuntokoosteessa, jonka komitean sihteerit ovat
laatineet. Jos lausunnostamme olisi jätetty vain Juha Kukkosen
kiireessä kirjoittama ensimmäinen versio (jota liittohallitus ei ollut
edes ehtinyt käsitellä), lausuntokoosteessa olisi vain muutamia
mainintoja vapaa-ajattelijain kannanotoista, ja täydellinen uskonnon
ja vakaumuksen vapaus kaikissa komitean käsittelemissä kysymyksissä ei
olisi tullut lausuntokoosteessa ollenkaan esille. Kun uutta lakia
säädetään, vapaa-ajattelijain olisi vaikea vaatia parannuksia, jos he
eivät olisi vaivautuneet esittämään komitealle ehdotuksiaan.
Vapaa-ajattelijain liitto ei lausunnossaan uskonnonvapauskomitean
mietinnöstä edustanut 650 000 uskontokuntiin kuulumatonta vaan koko
Suomen kansan parasta. Täydellinen uskonnon- ja vakaumuksenvapaus on
pitkällä tähtäyksellä kaikkien suomalaisten etu. Ei ole mitään näyttöä
siitä, että täydellisestä uskonnon- ja vakaumuksenvapaudesta olisi
haittaa uskontokunnille. Ulkomaisten esimerkkien valossa voidaan
sanoa, että pikemminkin uskonnot hyötyvät täydellisestä uskonnon- ja
vakaumuksenvapaudesta.
Mielestäni on käsittämätöntä, että itseään Vapaa-ajattelijain liitoksi
kutsuvassa järjestössä on ryhdytty riitelemään siitä, pitäisikö liiton
ajaa täyttä vai osittaista uskonnon ja vakaumuksen vapautta
Poliittisista puolueista Kokoomus ja Keskusta ovat johdonmukaisimmin
uskonnon- ja vakaumuksenvapauden vastustajia. Vihreän liiton mielestä
jo 14-vuotiaana pitäisi olla mahdollisuus päättää omasta
osallistumisestaan rippikoulutoimintaan itsensä ikäisten kanssa.
Vasemmistoliiton mukaan uskonnollisesta yhdyskunnasta eroamista
koskeva ilmoitus tulisi pääsääntöisesti edelleen tehdä
henkilökohtaisesti. Lisäksi vasemmistoliitto haluaa mm. vaikeuttaa
uskonnollisten yhdyskuntien rekisteröitymistä vaatimalla, että uudella
yhdyskunnalla on oltava laajempi kannatuspohja kuin nykyiset 20
henkilöä. Vasemmistoliitto ja Uskontojen uhrit kannattavat ministeriön
oikeutta valvoa ja tarkastaa uskonnollisia yhdyskuntia, mikä on
kansainvälisten ihmisoikeusjärjestöjen mielestä ihmisoikeuksia
loukkaavaa. Ruotsalainen kansanpuolue kannattaa ihmisoikeusjärjestöjen
vastustamaa neuvovaa elintä, joka ratkaisisi, mikä uskontokunta
saadaan rekisteröidä. Ruotsalainen kansanpuolue kannattaa
rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille harkinnanvaraista
valtionavustusta toiminnan ja hautapaikkojen ylläpitämiseen.
Ruotsalainen kansanpuolue kannattaa myös “lain ja hyvien tapojen”
noudattamisen säilyttämistä uskonnonvapauslaissa.
Valtiohallinnon lausunnot ovat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta
(mm. oikeusministeriöllä on järkeviäkin kannanottoja) yrityksiä
vastustaa uskonnon- ja vakaumuksenvapautta teknisillä
yksityiskohdilla. Esimerkiksi opetushallitus vastustaa mahdollisuutta
päästä pois uskonnonopetuksesta. Väestörekisterikeskus ilmoittaa
useaan uskontokuntaan kuulumisoikeuden lisäävän väestöhallinnon
kustannuksia. Sosiaali- ja terveysministeriö haluaa säilyttää
sosiaalilautakunnilla valtaa lapsen uskonnollisen yhdyskunnan
määräytymisen suhteen. Helsingin maistraatti haluaisi 14-vuotiaille
nykyistä paremmat mahdollisuudet päästä rippikouluun.
Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta on asettunut tukemaan
kirkolliskokousta. Jumaluusopillinen tiedekunta tukee komitean
yritystä supistaa uskonnon määritelmää, jotta kovin paljon
kristinuskosta poikkeavia uskontoja ei voitaisi hyväksyä. Aikaisemmin
jumaluusopillisen tiedekunnan ns. uskontotieteen laitos kannatti
uskonnon määritelmän laajentamista niin, että kommunismia voitaisiin
pitää uskontona. Vain oikeusministeriö on huomannut, että komitea ei
voi ryhtyä määrittelemään jo perustuslaissa käsiteltyjä käsitteitä.
Opetusalan Ammattijärjestö on aivan päinvastaista mieltä eli että
perustuslain käsitteiden määrittely onkin tämän komitean tehtävä.
Kunnat ja sitoutumattomina pidetyt kansalaisjärjestöt ovat monissa
kohdissa esittäneet uskonnon- ja vakaumuksenvapauden vastaisia
kantoja. Mm. Suomen mielenterveysseura haluaisi rajoittaa
uskonnollisten yhdyskuntien perustamista korottamalla nykyistä 20
henkilön alarajaa. Yksityiskoulujen liitto haluaa kieltää
saatananpalvonnan. Pelastakaa Lapset ry on huolissaan lapsen
uskonnollisen aseman pysyvyydestä. Terveydenhuollon Psykologit ry
kannattaa uskonnollisten yhdyskuntien viranomaisvalvonnan jatkumista.
Täydellistä uskonnonvapautta ovat kannattaneet lähinnä
uskonnonvastaisiksi luonnehdittavat järjestöt. Ilmeisesti myös
useimmat pienet vähemmistöuskonnot haluavat rajoittaa uusien
uskontojen tuloa markkinoille.
Suurista poliittisista puolueista Suomen Sosialidemokraattinen
Puolue ei ole esittänyt välimietinnöstä lausuntoa. Muiden puolueiden
kannanotoista ilmenee, että muutokset uskonnonvapauslakiin jäänevät
vähäisiksi. Komitean ansiona on pidettävä sitä, että se on
ensimmäisenä laatuaan selkeästi kirjannut lausuntokoosteeseensa myös
täydellisen uskonnon- ja vakaumuksenvapauden kannattajien mielipiteet.
Erkki Hartikainen |