Uskonnon määritelmiä on melkein yhtä monta kuin on uskontoja (joku
lisäsi: yhtä monta kuin uskovaisia). Tavanomainenkin lista sisältää
viitisenkymmentä erilaista määritelmää.
Suppeimmillaan uskonnon määritelmä on Henry Fieldingin Tom Jones’issa:
“Kun mainitsen sanan uskonto, tarkoitan kristinuskoa enkä vain
kristinuskoa, vaan protestanttista uskoa, enkä vain protestanttista
uskoa vaan Englannin anglikaanista kirkkoa”. Tämän määritelmän mukaan
uskontoja on vain yksi.
Kuuluisin uskonnon määritelmä on Edward B Tylorin “uskonto on uskoa
henkiolentoihin”. Tämä määritelmä pudottaa uskonnoista pois mm. osan
buddhalaisuuden haaroista.
Eräs laveimpia uskonnon määritelmiä on protestantin jumaluusoppineen
Paul Tillichin näkemys, jonka mukaan uskonto on käsitys
perimmäisistä kysymyksistä ja sisältää vastauksen kysymykseen elämän
tarkoituksesta. Timo I. Vasaman käsitys, jonka mukaan elämän tarkoitus
on voittaa lotossa ja päästä eläkkeelle, on tämän määritelmän valossa
ilmiselvästi uskonto.
Peter L. Berger, Thomas Luckmann (The Invisible Religion) ja J.
Milton Yinger muokkasivat tätä “näkymättömän uskonnon” käsitettä yli
kaksikymmentä vuotta sitten, ja laajoista uskonnon määritelmistä on
jäänyt parhaiten elämään Yingerin luonnehdinta, jonka mukaan uskonto on
niiden uskomusten ja käytäntöjen järjestelmä, joiden avulla yhteisö
ponnistelee ihmiselämän äärimmäisten kysymysten kanssa (The Scientific
Study of Religion). Sama Yinger on sanonut: “Monet harkitsevat ihmiset
ovat sitä mieltä, että uskontojen objektiivinen tutkiminen on
parhaimmillaan mahdotonta ja pahimmillaan vaarallista” (Religion,
Society and Individual).
Kun puhtaaksikirjoitin monisteen “Raportti uskonnonvapaudesta I”
vuonna 1974, en hyväksynyt Yingerin ja muiden ns. funktionaalista
määritelmää uskonnolle. Puhtaaksikirjoittaessani lausuntoa
uskonnonvapauskomitean mietinnöstä (2000) otin kuitenkin mukaan
nimenomaan Yingerin määritelmän (englanniksi). Syynä oli se, että
jumaluusopillinen tiedekunta ja kirkolliskokous ovat luopuneet
protestanttiteologi Tillichin laajasta uskonnon määritelmästä, kun ei
ole enää tarvetta luokitella kommunismia uskonnoksi. Päinvastoin on
tarve estää ateisteja saamasta oman vakaumuksensa mukaista opetusta
koulussa. Uskonto onkin nyt määriteltävä sillä tavalla, että ateismia ei
voida pitää uskontona. Tällöin ateisteilta voidaan kieltää ne
ihmisoikeudet, jotka kirkon käsityksen mukaan kuuluvat vain
uskovaisille.
Uskonnonvapauskomitea on määritellyt uskonnon
harjoittamisen seuraavasti:
“Uskonnon tunnustamisella ja harjoittamisella tarkoitettaisiin
uudessa uskonnonvapauslaissa uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin
kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin perusteisiin nojaavaa toimintaa,
joka ilmenee kultissa sekä muissa yksityisissä, yhteisöllisissä ja
julkisissa uskonnon harjoittamismuodoissa.”
Tämä määritelmä rajaa myös uskonnon määritelmää. Jos uskontunnustusta
tai pyhiä kirjoituksia ei ole, on viranomaisten mielivallassa ratkaista,
onko aate uskonto vai ei.
Yhdysvalloissa tilanne on käänteinen. Kun perustuslain ensimmäinen
lisäys kieltää uskonnonopetuksen yhteiskunnan kouluissa, mutta se ei
kiellä esimerkiksi ateismin tai humanismin opetusta, vanhoilliset ovat
vaatineet, että ateismi ja humanismi on katsottava uskonnoiksi, jotta
niitä ei voitaisi opettaa kouluissa.
Tässä tuli esiin seuraava moniselitteinen käsite “humanismi”. Vuonna
1988 tunnetut ateistit ja humanistit Harold Blackham, Corliss Lamont,
Rob Thielman, Harry Stopes Roe ja Levi Fragell allekirjoittivat
lausunnon, jonka avulla he pyrkivät yhtenäistämään sanan “humanisti”
käyttöä. He ehdottivat ensiksi, että sana “humanismi”
kirjoitettaisiin isolla kirjaimella Humanismi. Mitään etuliitteitä kuten
“uskonnollinen humanismi” tai “sekulaari humanismi” ei käytettäisi.
Toiseksi he ehdottivat, että kaikki humanistijärjestöt käyttäisivät
tunnuksenaan onnellista ihmistä. Kolmanneksi he ehdottivat, että kaikki
pitäisivät humanismia elämänasenteena.
Kansainvälisen humanistisen ja eettisen unionin (IHEU)
puheenjohtajana norjalainen Levi Fragell (joka on ollut mukana mm.
kaikissa maailman ateistikongresseissa) on joutunut myöhemmin useita
kertoja pohtimaan humanistin identiteettiä. Levin mukaan humanistien on
kerrottava maailmalle, että he eivät ole uskonto ja että he itse asiassa
vastustavat uskontoa ja että heillä on yhteinen nimi HUMANISMI. Levi
sanoo sekaannusten johtuneen siitä, että edes englannin kielen
sanakirjat eivät ole tunteneet termiä “life stance” (=elämänasenne),
joka on sittemmin vakiintunut humanistien keskuuteen. Levi torjuu
kuitenkin tarpeen muuttaa esimerkiksi nimiä vapaa-ajattelija,
rationalisti ja ateisti. Kaikilla näillä (järjestöillä) on Levin
mielestä humanistinen elämänasenne.
Vapaa-ajattelijain liitto on molemmissa kulttuuripoliittisissa
ohjelmissaan ottanut selkeästi kantaa humanistisen elämänasenteen
puolesta. Ensimmäisen kulttuuripoliittisen ohjelman pohjatekstin
kirjoitin minä, toisen kirjoitti Kari Saari.
IHEU on Meksikossa vuonna 1996 antanut
seuraavan minimimääritelmän humanismille:
“Humanismi on demokraattinen ja eettinen elämänasenne, joka katsoo,
että ihmisellä on oikeus ja velvollisuus antaa omalle elämälleen
merkitys ja muoto. Se puolustaa inhimillisempää yhteiskuntaa etiikalla,
joka perustuu inhimillisiin ja muihin luonnollisiin arvoihin käyttäen
inhimillisiä kykyjä järjen ja vapaan tutkimuksen ilmapiirissä. Se ei ole
teistinen, ja se ei hyväksy yliluonnollista käsitystä todellisuudesta.”
Huomaan olevani huomattavasti vähemmän radikaali kuin IHEU
hyväksyessäni laajan uskonnon määritelmän, jonka mukaan ateismi olisi
uskonto. Huomaan myös, että yllä oleva humanismin määritelmä ei ole
vielä levinnyt kovin laajasti Suomeen.
Järjestöjen todellisuus on kansainvälisiä ohjelmajulistuksia
ihmeellisempi. Sveitsin vapaa-ajattelijat (jotka ovat IHEU:n jäseniä
kuten Suomen vapaa-ajattelijatkin), ovat julistaneet olevansa
agnostikkoja. Uskonnon opetusta Sveitsin vapaa-ajattelijat vastustavat
jyrkästi. Englantilainen BHA (British Humanist Association), jonka
pääideologeihin kuulunut ateisti Harri Stopes-Roe on ollut
ateistikongressien vakiokävijä, on selkeän ateistinen, mutta kannattaa
uskonnonopetusta, kunhan siitä tehdään objektiivista.
Elämänkatsomustiedon kotimaa on Norja. Siellä on asukasta kohti
maailman mahtavin humanistijärjestö (n. 61 000 jäsentä), joka on
hävinnyt taistelun kouluista. Norjassa on nykyään kaikille pakollinen
uskonnon opetus, jonka humanistijärjestö sanoo olevan jokseenkin
samanlaista kuin entinen kristittyjen uskonnonopetus ja josta humanistit
yrittävät saada vapautuksen. Siviilikonfirmaatiokoulutuksessa Norjan
humanisteilla sen sijaan on maailmanennätys. Sillä tuskin paljoa
paikataan kristillisen uskonnonopetuksen tuhoja.
Kansainvälisen humanistisen ja eettisen unionin (IHEU) pitkäaikainen
aatteellinen vaikuttaja Paul Kurtz piti ystävieni Joseph ja Sanal
Edamarukun johtaman Intian rationalistiyhdistyksen järjestämässä
kongressissa tammikuussa esitelmän, joka pitäisi julkaista Vapaa
Ajattelijassa. Esitelmässä on selkeästi hahmoteltu, mitä käsitteet
ateismi, rationalismi, humanismi ja vapaa-ajattelu sisältävät ja miten
nämä aatteet täydentävät toisiaan. Kurtz sanoi mm.:
”Toteamme, että Intiassa on suuri määrä järjestöjä, joilla on
erilaiset ohjelmat ja poliittiset näkemykset. Haluamme työskennellä
niiden kaikkien kanssa. Erityisen mielellämme työskentelemme Intian
rationalistien kanssa niin että on kunnia olla täällä.”
Yhdysvalloissa on mielestäni vielä enemmän ateisti-, humanisti-,
rationalisti- ja vapaa-ajattelijajärjestöjä kuin Intiassa. Molemmissa
maissa osa järjestöistä toimii melko johtaja- tai jopa perhekeskeisesti,
osa on hyvin demokraattisia. Ristiriidat liittyvät yleensä sekä
aatteellisiin erimielisyyksiin että johtamistapoihin. Suomi ei ole tässä
suhteessa millään tavalla erilainen vaan meillä on koko kirjo
pienemmässä mittakaavassa.
Amerikkalaisista järjestöistä tiukasti demokraattisin on Atheist
Alliance. Sen jäsenjärjestöinä on ateisti, rationalisti, humanisti- ja
vapaa-ajattelijajärjestöjä. Järjestö ei kaipaa minkään lajin ulkomaisia
tukijoita eikä järjestöllä ole minkään lajin riitoja muiden
amerikkalaisten järjestöjen kanssa. Jos Vapaa-ajattelijain liitto olisi
liittynyt jäseneksi, hyötyvä osapuoli olisi ollut pelkästään liitto,
koska liitto olisi näkynyt muuallakin kuin IHEUn liitännäisjäsenten
aakkosten häntäpäässä. En katsonut asiaa äänestyksen arvoiseksi vaan
hoidan suhteita amerikkalaisiin järjestöihin sen mukaan kuin omia
voimavaroja riittää.
Suhteista merentakaisiin järjestöihin oli suurta hyötyä, kun valitin
uskontojen historian ja siveysopin kristillisestä
oppimääräsuunnitelmasta YK:n Ihmisoikeustoimikuntaan. Lukuisat järjestöt
Amerikkaa ja Intiaa myöten lähettivät valitustamme puolustavia
lausuntoja Ihmisoikeuskomitealle. Yhdessäkään Suomen naapurimaassa ei
ole täydellistä uskonnon- ja vakaumuksenvapautta. Uskonnon opetuksen
yhteiskunnan kouluissa kieltävää perustuslakia oli etsittävä merten
takaa.
Vanhoille ystävillemme Amerikan Ateistien johtajille on
todennäköisesti käynyt huonosti. Nykyisten tietojen mukaan
ammattirikolliset ovat murhanneet heidät San Antoniossa, ja ihmisten
mukana he ovat vieneet Amerikan ateisteilta noin puoli miljoonaa
dollaria, ja Amerikan Ateistit taistelee olemassaolostaan eikä riitele
enää minkään muun järjestön kanssa.
Vapaa-ajattelijain liitolla lienee varallisuutta suunnilleen saman
verran kuin Amerikan Ateisteilla oli ennen johtajien kaappausta ja
murhaa. Jo useita vuosia on ollut vaara, että kilpailevat järjestöt
lainaavat liiton rahat pelkällä liittohallituksen päätöksellä (sellainen
on ihan laillista) ja varojen tuottavuus ja takaisin saanti olisi
epävarmaa. Samaa huolestuneisuutta on edustanut Hannu Raitanen
ehdottaessaan säätiön perustamista. Poliittinen tilanne on tällä
hetkellä Suomessa ja koko maailmassa niin uskontomyönteinen, että liiton
toiminnan vakaa jatkuminen voidaan taata vain järjestön nykyisen
omaisuuden säilyttämisellä taloudellisesti turvallisissa
asunto-osakkeissa.
Erkki Hartikainen