Monet tuntevat minut ainakin maineeltani Liiton piirissä, mutta
vieraammille tässä lyhyt esittäytyminen: olen ammatiltani matemaattisten
aineiden ja elämänkatsomustiedon opettaja Karkkilan yläasteelta. Olen
toiminut työssäni nyt kaksikymmentä vuotta ja siitä opettanut suurimman
osan ensin uskontojen historiaa ja siveysoppia ja sittemmin
elämänkatsomustietoa, sen tultua kouluihin. Onnistuin pääsemään mukaan
elämänkatsomustiedon alkuvaiheessa järjestettyihin seminaareihin ja
siellä käytyjen kahvipöytäkeskustelujen jälkeen olin perustamassa
Elämänkatsomustiedon Opettajat ry:tä, joka myöhemmin on laajentunut
filosofian opettajien toivomuksesta Filosofian ja Elämänkatsomustiedon
Opettajat FETO ry:ksi. Sen hallituksessa olen istunut ja istun
edelleen.
Elämänkatsomustietoa yläasteella opiskelleet alkoivat heti alkuvaiheessa
kysellä, voisiko joku järjestää jotain aikuistumisleiriä, jossa
nimenomaan ET:n lähtökohdista voisivat nuoret miettiä perimmäisiä
asioita ilman koulun oppituntien ja opetussuunnitelmien rajoituksia.
Vapaa-ajattelijain liitto oli järjestänyt pari kertaa
”varjorippikoulun”, mutta se ei houkutellut nuoria sen enempää
ohjelmansa kuin nimensäkään puolesta. Nuoret tekivät sitten itse työn ja
miettivät mitä aiheita leirillä pitäisi käsitellä ja kesällä 1989 FETO
järjesti ensimmäisen Prometheus-leirin, jolla toimin ohjaajana. Silloin
haluttiin laajempia joukkoja järjestämään leirejä ja samoin haluttiin
nuoret mukaan, jolloin opettajajärjestö oli mahdollisimman huono
ratkaisu tähän. Siis kesällä 1990 perustettiin oma järjestö
”Prometheus-leirin tuki ry”, joka otti vastatakseen leirien
järjestämisestä. Perustavassa kokouksessa olivat mukana
Vapaa-ajattelijain liiton ja FETOn edustajat ja nämä järjestöt tulivat
heti mukaan yhdistykseen. Minusta tehtiin silloin puheenjohtaja.
Vuosien mittaan olen saanut kuulla olevani ties minkä ismin kannattaja
ja toisaalta monta muutakin nimeä minuun on liitetty. Olen välillä
yrittänyt itsekin määritellä itseäni, mutta olen todennut, että ainakin
omalla kohdallani ikääntyminen on johtanut ehkä jonkunlaiseen
suvaitsevaisuuden kasvamiseen, olen alkanut nähdä mustavalkoisen
maailman kaikissa sateenkaaren väreissä. En yritä jakaa ihmisiä
meikäläisiin ja muihin enkä etsi niitä joita vastaan pitäisi kampanjoida
jatkuvasti. Siksi en halua nykyään määritellä itseäni kovin monilla
nimityksillä vaan pyrin olemaan oma itseni ja toimimaan siellä missä
koen olevani omalla paikallani.
Jotta kaikille tulisi siis tiedoksi missä olen mukana, annan luettelon
tärkeimmistä posteistani: kunnallisesti Ympäristö- ja lupalautakunnan
jäsen, Vapaa-ajattelijain liittohallituksen ja Karkkilan
vapaa-ajattelijain johtokunnan jäsen, Länsi-Uudenmaan humanistien
johtokunnan jäsen, Protun toiminnanjohtaja, FETOn varapuheenjohtaja,
Prometheus-Seremoniat Oy:n hallituksen jäsen, Filosofiaa Virossa
-kesälukion rehtori ja SETAn hallituksen jäsen.
Niinkuin edelläolevasta listasta näkyy, se on sangen pitkä eikä siis
sisällä sellaisia järjestöjä joissa olen vain jäsenenä, niitäkin toki
on. Sen sijaan se voi tarkkaavaiselle antaa kuvan siitä, miten elämäni
koen. Minusta tärkeintä ei ole etsiä riitaa vaan TEHDÄ asioita.
Toimittuani vuosia nuorten parissa, olen oppinut että helpoimmin saa
sanomansa perille olemalla oma itsensä ja tekemällä asioita. Siksi
haluan olla mukana tekemässä postitiivisia asioita, en etsimässä
negatiivisia riidanaiheita.
Kuka puolustaa ateismia?
Erkki puuttui kahteen keskusteluun liittohallituksen kokouksessa ja
hänen muistikuvansa tuntuvat olevan hieman erilaisia kuin minun. Olemme
keskustelleet ja olleet väliin eri ja väliin samaa mieltä asioista. En
ole kokenut, että liittohallituksessa olisi erillistä ”Einon
kannattajien”-klikkiä.
Ensimmäinen Erkkiä närästävä keskustelu liittyi American Atheist
Alliancen jäsenyyteen. Käydyssä keskustelussa selvisi, että he haluavat
vahvistaa omaa asemaansa sikäläisessä järjestökentässä hankkimalla
ulkomaisia jäsenjärjestöjä. Minusta ei kannata sekaantua mihinkään
muiden maanosien järjestökiistoihin, samalla logiikalla meidän olisi
pitänyt liittyä moniin muihinkin järjestöihin ja jos emme edes kunnolla
pysty omilta toimiltamme pitämään yhteyttä edes naapurimaiden
järjestöihin, on turha liittyä mihinkään merientakaiseen järjestöön.
Tässä pähkinänkuoressa se, mikä oli vastustukseni ydin
liittohallituksessa.
Sekä siinä, että myöhemmissä keskusteluissa olen yrittänyt pitää yllä
sitä näkökantaa, että Vapaa-ajattelijain liitto edustaa muitakin kuin
ateisteja. Usein liiton piirissä koetaan oltavan kaikkien 650000
uskontokuntiin kuulumattoman asialla. Silloin päätökset on mielestäni
muotoiltava siten, että mahdollisimman moni heistä voi allekirjoittaa
päätöksen.
Tästä lähinnä oli kyse sitten jälkimmäisessä keskustelussa. Pidin Juha
Kukkosen laatimaa lausuntoa Uskonnonvapauskomitean välimietintöön
riittävänä, onhan Juhalla mahdollisuus esittää asiantuntijana kantojaan
myös suoremmin komitean kokouksissa. Olen itse ollut mukana laatimassa
useita lausuntoja samasta mietinnöstä ja toin myös muualla havaitsemiani
puutteita esille silloin, kun asiasta liittohallituksessa käsiteltiin.
Täytyy todeta, etten pitänyt esitetyn lausunnon muotoilusta. Siinä
vastattiin suoraan Evankelisluterilaisen kirkon lausuntoihin, enkä
edelleenkään pidä sitä kovin korrektina menettelynä tällaisessa
tapauksessa riippumatta siitä, onko heidän lausuntonsa saatettu
julkisuuteen vai ei. Nyt VA:n lausunto vaikutti enemmän vastaukselta
kirkon lausuntoon kuin omalta itsenäiseltä kannanotoltaan.
Erkkihän on ratkaissut tilanteen tekemällä kaksi kannanottoa, toinen on
Suomen Ateistiyhdistyksen (allekirjoittajina Erkki Hartikainen ja Kimmo
Sundström) ja toinen Vapaa-ajattelijain Liiton (allekirjoittajina Erkki
Hartikainen ja Leila Närhinen). Suurin ero näissä on se, että
yhdistyksen nimi vaihtuu, muutoin ne ovat toistensa kopiot paria pientä
yksityiskohtaa lukuunottamatta. Jostain kohdasta on vain jäänyt sitten
lauseesta pois kokonaan yhdistyksen nimi. Jokainen voi tutustua
molempiin lausuntoihin internetissä, minusta tällainen kahden identtisen
lausunnon tekeminen eri järjestöjen nimissä on suorastaan vahingollista
vapaa-ajattelijoille.
Protusta ja sen historiasta
Hannun hyökkäys Protua kohtaan on hyvin mielenkiintoinen ja odotan
innolla muiden vapaa-ajattelijoiden kommentteja aiheesta. Olen samaa
mieltä siitä, että olen ollut aivan liian pitkäaikainen puheenjohtaja,
valitettavasti vasta nyt Matti Mäkelä uskalsi ottaa tämän postin, siitä
kiitos hänelle. Luotan Protun olevan hyvissä kantimissa tämän jälkeen.
Hannun hyökkäys kohdistuu etenkin uskontokuntiin kuuluviin nuoriin
Prometheus-leireillä ja siihen, että Protun kehittämistä käsitelleessä
seminaarissa syksyllä pohdittiin heidän asemaansa leireillä. Hannu ei
ehkä huomannut silloin, että puhuttiin siitä, miten me leireillä
kohtelemme siellä olevaa vähemmistöä. Minusta meidän leireillä pitää
kunnioittaa kaikkien nuorten omaa kokemustaustaa, nuoret eivät yleensä
ole voineet valita itsenäisesti omaa jäsenyyttään.
Pohdittiin myös tarvitsemmeko Protun säännöissä olevaa kohtaa, jossa
mainitaan ”uskontokuntiin kuulumattomien nuorten aikuistumisesta” ja
todettiin, että tämä sääntöjen kohta on edelleen täysin paikallaan.
Seminaarin aiheena oli juuri pohtia Protun tarkoitusta ja miten se näkyy
käytännön toiminnassa, kun alussa määriteltiin sen tavoite, Hannu ei
vielä ollut ehtinyt paikalle.
Kiistän koskaan sanoneeni, että Karkkilasta yli puolet leirille
tulevista on kristittyjä. Olen sanonut: Karkkilasta osallistuu tällä
hetkellä enemmän uskonnonopetuksessa olevia kuin ET-oppilaita leireille.
Nämä lauseet eivät ole sama asia. Syykin on selvä, viime vuonna oli
kahdeksannella luokalla pitkään aikaan pienin elämänkatsomustiedon ryhmä
ja uskontokuntiin kuulumattomia oli paljon mukana uskonnon opetuksessa.
Raha nostetaan mielenkiintoisesti aina jokaisessa keskustelussa esille.
On todettava ensinnäkin, ettei Protu ole koskaan anonut liitolta
penniäkään. Liitto on halunnut tukea hyvää toimintaa ja alussa sen
suhteellinen osuus olikin kohtuullinen, nyt se on säilynyt ennallaan
monen vuoden ajan, ja leiriläisten määrä on tänä aikana kasvanut
rajusti. Todettakoon, että viimevuotinen 9000 mk avustus on pienempi
kuin joissain yksittäisissä koulutuksissa nuorille maksettavat
matkakorvaukset. (Viime vuonna oli 26 koulutusta). Leirikeskuksen
ostamisesta Protulle ovat eri yhteyksissä puhuneet monetkin liiton
toimihenkilöt, mutta mitään tällaista keskustelua ei ole käyty missään
liiton päättävässä elimessä koskaan. Ainoa anomus jonka Protu aikanaan
teki, oli takauspyyntö tilanteessa, jolloin Protu oli vähällä saada
edullisen leirikeskuksen. Silloin liittohallitus luotti laskelmiini
lainan takaisinmaksusta ja myönsi takauksen mahdolliselle lainalle. Sen
sijaan kokouksen ulkopuolella on pohdittu kai kerran, että ehkä ei ole
järkevää sijoittaa kaikkia liiton varoja asunto-osakkeisiin vaan liitto
voisi ostaa itselleen leirikeskuksen, jota Protukin voisi vuokrata. Ei
siis ole koskaan keskusteltu omaisuuden vastikkeettomasta
luovuttamisesta, kuten huhun mukaan olisi joidenkin tavoitteena.
Vapaa-ajattelijain julkaisuja ei koskaan ole torjuttu leireiltä, sen
sijaan Hannu on esittänyt, että leireillä pitäisi olla myös myynnissä
siviilijulkaisuja. Leireillä ei ole kirjakauppaa eikä ole tarkoitus
perustaa. Se mitä vastustan, on se, että vaadittaisiin leirin ohjaajien
ja apuohjaajien tuovan leirille vapaa-ajattelijain materiaaleja. Siihen
on yksinkertainen ja käytännöllinen syy. Joku ohjaajista tai
apuohjaajista joutuu kantamaan kaiken leirillä tarvittavan materiaalin
paikalle, tässä maassa ei kaikilla ohjaajilla ole autoa. Jo leirillä
välttämätön paperitavara, lääkkeet, ensiaputarvikkeet jne. muodosta
toistakymmentä kiloa, en halua lisätä sen paketin painoa millään uudella
tuotteella. Sen sijaan jokainen paikalle tuleva vapaa-ajattelija saa
tuoda omia materiaalejaan.
Jokaisella leirillä on maailmankatsomuspaneeli ja kaikille
leiritiimeille on annettu kehotus olla yhteydessä paikallisiin
vapaa-ajattelijoihin panelistin saamiseksi. Usein tuntuu kynnys
osallistua paneeliin olevan monille liian korkea ja panelisteja on
joskus lähtenyt Helsingistä Inariin. Suosittelen kaikille osallistumista
paneeliin, siinä näkee helposti, mitä leirillä on saatu aikaan. Voi myös
valmistautua nuorten taholta tuleviin kriittisiin kysymyksiin ja
vastaväitteisiin.
Hannun seuraavakin väite on vähintään omituinen. Leirit ovat hyvin
intensiivisiä jaksoja ja jotkut onnistuvat ohjaajina paremmin kuin
toiset. Jokaisella on oikeus ilmoittautua ohjaajaksi ja koulutuksen
läpikäytyään päästä leirille ohjaajaksi. Voi kuitenkin käydä, että joku
ehtisi leirille vain viikon tai kahden aikana koko kesässä ja silloin ei
ole kuin yksi tai kaksi leiriä eikä silloin pystytä muodostamaan
sellaista leiritiimiä, joka pystyisi kestämään toisiaan raskaan
leiriviikon ajan. Koskaan ei edes ole yhdistyksen piirissä keskusteltu,
että jonkun ateistisuus olisi vaikuttamassa hänen kelpoisuuteensa
ohjaajaksi. Suurin osa ohjaajista on kuitenkin uskonnottomia ja
JOKAISEN OHJAAJAN JA APUOHJAAJAN ON HYVÄKSYTTÄVÄ TOIMINTANSA POHJAKSI
HUMANISTIKASVATTAJAIN LIITON OHJEISTO, jonka perustana on
humanistinen ihmiskäsitys.
Viimeisenä kiinnitän huomiota Hannun adressiväitteisiin.
Elämänkatsomusmessuilla 1998 huomasin, että Hannu oli tehnyt sinne kaksi
adressia, toisessa vaadittiin kirkon eroa valtiosta ja toisessa
kunnallista hautausmaata Turkuun, allekirjoitin silloin molemmat.
Ihmettelin jo silloin Hannulle, mikä on oikeastaan ”Sivilijärjstöt”,
jolle adressi piti palauttaa, osoite oli liiton toimiston osoite. En
saanut silloin selvitystä, eikä se vieläkään ole minulle selvinnyt.
Puolitoista vuotta on nyt kulunut ja syksyllä Hannu alkoi vaatia Protua
tekemään jotain adressille. Tiettävästi kyseistä adressia ei siihen
mennessä ollut käsitelty sen enempää Vapaa-ajattelijain kuin
Humanistienkaan hallituksissa. Adressi on Hannun itse liikkeelle
laskema, siitä kenelle se luovutetaan ja milloin ei vieläkään ole mitään
tietoa. Vapaa Ajattelija julkaisi sen loppusyksystä ja nykyään se on
saatavilla myös liiton WWW-sivuilla.
Minusta ei ollut mitään syytä sekaantua näin sekavaan hankkeeseen, ellei
siitä saa jotain selvyyttä. Näitä selvityksiä Hannu ei ole antanut, on
vain todennut niiden olevan itsestäänselviä. Valitettavasti minun
ajatteluni on niin erilaista kuin Hannun, ettei minusta siinä ole mitään
itsestäänselvää.
Protun jäsentiedotteen edellisessä numerossa on maininta adressista ja
tieto mistä sitä voi tilata, sen päätoimittaja katsoi asiasta riittävän.
Toivotan kaikki vapaa-ajattelijat aktiivisesti mukaan Protun toimintaan,
meillä tarvitaan jatkuvasti aikuisia, jotka tulevat toimeen nuorten
kanssa ja pystyvät keskustelemaan heidän kanssaan heitä kiinnostavista
asioista. Toivottavasti mahdollisimman moni toteuttaa Hannun esityksen
ja tulee mukaan toimintaan. Minä olen nauttinut näistä vuosista Protussa,
vaikka se on ollutkin raakaa työtä ympäri vuoden. On helppo sanoa
asioiden olevan huonosti hoidettuja tai vieläpä vääriä silloin, kun ei
käy muuta kuin kerran pari vuodessa kokouksessa.
Eino Huotari